Blokprobleem Husqvarna TE610

ghansman

Rookie
4 feb 2008
7
0
Mensen,

Sinds een paar dagen heb ik een Husqvarna TE610. Deze heb ik niet-lopend gekocht (daar was de prijs ook naar) bovendien had ie iets meer als een jaar stilgestaan.
Thuis heb ik de carb enzo allemaal ff schoongemaakt en nieuwe benzine erin en proberen te starten (zowel kicken als aanduwen/trekken). Hij plofte wel, maar liep nog niet.

Gisteren deden we een nieuwe poging, en toen na een paar keer kicken sloeg het blok vast (zonder dat ie een plof ofzo gaf...) Ik trapte het blok zegmaar "zelf" vast. Ik de motor ff in de versnelling gezet en achteruit getrokken, toen floepte ie weer los.
Nu komt het vreemde: vervolgens kon ik weer een aantal slagen normaal kicken totdat ie weer vastzat.... Hetzelfde verhaal; weer ff achteruit en hij was weer los, om vervolgens na een paar slagen weer vast te gaan zitten.....

Wat zou dit kunnen zijn?
Zelf dacht ik aan de versnellingsbak, dat ie twee tandwielen tegelijk pakt ofzo?

FF voor de duidelijkheid, hij slaat ook vast als we hem proberen aan te duwen, dus het heeft niet specifiek met de kickstarter te maken.
 
heb ooit zoiets gehad bij een crosser daar zat toen een stukje aluminium tussen twee tandwielen
in de versnellingsbak verweiderd en weer nieuw.

maar ik ken husqvarna niet dus zou ik er helemaal naast kunnen zitten
 
Het zal niet de eerste Huski zijn die kapot loopt, dus ik zou maar even het blok los halen. Goed de oogjes open houden, want als er inderdaad ergens iets tussen zit moet je het wel kunnen herleiden.

Bjorn
 
Het zal niet de eerste Huski zijn die kapot loopt, dus ik zou maar even het blok los halen. Goed de oogjes open houden, want als er inderdaad ergens iets tussen zit moet je het wel kunnen herleiden.

Bjorn

Als ik een keer een paar daagjes de tijd heb zal ik het blok eens los halen, dan zullen we zien wat er voor de dag komt.
Maar ik was benieuwd of er mensen zijn die deze verschijnselen misschien bekend in de oren klinken. Je hoort namelijk ook zo her en der dat de bigendlagers van de wat oudere huskies nog wel eens kapot willen lopen. Het lijkt me echter sterk dat hierdoor de hele boel blokkeerd...
 
Voordat ik mijn blok lospeuter zou ik toch graag nog wat meer informatie willen hebben wat betreft het lospeuteren en monteren etc.
Inmiddels heb ik een Parts Manual gevonden van het blok maar hier staan dus alleen de exploded views in en niet de uitleg van het monteren etc...

Dus mijn vraag: Is er iemand die een werkplaatshandboek heeft van een Husqvarna TE610?

Alvast bedankt!
 
De oorzaak is achterhaald: het bigendlager is volledig aan puin gedraaid. Stukjes van de lagerkooi zijn via de oliekanaaltjes uit het bigend naar buiten gekomen en in de olie terecht gekomen. Het motorblok lag letterlijk bezaaid met stukjes ijzer van 1-1mm en snippertjes koper/messing.
Zo op het eerste gezicht lijkt het dat (bijna) alle lagers moeten worden vervangen en natuurlijk de krukas/bigend. Ik krijg trouwens ook de indruk dat de kruk krom is...

Wat gaat mij dit grapje kosten? Dus lagers pakkingen en een nieuwe/tweede handse kruk, bij Ben v. Erp?

Of heeft iemand hier op het forum toevallig een nette 2e hands TE610 krukas te koop?
 
Een complete revisie zal wel aan de prijs zijn, neem aan dat de zuiger ook vervangen gaat worden? Hoogstwaarschijnlijk zal dan de cilinder ook een nieuwe nicasil laag moeten hebben.

Met een nieuwe drijstang + persen erbij zit je al heel snel op >1000 euro

Wat ik ook zou doen is gelijk de naaldlagertjes van de nokvolgers vervangen, als dat vastslaat is binnen no-time je nokkenas weg.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan