blonde vraag over schakelaar

Lady_Di

MF veteraan
1 okt 2010
6.415
1.051
Borger-Odoorn
Ik ga extra lampen op mijn motor aansluiten. Daarvoor heb ik een schakelaar met ingebouwd led-lampje.
Ik schaam me dood, -O- maar voor ik blunders maak: de schakelaar heeft 3 draden: bruin, zwart, blauw. En klopt het, dat de bruine naar de accu + gaat, de zwarte naar de rode draad van de lampjes? En waar sluit ik dan de blauwe op aan? Want als ik die op de zwarte van de lampjes doe, dan heb ik toch nog steeds geen verbinding met de - van de accu? Of hoeft dat niet?
 
Je schakelaar is voor 12V?
Er staan ook tekens op de schakelaar zelf.
12V%20schakelaar%20auto%20led%20plaza.gif
 
:^

Er is een extra draad voor het ingebouwde LED lampje en de '-' is constant.
Heb je geen multimeter met Ohm weergave om even de schakelaar te testen?
Dan weet je gelijk hoe e.a. werkt.

* 2 polen zonder meting, schakelaar omzetten -> meting = '+' in serie zetten naar de lampjes, de overgebleven draad naar je '- 'voeding voor het LED lampje. Wel even voor de zekerheid eerst meten of er geen kortsluiting is op deze draad met het wel/niet omzetten van de schakelaar.
En als het LED lampje in de schakelaar niet werkt is het verkeerd om aangesloten. :+
 
Thanx!
Helaas staan er geen tekens op de schakelaar. Het is ééntje met vaste draad.Maar ik mag toch aannemen dat de bruine de constante stroom is, de zwarte de schakeldraad en de blauwe de min. Ik wist dus niet dat ik aan de blauwe dan 2 draden aan moest sluiten: de min van de lampjes en de min naar de accu.
 
Maar ik mag toch aannemen dat de bruine de constante stroom is, de zwarte de schakeldraad en de blauwe de min.
Zo vanzelfsprekend is het niet, het is geen huisinstallatie...
Je kunt het meten met een multimeter. De verbinding tussen de "plus ingang" en de "plus uitgang" is nagenoeg 0 (mits de schakelaar ingeschakeld is natuurlijk). Tussen de "plus uitgang" en de min zit de led met een weerstand tussen, de weerstandswaarde daarvan bedraagt ongeveer 500 à 600 ohm.
De led werkt trouwens maar één kant op, dus kan het zijn dat je de meetdraden moet omwisselen.
Ik wist dus niet dat ik aan de blauwe dan 2 draden aan moest sluiten: de min van de lampjes en de min naar de accu.
Er moet uiteraard een min naar de lampjes, maar dat hoeft niet via de schakelaar.
 
Ik zou niks aannemen. Kleuren kunnen voor elk merk knopje weer wat anders betekenen. Gewoon een provisorische opstelling maken, een test draadje strippen en koper om de contact punten wikkelen van het knopje en testen wat wat is.
 
ik denk dat je kunt aannemen dat je schema klopt, bij het punt waar je zwarte draad zit staat een aarde teken
 
Ik zou niks aannemen. Kleuren kunnen voor elk merk knopje weer wat anders betekenen. Gewoon een provisorische opstelling maken, een test draadje strippen en koper om de contact punten wikkelen van het knopje en testen wat wat is.

inderdaad....rare chinezen...bruin was dus de - en blauw de +, dat had ik zelf echt niet bedacht...
Iets langer bezig geweest dus dan gepland maar het werkt! *O*
 
Heb je de zoekfunctie van het forum al eens geprobeerd? Is best een leuke feature. Vrij nieuw nog....

Ik vond (oa) dit topic in het technisch deel van het forum:

Ook iets met een schakelaar
Ik heb gezocht op het woord "schakelaar".
 
Ik zou niks aannemen. Kleuren kunnen voor elk merk knopje weer wat anders betekenen. Gewoon een provisorische opstelling maken, een test draadje strippen en koper om de contact punten wikkelen van het knopje en testen wat wat is.
Het blijkt maar weer hoe waar dit is. Zoals gezegd, het is gelukt!

Mijn aanpak:
1. doormeten met de multimeter : gaf aan dat de blauwe en de zwarte draad voor de schakeling waren: schakelaar aan = geen (weinig) weerstand tussen die 2. Alle andere combi's vormen geen lus. De bruin is dus de min voor het LEDje.
2. Even testen op de accu: wanneer gaat LEDje branden? Dat bleek met de blauw op de +.
Conclusie: blauw komt op de plus, zwart op de mistlampen en bruin op de min.

Thanx allemaal voor de tips en info!
 
Terug
Bovenaan Onderaan