Blokkeren krukas Ktm 620 lc4

Reddevilktm

Die hard MF'er
2 apr 2009
360
1
Tubbergen / Zenderen
Toen ik gisteren terug kwam rijden is mijn motor (een KTM 620 LC4 uit 94) vastgelopen. Reed in de 5e versnelling en ineens hield de motor in en blokkeerde het achterwiel. Na de koppeling te hebben ingetrokken rolde de motor wel door. Toen de motor stil stond met de kikstarter gekeken of het blok nog rond ging. Dat deed hij na een tijdje wel weer maar hij heeft geen compressie. Dus ik vermoet dat de zuiger zeker naar de vilisteinen is.

Vandaag het blok maar eens onder de motor vandaan gehaald en bezig geweest om de cilinder er af te halen. Dit alles volgens het werkplaatshandboek.

Maar nu kan ik volgens het werkplaatshandboek de krukas onderaan in het carter blokkeren met een bout waar ook een koperen ring achter zit. Normaal gesproken is het zo dat je de koperen ring weg moet halen en dat je dan de krukas op de juiste plek kunt blokkeren met de bout die er ook in heeft gezeten. Maar is deze bout te kort en raakt hij de krukas niet. Nu zit er in het carter geen metrische schroefdraad.( Ten minste deze past er niet in.)
Nu is mijn vraag of iemand weet wat voor schroefdraad er in hoort te zitten? En waar ik eventueel een goede bout kan bestellen.

Verder was ik nog benieuw wat voor bedragen ik kan verwachten voor een zuiger.
Dit mag wel een proxx of iets dergelijks zijn. Misschien heeft iemand hier wel een ander goed alternatief voor? Alle input is welkom.

alvast bedankt.

groeten Niek
 
van het boutje heb ik geen idee, maar probeer wel achter de oorzaak van het vastlopen te komen.
en waarschijnlijk heeft je cilinder ook een knauw gehad
 
En als ik het zo lees, zou ik me niet te veel vastpinnen op alleen een nieuwe zuiger.

Het zou natuurlijk kunnen, maar grote kans dat er gehoond moet worden, en misschien hebben vercheidene lagers en je krukke as ook wel een opdonder gekregen.

Ik hoop natuurlijk dat het meevalt. Succes!
 
allereerst bedankt voor jullie reactie's.
Voor mijn cilinder ben ik inderdaad ook bang. maja eerst maar een loshalen. Het blok is vorig jaar Door Johan Ten Dam gereviseerd. (Deze man is er helaas niet meer) Deze gaf aan dat de zuiger wel tzt vervangen moest worden maar dat het nog wel een tijd kon. Dus ik ben bang dat deze gewoon versleten is geweest.

De krukas moet geblokkeerd worden om de bout van de nokkenaspoulie te lossen( Dit staat er volgens het werkplaatshandboek.) Moet wel zeggen dat ik het blok zelf nog nooit los heb gehad dus het is voor mij ook nieuw.
 
Maar mijn vraag is eigenlijk nog steeds of iemand weet wat voor schroefdraad hier in zit? Zal morgen ook even bij een kennis langs gaan die deze blokken vaker open heeft gehad.
Hoop dat de schade aan het blok meevalt. Hij heeft vorig jaar nog 600 euro aan reparaties op de kop gehad. En daar komt dit nu weer bij helaas.
 
die bout moet je kopen bij je ktm dealer, kost zoveel nog niet, euro of 4... is speciaal voor LC4 motoren

en wiseco zuigers... no thanks... ze maken ze zelf niet voor LC4 motoren. wössner heeft ze wel ervoor.
heb genoeg wisecos gezien die breken aan het pistonpen gat(incl de mijne)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan