Blokje XJ

XJ-ron

Rookie
8 aug 2006
24
0
Groningen
Hallo -

Van mijn Yamaha XJ 600 (bj 1990) type 51J is het blokje helaas kaputt. Na een snelwegritje bij onze Oosterburen met net effe te hoge snelheid voor de net effe te magere staat van onderhoud gaf het blokje te kennen mij niet langer serieus te nemen voor wat betreft mijn vertroeteling van zijn staat ;( . Met veel mechanische bijgeluiden (lagers krukas? Ketting nokkenassen werkt nog OK, krukas draait, compressie lijkt OK, afijn, geen klus om 'even uit te zoeken') draait het ding nu nog :( - nu kan ik een ruilblokje overnemen van een bj 1991 type 3KM - volgens Yamaha NL moet het mechanisch allemaal passen, ophangpunten ed zijn allemaal hetzelfde, maaarrrrr - loop ik straks tegen andere problemen aan misschien? Ik denk aan ontsteking (bij 51J en 3KM elektronisch), carburateurs, wat dan ook.

Wie heeft ervarings-gebaseerde tips? Alle tips welkom!

Alvast bedankt!
 
Heb gisteravond een ruilblok opgehaald - diverse telefonische informatie ingewonnen bij motor-reparateurs, het zou allemaal 100% moeten passen. Helaas waren dynamo + deksel, rechterdeksel en koppelingdeksel met de koppelingsplaten er niet meer bij, maar die zitten nog op t originele blok! :P

Tevens had ik gevraagd om carburateurrubbers inlaat, heb ik voor 25 E mooi 4 bijna nieuwe erbij!! 8-)

Nu dus aan de slag - wie weet ga ik dit weekend al bezig. :)
 
Jammer hoor '( :9 Hoop wel dat de deksels van het oude blok passen op het nieuwe. Heb al een paar sloop XJ's bezocht maar steeds komt de steek niet helemaal overeen met mijn 51J.
 
Laatst bewerkt:
Top ik ben op zoek naar het blank aluminium dekseltje met "Yamaha DOHC" erop.Had op de sloop meerdere andere gezien waaronder die met kruiskopschroeven gemonteerd zitten, ipv met inbussen op mijn blokje en die passen dus niet. De steek op mijn blokje is +/- 126 mm.

Ik zal morgen even kijken wat er nog op het XJ-blok zit, ik laat het hier wel even weten.

:)
 
@ Red Racer: mijn rechterblokdekseltje is zwart, heeft geen DOHC vermelding en zit met kruisschroeven vast. Had bij jouw blokje zowiezo njet gepast, also.

Weet bij Streppel Vaassen nog een fiets met zo'n dekseltje, hij vraagt 750 Euro voor het dekseltje met motorfiets eraan vast maar vertrouwde mij toe dat veel lager bieden tot heel verrassende uitkomsten kan leiden en dan bedoel ik niet dat hij de hond op je los laat.

Suc6!
 
@ Red Racer: mijn rechterblokdekseltje is zwart, heeft geen DOHC vermelding en zit met kruisschroeven vast. Had bij jouw blokje zowiezo njet gepast, also.

Weet bij Streppel Vaassen nog een fiets met zo'n dekseltje, hij vraagt 750 Euro voor het dekseltje met motorfiets eraan vast maar vertrouwde mij toe dat veel lager bieden tot heel verrassende uitkomsten kan leiden en dan bedoel ik niet dat hij de hond op je los laat.

Suc6!
Thnx, wordt het verder zoeken. De rest van mijn XJ is nog tip-top, dus een andere heb ik niet nodig. 8-)
 
Zo - vandaag op pad geweest, bij Jac Bakker 3 liter olie plus n filter gehaald, me verlekkerd bij al het blink-blink spul en minder, monteurs allemaal met vakantie (???) dus niemand daar de gouden tip voor 'hoe het blok uit het frame te lepelen'. Wel leuke dames die je helpen, maar dat liever een andere keer. :P

Terug naar huis via Stadskanaal, dus waarom niet even bij Motoport een kijkje? Ha! Nu heb ik dus een Reparaturanleitung van Bucheli voor mn fiets! Hoer-a! :) Alleen al het plaatje van de XJ voor op is al de moeite van het kopen waard... ( :9~ )... en hij heeft het 'Red Racer DOHC' dekseltje...
Met dit boekje erbij bestaat de kans dat ik het oude blokje ook nog eens open schroef, alhoewel me repareren/restaureren is afgeraden gezien de prijs van alle pakkingen en de waarde van het blok.

Nieuw achterbandje kost 108 E (Bridgestone) mits de motor niet nog aan het wiel vastzit, dan doetie 120. Bridgestone goeie keus? Ik ben geenn mietje bij regen, maar ik heb er n gruwelijke hekel aan als mn motor door een regen'spoor' moet en de boel zwabbert alsof je eroverheen glijdt, brrrrrr. Nu zit er een Pirelli onder, beetje glad in het midden ( O-) ), maar n dikke ^%$%#-band. Vind ik. Ook te breed trouwens. Geen waterafvoer, alle snedes staan wat schuin en er loopt niets in elkaar over, waarom heb ik dat ding er ooit onder laten zetten?

O ja een nieuwe accu moet ook nog.... wat komt daarna...? :X

Kan ik nog iemand een plezier doen met foto's die ik wil nemen tijdens het voorwerk en de transplantatie? De foto's zijn in 1e instantie voor mezelf bedoeld, dan weet ik wat ik gedaan heb en zo. Maar je weet maar nooit. 8-)
 
Plaatjes kijken is altijd leuk :) Hoop niet dat ik zelf die klus nog eens moet doen, maar altijd leuk om ze op te slaan op de computer.

Heb er achter ook een Bridgestone Battlax BT45 op zitten van 110 breed, op zich niets mis mee, maar nu ie weer wat vierkant wordt van alle snelwegkilometers gaat ie beoorlijk trekken op strepen en sporen in de weg. Vooral in de regen tussen de file door zorgt dat wel voor wat minder comfortabele momenten.

Succes met de operatie! 8-)
 
Laatst bewerkt:
Hey XJ-Ron

Nog belang bij een XJ-600 bj 1986, weet niet of het model hetzelfde is als die van jouw.
Blok en kleinigheden niet meer aanwezig, voor onderdelen ofzo.

Ik kom zulf ook van't Knoal mor woon d'r noit meer.
Dat rondborstig vrouwtje bij Jacob Bakker was waarschijnlijk zijn dochter.

Greetings Ronnie
 
Eehhhh........ is het iemand al eens opgevallen dat bij de Reparaturanleitung van Bucheli voor de Yam XJ 600 ab Baujahr 84 de prachtige foto voorop van de wit/rode XJ een heeeel eigenaardige is? Ik bedoel: ik zie de motor van links opzij, herken de koppelingskabel en de koppelingsunit, herken het ter-hoogte-van-de-krukas-zittende-dekseltje-waar-Red-Racer-nog-naar-zoekt met "Yamaha DOHC" erop, kan de belettering YAMAHA en XJ600 gewoon lezen zonder spiegelschrift????!!?? Benne der ook XJs uitgegeven met de koppeling links???? Eh? :? :? :? :? :? :?

Toch n knappe foto verder... :9~ :P
 
:z

Hoe ver ben ik? Uitlaten weg, tank, kuip, accu+bak, startmotor, carbs eraf, keurig alle schroefies en boutjes met tape en bh-zakkies bewaart en gemarkeerd, camera in de aanslag om straks weer te "weten hoe het zat" - flikkert me alleen de bevestigingsschroef van de achterste pot remvloeistof ergens tussen (*&^^%$#@@) en ik vind m nog niet weer ..... :( :(

Het boekje van oom Heinz (Bücheli) is een goede hulp, ik moet nu de ketting losleggen (voor de kenners onder u: ik ben van oom Heinz' route een beetje afgeweken, want dan zou ik eerst de ketting en daarna pas de accu moeten demonteren.... foei?) en dan kan in principe het blok er tussen weg (na losmaken van alle stekkertjes enzo). Dan kan het achterwiel naar de bandenboer, en een accu gescoord worden, en dan............. 8-)
 
*O* *O* *O*

Het ruilblokje zit er in!!! Nu komend weekend de uitlaten, carbs, startmotor, accu, ketting stellen, de rest weer opbouwen, wie weet rij ik ook al as zaterdag.... :) :) :) :)

Al met al viel het wisselwerk me nog mee: als t oliefilter en koelerslangen maar aan de kant zijn wil het vrij gemakkelijk. Het zwaarste vond ik nog het blok uit de schuur tillen ... :X

Foto's volgen, maar hoe post ik ze zonder het forum helemaal dicht te plempen? Iemand n tip?
 
HOERAAAAAA *O* *O* *O* *O* *O*

Hij is er weer - mn MK-??-BXje loopt weer als n zonnetje afgezien van wat kleinigheidjes (uitlaatjes niet zo super meer, schakelen was niet zo klik-klak helder als t ouwe blok, ketting is niet mooier geworden van n jaar niks doen, tja....)en volgens t klokje looptie in zn 6 bij strakke 6000rpm keurig 125...... :] :] t ouwe blok deed eerder 120 dan 130 bij 6000 omwentelingen...

Dus: ketting nog even flink smeren, schakelpedaaltje afstellen. O ja onderweg nog wat blikwerkers die dachten dat ik grootlicht op had.... :P

Merkte bij even naar de pomp om t voorbandje op druk te brengen dat mn rechtervoorschijfje erg warm was - links niet, kon ik gewoon beetpakken. Tijdens t rijden geen drukverlies of zo - ik weet hoe het is om met vastzittende remcilinders de schijven zodanig op te warmen dat de vloeistof zo heet wordt dat als je (het was een auto...) op het pedaal trapt je tot op de bodem door kunt pompen zonder dat hij echt remt - ik vond dat toen h-e-l-e-m-a-a-l niet leuk!!!Later na n km of 30 proefrit ook de achterrem gevoeld, ook warm, terwijl linksvoor nog steeds koel. Hm. Nog meer werk. |( Nog maar eens oom Heinz raadplegen om te zien hoe ik deze cilindertjes weer netjes aan het werk krijg. '(

Hoe krijg ik nu foto's hierbij voor de mensen die wat willen zien?? Photobucket? Tip me!! 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan