Blokje XJ

XJ-ron

Rookie
8 aug 2006
24
0
Groningen
Hallo -

Van mijn Yamaha XJ 600 (bj 1990) type 51J is het blokje helaas kaputt. Na een snelwegritje bij onze Oosterburen met net effe te hoge snelheid voor de net effe te magere staat van onderhoud gaf het blokje te kennen mij niet langer serieus te nemen voor wat betreft mijn vertroeteling van zijn staat ;( . Met veel mechanische bijgeluiden (lagers krukas? Ketting nokkenassen werkt nog OK, krukas draait, compressie lijkt OK, afijn, geen klus om 'even uit te zoeken') draait het ding nu nog :( - nu kan ik een ruilblokje overnemen van een bj 1991 type 3KM - volgens Yamaha NL moet het mechanisch allemaal passen, ophangpunten ed zijn allemaal hetzelfde, maaarrrrr - loop ik straks tegen andere problemen aan misschien? Ik denk aan ontsteking (bij 51J en 3KM elektronisch), carburateurs, wat dan ook.

Wie heeft ervarings-gebaseerde tips? Alle tips welkom!

Alvast bedankt!
 
Hij zit er echt in hoor! En ik vertel er lekker niet bij hoe vaak ik m nog los heb moeten leggen om de stroomdraden juist te geleiden en er was nog iets... Oh ja ik heb ook nog een veer over - zie net in de foto's dat er aan de voetsteunplaat rechts diezelfde veer hoort te zitten.... :(

Nu nog effe uitzoeken wat de zin is van deze veer... ik geloof om de achterklauw n beetje in het gareel te houden.... :(

 
Gefeliciteerd! *O* Slim om zo allebei de blokjes naast elkaar te zetten, dan heb je het minste kans om iets over het hoofd te zien. Moet wel afzien zijn geweest om zo lang zonder motorfiets te zitten.

Gelukkig kan je nog net wat van het mooie weer mee pakken!
 
Ah, dus in plaats van de "pffftpp" of "whoossppp-ppp" die je normaliter hoort bij een drukvermindering van de remvloeistof hoor je in dit geval een "kloink". Of-het Doppler-effect meetellende- een "klooooink....". Kan me voorstellen dat dat een verbetering is ja :Y

idd - ik moet wel zeggen dat zonder druk in het systeem de kloink veel helderder klinkt dan met druk, terwijl bij geen druk er ook zompige geluiden te horen zijn als "sssjjjjlllpsss" :}

Als er 1maal druk is in de voetrem dan sapt het allemaal wat zwaarder, dan wordt het meer "zzzjlllpzzz" met niet een "kloink" maar meer "klunk" of "tok" :z

Voorremmen inmiddels weer op druk na schoonmaken en montage oude rubbers (mag niet hè, foei! :( ) maar de nieuwe rubbertjes met blokjes liggen op de plank - blokjes bij louis.de zijn veeeel goedkoper dan die van yam zelf of imitatie van een motorhandel dichtbij....
Werd wel wat agressief van het op druk krijgen van de voorremmen, voor ik t wist was t bakje weer leeg en hoorde ik bij de laatste knijp "slooorrrrppp" waarmee er wéér lucht in de boel zat.... |(

Afijn de boel doet t weer, ketting flink in de smering en we rijden (voorlopig) weer en dat is n jaar wel even anders geweest ..... *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan