Blokje aan stront :(

Wieb-O

MF'er
2 mei 2004
154
0
Gister was het weer raak hoor ;( . Na iets teveel kilometers op de snelweg hield me honda opeens in en leek het of het achterwiel blokkeerde zo vertraagde hij. Ik snel de vluchtstrook op en koppeling in. Toen direct de koppeling weer los om te kijken of hij weer aansloeg. Na een beetje pruttelen liep hij weer en ben ik rustig naar een afslag getuft. Blokje liep weer gewoon maar wel met een ratel/tik in de kop. Ik ben heel rustig naar huis gereden, circa 30 km. Thuis heb ik gelijk blok opengetrokken. Het viel me op dat er maar krap 1 liter olie uitkwam terwijl ik er toch echt meer in had gegooit en de avond ervoor nog gepeild. Verder lag zon beetje in het heleblok aluminium vijlzel '( . De distributie ketting heeft dus flink huisgehouden en heeft alles een beetje bijgeschuurd. Dit verklaard denk ik wel al de troep in het blok en het geratel en het getik. Nadat ik de cilinder eraf had gepakt zag ik dat deze flink vast heeft gezeten. De zuiger heeft aan beide kanten van het zuigerhemd (goed woord??) flinke groeven en de cilinder ook.

Wat ik zelf denk dat alles verklaard is dat de distributie ketting niet goed gespannen is geweest en daarom veel vijlzel in het blok heeft gemaakt en dat dat daarna tussen de zuiger en de cilinder is gekomen en dat deze vervolgens klem liep. Hierna is alle olie in de groeven komen zitten en verbrand, dit verklaard dan waarom er zo weinig olie in zat???

De zuiger kan iig weggegooit worden, de cilinder kan waarschijnlijk nog wel gehoond worden, maar ik heb nog een goede cilinder liggen met een goede zuiger waar alleen 2 stempels van kleppen boven op staan. Is dit erg als je deze er een beetje uitvijlt? Voor de rest gooi ik er denk ik maar een nieuwe distributie ketting op, hoe kan je zien of de oude nog goed is???
Het gaat trouwens om een honda xl 500 r. Oude 1 cilinder blok dus.

nou ik ga weer ff aan het sleutelen en hoor wel wat jullie er van vinden

mvg wiebe
(zal ff kijken of ik er wat fotos van kan maken)
 
Als die krassen niet te diep zijn ff met het hoonapparaat er doorheen.
Die vervang-zuiger een beetje bij-vijlen zodat er geen bramen rondom die stempels zitten (hotspots)

en gewoon weer GAAN :]

Als die krassen erg diep zijn zou ik eerder kiezen om ze een beetje te laten zitten dan om ze helemaal weg te halen, dan kom je al gauw in de buurt van de overmaten terecht, en dat kan natuurlijk altijd nog.
 
Als die krassen niet te diep zijn ff met het hoonapparaat er doorheen.
Die vervang-zuiger een beetje bij-vijlen zodat er geen bramen rondom die stempels zitten (hotspots)

en gewoon weer GAAN :]

Als die krassen erg diep zijn zou ik eerder kiezen om ze een beetje te laten zitten dan om ze helemaal weg te halen, dan kom je al gauw in de buurt van de overmaten terecht, en dat kan natuurlijk altijd nog.

tja die zuiger vijl ik die stempels wel een beetje vlak maar die andere cilinder is nog klok gaaf dus die gooi ik er mooi op!

ik zit nog wel ff met de distributie.... gewoon erop zetten en goed spannen?? of toch maar dingen gaan vervange??
 
full
 
Er vallen mij een aantal zaken op:

* verkleuring aan het bigend ->bigendlagerschaal heeft geen olie gehad
* roest op de krukwangen (???),
* dikke roestranden in de cylinder,

Als er veel vijlsel in het blok zit,en je hebt er mee doorgereden,dan vraag ik me werkelijk af hoe je oliepomp eruit ziet....en je krukaslagers!
Kun je niet beter een ander blok op de kop tikken,of je afvragen of revisie niet beter is..?
 
...
Wat ik zelf denk dat alles verklaard is dat de distributie ketting niet goed gespannen is geweest en daarom veel vijlzel in het blok heeft gemaakt en dat dat daarna tussen de zuiger en de cilinder is gekomen en dat deze vervolgens klem liep. Hierna is alle olie in de groeven komen zitten en verbrand, dit verklaard dan waarom er zo weinig olie in zat???
...

Voordat het vijlsel van de nokkenasketting bij je zuiger kan komen moet het eerst nog langs het oliefilter...

Ik denk eerder dat er gewoon te weinig olie in het blok zat en het spul vastgelopen is.
Zoals TripleXS al zegt: Wat is er nog meer beschadigd? (oliepomp, krukas, drijfstang, nokkenassen) Je zult alles moeten nakijken en nameten als je verder wilt met dit blok, lijkt me niet een kwestie van cyl+zuiger wisselen.
 
Zo'n ding heeft geen oliefilter.

Alles uit elkaar en geheel nakijken/ reviseren is het enige wat je kan doen. Uit elkaar moet ie toch om de troep eruit te halen, dus dat doe je als eerste. Dan maak je een begroting van de reparatie kosten en kijk je of je niet beter een ander blok kan kopen (goede XR/XL500 blokjes zijn schaars).
Ik heb nog wat onderdelen liggen, maar geen kruk, cilinder en cilinderkop delen.

Succes
 
Ik ken nog iemand die een XL500 uit 78/79 of daaromtrend heeft staan. Paar jaar terug heb ik dat ding uit elkaar gehad en rijdend gemaakt.Daarna is hij via een andere kennis bij eerder genoemde iemand terecht gekomen (lekker vaag verhaal). Liep als een trein maar staat nu stil met een ontstekingsprobleem.
Lang verhaal niet veel korter, hij heeft geen zin om er nog wat aan te doen en wil best afscheid nemen van de fiets. Hij heeft er ook nog een bak losse onderdelen bij. (krukas geloof ik en nog wat losse meuk.(sommige dingen zijn nog goed en sommige dingen geloof ik niet meer in) Hij wil er 250pleuries voor hebben.
Is dat wat?
 
Ik ken nog iemand die een XL500 uit 78/79 of daaromtrend heeft staan. Paar jaar terug heb ik dat ding uit elkaar gehad en rijdend gemaakt.Daarna is hij via een andere kennis bij eerder genoemde iemand terecht gekomen (lekker vaag verhaal). Liep als een trein maar staat nu stil met een ontstekingsprobleem.
Lang verhaal niet veel korter, hij heeft geen zin om er nog wat aan te doen en wil best afscheid nemen van de fiets. Hij heeft er ook nog een bak losse onderdelen bij. (krukas geloof ik en nog wat losse meuk.(sommige dingen zijn nog goed en sommige dingen geloof ik niet meer in) Hij wil er 250pleuries voor hebben.
Is dat wat?
Gezien de verkleuring van het big end en de rest van de schade lijkt mij dit een heel redelijk en aantrekkelijk aanbod. Dan kenteken inleveren bij RDW, en je hebt een complete donorfiets die verder geen geld meer vreet......
 
Zo'n ding heeft geen oliefilter.

Alles uit elkaar en geheel nakijken/ reviseren is het enige wat je kan doen. Uit elkaar moet ie toch om de troep eruit te halen, dus dat doe je als eerste. Dan maak je een begroting van de reparatie kosten en kijk je of je niet beter een ander blok kan kopen (goede XR/XL500 blokjes zijn schaars).
Ik heb nog wat onderdelen liggen, maar geen kruk, cilinder en cilinderkop delen.

Succes
Ahummm, no'n ding heeft wel degelijk een oliefilter, alleen geen regulier verwisselbaar filter, ook jij weet dat het aanzuigfilter met 1 m6 boutje aan de kopp-zijde aan het rechter carter vastzit......
Voor de rest ben ik het met je eens, uit elkaar die hap!,en ff goed nakijken.
 
poe wat een reacties :)

ok uhm alles wat op roest lijkt op de foto is niet zo. Voor de rest moet het ook niet teveel gaan kosten, dus een complete revisie zit er ff niet in, dan kan je beter een complete andere kopen. Waarschijnlijk heeft hij idd gewoon alle olie opgebrand en is hierna te heet geworden. Ik denk dat de schade met de lagers allemaal wel een beetje meevalt, maar de olie pomp daar ga ik nog wel ff naar kijken.

Ik heb trouwens op speurders.nl ook nog een xl 500 r incompleet gezien voor 250 euro, ga hier wel ff achterna. Onderdelen zijn altijd handig.

iig bedankt voor alle reacties en ik hou jullie wel ff op de hoogte.

MVG wiebe
 
Heb nog een blokkie liggen van een XL500S uit 1979 zonder cilinderkop en nokkenas en de spoel voor oplaadsysteem is er uit.
Misschien voor reserve onderdelen. Gratis aftehalen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan