Blokkeren achterwiel bij terug- en opschakelen

jeroen1979

MF'er
13 nov 2011
64
0
Hey motormensen,

Hier nog een vraag over een schakelprobleem.
Ik heb sinds 4 weken een suzuki gsx600 uit 93 met 45000 km. Fijn motorke, maar steeds vaker heb ik moeite met hem in zn vrij zetten. Daarbij komt nog dat ik als ik terug schakel van zijn 2 naar 1, of opschakel van 2 naar 3, dat het is voorgekomen dat het achterwiel blokkeert en slipt! Ik ging bijna onderuit en ik schrok me kapot! De dealer waar ik hem gekocht heb zegt dat van 1 naar vrij een bekend probleem is bij dit model, en dat het helpt als ik hem laat rollen, en hem dan in zn vrij zet. Ik was hier zelf ook al achter gekomen maar nu lukt dit zelfs bijna niet meer. Kan iemand vertellen wat er aan de hand is?
Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groeten Jeroen
 
Persoonlijk, zou ik de koop terugdraaien.
Het vertrouwen in dealer en motor is nu ver weg, absoluut geen leuk begin van het motorrijden. Je hebt nog redelijk wat slechte maanden om een leuke andere motor uit te zoeken.
Als ik ooit zo bij een dealer behandeld zou worden dan kom ik daar nooit meer, de pech is dat jij daar nu net je motor hebt gekocht. Hoe dan ook zal je er dus nog terug moeten komen. Ik vind het erg vervelend voor je iig! Succes!
 
je kan een paar dingen doen als je nog niet tevreden bent, of er nog steeds geen vertrouwen in hebt:

wat ik al zei, er eens een ander op laten rijden
of naar een andere motorzaak gaan, en daar eens laten kijken, dit kan je hoogstens € 100 ,- kosten, en als die concluderen dat er wel een koppelings probleem is weet je gelijk dat je niet serieus genomen word.
 
Sorry, maar als het zo sporadisch voor komt en in combinatie met je onervarenheid denk ik ook aan een gebruikersfout. Echt duidelijk wat er nou precies gebeurt is het me ook niet, wanneer hij blokkeert bij het opschakelen. Hoe hef je die blokkering dan weer op? Of hoe lang duurt dat?
Ik kan me de reactie van de dealer wel enigzins indenken, zij krijgen een vage klachtomschrijving, hebben meerdere keren proefgereden en geen rare dingen geconstateerd. Wat moeten ze dan?
Het afslaan was duidelijk en hebben ze ook verholpen.
 
Zat je rijbewijs niet toevallig hier bij?

519-blue-band-big.jpg
 
Laatst bewerkt:
Sorry, maar als het zo sporadisch voor komt en in combinatie met je onervarenheid denk ik ook aan een gebruikersfout. Echt duidelijk wat er nou precies gebeurt is het me ook niet, wanneer hij blokkeert bij het opschakelen. Hoe hef je die blokkering dan weer op? Of hoe lang duurt dat?
Ik kan me de reactie van de dealer wel enigzins indenken, zij krijgen een vage klachtomschrijving, hebben meerdere keren proefgereden en geen rare dingen geconstateerd. Wat moeten ze dan?
Het afslaan was duidelijk en hebben ze ook verholpen.

:^

Zat je rijbewijs niet toevallig hier bij?



519-blue-band-big.jpg

_O- _O-
 
Laatst bewerkt:
Haha die is grappig :)
Maar ik zeg al, ik heb dit op de lesmotor nog nooit meegemaakt.
Het blokkeren gebeurt sporadisch en duurt maar een halve seconde. Maar als je 7- km per uur rijd, is omgerekend ongeveer 20 m/s. Stel je voor dat je een halve seconde bij die snelheid glijdt, is wel ff 10 meter. Niet echt een prettig gevoel kan ik je zeggen. In ieder geval hij komt constant niet goed in zijn vrij. En als ik me niet veilig voel en heb garantie, draai dat ding dan gewoon n
keer open en kijk wat er aan de hand is. Dat ze zo moeilijk doen en zo nonchalant is toch niet normaal of wel dan.
 
'k Heb dit hele topic gelezen, en wat hier allemaal gebeurt vind ik niet echt merkwaardig.

We hebben het hier over een motorfiets van bijna twintig jaar oud, die voor ongeveer € 1.500,- is gekocht. Daar valt voor een dealer weinig winst aan te behalen. Daarbij is het (voor zover ik kan zien) een fiets met een volledige kuip, waardoor men al een half uur bezig is met uit- en aankleden voordat het eigenlijke werk aan het motorblok kan beginnen. Dit alles is voor de dealer geen excuus om rommel te leveren, maar 't maakt zijn lauwe reactie op vage (af en toe, eens per tank) klachten wel begrijpelijk.

Daarbij hebben het hier over een onervaren motorrijder, iemand waarvan de eigen schrikreactie een groter gevaar is dan de nukken van zijn motorfiets. Dat een achterwiel een beetje slipt bij het op- of terugschakelen kan altijd gebeuren, zeker bij een achterband die z'n beste tijd gehad heeft en helemaal als je nog aan die motorfiets moet wennen. Zo kan het zijn dat je te vroeg op- of terugschakelt, of de koppeling te lomp laat opkomen. Ik kan niet vinden op wat voor motor je gelest hebt, maar een GSX600 zal vast serieus meer vermogen en koppel hebben.

Als het slippen van het achterwiel bij het schakelen serieuze vormen aanneemt, dan zou het kunnen zijn dat de motor afslaat bij koppeling in en gas dicht. Maar in de eerste plaats zou je dat moeten merken aan je dashboard (toerenteller op nul en oliedruklamp aan) en aan het (gebrek aan) geluid uit het motorblok. In de tweede plaats zou dat dan vaker moeten gebeuren dan eens per tank benzine. Of heb je de problemen alleen met een koud (of juist heel heet) motorblok?

Tot slot een herhaling van wat diverse anderen hiervoor al hebben gezegd: Laat eens een ervaren motorrijder los op jouw motorfiets.
 
Haha die is grappig :)
Maar ik zeg al, ik heb dit op de lesmotor nog nooit meegemaakt.
Het blokkeren gebeurt sporadisch en duurt maar een halve seconde. Maar als je 7- km per uur rijd, is omgerekend ongeveer 20 m/s. Stel je voor dat je een halve seconde bij die snelheid glijdt, is wel ff 10 meter. Niet echt een prettig gevoel kan ik je zeggen. In ieder geval hij komt constant niet goed in zijn vrij. En als ik me niet veilig voel en heb garantie, draai dat ding dan gewoon n
keer open en kijk wat er aan de hand is. Dat ze zo moeilijk doen en zo nonchalant is toch niet normaal of wel dan.
Als je net zo goed rijdt als dat je kan rekenen, dan zou ik die motor verkopen en een Volvo aanschaffen...... 20 KM/U = 1,94 M/S en geen 20 M/S......... |( :+
 
72 km per uur is 20 m/s, sorry type foutje...
Verder nog wat vergeten te melden, maar het is voorgekomen dat de motor ipv opschakelde terug schakelde, terwijl ik ZEKER weet dat ik naar boven trapte!
Ik hoop echt dat het de koppeling is want die gaan ze nu nakijken.
Ben namelijk zonet naar de zaak gereden, alles uitgelegd en gelukkig reageerde de chef begripvol.
Hij wordt nagekeken want het zou wel aan de koppeling kunnen liggen. Misschien dat er roest op de platen zit of iets anders.Hij wil mij iig veilig de weg op hebben, en dat heeft ie netjes gezegd. Volgende week is ie als het goed is klaar en wordt ik gebeld. Het vertrouwen dat was weggenomen heb ik deels weer een beetje teruggekregen, nu hopen dat ze voet bij stuk houden. Hou jullie op de hoogte. :)
 
Laatst bewerkt:
72 km per uur is 20 m/s, sorry type foutje...
Verder nog wat vergeten te melden, maar het is voorgekomen dat de motor ipv opschakelde terug schakelde, terwijl ik ZEKER weet dat ik naar boven trapte!
Ik hoop echt dat het de koppeling is want die gaan ze nu nakijken.
Ben namelijk zonet naar de zaak gereden, alles uitgelegd en gelukkig reageerde de chef begripvol.
Hij wordt nagekeken want het zou wel aan de koppeling kunnen liggen. Misschien dat er roest op de platen zit of iets anders.Hij wil mij iig veilig de weg op hebben, en dat heeft ie netjes gezegd. Volgende week is ie als het goed is klaar en wordt ik gebeld. Het vertrouwen dat was weggenomen heb ik deels weer een beetje teruggekregen, nu hopen dat ze voet bij stuk houden. Hou jullie op de hoogte. :)

je hebt het wel getroffen _O-
 
72 km per uur is 20 m/s, sorry type foutje...
Verder nog wat vergeten te melden, maar het is voorgekomen dat de motor ipv opschakelde terug schakelde, terwijl ik ZEKER weet dat ik naar boven trapte!
Ik hoop echt dat het de koppeling is want die gaan ze nu nakijken.
Ben namelijk zonet naar de zaak gereden, alles uitgelegd en gelukkig reageerde de chef begripvol.
Hij wordt nagekeken want het zou wel aan de koppeling kunnen liggen. Misschien dat er roest op de platen zit of iets anders.Hij wil mij iig veilig de weg op hebben, en dat heeft ie netjes gezegd. Volgende week is ie als het goed is klaar en wordt ik gebeld. Het vertrouwen dat was weggenomen heb ik deels weer een beetje teruggekregen, nu hopen dat ze voet bij stuk houden. Hou jullie op de hoogte. :)

Ah, ik zie het al, een engels blok. Omhoog is naar beneden en naar beneden omhoog, de koppeling is de achterrem en de voorrem is de voetrem. Is even wennen in het begin, maar daarna lukt het prima!

Succes!
 
Blokkeren tijdens het opschakelen ligt onmogelijk aan de koppeling, er was iemand die aangaf dat de bak mogelijk in twee versnellingen tegelijk terecht kwam en dat was op zich geen rare gedachte maar als hij maar een halve seconde blokkeert en dan vanzelf weer "los" komt en in de juiste versnelling is dat ook niet het geval. Enige wat ik me voor kan stellen is dat je veel te langzaam schakelt en met het gas dicht waardoor het toerental te ver terugzakt en wanneer je dan de koppeling loslaat dat de boel even blokkeert door het toerentalverschil.

Verder kan het echt wel eens nuttig zijn om dit soort vragen op internet te stellen maar als je zelf niet technisch genoeg bent om het kaf van het koren onder de reacties te scheiden kun je niet tegen de dealer zeggen dat er "meerdere mensen die er verstand van hebben" zeggen dat er echt iets aan de motor mankeert. Je filtert alleen de antwoorden die jou aanstaan eruit en de rest neem je niet serieus. Er waren nog meer mensen "die er verstand van hebben" die zeggen dat je gewoon niet kunt rijden, dat had je de dealer dan ook kunnen vertellen. Komt nog eens bij dat de enige mensen die er verstand van hebben en op de motor gereden hebben het personeel van de dealer is en die zeggen dat er niets aan mankeert.

Dat 1 keer de motor de verkeerde kant op schakelde. _O-
Je sterkt alleen maar de meningen dat je niet kunt rijden zo.

Echt waar, zonder je voor de gek te houden ofzo, ik probeer je echt niet voor lul te zetten of wat dan ook, maar ga eens met je motor langs je oude rijschool en vraag je instructeur eens of die even een rondje mee achterop wil.
 
Haha wat iedereen ook zegt, ik ben dan misschien een beginnend motorrijder maar ik weet toch zelf wat ik heb meegemaakt. Als je in zijn 1 zit en je schakelt naar boven kan hij naar 0 maar ook naar 2 als ik mij niet vergis. Dus kan het zijn dat ie naar 0 ging ipv naar 2, terwijl ik an het rijden was. Weet ik veel hoe dat kan maar heb het meegemaakt.
Tja misschien dat ze nu idd zo bij de dealer denken dat ze met een zeer onervaren motorrijder te maken hebben. Maar ik zeg al, op mijn lesmotor heb ik het nooit meegemaakt en daar heb ik ook heel wat kilometers op gereden. Maar goed. Zoveel anderen die weer wat anders zeggen. 100.000 meningen...je moet ermee terug gaan, het is gevaarlijk zus, ik ben onervaren zo, hij kan niet schakelen en niet motorrijden....whatever. Laat het er maar uit komen volgende week en we zullen het weten.
 
Laatst bewerkt:
Als je in zijn 1 zit en je schakelt naar boven kan hij naar 0 maar ook naar 2 als ik mij niet vergis. Dus kan het zijn dat ie naar 0 ging ipv naar 2, terwijl ik an het rijden was. Weet ik veel hoe dat kan maar heb het meegemaakt.

neutraal zit tussen 1 en 2 ja..

maar dit is weer een heel ander verhaal, als hij tijdens het rijden in zijn neutraal schiet is die 2e versnelling (en misschien ook wel de rest van de versnellingsbak) naar zijn grootje. maar dat resulteert niet in een blokkerend achterwiel maar in een omhoog vliegend toerental zonder acceleratie

ik ben trouwens heel erg benieuwd wat er nou uiteindelijk aan de hand is geweest dus als je dat wilt laten weten als je erachterkomt! :)
 
Laatst bewerkt:
Haha wat iedereen ook zegt, ik ben dan misschien een beginnend motorrijder maar ik weet toch zelf wat ik heb meegemaakt. Als je in zijn 1 zit en je schakelt naar boven kan hij naar 0 maar ook naar 2 als ik mij niet vergis. Dus kan het zijn dat ie naar 0 ging ipv naar 2, terwijl ik an het rijden was. Weet ik veel hoe dat kan maar heb het meegemaakt.
Tja misschien dat ze nu idd zo bij de dealer denken dat ze met een zeer onervaren motorrijder te maken hebben. Maar ik zeg al, op mijn lesmotor heb ik het nooit meegemaakt en daar heb ik ook heel wat kilometers op gereden. Maar goed. Zoveel anderen die weer wat anders zeggen. 100.000 meningen...je moet ermee terug gaan, het is gevaarlijk zus, ik ben onervaren zo, hij kan niet schakelen en niet motorrijden....whatever. Laat het er maar uit komen volgende week en we zullen het weten.


_O- _O- _O-
 
Haha scherp van je, maar om even duidelijk te maken dat je tijdens het opschakelen wel degelijk naar een lagere versnelling kan gaan als je rijdt met een gare koppeling / versnelling.
 
Laatst bewerkt:
Nou eindelijk, ze hebben vandaag gesmst dat ie klaar is. Een dag later dan afgesproken maar goed. De koppeling zou zijn vervangen, maar de jongen aan de telefoon kon niet zeggen of er wat mis was hiermee. Vrijdag is de chef er weer en ga ik hem ophalen. Ben benieuwd wat hij te zeggen heeft, en natuurlijk hoe die rijdt! Heb m wel gemist dus ik vrijdag eens ff lekker vlammen! :D
 
Nou eindelijk, ze hebben vandaag gesmst dat ie klaar is. Een dag later dan afgesproken maar goed. De koppeling zou zijn vervangen, maar de jongen aan de telefoon kon niet zeggen of er wat mis was hiermee. Vrijdag is de chef er weer en ga ik hem ophalen. Ben benieuwd wat hij te zeggen heeft, en natuurlijk hoe die rijdt! Heb m wel gemist dus ik vrijdag eens ff lekker vlammen! :D
heel verstandig, even lekker hard gaan rijden met een motor met koppelingsproblemen

waarvan het nu nog maar de vraag is of deze verholpen zijn...
ik zou maar eens rustig aan doen, en op een rustig stukje industrieweg de versnellingen nalopen, en kijken of het probleem zoals eerder omschreven zich weer aandoet
 
Terug
Bovenaan Onderaan