Bluetooth Headsets

Google assistent werkt idd op de packtalk, echter reageert de cardo erg snel op spraak, sta je bij het stoplicht en zeg je wat tegen iemand gaat de cardo muziek afspelen....


Ik zet het maar weer uit

O en ik vroeg Google iemand te bellen en kreeg het antwoord dat ik eerst het toestel moet ontgrendelen.... Schiet niet echt op als hij in je zak zit.
 
O en ik vroeg Google iemand te bellen en kreeg het antwoord dat ik eerst het toestel moet ontgrendelen.... Schiet niet echt op als hij in je zak zit.
Je kunt je android telefoon vertellen dat ie automatisch moet ontgrendelen bij bepaalde bluetooth verbindingen.
Al wat oudere android: settings->security->smart lock->trusted devices
 
Helaas cardo komt niet in de lijst voor
Heb je het geprobeerd als je de cardo hebt gekoppeld?
Hier werkt dit prima in ieder geval, wel op de laatste android versie. Mijn enige 'probleem' sinds ik een nieuwe helm heb, hij reageert vrijwel niet meer op mijn spraak commando's:-( Geen idee nog hoe ik dit moet oplossen. Mogelijk iets met de gevoeligheid instellingen.
Maar ben wel blij met mijn cardo (slim)
 
Mijn headset is zo langzaamaan aan vervanging toe.
Ik ben echt he-le-maal niet te spreken over de kwaliteit van de mijne, een Cardo Q3. In 2016 gekocht en inmiddels m'n derde unit omdat de vorige 2 van de een op andere dag niet meer aan gingen. Nu heb ik een nieuwe telefoon en moet ik het ding soms 5 of 6 keer opnieuw uit/aan zetten voordat de telefoon doorheeft dat er daadwerkelijk audio overheen gestuurd kan worden (leuk, navigatiestem vanuit je jaszak... maar dat hoor je niet boven de 20km/u ;)).
Dat laatste is natuurlijk gewoon een compatibility probleem dat softwarematig opgelost moet kunnen worden maar de Q3 kan ik niet meer updaten (als er al een update beschikbaar is, dan is de software van Cardo niet meer geschikt voor de huidige versie van het MacOS op m'n laptop). En met een beetje googlen lijk ik de enige te zijn met dit probleem. Andere bluetooth apparaten werken dan ook prima, het is alleen de headset die moeilijk doet. Klaar met dat ding dus.

Maarja, vervanging. Ik heb een Cardo Q3 gekocht omdat Jenny zo'n ding heeft. Konden we met elkaar lullen... maar we rijden bijna niet meer samen en we kunnen daar tegenwoordig misschien wel iets als die helmchat app voor gebruiken. Wil ik dan weer een Cardo, na de slechte ervaring met deze?

In een filmpje echter zag ik dat de ruisonderdrukking van Sena behoorlijk tekort schiet (gewoon lekker alle windruis doorsturen tijdens een gesprek, waar Cardo dit snel oppikt en de windruis wegdrukt). Hoe is jullie ervaring op dat vlak? Ben je een beetje te verstaan bij zeg 100-110km/u?

Dan lijkt een headset met mini-jack aansluiting voor in ieder geval de speakers me wel fijn, want ik heb een paar jaar geleden verbeterde speakers (van uClear) in m'n helm gezet en op de Cardo aangesloten. 100x beter dan de standaard cheap-ass speakertjes. Als het even kan wil ik die wel behouden.

Ik zie dan bijvoorbeeld Een Sena SF1 voor net iets meer dan 100 euro en een Cardo Freecom 1+ voor een soortgelijk bedrag. Beide zijn simpele instapmodellen met een mini-jack aansluiting voor speakers. Veel meer heb ik niet nodig. Ik ga niet met 25 man tegelijk ouwehoeren (alsjeblieft niet zeg!), ik wil vooral muziek/flitsmeiser/navi van m'n telefoon gebruiken en evt een keer kunnen bellen. En hij moet heel blijven als ik door een stortbui rijd. :P

Ben wel even benieuwd naar jullie ervaringen. Mis ik nog een model? Koop ik als veelgebruikert misschien beter tóch een duurdere?
 
Mijn headset is zo langzaamaan aan vervanging toe.
Ik ben echt he-le-maal niet te spreken over de kwaliteit van de mijne, een Cardo Q3. In 2016 gekocht en inmiddels m'n derde unit omdat de vorige 2 van de een op andere dag niet meer aan gingen. Nu heb ik een nieuwe telefoon en moet ik het ding soms 5 of 6 keer opnieuw uit/aan zetten voordat de telefoon doorheeft dat er daadwerkelijk audio overheen gestuurd kan worden (leuk, navigatiestem vanuit je jaszak... maar dat hoor je niet boven de 20km/u ;)).
Dat laatste is natuurlijk gewoon een compatibility probleem dat softwarematig opgelost moet kunnen worden maar de Q3 kan ik niet meer updaten (als er al een update beschikbaar is, dan is de software van Cardo niet meer geschikt voor de huidige versie van het MacOS op m'n laptop). En met een beetje googlen lijk ik de enige te zijn met dit probleem. Andere bluetooth apparaten werken dan ook prima, het is alleen de headset die moeilijk doet. Klaar met dat ding dus.

Maarja, vervanging. Ik heb een Cardo Q3 gekocht omdat Jenny zo'n ding heeft. Konden we met elkaar lullen... maar we rijden bijna niet meer samen en we kunnen daar tegenwoordig misschien wel iets als die helmchat app voor gebruiken. Wil ik dan weer een Cardo, na de slechte ervaring met deze?

In een filmpje echter zag ik dat de ruisonderdrukking van Sena behoorlijk tekort schiet (gewoon lekker alle windruis doorsturen tijdens een gesprek, waar Cardo dit snel oppikt en de windruis wegdrukt). Hoe is jullie ervaring op dat vlak? Ben je een beetje te verstaan bij zeg 100-110km/u?

Dan lijkt een headset met mini-jack aansluiting voor in ieder geval de speakers me wel fijn, want ik heb een paar jaar geleden verbeterde speakers (van uClear) in m'n helm gezet en op de Cardo aangesloten. 100x beter dan de standaard cheap-ass speakertjes. Als het even kan wil ik die wel behouden.

Ik zie dan bijvoorbeeld Een Sena SF1 voor net iets meer dan 100 euro en een Cardo Freecom 1+ voor een soortgelijk bedrag. Beide zijn simpele instapmodellen met een mini-jack aansluiting voor speakers en microfoon. Veel meer heb ik niet nodig. Ik ga niet met 25 man tegelijk ouwehoeren (alsjeblieft niet zeg!), ik wil vooral muziek/flitsmeiser/navi van m'n telefoon gebruiken en evt een keer kunnen bellen. En hij moet heel blijven als ik door een stortbui rijd. :P

Ben wel even benieuwd naar jullie ervaringen. Mis ik nog een model? Koop ik als veelgebruikert misschien beter tóch een duurdere?

Ik ben heel erg te spreken over mijn Cardo freecom 2+. Houdt het prima in stortbuien, geluidskwaliteit is meer dan prima en de functionaliteit heb ik geen klachten over. Althans, ik ben nog niet tegen beperkingen aangelopen of functies die niet lekker werken zegmaar.
 
Nu heb ik een nieuwe telefoon en moet ik het ding soms 5 of 6 keer opnieuw uit/aan zetten voordat de telefoon doorheeft dat er daadwerkelijk audio overheen gestuurd kan worden (leuk, navigatiestem vanuit je jaszak... maar dat hoor je niet boven de 20km/u ;)).
Dat laatste is natuurlijk gewoon een compatibility probleem dat softwarematig opgelost moet kunnen worden maar de Q3 kan ik niet meer updaten (als er al een update beschikbaar is, dan is de software van Cardo niet meer geschikt voor de huidige versie van het MacOS op m'n laptop). En met een beetje googlen lijk ik de enige te zijn met dit probleem. Andere bluetooth apparaten werken dan ook prima, het is alleen de headset die moeilijk doet. Klaar met dat ding dus.
Heb je al uitgeprobeerd met een andere telefoon? Bluetooth is niet één protocol, maar een verzamelbak van protocollen en codecs. Het kan heel goed zijn dat je telefoon iets raars doet in combinatie met het headset protocol. De vrij goede voice-dialling app die ik gebruik gaat ook de mist in op mijn huidige telefoon, en liep perfect op mijn vorige telefoon, ongeacht de Cardo die ik gebruik. Maar goed, dan helpt updaten van de Cardo dus ook niet, of een nieuwe helmset. Tenzij het een specifiek probleempje is tussen deze telefoon en de implementatie op die Q3. Maar ik zou, als je voor een andere helmset gaat, zeker proberen om dit te testen voordat je hem koopt.
 
Heb je al uitgeprobeerd met een andere telefoon?
Nee, maar het probleem is ontstaan na de aankoop van een andere telefoon.
Die ga ik niet de plomp in gooien voor die Cardo waar ik sowieso al jaren geleuter mee heb. ;)
Tijd voor een andere headset. Feit dat de Cardo oud is en nog bt3.0 gebruik zal ook niet helpen.
 
Ik ben heel erg te spreken over mijn Cardo freecom 2+. Houdt het prima in stortbuien, geluidskwaliteit is meer dan prima en de functionaliteit heb ik geen klachten over. Althans, ik ben nog niet tegen beperkingen aangelopen of functies die niet lekker werken zegmaar.
Eens met @Sjefman
Heb zelf sinds een paar weken ook de Freecom 2+, maat van me heeft ‘m ook aangeschaft nadien en is er ook tevreden over.
Beetje de aanbiedingen zoeken, kun je‘m vinden voor <€129 wat ik er voor betaald heb.
Voldoet aan jouw eisen, normale 3,5 mm stekkertjes, simpel (geen mesh om met veel mensen te l*llen), voldoende goed geluid, enz.
 
OK, maar wat is dan het voordeel van die 2+ tov de 1+ die 20 euro goedkoper is?

Edit: Ik zie het al, de 2+ doet wel bike to bike, de 1+ enkel korte afstand.
 
Laatst bewerkt:
De bike to bike is niet heel denderend, met een opgegeven bereik van 500 meter, maar in de praktijk kom je niet echt tekort. Ik gebruik hem meestal met passagier (mijn vriendin) of bike2bike met m'n neef, en dat gaat eigenlijk prima. Zelfs het wisselen tussen de twee gepairde Cardo's is redelijk te doen als je eenmaal weet hoe.
 
Mijn headset is zo langzaamaan aan vervanging toe.
Ik ben echt he-le-maal niet te spreken over de kwaliteit van de mijne, een Cardo Q3. In 2016 gekocht en inmiddels m'n derde unit omdat de vorige 2 van de een op andere dag niet meer aan gingen. Nu heb ik een nieuwe telefoon en moet ik het ding soms 5 of 6 keer opnieuw uit/aan zetten voordat de telefoon doorheeft dat er daadwerkelijk audio overheen gestuurd kan worden (leuk, navigatiestem vanuit je jaszak... maar dat hoor je niet boven de 20km/u ;)).
Dat laatste is natuurlijk gewoon een compatibility probleem dat softwarematig opgelost moet kunnen worden maar de Q3 kan ik niet meer updaten (als er al een update beschikbaar is, dan is de software van Cardo niet meer geschikt voor de huidige versie van het MacOS op m'n laptop). En met een beetje googlen lijk ik de enige te zijn met dit probleem. Andere bluetooth apparaten werken dan ook prima, het is alleen de headset die moeilijk doet. Klaar met dat ding dus.

Maarja, vervanging. Ik heb een Cardo Q3 gekocht omdat Jenny zo'n ding heeft. Konden we met elkaar lullen... maar we rijden bijna niet meer samen en we kunnen daar tegenwoordig misschien wel iets als die helmchat app voor gebruiken. Wil ik dan weer een Cardo, na de slechte ervaring met deze?

In een filmpje echter zag ik dat de ruisonderdrukking van Sena behoorlijk tekort schiet (gewoon lekker alle windruis doorsturen tijdens een gesprek, waar Cardo dit snel oppikt en de windruis wegdrukt). Hoe is jullie ervaring op dat vlak? Ben je een beetje te verstaan bij zeg 100-110km/u?

Dan lijkt een headset met mini-jack aansluiting voor in ieder geval de speakers me wel fijn, want ik heb een paar jaar geleden verbeterde speakers (van uClear) in m'n helm gezet en op de Cardo aangesloten. 100x beter dan de standaard cheap-ass speakertjes. Als het even kan wil ik die wel behouden.

Ik zie dan bijvoorbeeld Een Sena SF1 voor net iets meer dan 100 euro en een Cardo Freecom 1+ voor een soortgelijk bedrag. Beide zijn simpele instapmodellen met een mini-jack aansluiting voor speakers. Veel meer heb ik niet nodig. Ik ga niet met 25 man tegelijk ouwehoeren (alsjeblieft niet zeg!), ik wil vooral muziek/flitsmeiser/navi van m'n telefoon gebruiken en evt een keer kunnen bellen. En hij moet heel blijven als ik door een stortbui rijd. :P

Ben wel even benieuwd naar jullie ervaringen. Mis ik nog een model? Koop ik als veelgebruikert misschien beter tóch een duurdere?

Je kun het met elke headset wel af wat je wilt aan functies die je noemt. Echter met het oog op de toekomst zou ik iets meer investeren en een toestel met een nieuwe bleutooth protocol kopen. Ook hebben dit soort toestellen vaak nog langer ondersteuning kwa updates omdat ze later zijn uitgebracht etc waardoor je er dus langer mee doet.

Je voorbeeld filmpje van ruisonderdrukking ken ik echter is mijn praktijk ervaring exact andersom ik ben er daarom ook heilig van overtuigd dat er in dat filmpje hier en daar iets gemanipuleerd word...

Verder mbt updates kijk eens naar toestellen die zichzelf via WiFi updaten dat scheelt je een hoop ergernis en tijd. 😉

Mijn advies zou zijn koop een wat duurder toestel hiermee doe je ook langer waardoor het prijsverschil over jaren uitgesmeerd verwaarloosbaar is. Om nog maar te zwijgen over hoe veel meer gemak en dus plezier ze opleveren.

Als je voor sena kijkt zou ik je de sena 50 serie adviseren en is je budget iets kleiner dan de 30 serie let wel op dat je deze dan koopt met WiFi update module bij de 50 serie word hij standaard meegeleverd.

Bij cardo is de packtalk een aanrader al is dat wel al een oud toestel wat al enige jaren op de markt is maar wel wat updates heeft gehad. Echter is dat kwa updaten een ware hel en geeft het een 1995 gevoel maar goed.

Ik zag vanmorgen langskomen dat xlmoto acties met intercom setjes heeft of het echt goedkoop is weet ik niet dat moet je altijd even vergelijken. Maar misschien vind je er wel een koopje. 😉
 
Je voorbeeld filmpje van ruisonderdrukking ken ik echter is mijn praktijk ervaring exact andersom ik ben er daarom ook heilig van overtuigd dat er in dat filmpje hier en daar iets gemanipuleerd word...
Dat juist Sena dat beter doet bedoel je?
Ging om dit filmpje (vanaf 4:20 ongeveer):

Dat is natuurlijk maar 1 model van beide kanten, en zijn test (de microfoon uit het raam van een auto hangen) is waarschijnlijk ook niet echt representatief voor de windruis in een helm. Sowieso geeft 't niet weer hoeveel van de stem je nog kunt horen.
 
@HighKing ik heb de duurste van Sena, ik ben zowel op Blackbird als op R1 als op S1000RR als op R1200RT bij 160+ verstaanbaar voor iedereen. "Huh, zit je op de motor?" Het is eerder dat ik hun niet meer hoor.

Waarom ik voor die dure ging? Ik wil graag TAKKEHERRIE luisteren onderweg en dan is duurder, beter. Zon ding koop je normaal maar 1x en het voordeel is dat die dure rommel met alles kan connecten dus ook met die van Jenny. Tenminste, mijn connect met de Aldi versie van Madam en de Ali versie van broercheapo.

Dus dat. Succes met kiezen maar duurder is bijna altijd beter.
 
Zon ding koop je normaal maar 1x en het voordeel is dat die dure rommel met alles kan connecten dus ook met die van Jenny. Tenminste, mijn connect met de Aldi versie van Madam en de Ali versie van broercheapo.
Dat is zo, maar als die helmchat app een beetje werkt (en ik lees er veel positieve dingen over) dan is dat een non-issue en is enkel de verbinding met m'n telefoon nog maar van belang. Ik zou zelfs een ali ding kunnen kopen maar denk dat ik gezien hoe vaak 'ie aan gaat wel graag iets van een merk wil (als ik straks weer woon-werk ga rijden dan gaat 'ie weer door weer en wind). Heb van vóór de Cardo nog wel een ervaring met een Lidl setje van 4 tientjes waar ik eigenlijk beter tevreden over was dan over de Cardo.

Ik heb 5 jaar geleden ook nog 2 sets van uClear geprobeerd, omdat die toen als enige met alle andere merken konden verbinden (maar, die simuleerde een telefoon, dus wellicht minder geavanceerd). Die was met bellen prima te verstaan maar tussen 2 headsets konden we niets meer tegen elkaar zeggen boven de 80. Dat ging met Cardo vrij aardig tot 110-120km/u.
 
Dat juist Sena dat beter doet bedoel je?
Ging om dit filmpje (vanaf 4:20 ongeveer):

Dat is natuurlijk maar 1 model van beide kanten, en zijn test (de microfoon uit het raam van een auto hangen) is waarschijnlijk ook niet echt representatief voor de windruis in een helm. Sowieso geeft 't niet weer hoeveel van de stem je nog kunt horen.
Klopt inderdaad.

Ik heb heel wat intercom setjes getest en sommige reviews over geschreven. Buiten dat de packtalk een super goed systeem is haalt hij het in geen enkel opzicht wat de sena 30k kan die ze in de video testen. Het echte ruis onderdrukken doen beide toestellen pas goed in mesh of dmc modus en niet zo in bleutooth modus. Dit soort rare filmpjes zet veel mensen op het verkeerde been en dat is jammer.

En wat meanyellowboy zegt klopt ze zijn fluister stil waardoor ze bij telefoneren meestal niet eens horen dat je op de motor zit.
 
Vergeet even niet dat het om een relatief 'budget'/leuk voor normale mensen set ging.

Die 30k/packtack/50 serie en weet ik veel wat zit je op 200€+ voor een setje, het ging volgens mij om freecom 1+, dat soort prijsklasse....
 
Vergeet even niet dat het om een relatief 'budget'/leuk voor normale mensen set ging.

Die 30k/packtack/50 serie en weet ik veel wat zit je op 200€+ voor een setje, het ging volgens mij om freecom 1+, dat soort prijsklasse....
Klopt en zoals ik al aangaf kan dat met elk setje wel wat hij wil.

Echter adviseer ik iets meer te investeren wat zich op de lange duur terugbetaalt. Bij een goedkoper toestel koopt men sneller een nieuwe omdat men tegen beperkingen aan loopt zoals oude bleutooth protocollen etc. Vaak zie je dan ook dat men met een duurder toestel dubbel zo lang doet omdat die op het moment van aanschaf de nieuwste functionaliteiten heeft en vaak nog jaren ondersteuning vanuit de fabrikant krijgen (software updates etc). Op die manier is hij onderaan de streep over een paar jaar uitgesmeerd even veel geld kwijt maar heeft hij een betere gebruikerservaring.

Het is dus veel geld bij aanschaf dat weet ik. Maar 200 euro kunnen ook "gewone" mensen nog wel opbrengen. Echter moet je soms wat andere dingen laten er voor... En het is maar de vraag of men dat wil of niet natuurlijk 😉
 
Wat betreft vervangen van die headsets: Kijk ook naar de accu. Wij hebben een headset nodig die een uur of 10 mee gaat. (Een uur of 7-8 rijden, en em een keer vergeten uit te zetten tijdens een stop bijv) En nu al twee keer meegemaakt dat een headset op zich nog goed was, maar na een jaar of 5 de accu het niet meer een volle dag trok.
 
Het echte ruis onderdrukken doen beide toestellen pas goed in mesh of dmc modus en niet zo in bleutooth modus.
Dat betekend dan ook dat het bij communiceren via een app als helmchat waarschijnlijk niet zo goed werkt (ervaringen?). Dan is het toch wel weer interessant om voor een duurdere te gaan die kan pairen met de headset van vrouwlief.

Vergeet even niet dat het om een relatief 'budget'/leuk voor normale mensen set ging.
Voor mij niet perse hoor, het ging me er meer om dat als ik de functies van de duurdere modellen niet ga gebruiken ik die centen liever in iets anders steek.
 
Mijn broer en ik rijden allebei met een simpele sena 3s en gebruiken helmchat om te ouwehoeren als we samen rijden.
Ook met maatjes met een cardo packtalk slim en een cheapie Chinees ding al meerdere keren gebruikt. Werkt tot nu toe prima, ruisonderdrukking werkt prima, al pakt de microfoon bij stevig accelereren soms het uitlaatgeluid op en opent dan waardoor je de ander even hoort.
Vind het niet storend.
Heb de 3s vooral gekozen vanwege de eenvoud, eisen waren vooral: zo min mogelijk uitstekende delen aan de buitenkant van de helm.

Bellen en muziek luisteren gaat prima tot 150 per uur oid.
Met dik 100 per uur had de andere kant van de lijn geen flauw benul dat ik op de motor zat.
 
Dat betekend dan ook dat het bij communiceren via een app als helmchat waarschijnlijk niet zo goed werkt (ervaringen?). Dan is het toch wel weer interessant om voor een duurdere te gaan die kan pairen met de headset van vrouwlief.


Voor mij niet perse hoor, het ging me er meer om dat als ik de functies van de duurdere modellen niet ga gebruiken ik die centen liever in iets anders steek.
Ah goeie vraag over helm chat.
Dit is eigenlijk een open kanaal wat continue open staat waardoor je alles en dan ook alles door stuurt naar elkaar. Nu filtert je cardo of sena wel wat weg en heeft helmchat een ruis onderdrukking maar echt top is het niet.

Echter zoals bij mesh (of dmc bij cardo) intercom dat hij puur je stem er uit pakt is op geen enkele andere manier te evenaren. Veel mensen zien mesh/dmc als iets voor groepen en dat kan het ook echter is het ook fenomenaal voor duo intercom of kleine groepjes met 2 of 3 rijders. Je hoort geen motor geluid of windruis van elkaar alleen de stem en de verbinding gaat na het praten volledig uit en pas bij praten gaat hij weer open. Kortom je ervaart minder geluiden aan je hoofd en hoort alleen wat je moet horen waardoor je meer beleving van je eigen motorgeluid etc ervaart.

Laatst een oom van me die al jaren rijd met een bleutooth intercom overtuigd van de overstap. Hij zei joh dat het zo veel verschil maakt wist ik niet anders had ik het al jaren eerder genomen.
 
Klinkt goed, ik zag net al dat helmchat idd ook ruisonderdrukking doet, dus dan is het minder erg als de headset dat minder/niet doet. Tuurlijk zal het bij mesh nog beter zijn maar voor die enkele keer dat ik het gebruik gok ik dat het wel prima is.

Denk ik toch dat ik voor een goedkope Sena ga zonder bike 2 bike shizzle en het die een of twee keer per jaar dat ik wil kunnen lullen die app gebruik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan