Bluetooth Headsets

Iemand die me kan adviseren over het volgende, ik zie door de verschillende modellen het bos niet meer.

Ik heb net een nieuwe HJC helm waar het Sena 10upad systeem in past. Vind ik prachtig en wil ik aanschaffen.
mijn vriendin rijdt alleen mee achterop (rijdt zelf niet) en daar wil ik mee communiceren. We hebben nu beiden de bekende BT-S2 uit China en zijn op zich wel tevreden. De reden dat ik wil overstappen is puur om het gadgetgehalte en hoe clean het oogt.

Voor mijn vriendin zoek ik dus een set die communiceert met Sena. Iemand ervaring met het universal intercom systeem, zou hij het ook moeten doen met de BT-S2? Zo niet zoek ik een alternatief van Sena, liefst niet al te duur.

Nu heb ik dus de SMH5 als optie gezien maar ook de (nieuwere) SF2... Wat is wijsheid? Meer dan 150 euro uitgeven voor mijn passagier zie ik namelijk niet zitten, anders kwam er wel gewoon een 10S.

Mag ik vragen of je de 10upad nog aangeschaft hebt?
Ik twijfel om er zelf ook een aan te schaffen en heb dus ook een ‘goedkoop’ setje nodig voor mijn vriendin. Was benieuwd naar jouw ervaring
 
Wat is de meest universele headset? Als in, zijn er op de markt die met eender welk ander merk kan pairen? Ik lees veel dat mensen een Sena hebben maar niet kunnen communiceren met hun vrienden omdat die bvb een Cardo hebben. Best wel kut dat je hele groep hetzelfde merk moet kopen?
 
Heb ik ook al een aantal keer geprobeerd, ook enkele keren PC opnieuw opgestart, helaas steeds zonder resultaat.
Dan maar geen update, de Sena doet het gelukkig nog wel.
@tedje
Het is al een heel oud bericht maar ik heb sinds kort de Sena smh5 ook en ik heb denk ik hetzelfde probleem als jij vorig jaar. Ik was benieuwd of je het nog op hebt kunnen lossen :9 (De device manager ziet mijn apparaat niet terwijl ik alles doe volgens de beschrijving, tijdens de installatie van de manager geeft ie zelfs aan dat het apparaat wel herkent wordt.....)
 
@tedje
Het is al een heel oud bericht maar ik heb sinds kort de Sena smh5 ook en ik heb denk ik hetzelfde probleem als jij vorig jaar. Ik was benieuwd of je het nog op hebt kunnen lossen :9 (De device manager ziet mijn apparaat niet terwijl ik alles doe volgens de beschrijving, tijdens de installatie van de manager geeft ie zelfs aan dat het apparaat wel herkent wordt.....)
Geen idee hoe Sena werkt, maar Cardo doet niet aan updaten met Safari. Dan herkent 'ie 't apparaat wel, maar 't werkt gewoon allemaal niet. Google Chrome of Firefox openen en alles gaat opeens van een leien dakje.
 
Mensen, ik heb een beetje jullie hulp nodig 🙂

Ik probeer uit te zoeken welke voor mij geschikt zou zijn, maar ik vind het nog knap lastig. Nu zegt weer iemand dat een (relatief) grote headset aan de zijkant van de helm voor significant meer windgeruis kan zorgen. Komt jullie dat bekend voor?

Overigens ben ik zelf op zoek naar een headset die vooral goede kwaliteit biedt. Dus betreft stabiele verbinding, draagcomfort, goede microfoon en goede speakertjes. Ik ga 'em gebruiken op de motor 🥴 Nee geintje, ik ga 'em voor gebruiken voor navigatie, kort bellen en soms berichten sturen via Google Now (dus citeren). Muziek boeit me veel minder, ook omdat ik bang ben dat de muziek in de headset zo hard moet (over het windgeruis heen) dat ik daarmee op den duur mijn oren beschadig.

Prijs is niet een enorm issue, al zie ook headsets van € 300+ en dat vind ik wel erg gortig.

Zelf heb ik zitten kijken naar de Cardo Freecom 4+, simpelweg omdat die bij MrGPS te koop is en ik ook via hem mijn TomTom koop. Dit hoeft echter geenzins, dus andere opties qua headsets zijn zeker mogelijk (mits ze 100% functioneren met de TomTom Rider 550 en Google Now).
 
Mensen, ik heb een beetje jullie hulp nodig 🙂

Ik probeer uit te zoeken welke voor mij geschikt zou zijn, maar ik vind het nog knap lastig. Nu zegt weer iemand dat een (relatief) grote headset aan de zijkant van de helm voor significant meer windgeruis kan zorgen. Komt jullie dat bekend voor?

Overigens ben ik zelf op zoek naar een headset die vooral goede kwaliteit biedt. Dus betreft stabiele verbinding, draagcomfort, goede microfoon en goede speakertjes. Ik ga 'em gebruiken op de motor 🥴 Nee geintje, ik ga 'em voor gebruiken voor navigatie, kort bellen en soms berichten sturen via Google Now (dus citeren). Muziek boeit me veel minder, ook omdat ik bang ben dat de muziek in de headset zo hard moet (over het windgeruis heen) dat ik daarmee op den duur mijn oren beschadig.

Prijs is niet een enorm issue, al zie ook headsets van € 300+ en dat vind ik wel erg gortig.

Zelf heb ik zitten kijken naar de Cardo Freecom 4+, simpelweg omdat die bij MrGPS te koop is en ik ook via hem mijn TomTom koop. Dit hoeft echter geenzins, dus andere opties qua headsets zijn zeker mogelijk (mits ze 100% functioneren met de TomTom Rider 550 en Google Now).

Ik heb zelf een InterPhone Tour setje. Op de intercom functie na ben ik daar tevreden mee. (De Intercom functie hersteld niet altijd na een navigatie instructie) Als je de intercom functie niet gaat gebruiken kun je ook de goedkopere InterPhone Urban kopen.
De InterPhone is een goed voorbeeld van een (relatief) grote headset aan de zijkant maar ik heb geen last van windgeruis. De duurdere speakers die speciaal voor mijn Shoei GT-Air zijn geven goed geluid. (bellen met helm op gaat eigenlijk veel beter dan met de telefoon aan je oor)
Ik rijd wel altijd met oordoppen. Het geluid van de headset hoeft dan niet harder daar de verhouding t.o.v. het omgevingslawaai gelijk blijft.

Als ik nu een nieuw setje ging kopen maakt de Cardo Packtalk Slim de grootste kans i.v.m. de intercom.
De Cardo Freecom 1 Plus lijkt mij voldoende indien intercom niet belangrijk is maar dan heb je geen JBL.

Je kunt hier de officiële door TomTom ondersteunde lijst vinden TomTom Support
 
Thuis hebben wij nu een setje van de Cardo Scala G4 (dus 2 personen) en vroegen ons af of het zin heeft om een upgrade te doen naar een nieuwere versie.
(dit om dat ik steeds meer merk dat de verbinding wegvalt en dat ik te vaak open moet schreeuwen)

Dus dan kom ik uit op de Freecom 4 plus of de Packtalk. (dus communiceren tussen 2 motoren en 1 rijder heeft de TOMTOM)

Zijn er mensen die eerder een van deze upgrades heeft gedaan en is het dan een upgrade?

- De Packtalk heeft een DMC techniek heeft maar heeft dat zin met maar 2 rijders? (oftewel werkt dat echt anders als de bleutooth van de G4 set?)
- Is de Freecom 4 eigenlijk wel een upgrade tov van de G4? (G4 was toen het topmodel met een bereik van 1,6 km)

Dus als mensen ervaring hebben dan hoor ik het graag.....
 
Betere speakers helpt denk ik meer dan een upgrade naar een andere unit. De speakers van m'n Q3 waren goed waardeloos. Ik heb er nu uClear speakers inzitten. Veel helderder en meer volume. Scheelt erg veel in het elkaar kunnen verstaan.
 
Thuis hebben wij nu een setje van de Cardo Scala G4 (dus 2 personen) en vroegen ons af of het zin heeft om een upgrade te doen naar een nieuwere versie.
(dit om dat ik steeds meer merk dat de verbinding wegvalt en dat ik te vaak open moet schreeuwen)

Dus dan kom ik uit op de Freecom 4 plus of de Packtalk. (dus communiceren tussen 2 motoren en 1 rijder heeft de TOMTOM)

Zijn er mensen die eerder een van deze upgrades heeft gedaan en is het dan een upgrade?

- De Packtalk heeft een DMC techniek heeft maar heeft dat zin met maar 2 rijders? (oftewel werkt dat echt anders als de bleutooth van de G4 set?)
- Is de Freecom 4 eigenlijk wel een upgrade tov van de G4? (G4 was toen het topmodel met een bereik van 1,6 km)

Dus als mensen ervaring hebben dan hoor ik het graag.....

Ik heb een jaar of 2 getest met de packtalk. Nu een Sena 30k sinds een jaar in bezit. Nu beviel de packtalk prima hoor maar hij haalt het in geen enkel opzicht bij de 30k.

Wat is er dan zo veel beter/fijner?
Geluid gaat veel en dan ook veel harder dan bij de packtalk.
Bediening kan een kind zo simpel is het ipv tig toetsen combinaties bij de packtalk. (zowel koppelen als het openen en sluiten van verbindingen)
Het bereik is echt veel en dan ook veel verder van de 30k terwijl ze op papier ongeveer gelijk zouden moeten zijn.
Updaten is een ware hel bij de packtalk en bij de 30k veel makkelijker via de pc. Je kunt voor de 30k een docking kopen zodat hij zichzelf update zodra je hem er in zet thuis nog veel makkelijker maar kost weer extra.

Dmc is leuk maar als je met 2 personen rijd heb je er niet veel aan het is ook bedoeld voor groepen. Overigens heeft de 30k ook een mesh intercom (andere naam voor dmc)

Zowel de packtalk als de 30k hebben een zogenaamde (andere merken koppel functie) kortom rij je eens met iemand met een ander merk dan kun je daar ook mee verbinden. Dat hebben goedkope series vaak niet en kan voor die 1 a 2 ritten per jaar dat je er tegenaan loopt handig zijn.
 
Het gaat mij vooral het verschil tussen de G4 en de Freecom4+ of de packtalk.

Wat ik nu ervaar met de G4 zijn deze twee nadelen:
- Verbinding valt af en toe weg (communicatie 2 rijders) en dan moet een van de sets opnieuw uit en weer aanzetten of pianospelen op de knopjes om weer in contact te komen
- Of open schreeuwen maar dan echt schreeuwen alsof ik een barst in mijn vizier probeer te schreeuwen.

Ik vraag mij af of daar dat DMC ook beter in als als de oude bluetooth van de G4.......Of is de freecom nieuwere bleutooth dan al veel beter dan die van de G4.
Wat maakt de kwaliteit (dus de stabiliteit) van de verbinding ? De bleutooth of dat DMC?

De speakers van de G4 zijn wat dat betreft prima (dus dat kan alleen maar beter worden met de JBL). Toen ik de G4 kocht was dat het topmodel van scala
 
Ik heb geen ervaring (nog) met die setjes,. Maar heb mij wel verdiept in de mash functionaliteit.
Waarom jou huidige set de verbinding kwijt raakt kan ik natuurlijk niet beoordelen. Wat ik begrijp van Mash is dat die zo goed als automatisch verbinding maakt met de groep. Dit waar de traditionele Bluetooth connecties daar meestel een handmatige actie voor nodig hebben. Voorbeeld dat veel word gegeven zijn groepen die onderweg samen komen of iemand die onderweg even bij het stoplicht bleef hangen.
Het lijkt mij dus dat de verbinding per definitie gemakkelijker weer tot stand komt dan met oudere setjes, dat is juist de kracht van de nieuwe technologie.

Maar dit zegt natuurlijk niets over het verliezen van een verbinding.
Overigens, als je geen waarde hecht aan de JBL speakers dan zijn de sets van Packtalk in de uitverkoop op meerdere plekken. Dit scheelt aanmerkelijk, zeker met de duo setjes.
Ik verwacht deze week mijn packtalk slim te krijgen :)
 
Wij hebben voornamelijk voor de packtalk slim gekozen en niet voor de sena omdat de cardo ook garandeerd waterdicht zou zijn en dat schade door indringen van vocht onder garantie bepalingen zou vallen. Wij hadden daarvoor een setje exemplarisch slechte freecom4 intercoms.
 
Wij hebben voornamelijk voor de packtalk slim gekozen en niet voor de sena omdat de cardo ook garandeerd waterdicht zou zijn en dat schade door indringen van vocht onder garantie bepalingen zou vallen. Wij hadden daarvoor een setje exemplarisch slechte freecom4 intercoms.

Ja je moet je afvragen of die garantie wat zegt. De packtalk heeft een kunstof schaal aan de voorzijde die nogal snel stuk gaat. Die van mij destijds gewoon onder het rijden op de snelweg. Volgens cardo geen garantie want "wij leveren geen losse onderdelen"! Ik nam het uiteraard niet aangezien het toestel dan niet meer water dicht is. Echter zowel de winkelier als de importeur bleven bij dit standpunt aangezien de fabrikant het zo wilde. Het advies van de importeur er op lijmen dat doen de meeste gebruikers. Na tientallen mailtjes en belletjes naar de fabrikant wilde men het nog eens bekijken en kreeg ik een demo toestel als ik maar ophield met mailen.
Ik heb het maar geaccepteerd om van het gezeur af te zijn.

Mbt de sena ik heb redelijk wat doorrijders in m'n kennissen groep en die rijden jaren met sena toestellen door de regen en nooit geen centje pijn. Dus ik zou me daar niet zo druk om maken
 
Ja je moet je afvragen of die garantie wat zegt. De packtalk heeft een kunstof schaal aan de voorzijde die nogal snel stuk gaat. Die van mij destijds gewoon onder het rijden op de snelweg. Volgens cardo geen garantie want "wij leveren geen losse onderdelen"! Ik nam het uiteraard niet aangezien het toestel dan niet meer water dicht is. Echter zowel de winkelier als de importeur bleven bij dit standpunt aangezien de fabrikant het zo wilde. Het advies van de importeur er op lijmen dat doen de meeste gebruikers. Na tientallen mailtjes en belletjes naar de fabrikant wilde men het nog eens bekijken en kreeg ik een demo toestel als ik maar ophield met mailen.
Ik heb het maar geaccepteerd om van het gezeur af te zijn.

Mbt de sena ik heb redelijk wat doorrijders in m'n kennissen groep en die rijden jaren met sena toestellen door de regen en nooit geen centje pijn. Dus ik zou me daar niet zo druk om maken
Mochten wij nog eens van intercoms willen veranderen dan toch eens een sena proberen. Wij hebben de cardo net een jaar dus we doen het er nog maar even mee.
 
Ja je moet je afvragen of die garantie wat zegt. De packtalk heeft een kunstof schaal aan de voorzijde die nogal snel stuk gaat. Die van mij destijds gewoon onder het rijden op de snelweg. Volgens cardo geen garantie want "wij leveren geen losse onderdelen"! Ik nam het uiteraard niet aangezien het toestel dan niet meer water dicht is. Echter zowel de winkelier als de importeur bleven bij dit standpunt aangezien de fabrikant het zo wilde. Het advies van de importeur er op lijmen dat doen de meeste gebruikers. Na tientallen mailtjes en belletjes naar de fabrikant wilde men het nog eens bekijken en kreeg ik een demo toestel als ik maar ophield met mailen.
Ik heb het maar geaccepteerd om van het gezeur af te zijn.

Mbt de sena ik heb redelijk wat doorrijders in m'n kennissen groep en die rijden jaren met sena toestellen door de regen en nooit geen centje pijn. Dus ik zou me daar niet zo druk om maken
En is dat dat de slim of de bold versie?
 
Ik vind de kwaliteit van de Cardo Q3 ook niet echt om over naar huis te schrijven. Mijn eerste unit ging stuk nèt binnen de 2 jaar. Dus nog in garantie. Ene dag nog gebruikt en de volgende dag niet meer aan willen. Accu leeg, dacht ik... dus aan de lader, begint meteen blauw te knipperen (ipv rood om aan te geven dat 'ie aan 't laden is). Werd ook niet meer herkend door de laptop. Ding is vervangen onder garantie.

Paar maanden geleden weer raak. Fikse regenbui gehad, dag erna raar geluid en na uitschakelen niet meer in willen schakelen. Aan de lader en wéér meteen blauw knipperen, wéér geen herkenning meer door de laptop dus niets meer mee te beginnen. Voor garantie opgestuurd en gelukkig nog onder coulance vervangen (was eigenlijk niet de bedoeling, maar ik had dit ding koud een jaar). Vervangende unit komt binnen en heeft exact dezelfde klacht. Gaat niet aan en als ik de lader erin prik begint 'ie meteen blauw te knipperen. Ja ja, je gebruikt niet de originele Cardo lader hè! Daar zal 't wel aan liggen (ja doei, ding ging niet aan, dáárom hing ik 'm aan de lader, en voor de zekerheid niet aan dezelfde als waarmee ik de unit normaal gesproken oplaad). Nou, nog 1x vervangen dan maar. Als 'ie nu stuk gaat dan is 't klaar en moet ik zelf maar zorgen dat 'ie het weer gaat doen.
Moet wel zeggen dat ik hierin erg geholpen ben door de verkoper, MMparts. Als zij er niet tussen had gezeten had ik nu geen Q3 meer aan m'n helm hangen.

Zijnoot is wel dat ik 't ding dagelijks gebruik, iedere dag staat 'ie 2x aan... dus wat intensiever dan de meesten zullen doen. Maar dan nog vind ik 't bizar dat een unit twv zo'n 200 euro binnen een paar jaar defect raakt. Regen moet 'ie kunnen hebben want daar is 'ie voor gemaakt... toch? Ik doe verder geen gekke dingen. Zet 'm aan als ik de straat uitrijd en zet 'm uit als ik op kantoor aangekomen ben (telefoon regelt de rest). En na werktijd hetzelfde in omgekeerde volgorde. Als leeg dan hang ik 'm aan de lader. Enkele uitzondering is als ik samen met m'n vrouw op pad ben, dan zet ik bt op m'n telefoon ff uit voor de zekerheid en gebruiken we 'm om te communiceren. Dat gebeurd hooguit een paar keer per jaar.
 
Wij hebben nu de Midland BT Next Pro. Gekoppeld met Tomtom 410, voordeel is dat de instructies doorgeven worden naar de 2e set, zodat m'n vriendin me niet kwijtraakt en weet waar ze moet afslaan. En waterdicht. En lange batterij duur! Zeer over te spreken. Mag ook wel voor dat geld... Nu ruim jaar in bezit.
 
1407102


Je ziet wel steeds vaker klachten over Cardo.

Vandaag kwam deze langs op Facebook.....
 
Even 2 kleine vraagjes:

Ik heb een Packtalk en tomtom rider 450.

Is er een optie om navigatiemeldingen uit te zetten als er iemand tegen je praat?

Tevens gaan navigatiemeldingen soms zachter, waardoor je het bijna niet verstaat. Kan dit niet constant blijven?

Alvast bedankt.
 
Gisteren een cardo freecom 4plus aangeschaft. Superproduct:Y:}. Echt supertevreden van. Zeker een aanrader

Ah kijk das een referentie waar we wat aan hebben! Al 1 HELE dag in bezit/gebruik misschien al wel getest in de huiskamer of de tuin 😋! En een vergelijking met geen enkel ander toestel waardoor dit een absolute aanrader is 😎!

Maar wel leuk dat je enthousiast bent over je aankopen! Hopelijk krijg je er veel plezier van... 👍
 
Terug van de TT zag ik een bodemplaat loshangen onder een polo die voorbij kwam... Ik wilde mn vrouw waarschuwen, die reed achter me. Toeval wil dat die bodemplaat er onder uitvloog en op mijn weghelft terecht kwam, ik kon uitwijken, maar mn vrouw dook er vol op. Gelukkig zonder gevolgen, maar vanaf de moment wilde ik omwille van veiligheid met haar kunnen communiceren. Andere voorvallen als; grind in de bocht e.d. kunnen melden.

Ik heb sinds zaterdag een Midland BTX2 pro S (twin) in laten bouwen in de helm van mijn vrouw en die van mij.
Na wat pielen, gister samen op pad geweest (flinke rit van goeie 5-6 uur). Op wat "finetuning" na (het spontaan activeren van de VOX op hogere snelheid, wat in te stellen is dmv de sensitivy van VOX) zijn we echt positief verrast. Hadden we veel eerder moeten doen. Derhalve heb ik geen eerdere eerdere ervaringen. maar;

Achtergrond geluid word keurig weggefilterd.
VOX werkt, maar vaak staat de lijn open (ander nadelig gevolg voor mij, want mijn vrouw is echt een praatgraag)
Muziek delen, uitstekend vanaf mijn spotify, wanneer je praat, kom dat er doorheen.

Kortom; doet wat het doen moet, ik heb een leuke prijs betaald, en laten inbouwen bij converterman in hengelo. (aanrader; goede prijs, goede service, en gratis inbouw) www.converterman.nl

Doe er mee wat je wilt, ik heb geen referentiekader, maar dit werkt tot op heden voor ons uitstekend. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan