Gister was het weer raak hoor . Na iets teveel kilometers op de snelweg hield me honda opeens in en leek het of het achterwiel blokkeerde zo vertraagde hij. Ik snel de vluchtstrook op en koppeling in. Toen direct de koppeling weer los om te kijken of hij weer aansloeg. Na een beetje pruttelen liep hij weer en ben ik rustig naar een afslag getuft. Blokje liep weer gewoon maar wel met een ratel/tik in de kop. Ik ben heel rustig naar huis gereden, circa 30 km. Thuis heb ik gelijk blok opengetrokken. Het viel me op dat er maar krap 1 liter olie uitkwam terwijl ik er toch echt meer in had gegooit en de avond ervoor nog gepeild. Verder lag zon beetje in het heleblok aluminium vijlzel . De distributie ketting heeft dus flink huisgehouden en heeft alles een beetje bijgeschuurd. Dit verklaard denk ik wel al de troep in het blok en het geratel en het getik. Nadat ik de cilinder eraf had gepakt zag ik dat deze flink vast heeft gezeten. De zuiger heeft aan beide kanten van het zuigerhemd (goed woord??) flinke groeven en de cilinder ook.
Wat ik zelf denk dat alles verklaard is dat de distributie ketting niet goed gespannen is geweest en daarom veel vijlzel in het blok heeft gemaakt en dat dat daarna tussen de zuiger en de cilinder is gekomen en dat deze vervolgens klem liep. Hierna is alle olie in de groeven komen zitten en verbrand, dit verklaard dan waarom er zo weinig olie in zat???
De zuiger kan iig weggegooit worden, de cilinder kan waarschijnlijk nog wel gehoond worden, maar ik heb nog een goede cilinder liggen met een goede zuiger waar alleen 2 stempels van kleppen boven op staan. Is dit erg als je deze er een beetje uitvijlt? Voor de rest gooi ik er denk ik maar een nieuwe distributie ketting op, hoe kan je zien of de oude nog goed is???
Het gaat trouwens om een honda xl 500 r. Oude 1 cilinder blok dus.
nou ik ga weer ff aan het sleutelen en hoor wel wat jullie er van vinden
mvg wiebe
(zal ff kijken of ik er wat fotos van kan maken)
Wat ik zelf denk dat alles verklaard is dat de distributie ketting niet goed gespannen is geweest en daarom veel vijlzel in het blok heeft gemaakt en dat dat daarna tussen de zuiger en de cilinder is gekomen en dat deze vervolgens klem liep. Hierna is alle olie in de groeven komen zitten en verbrand, dit verklaard dan waarom er zo weinig olie in zat???
De zuiger kan iig weggegooit worden, de cilinder kan waarschijnlijk nog wel gehoond worden, maar ik heb nog een goede cilinder liggen met een goede zuiger waar alleen 2 stempels van kleppen boven op staan. Is dit erg als je deze er een beetje uitvijlt? Voor de rest gooi ik er denk ik maar een nieuwe distributie ketting op, hoe kan je zien of de oude nog goed is???
Het gaat trouwens om een honda xl 500 r. Oude 1 cilinder blok dus.
nou ik ga weer ff aan het sleutelen en hoor wel wat jullie er van vinden
mvg wiebe
(zal ff kijken of ik er wat fotos van kan maken)