blueprinten leg is uit wat dat is

gpz900r gek

Die hard MF'er
6 jan 2004
691
0
Ook ik ben op zoek naar mijn zoveelste motor, nu een zonder kenteken. Dus voor de race voor de lol.
Bij veel van julie advertenties kom ik "blueprinten" of "geblueprint" tegen, maar wat is het nu. De een verteld dat de binnenkant van het blok gepolijst wordt, de ander dat het met het tunen te maken heeft. Nou KENNERS, laat maar horen, misschien leer ik na 20 jaar motorrijden nog wat.
 
ik weet het niet.............
Maar i dacht dat het te maken had met het feit dat je de tolaranties binnen het blok op een kleinere waarde zet.
Oftewel betekent veel meet, pas en rekenwerk
 
Ook ik ben op zoek naar mijn zoveelste motor, nu een zonder kenteken. Dus voor de race voor de lol.
Bij veel van julie advertenties kom ik "blueprinten" of "geblueprint" tegen, maar wat is het nu. De een verteld dat de binnenkant van het blok gepolijst wordt, de ander dat het met het tunen te maken heeft. Nou KENNERS, laat maar horen, misschien leer ik na 20 jaar motorrijden nog wat.

welkom :)

en

:^

weet het ook niet helemaal
 
Volgens mij gaat het om helemaal opnieuw opbouwen van een motorblok. Dit gebeurt alleen veel beter dan af fabriek. Bijvoorbeeld alles meten, uitwegen e.d. Het resultaat is vermogens en koppelwinst doordat het blok veel geraffineerder loopt.

Ik ben benieuwd of ik een beetje gelijk heb.
 
Laatst bewerkt:
ik weet het niet.............
Maar i dacht dat het te maken had met het feit dat je de tolaranties binnen het blok op een kleinere waarde zet.
Oftewel betekent veel meet, pas en rekenwerk
Komt aardig in de richting.

Voorop dat ik het OOK niet precies weet :9

Er wordt zeg maar uit duizenden zuigers 4 perfecte zuigers uitgezocht die de zelfde maten etc.hebben. Ditzelfde wordt ook gedaan met vele andere draaiende delen in het blok. Het blok loopt hierdoor mooier en is iets sneller. Je hebt gewoon een handgemaakt blok. Ik wou het van de winter ook bij mijn Zx9 laten doen maar ik heb een ZX6RR gekocht ook speciaal voor de race.....deze zal ook wel gebleuprint zijn.....(ex WK SS600 fiets)
 
heb ik nog meteen een ander woordje waar ii mijn bedenkingen over heb
"literen"

ps niels die tekstjes zijn duidelijk ^c ^v van elkaar
 
heb ik nog meteen een ander woordje waar ii mijn bedenkingen over heb
"literen"

[me]EdwinO denkt:
[/me]


Liter = inhoudsmaat dus literen zal wel zijn dat je dezelfde volumes van de kanalen etc. krijgt?

Zouden renstallen als Ten Kate etc. dan bij Honda in het magazijn mogen shoppen om leuke setjes onderdelen eruit te vissen?
 
nou MAFKETEL van hierboven (literen) ik was wel eerst met het blueprinten als we daar uit zijn dan pas gaan we verder. ik weet dus ook niet wat literen is, heeft dit ook met het blok te maken.
PS dit is nieuw voor mij dit forum maar dit werkt ik denk zelfs dat je met de pc op de werkbank je hele blok uit erkaar kunt halen zonder boek maar met je collega's via het forum
 
PS dit is nieuw voor mij dit forum maar dit werkt ik denk zelfs dat je met de pc op de werkbank je hele blok uit erkaar kunt halen zonder boek maar met je collega's via het forum
neuuh niet aan te raden... daar wordt je muis vies van... om maar niet te spreken over je F5 toets :X
 
ok ik ben er nu vrij zeker van.

Blueprinten....
is afgeleid van blueprint => de uiteindelijk tekening met specificaties om iets te bouwen.

wat ze met dus doen is je neemt de ontwerp eisen en gaat geen gebruik maken van de toleranties maar je bouwt het zo precies mogelijk. Dit uiteraard voor kritieke onderdelen.
Dit kan dus betekenen dat je de ene keer in het midden van het tolerantie bereik gaat zitten en soms juist aan een van de uiteinden.
Leuk voorbeeld... als je remschijf juist net niet op is, is deze het meest idiaal. Namelijk het lichtst maar kan toch nog juist alle krachten aan. de levensduur is in dit geval dus juist niet idiaal, maar ja je kan niet alles hebben.
 
ok ik ben er nu vrij zeker van.

Blueprinten....
is afgeleid van blueprint => de uiteindelijk tekening met specificaties om iets te bouwen.

wat ze met dus doen is je neemt de ontwerp eisen en gaat geen gebruik maken van de toleranties maar je bouwt het zo precies mogelijk. Dit uiteraard voor kritieke onderdelen.
Dit kan dus betekenen dat je de ene keer in het midden van het tolerantie bereik gaat zitten en soms juist aan een van de uiteinden.
Leuk voorbeeld... als je remschijf juist net niet op is, is deze het meest idiaal. Namelijk het lichtst maar kan toch nog juist alle krachten aan. de levensduur is in dit geval dus juist niet idiaal, maar ja je kan niet alles hebben.
Zonder toleranties werken gaat niet. Je kunt wel een betere tolerantie gebruiken. Grote tolerantie heb je bijvoorbeeld bij plunjers, waarbij de onderdelen op elkaar op maat worden gemaakt en dus niet uitwisselbaar zijn. In massaproductie bij gewone onderdelen is dit niet handig natuurlijk, wordt erg duur.
 
Zonder toleranties werken gaat niet. Je kunt wel een betere tolerantie gebruiken. Grote tolerantie heb je bijvoorbeeld bij plunjers, waarbij de onderdelen op elkaar op maat worden gemaakt en dus niet uitwisselbaar zijn. In massaproductie bij gewone onderdelen is dit niet handig natuurlijk, wordt erg duur.

En we hadden het nu dus niet over massaproductie maar het over voor veel geld een motorblok opnieuw in elkaar zetten
ik zeg dus ook niet dat je geen gebruik maakt van de toleranties ( |( zeg ik wel bedoel ik alleen niet)
maar ik denk dat je me gelijk geeft dat als je een stap fijner gereedschap gebruikt je voor de meeste mensen de tolerantie overboord gooit (natuurlijk krijg je dat ook niet perfect en maak je gebruik van een marge maar die is wel een factor kleiner)
of je kunt natuurlijk de lagers bij elkaar gaan zoeken en op die manier op het(laat ik het nu wel netjes zeggen) dichter bij het idiale punt gaan zitten

p.s. met plunjers bedoel je zuigers?
yep de cilinders worden inderdaad gehoond op de maat van de zuiger.... maar over het algemeen doe je dat voor alle cillinders gelijk, en aangezien je beter niet meet een meercilinder motor met een originele en daarnaast de grootste overmaat kan rijden kun je voor het inlopen best uitwisselen
 
Ik had afgelopen voorjaar mijn raceSRAD uit elkaar gehaald en daar kon je leuke dingen in zien.......zoals de onderkant van de zuigers was soms iets materiaal weggehaald,gaten in de krukaswangen bijgeboord,klepstelen dunner gemaakt.
Lijken mij dus allemaal zaken om de perfekte balans te vinden,het resultaat is dat hij heerlijk loopt en erg snel is tot verdriet van menig nieuwere R6 racers ;)
 
En we hadden het nu dus niet over massaproductie maar het over voor veel geld een motorblok opnieuw in elkaar zetten
ik zeg dus ook niet dat je geen gebruik maakt van de toleranties ( |( zeg ik wel bedoel ik alleen niet)
maar ik denk dat je me gelijk geeft dat als je een stap fijner gereedschap gebruikt je voor de meeste mensen de tolerantie overboord gooit (natuurlijk krijg je dat ook niet perfect en maak je gebruik van een marge maar die is wel een factor kleiner)
of je kunt natuurlijk de lagers bij elkaar gaan zoeken en op die manier op het(laat ik het nu wel netjes zeggen) dichter bij het idiale punt gaan zitten

p.s. met plunjers bedoel je zuigers?
yep de cilinders worden inderdaad gehoond op de maat van de zuiger.... maar over het algemeen doe je dat voor alle cillinders gelijk, en aangezien je beter niet meet een meercilinder motor met een originele en daarnaast de grootste overmaat kan rijden kun je voor het inlopen best uitwisselen
Iid we hadden het niet over massaproductie, was slechts een terloopse opmerking om te illustreren waarom het daar niet gedaan wordt.

Plunjers zijn geen zuigers, al lijkt het principe er wel op. Er worden echter geen zuigerveren gebruikt en de drukken zijn veel hoger, voor vloeistoffen, zoals een hoge druk inspuit pomp. De toleranties zijn dan minimaal en ze kunnen dan ook niet uitgewisseld worden, zoals ik al zei. Voor de rest heb je wel gelijk. :)
 
Samengevat: bleuprinten is het op elkaar afstemmen van de verschillende onderdelen van het motorblok. Zodat zaken als dimensies, gewicht, etc. zoveel mogelijk identiek zijn. Bijv. de drijfstangen zodanig uitzoeken en bijwerken zodat ze allemaal exact (voor zover mogelijk) hetzelfde gewicht hebben, zelfde lengte, etc. Eindresultaat is dat het blok beter in balans is en mooier rondloopt/minder verliezen heeft.

Toch?
 
En nu vraag ik mij af of er sneller slijtage optreed, ondanks goede smering???
Theoretisch waarschijnlijk niet, maar wie kan het praktisch vertellen?
 
Zouden renstallen als Ten Kate etc. dan bij Honda in het magazijn mogen shoppen om leuke setjes onderdelen eruit te vissen?

Heb laats in de "MOTOR" een interview met Gerrit gelezen en daar krijgen ze de zuigers per kist aangeleverd van HRC, ik geloof per 20 :? , en hieruit wordt dan een selectie gemaakt. Let wel dat deze zuigers van Honda Racing Corporation komen dus die onderdelen zijn al heel nauwkeurig gemaakt! En natuurlijk gaat dit met de andere onderdelen hetzelfde... Je moet er wat voor over hebben om veel PKs te krijgen ;)
 
En nu vraag ik mij af of er sneller slijtage optreed, ondanks goede smering???
Theoretisch waarschijnlijk niet, maar wie kan het praktisch vertellen?

Als je alleen blue-print en alles dus beter balanceert en de toleranties beter voor elkaar hebt dan heb je juist minder last van slijtage lijkt me.
 
Via de zoekfunctie van MF iig dit hele oude topic bovengehaald:

http://www.motor-forum.nl/forum/topic/1118?highlight=blueprinten

Niet alle antwoorden, maar wel weer wat meer info.
nitromax bedankt ik heb het nu allemaal pas gelezen maar het nog steeds een vage omschrijving van wat BLUEPRINTEN nu is.
blok uit elkaar gooien evt. nieuwe en gebruikte onderdeeltjes fijntjes bij elkaar zoeken en dan zorgvuldig en met hele kleine toleranties weer in elkaar zeten.
maar nou vindt ik BLUEPRINTEN en TUNING wel heel veel raakvlaken hebben.
waarom is BLUEPRINTEN niet te omschrijven zoals je het in de Dikke Van Dale zou kunnen zetten.
een mooie opgave voor wie zich aangesprokken voelt.

ps leg mij als leek op dit forum in het nederlands eens uit hoe ik hier een foto toevoeg, ik heb er nog wel een paar.
de GPZ Groeten
 
Staat in de faq:

Linken naar een plaatje op bv. een andere website:

www.blabla.plaatje.jpg[/img #]

# weghalen dan

of anders het plaatje eerst uploaden naar het MF via de "instellingen" en "mijn bestanden" optie en dan naar dat plaatje linken op dezelfde manier. Zo'n link kan er dan als volgt uitzien: [img]http://www.motor-forum.nl/forum/misc/57866[/img #] dus hoeft geen jpg extensie te hebben.
 
Laatst bewerkt:
Staat in de faq:

Linken naar een plaatje op bv. een andere website:

www.blabla.plaatje.jpg[/img #]

# weghalen dan

of anders het plaatje eerst uploaden naar het MF via de "instellingen" en "mijn bestanden" optie en dan naar dat plaatje linken op dezelfde manier. Zo'n link kan er dan als volgt uitzien: [img]http://www.motor-forum.nl/forum/misc/57866[/img #] dus hoeft geen jpg extensie te hebben.[/quote]
Het bestand moet wel degelijk een .jpg of .gif zijn. Alleen als je werkt via 'Mijn bestanden' of een plaatje upload bij je post, dan maakt MF gebruik van een intern file Id en niet meer van de originele bestandsnaam. Vandaar dat nummer. Dat werkt alleen bij plaatjes binnen MF. Maar het moet nog steeds wel een geldig grafisch bestand zijn.

Zie ook: [topic=39363]Hoe post ik een plaatje? Een korte handleiding![/topic] voor een uitgebreidde uitleg. :)
 
ik heb het gevonden,de gebruiksaanwijzingen voor het forum voor de foto nu nog uitvoeren.
dus weer verder met de vraag " BLUEPRINTEN"
 
Terug
Bovenaan Onderaan