Bluetooth Headsets

Techniek van de Bold is nieuwer dan van de Sena....
Dat is zeker niet waar! De Cardo packtalk stamt af uit 2015 en maakt gebruik van zowel een veel oudere bleutooth variant als mesh (dmc) technologie. Het toestel heeft allen een andere behuizing en wat software updates gehad en daarnaast de update naar jbl speakers. Verder een prima toestel maar ook kwa bediening en connectiviteit bij lange na niet het niveau van de top toestellen van de laatste jaren.

Voor iets wat al wat ouder is betaal je dan een gruwelijke bak met geld -O- We hebben ze dit voorjaar pas gekocht.
Het is een top toestel uit de Cardo lijn en zeker een goeie! Echter stamt hij af uit 2015 en heeft vervolgens allen wat uiterlijke en software updates gehad. En als je jezelf er in verdiept zeker nog prima te gebruiken alleen is het soms een beetje omslachtig als je het vergelijkt met toestellen die later zijn uitgebracht door de concurrentie.
  • Wat er sowieso mis gaat is het koppelen met andere merken. Je kunt 1 bluetooth headset toevoegen. maar niet meer. Dus mijn dame reed met een groepje van van 4, 2 cardo en 2 sena. Ze kon dus koppelen met de andere cardo en 1 sena, maakt niet uit welke.
Met dit soort dingen is de volgorde van koppelen altijd erg belangrijk dit kost de eerste paar keren veel geduld en gaat vast een paar keer mis.
Hier onder een klein stappen plan.
1. Kies je wat de leidende toestellen zijn dus of de sena of de Cardo.
2. Koppel toestel 1 van het leidende merk aan het toestel 1 andere merk. Koppel vervolgens toestel 2 van het leidende merk aan toestel 2 van het andere merk.
3 Koppel/verbind vervolgens de 2 leidende toestellen met elkaar doormiddel van bleutooth of mesh.

Zoek even in de handleiding van de leidende toestellen hoe je universal pairing moet gebruiken.

  • Als ze met iemand anders gekoppeld heeft is het altijd weer een handmatig gezanik om met mij te koppelen. Cardo onthoudt kennelijk niet dat wij een groepje zijn. Ook al staat mijn cardo en app dan al aan (ik ben admin), haar cardo ziet dat niet en koppelt dus niet automatish weer aan.
Het toestel onthoud wel degelijk met wie hij gekoppeld is echter als je dit via bleutooth doet veranderden er inderdaad dingen. De koppeling met jou word dan of verwijderd en het nieuwe toestel word toegevoegd op dit kanaal. Je zou er voor kunnen kiezen om jouw toestel bijvoorbeeld aan een ander kanaal te verbinden.

Echter is jouw toestel voorzien van mesh (dmc) je zou dit ook eenmalig kunnen instellen en mocht je met iemand anders gaan rijden met diegene met bleutooth verbinden (of toevoegen aan de mesh als diegene dat heeft) . Als je dan weer met je vrouw gaat rijden hoef je alleen de mesh aan te zetten en je bent klaar.
  • geluid is doffe ellende. Preciezer gezegd, volume. Als ik muziek rechtstreeks naar oortjes afspeel (ik ben slechthorend) is het volume luid genoeg om te genieten van muziek. Via de cardo op max volume niet. Wá;arom kan ik niet gewoon volume regelen in de app? Dat gekut met volume aanpassen op moment van streamen is onhandig en werkt niet goed genoeg kennelijk.
Ik begrijp niet helemaal wat je hiermee bedoeld. Ik weet wel dat de Cardo niet erg veel uitgangsvermogen heeft dus enorm hoog kan het volume niet. Maar doorgaans is het voor de meeste mensen prima te verstaan.
  • Mijn stem en haar tomtom verschillen zoveel in volume op de cardo van mijn dame dat ze die tomtom stem maar uitzet. ze krijgt het niet geregeld.
De verbinding met jou en de tomtom verbinding zijn beide aparte verbindingen dus ze moet per verbinding instellen hoe hoog ze het volume wil hebben. Dit doet ze of via de app of als ze het geluid van de tomtom hoort dan het volume via de Cardo harder of zachter te zetten. Als de tomtom geen instructie geeft kun je via de Cardo het volume van de tomtom dan ook niet aanpassen.
  • De cardo wil alléén koppelen met haar foon als ie vóór de tomtom mag. Is de tomtom eerst, dan weigert de cardo te koppelen.
Dit is ook niet wenselijk. Je dient of je tomtom of je telefoon met en headset te verbinden niet beide tegelijkertijd. Je kunt wel een serie maken telefoon>tomtom>cardo zo werkt het wel en zo gaat de bediening van de telefoon via de tomtom. Hier zitten wel beperkingen aan bij tomtom maar bellen etc kan gewoon.
  • Als je in de cardo app spotify start weigert ie om een eigen afspeellijst af te spelen. Cardo heeft een of andere lijst met wat zij vinden wat je moet luisteren op de motor. Dat kun je niet wijzigen.
Dit weet ik helaas niet. Ik bedien de telefoon via mijn navigatie systeem in mijn geval een garmin dat gaat prima.
  • De beloofde connectieafstanden worden zelden gehaald.
Nee dit blijft bij alle intercom merken een flinke leugen. Al stoort de Packtalk wel veel minder via de mesh (dmc) intercom als via bleutooth is mijn ervaring. Het grote voordeel bij mesh is dat je het bereik vergroot met elke rijder die je toevoeg.
 
Thnx voor de reacties. Zal er zeker nog es mee spelen, maar dst gedoe met kanalen is erg schimmig
Nee hoor.

Stel je hebt 2 kanalen. Dus in kanaal 1 verbind je met je vrouw en kanaal 2 een ander. Dan blijft je vrouw altijd op kanaal 1 en als je daar nooit met een ander koppelt blijft dat werken.
 
heren wetenschappers : is het mogelijk om met een sena sf2 via de helm siri te bedienen met gekoppelde eifoon in je binnenzak ,
of verwacht ik te veel.........

voor de rest werkt ie prima ,zeer tevreden met dingetje !
 
heren wetenschappers : is het mogelijk om met een sena sf2 via de helm siri te bedienen met gekoppelde eifoon in je binnenzak ,
of verwacht ik te veel.........

voor de rest werkt ie prima ,zeer tevreden met dingetje !
Ik denk wel dat het kan. Maar exact weten of en hoe het werkte weet ik niet meer.

Je hebt je telefoon verbonden met je sena volgens instructies in de handleiding.

Daarna denk ik 3 sec de middelste knop op de sena in houden om het te activeren.
 
Weet er iemand wat er mis is met cardo connect app? Ik kan deze niet downloaden in ios. Zogezegd niet beschikbaar in regio. Heb regio al een paar keer verandert maar blijf dezelfde boodschap krijgen.
 
Iemand hier ervaring met de bt set van Interphone ??
Mijn motor kornuiten en ik gebruiken al jaren met volle tevredenheid de Interphone Sport.

Pairen gaat makkelijk en kan met max. 4 personen. Al is het ons gelukt met 6 personen zelfs.
Ook pairen met Bluetooth headsets van andere merken is mogelijk.

Het geluid van de speakers is OK en zal mogelijk per helm verschillen, wat voor bike je rijd en in welke omstandigheden.
Ook met oordoppen in kun je mede rijders of telefoon gesprekken makkelijk verstaan en komt muziek goed binnen.
Maar verwacht geen wonderen.
Met 130km/u op mijn naked bike met een Roof Desmo helm krijg ik weinig van de gevoerde gesprekken binnen.
Je moet jezelf ook afvragen of je dat dan überhaupt wel. En meestal schakel ik de headset dan ff in de rust modes.

Het inbouwen zal per type helm verschillen en Interphone levert diverse accessoires mee. Zo heb je bijv. een andere microfoon nodig in een integraal helm dan in een systeem- of jethelm.
Met mijn Roof Desmo helm was het in 5 minuten klaar.

Het was hier al gezegd zag ik, maar de boom microfoon is niet echt subtiel en inderdaad wat aan de dikke kant.
Ik kan mij voorstellen dat dit hinderlijk is in bepaalde helmen.

Al met al ben ik een tevreden gebruiker.
Ik kon de Interphone Sport destijds goedkoop krijgen via een webshop waardoor die mij circa € 125,- heeft gekost.
Voor dat geld een prima prijs-kwaliteit verhouding.
Er zullen ongetwijfeld betere merken op de markt zijn. Cardo en Sena hebben de naam, maar ik heb ze nooit gebruikt.

Stuur ff een PM als je de webshop wil weten waar ik de mijne heb gekocht. Volgens mij zijn ze daar weer in de aanbieding.
 
Ik rij met een Shoei Neotec II met ingebouwd Sena bluetoothset.
Werkt perfect, motor naar motor (ook Neotec II met Sena), Navigatie (Garmin Zumo XT) en telefoon (Samsumg S21 Ultra) inclusief MP3: alles werkt perfect en probleemloos.
 
Ik volg dit draadje al enige tijd niet meer, maar wilde toch even laten weten dat ik niets te klagen heb over mijn simpele Sena 3S-B: was makkelijk te verbinden met de smartphone, Google Assistant blijft prima aan te sturen (andere diensten wss net zo) en bellen via Whatsapp of Discord is een prima manier van communiceren, tot dusver geen klachten van mederijders die me slecht laat staan niet kunnen verstaan.

Gebruik deze in een systeemhelm van Scorpion, op de boom mic na is niet te zien dat er een communicatiesysteem is ingebouwd.
 
Weet iemand ook of de cardo 4+ Google Assistent kan starten via een bepaalde knop?
Ik weet dat het via voice control moet kunnen, maar op één of andere manier pakt ie het dan sporadisch. Overige Cardo voice controls werken verder wel goed.

Even een knop indrukken zou ik totaal niet erg vinden.
 
Hier van alles gelezen, twijfel nu enorm tussen cardo packtalk bold of toch sena 30K...
Gebruik het meestal samen met andere rijder, maar af en toe een telefoontje als het niet anders is.
Het automatisch herverbinden vind ik top, navigatie is ook wel makkelijk.
Kom van chinees setje fodsports af :)
Zouden jullie de Sena nemen of Cardo, of is het echt persoonlijke voorkeur?
 
Hier van alles gelezen, twijfel nu enorm tussen cardo packtalk bold of toch sena 30K...
Gebruik het meestal samen met andere rijder, maar af en toe een telefoontje als het niet anders is.
Het automatisch herverbinden vind ik top, navigatie is ook wel makkelijk.
Kom van chinees setje fodsports af :)
Zouden jullie de Sena nemen of Cardo, of is het echt persoonlijke voorkeur?

Persoonlijke voorkeur en wat de meeste rijders om je heen hebben want als je dan het zelfde merk hebt koppelt lekker makkelijk. Geluid van de Sena is velen malen beter/luider dan van de Cardo ook bediend de Sena makkelijker en sneller.
 
Iemand al getest met de nieuwe midland bt rush? Het ziet er veelbelovend uit echter fatsoenlijke/onafhankelijke reviews zijn er nog niet te vinden.

Om hem maar even te kopen om te kunnen testen gaat me te ver. Ik had hem graag aan mijn lijstje van geteste toestellen toegevoegd maar de grote/bekende retailers hebben hem helaas niet dus een test/leen versie krijgen zal helaas wel onmogelijk voor me worden.

Ik heb inmiddels een set Midland bt rush weten te bemachtigen en zal mijn bevindingen hier over een tijdje delen.
 
Laatst bewerkt:
Zo heb ik inmiddels kunnen testen met de midland bt rush en zoals beloofd deel ik hier mijn ervaring met jullie.


Om te beginnen het is een goed toestel, dus mocht je hem overwegen dan kun je hem met een gerust hart kopen.

Laten we starten met het inbouwen in de helm, dat gaat net zo simpel als met andere merken. Een groot verschil is wel dat deze snoeren met metaal omvlochten zijn. Waardoor ze veel sterker ogen en voelen, of ze echt veel sterker zijn valt helaas niet te zeggen. De attributen die meegeleverd worden zoals 2 microfoons, 1 voor de integraal en 1 voor de systeem of open face helm enz, kun je vergelijken met andere merken.
De houder van het toestel kun je klemmen of plakken, en het toestel klikt hier magnetisch in. En dat magnetische idee werkt verdraaid goed, ik heb veel merken en modellen intercoms gebruikt met verschillende houders, maar dit is van een ander level.
De antenne op de bt rush is een flexibele rubbere variant, wat dus niet snel stuk gaat, maar je kunt hem niet inklappen.

Dan nu over naar bediening, dat is opzich goed te doen, je voelt de knoppen goed, zelfs met dikkere handschoenen.
Ga je wat instellen op de bt rush dan heb je echt even de handleiding nodig omdat veel dingen in aantal piepjes of kleur led lampje worden uitgedrukt. Na een aantal keren onthoud je het wel, echter als je dingen niet regelmatig instelt kan ik me voorstellen dat je een volgende keer toch die handleiding weer pakt. Het was handiger geweest als het toestel gesproken feedback zou hebben als je het mij vraagt. Met de bijgeleverde app kun je al wel veel instellen, echter volledige bediening is nog in ontwikkeling, dus dit heb ik nog niet kunnen testen.

Het bereik van de bt rush is niet super groot, maar ruim voldoende in de praktijk. Hou je elkaar in het zicht dan is 500 meter of iets meer wel haalbaar, echter met obstakels er tussen word dit veel kleiner.

De accu duur van de bt rush is super goed! Ruim 14 uur op mesh wat veel meer stroom kost dan bleutooth intercom. Op bleutooth haalt hij ruim 22 uur overigens.

Geluid dat is 1 van de belangrijkste punten van een intercom. En deze bt rush heeft het beste geluid van alle intercoms by far. De rcf speakers in combinatie met de schelpen die het geluid naar je oor brengen kan ik maar met 1 woord beschrijven: BRILJANT!
Naast dat het geluid harder gaat dan van elke intercom is de kwaliteit ook nog eens prachtig, ook met bass/zware tonen waar de meeste merken het helaas laten liggen. Via de app kun je zelfs nog een soort van bass boost aanzetten voor de liefhebbers van harder muziekstijlen. Kortom, ook muziek liefhebbers kunnen hun hart ophalen. De stem via de intercom gaat dusdanig hard dat het volume met schuimpjes in mijn oren op zijn hoogste stand ondraaglijk word.

Dan hebben we nog updaten dit moet ouderwets via een kabel aan een Mac of Windows toestel maar de software werkt vlekkeloos.

Het toestel is net uit dus had hier en daar wel eens wat hikjes. Echter is er al een update die alle merkbare dingen heeft verholpen. Als dat in de toekomst ook zo snel gaat mochten er problemen ontstaan dan heb ik er het volste vertrouwen in.

Hoe kun je de Midland bt rush nou vergelijken met een Cardo Packtalk jbl of een Sena 50 serie? Om te beginnen zijn het allemaal goede toestellen en schaf vooral een merk/model aan wat mensen met wie je rijd ook hebben, dit scheelt je veel problemen met verbinden met elkaar.

Hier onder mijn ervaringen met de toestellen met een score van 0 tot 10 voor elk punt.

Bediening
Cardo 6
Midland 6
Sena 9


Geluid
Cardo 5
Midland 10
Sena 8


Batterij duur.
Cardo 7
Midland 9
Sena 5


Bereik
Cardo 8
Midland 6
Sena 9


Updaten
Cardo 4
Midland 7
Sena 10


Mobiele app
Cardo 7
Midland 5
Sena 8
 
Laatst bewerkt:
Sena SLR2 en tomtom rider 550. De aanwijzingen schreeuwen door mijn helm.
Hebben jullie dat ook of heb ik toch ergens iets verkeerd ingesteld?
Als ik het algemene volume omlaag zet hoor ik verder niets meer van de meldingen van Sena zelf

NOTE
Ik heb net bijna een uur in een chat met sena support gezeten zonder succes. Reset gedaan en het eindigde met melding dat ik naar de winkel terug moet:S
Sorry for the inconvenience
Maar lijkt dus op een systeem fout.
Wat zijn de ervaring van anderen die ook deze SENA hebben?

Geluid met muziek is overigens ook vreselijk slecht ontdekte ik met testen heel schel. Niet verwacht.
 
Als je het volume zachter zet terwijl een navigatie instructie wordt uitgesproken is het probleem opgelost. Deze aanpassing van het navigatie volume wordt netjes opgeslagen in de Sena.
 
Sena SLR2 en tomtom rider 550. De aanwijzingen schreeuwen door mijn helm.
Hebben jullie dat ook of heb ik toch ergens iets verkeerd ingesteld?
Als ik het algemene volume omlaag zet hoor ik verder niets meer van de meldingen van Sena zelf

NOTE
Ik heb net bijna een uur in een chat met sena support gezeten zonder succes. Reset gedaan en het eindigde met melding dat ik naar de winkel terug moet:S
Sorry for the inconvenience
Maar lijkt dus op een systeem fout.
Wat zijn de ervaring van anderen die ook deze SENA hebben?

Geluid met muziek is overigens ook vreselijk slecht ontdekte ik met testen heel schel. Niet verwacht.
Ik heb ook de SRL2 maar ben juist erg tevreden over het geluid tijdens het afspelen van muziek!
Ervaringen met instructies via een TomTom heb ik niet aangezien ik navigeer via de Bluetooth module in mijn Triumph.
 
Sena SLR2 en tomtom rider 550. De aanwijzingen schreeuwen door mijn helm.
Hebben jullie dat ook of heb ik toch ergens iets verkeerd ingesteld?
Als ik het algemene volume omlaag zet hoor ik verder niets meer van de meldingen van Sena zelf

NOTE
Ik heb net bijna een uur in een chat met sena support gezeten zonder succes. Reset gedaan en het eindigde met melding dat ik naar de winkel terug moet:S
Sorry for the inconvenience
Maar lijkt dus op een systeem fout.
Wat zijn de ervaring van anderen die ook deze SENA hebben?

Geluid met muziek is overigens ook vreselijk slecht ontdekte ik met testen heel schel. Niet verwacht.
Wat @Roadrider ook al aangeeft. De meeste headsets slaan het volume per device of kanaal op.
Ook bij mn cardo, je moet gewoon tijdens gebruik van een kanaal, het volume op de headset aanpassen.
Ofwel zodra de navi een instructie geeft, dan snel via de knoppen op je headset volume aanpassen.

Overigens met m'n gehoorbescherming in, staat volume veelal voluit :+
 
Sena SLR2 en tomtom rider 550. De aanwijzingen schreeuwen door mijn helm.
Hebben jullie dat ook of heb ik toch ergens iets verkeerd ingesteld?
Als ik het algemene volume omlaag zet hoor ik verder niets meer van de meldingen van Sena zelf

Zoals Roadrider aangaf: volume wijzigen terwijl je instructie van je TT krijgt.
Als je het volume zachter zet terwijl een navigatie instructie wordt uitgesproken is het probleem opgelost. Deze aanpassing van het navigatie volume wordt netjes opgeslagen in de Sena.

Geluidsniveau word per "kanaal" gedaan...
Overigens kan ik op mijn TT (450) gewoon in dat menu ook nog t volume van de TT aanpassen....
 
Als je het volume zachter zet terwijl een navigatie instructie wordt uitgesproken is het probleem opgelost. Deze aanpassing van het navigatie volume wordt netjes opgeslagen in de Sena.
Is met mijn oude sena5 wel zo maar met mijn slr2 werkt dat dus niet.
IK heb het gisteren ook even thuis geprobeerd door van stem te wisselen en dan tijdens het voorbeeld het volume terug te zetten en dan is al het andere ook zacht. Als ik dat dan weer omhoog zet terwijl de tomtom stil is dan staat de tomtom melding weer op schreeuwen :(
 
Zoals Roadrider aangaf: volume wijzigen terwijl je instructie van je TT krijgt.


Geluidsniveau word per "kanaal" gedaan...
Overigens kan ik op mijn TT (450) gewoon in dat menu ook nog t volume van de TT aanpassen....
Dat gaan bij mij dus niet tt vollume gaat mee met gewone vollume:(
Zodra ik de Sena met de TT550 heb gekoppeld is de volume regelaar verdwenen..
ik heb hem gepaard volgens de gebruiksaawijzing:
4.4 Bluetooth GPS Navigation Pairing
4.4.1 GPS Pairing
1. Turn on the headset and press the Center Button for 12 seconds
until you hear high-toned double beeps. You will hear a voice
prompt saying “Configuration menu”.
2. Within 2 seconds, tap the (+) Button 3 times, then the LED turns
to green flashing and the beeps turn to multiple mid-toned beeps.
You will hear the voice prompt, “GPS pairing”.
3. Search for Bluetooth devices on the GPS navigation screen.
Select the Sena SRL2 in the list of the devices detected on the
GPS.
4. Enter 0000 for the PIN.
5. The GPS confirms that pairing has completed and the SRL2 is
ready to use. You will hear a voice prompt from the SRL2 saying
“Your headset is paired”.
6. If the pairing process is not completed within three minutes, the
SRL2 will return to stand-by mode.
 
Wat @Roadrider ook al aangeeft. De meeste headsets slaan het volume per device of kanaal op.
Ook bij mn cardo, je moet gewoon tijdens gebruik van een kanaal, het volume op de headset aanpassen.
Ofwel zodra de navi een instructie geeft, dan snel via de knoppen op je headset volume aanpassen.

Overigens met m'n gehoorbescherming in, staat volume veelal voluit :+
Met oordoppen in is dat hard staan ook niet zo erg, maar met mijn RT kan ik op binnen weggetjes ook best zonder rijden . Achter het scherm is al heel veel stiller en met mij Shoei neotec2 is dat nog veel stiller.
Het scheelt echt heel veel met het scherm. overigens
 
Zorg dat je de tomtom app op je telefoon hebt en gepaird met de tomtom via je tomtom account.
Sena aan, laten pairen met je telefoon.
Hierna de tomtom aan.
Berichten en inkomende gesprekken zijn nu zichtbaar op de tomtom.
Geluidsniveaus kun je nu via je telefoon instellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan