Bluetooth Headsets

Nolan B901 koppelen aan Cardo Scala Rider Freecom 4.

Misschien dat iemand hier ervaring mee heeft, maar lijkt niet straight forward te gaan. Als ze allebei op universal intercom staan, dan vinden ze elkaar niet. Als de Cardo op telefoon pairing stond vonden ze elkaar ook niet. Volgens een instructie video zou dit zo moeten werken, maar vermoed dat als dit al werkt dit niet mogelijk is als er al een telefoon en GPS aan de Cardo hangt, omdat die maar twee telefoon "kanalen" heeft??
Uiteindelijk met wat gekloot de Cardo op universal en de Nolan op 2e telefoon pairing een verbinding gekregen. Dit werkte prima in full-duplex en goede kwaliteit, echter zodra de verbinding wordt verbroken kan die niet meer hersteld worden vanaf de Nolan, enkel vanaf de Cardo....Dit is uiteraard niet ideaal en snap ook niet helemaal waarom het niet werkt.
Na een harde reset, alle pairings gewist, wou deze weg echter ook niet meer, binnenkort nog maar een keer proberen.
Misschien dat iemand hier een oplossing heeft..??

Verder prima tevreden met de Nolan en misschien nog vermeldenswaardig, daar ik daar ook pas later achter kwam, maar door 2 seconden de "On" knop in te drukken kan je "Hey Google" aanroepen voor een route of het weer of wat dan ook, mits er een Android telefoon aanhangt uiteraard.
 
hallo forum runners

vraagje heb een tomtom rider gekoppeld met een fodsports bt-s3 headset als ik de navigatie gebruiks is de stem heel erg hard
nu kan ik die zachter zetten maar de volgende stem instructie is die weer erg hard
heb van alles geprobeerd kom er niet uit !! wie kan me helpen ?

gr chrisace
 
Goedemorgen,

Afgelopen week mijn sena smh5 in/aan een andere helm gezet. Het vreemde is dat ik nu rechts geen geluid meer heb. Geen piepje o.i.d. helemaal niets.

Alles werkt, maar het rechter luidsprekertje dus niet.

Wat te doen?
 
Goedemorgen,

Afgelopen week mijn sena smh5 in/aan een andere helm gezet. Het vreemde is dat ik nu rechts geen geluid meer heb. Geen piepje o.i.d. helemaal niets.

Alles werkt, maar het rechter luidsprekertje dus niet.

Wat te doen?

Kijken of de connecties goed zitten en of je misschien niet hier of daar een kabel hebt beschadigd/geknikt.
 
Afgelopen week mijn sena smh5 in/aan een andere helm gezet. Het vreemde is dat ik nu rechts geen geluid meer heb. Geen piepje o.i.d. helemaal niets.
Dat klinkt als een slechte connectie of een kapot draadje.

Contactje: Ik weet niet wat voor connector de Senna gebruikt, maar verbreek en maak het contact een paar keer. Contactjes moeten blinken. Zijn ze dof, gebruik dan iets van contactspray, en maak/verbreek het contact daarna meerdere keren. evt daarna van een heeeel dun laagje vaseline voorzien.

Draadje: Da's tricky. Dit zijn draadjes waarbij solderen voor gevorderden is. En dan bedoel ik electronica solderen, niet die koperen waterleiding :)
Soms kun je, door telkens een stukje draad te pakken vinden waar de draadbreuk zit.
Cardo verkoopt bovendien losse helm sets (50 euro heb je alles wat in je helm moet). Lijkt me dat Sena dat ook doet.
 
Dat klinkt als een slechte connectie of een kapot draadje.

Contactje: Ik weet niet wat voor connector de Senna gebruikt, maar verbreek en maak het contact een paar keer. Contactjes moeten blinken. Zijn ze dof, gebruik dan iets van contactspray, en maak/verbreek het contact daarna meerdere keren. evt daarna van een heeeel dun laagje vaseline voorzien.

Draadje: Da's tricky. Dit zijn draadjes waarbij solderen voor gevorderden is. En dan bedoel ik electronica solderen, niet die koperen waterleiding :)
Soms kun je, door telkens een stukje draad te pakken vinden waar de draadbreuk zit.
Cardo verkoopt bovendien losse helm sets (50 euro heb je alles wat in je helm moet). Lijkt me dat Sena dat ook doet.
De contactspray doe ik vanavond, draadjes dat wordt een dingetje, niet het solderen, maar de breuk vinden.

Zo'n sets kan ik wel kopen, maar ik vindt het belachelijk duur. Eerst de andere opries doorlopen.
 
Ik had beloofd hier m'n ervaring te delen mbt de sena 50 serie. Nou hier komt ie...

Van de 50 serie is er zowel een s als een r versie. De s is kwa uiterlijk gelijk aan de sena 30k en alleen intern anders.

Het koppelen met mesh 2.0 is zo snel en zo simpel dit is kinderspel voor iedereen. Verder is de hele headset sneller dan zijn voorganger. Bleutooth werkt prima en is door de 5.0 versie klaar voor de toekomst.
Echt stappen maakt het toestel op het gebied van het dempen van de mic tot je begint te praten dan opent hij pas de verbinding ideaal want je hoort niet telkens de motor van de ander via je intercom deze functie is zo goed dat je jezelf soms afvraag of hij überhaupt nog wel aan staat. Het updaten via de bijgeleverde WiFi adapter is echt kinderspel en laden is een kwestie van minuten ipv uren. Dan de speakers sena zegt dat deze nog harder gaan en dat klopt dit is ver uit de luidste intercom die ik ooit heb gehoord/getest by far. Zelf test ik nu met de r versie omdat die iets compacter is en dus minder wind vangt er er mooier uit ziet op de helm. Ik had verwacht bij de r versie de jogdial te missen met bedienen echter werkt het prima met de knoppen en daarnaast heeft het toestel ook nog eens perfecte spraak besturing waar je alle basis dingen aan kunt vragen en die worden ook prima uitgevoerd, alleen moet je commando's uit je hoofd leren. Ook word siri en Google assistent ondersteund wat vlekkeloos werkt.

Is er dan helemaal geen narigheid?
Jawel de r versie blijft altijd op je helm zitten waardoor je de helm naast het stopcontact moet zetten om te laden. En de s versie raakte ik af en toe met m'n schouder de jogdial waardoor de verbinding werd verbroken of bleutooth intercom werd opgestart. Het grootste nadeel vind ik uiteindelijk de prijs het is de duurste intercoms die ik tot nu toe heb gehad of heb getest. Daarin tegen hij is elke cent waard want het is in mijn ogen ook de beste headset op de markt momenteel met een grote voorsprong tov andere merken/modellen.
 
Laatst bewerkt:
Ben benieuwd. Hier gaat binnenkort een setje Cardo Freecom 2+ komen.

Ben inmiddels wel klaar met de BT-S2 van Ali... Inmiddels in drie jaar twee setjes versleten door kabelbreuken omdat je om hem op te laden de connector met speakers-mic uit de headset trekt om je oplader er in te stoppen. Nu dus het tweede setje wat overlijdt aan moeheid in de kabel en/of usb aansluiting.
 
@Williej Mooi verslag, wat voor afstand haal je maximaal tussen rijders?

@Sjefman Dat lijkt op een USB mini of micro-achtige connector, inderdaad iets dat redelijk snel stuk gaat bij dit soort gebruik. Zelf heb ik de Ali Vnetphone V6 met een 4-polige 3.5 mm jackplug. Die overleven ook een week skiën, ca. 6 uur per dag, elke avond opladen. Vier sets zo behoorlijk intensief gebruikt op die manier.
Daarna weer vrolijk de hele zomer op de motorhelm. Tot nu toe gaat dat goed. Mocht de kabel uiteindelijk toch een keer stuk gaan, dan heb je voor 8 euro weer een nieuwe headset.
 
@Sjefman Dat lijkt op een USB mini of micro-achtige connector, inderdaad iets dat redelijk snel stuk gaat bij dit soort gebruik. Zelf heb ik de Ali Vnetphone V6 met een 4-polige 3.5 mm jackplug. Die overleven ook een week skiën, ca. 6 uur per dag, elke avond opladen. Vier sets zo behoorlijk intensief gebruikt op die manier.
Daarna weer vrolijk de hele zomer op de motorhelm. Tot nu toe gaat dat goed. Mocht de kabel uiteindelijk toch een keer stuk gaan, dan heb je voor 8 euro weer een nieuwe headset.

Inderdaad zo'n micro connector. Hij is gewoon net niet slim ontworpen. Ik moet ook uitkijken dat ik mijn helm zo neerzet dat hij niet op de connector steunt. Ik heb er plezier van gehad hoor, het is zeker zijn geld waard maar heeft wat tekortkomingen. Als je dit setje elk jaar vervangt ben je nog steeds even duur uit als een sena/cardo set elke 5 jaar. Ik heb inmiddels behoefte aan iets meer functionaliteit en heb geen zin meer om hem elke anderhalf jaar te moeten vervangen.

Ooit zelfs (de vorige keer dat hij stuk ging) een review van op Youtube gezet:
 
@Williej Mooi verslag, wat voor afstand haal je maximaal tussen rijders?

Afhankelijk van de omgeving. Met een open omgeving denk ik dat de waarheid bij 500 tot 1000 meter ligt ondanks dat de fabriek opgave wel hoger ligt. Echter bij bos en stads rijden en zitten er huizen of bomen tussen is het bereik wat minder. Het voordeel van mesh 2.0 is wel dat hij geen klapperende verbinding heeft, wat je met bluetooth intercom wel hebt. Bij het einde bereik valt hij gewoon uit om als je weer binnen het bereik komt in no time weer verbinding te maken.

Kortom het is prima in de praktijk.
 
Inderdaad zo'n micro connector. Hij is gewoon net niet slim ontworpen. Ik moet ook uitkijken dat ik mijn helm zo neerzet dat hij niet op de connector steunt. Ik heb er plezier van gehad hoor, het is zeker zijn geld waard maar heeft wat tekortkomingen. Als je dit setje elk jaar vervangt ben je nog steeds even duur uit als een sena/cardo set elke 5 jaar. Ik heb inmiddels behoefte aan iets meer functionaliteit en heb geen zin meer om hem elke anderhalf jaar te moeten vervangen.

Ooit zelfs (de vorige keer dat hij stuk ging) een review van op Youtube gezet:
Ik snap het, bij mijn BT-setje is de connector wel een stuk robuuster, maar zit ook wat onhandig aan de onderkant. Goed tegen regen en vuil, minder voor opbergen. Er zit wel een haakse connector aan, dus de mechanische belasting valt mee. Toch zijn we er voorzichtig mee.


Afhankelijk van de omgeving. Met een open omgeving denk ik dat de waarheid bij 500 tot 1000 meter ligt ondanks dat de fabriek opgave wel hoger ligt. Echter bij bos en stads rijden en zitten er huizen of bomen tussen is het bereik wat minder. Het voordeel van mesh 2.0 is wel dat hij geen klapperende verbinding heeft, wat je met bluetooth intercom wel hebt. Bij het einde bereik valt hij gewoon uit om als je weer binnen het bereik komt in no time weer verbinding te maken.

Kortom het is prima in de praktijk.
Vergelijkbaar met het BT-spul qua afstand dat ik heb. We halen in open veld (snelweg bv.) ca. 1000 m., in de bergen heb ik meerdere km's gehaald. Ik ken de "echte" setjes van Sena e.d. niet goed, nooit mee gereden, alleen maar de Chinese sets en eigenlijk lijkt dat voor wat wij ermee doen ook wel goed te gaan: Dus motor-motor communicatie, af en toe Spotify luisteren of online radio en telefoon opnemen. Alles met mate uiteraard (ik weet dat er mensen zijn die alleen het geluid van hun ronkende motor willen horen en geen behoefte hebben aan communicatie :) ).
Het enige dat ik echt mis, is de mogelijkheid om met meerdere mensen tegelijk te kunnen babbelen. Dat kan wel eens handig zijn, maar gaat dus niet.

Voordeel is weer de lage prijs. Als je een setje kwijtraakt (gebeurde tijdens het skien bij iemand in de groep, die werd onderuit geskied, later weer onder de sneeuw teruggevonden en werkte gewoon goed), is het verlies niet zo erg. Voor 3 tientjes ben je weer het mannetje.
 
Ik snap het, bij mijn BT-setje is de connector wel een stuk robuuster, maar zit ook wat onhandig aan de onderkant. Goed tegen regen en vuil, minder voor opbergen. Er zit wel een haakse connector aan, dus de mechanische belasting valt mee. Toch zijn we er voorzichtig mee.



Vergelijkbaar met het BT-spul qua afstand dat ik heb. We halen in open veld (snelweg bv.) ca. 1000 m., in de bergen heb ik meerdere km's gehaald. Ik ken de "echte" setjes van Sena e.d. niet goed, nooit mee gereden, alleen maar de Chinese sets en eigenlijk lijkt dat voor wat wij ermee doen ook wel goed te gaan: Dus motor-motor communicatie, af en toe Spotify luisteren of online radio en telefoon opnemen. Alles met mate uiteraard (ik weet dat er mensen zijn die alleen het geluid van hun ronkende motor willen horen en geen behoefte hebben aan communicatie :) ).
Het enige dat ik echt mis, is de mogelijkheid om met meerdere mensen tegelijk te kunnen babbelen. Dat kan wel eens handig zijn, maar gaat dus niet.

Voordeel is weer de lage prijs. Als je een setje kwijtraakt (gebeurde tijdens het skien bij iemand in de groep, die werd onderuit geskied, later weer onder de sneeuw teruggevonden en werkte gewoon goed), is het verlies niet zo erg. Voor 3 tientjes ben je weer het mannetje.

Met alle respect.
Ik ken de China sets en heb er best een aantal getest. Maar dat is kwa geluid kwaliteit en bereik koppelen etc geen a merk niveau zoals bijvoorbeeld een sena
Maar ik denk dat het voor veel mensen best kan voldoen. En net wat je zegt bij verlies of schade is de financiële pijn niet zo groot.
 
Met alle respect.
Ik ken de China sets en heb er best een aantal getest. Maar dat is kwa geluid kwaliteit en bereik koppelen etc geen a merk niveau zoals bijvoorbeeld een sena
Maar ik denk dat het voor veel mensen best kan voldoen. En net wat je zegt bij verlies of schade is de financiële pijn niet zo groot.
@Williej Mee eens hoor, bv. koppelen is gewoon een grote puzzel. Met Youtubefilmpjes kom je er uiteindelijk wel uit.
Een A-merk dat 6 tot 10x duurder is, presteert op dat vlak beter en vast wel op nog meer gebieden. Ik heb het wel eens eerder opgemerkt: als die Chinezen net iets meer moeite en tijd stoppen in de uitvoering en documentatie, zouden veel Westerse spullen een (nog veel groter) probleem ermee hebben...
 
Ik kom hier even om tips vragen:
Ik en mijn vriendin hebben allebei een freecom 4+ nu hebben we het volgende probleem:

Bij navigatie instructies van de TomTom rider 550, stopt de intercom functie en wordt pas weer hervat als de TomTom klaar is met zijn instructie.

Weet iemand of het mogelijk is om beide door te laten gaan? Dat de intercom functie dempt, maar niet verbreekt?
 
Ik kom hier even om tips vragen:
Ik en mijn vriendin hebben allebei een freecom 4+ nu hebben we het volgende probleem:

Bij navigatie instructies van de TomTom rider 550, stopt de intercom functie en wordt pas weer hervat als de TomTom klaar is met zijn instructie.

Weet iemand of het mogelijk is om beide door te laten gaan? Dat de intercom functie dempt, maar niet verbreekt?

Parallel audio inschakelen/instellen. Volgens mij kan dat met de smartphone app.
 
Heeft er iemand ervaring met de Interphone Tour Sport of Urban? Ik lees nl nooit eens iets over deze headsets terwijl de Sport mij prima bevalt.
 
hallo motor forum gebruiker

ik kom er echt niet uit heb een fodsports BT-S3 met een tomtom rider 4 GB oude type nog
het geluid van de tomtom stem is heel erg hard als ik op het scherm van de tom tom op 10% zet gebeurt er niks blijft hard
als ik het geluid op mijn headset minder zet doet die dat wel maar effe later staat die weer hard en op de tomtom nog steeds 10%

wie kan me helpen ? alvast bedankt

gr chrisace
 
daar hoef je niets over te zeggen is toch een top apparaat :Y mij bevalt die goed
ik heb de toer

Het is inderdaad prima spul. Geen top niveau als de duurdere cardo en sena lijnen maar daar zijn de prijzen ook naar. Al denk ik dat de goedkopere lijnen van cardo en sena het soms zelfs zullen verliezen als je ze 1 op 1 vergelijkt.
 
Heb 9 jaar geleden een duo setje Interphone F4 aangeschaft, heeft altijd prima gewerkt om te communiceren tussen partner en mezelf, en solo met de Zumo 660. Bellen was nooit een succes, maar kwam denk ik meer door de verbinding via de Zumo.
Nu zijn door diverse kabelbreukjes alle meegeleverde setjes met microfoons en speakertjes opgebruikt. (heb die van mijn partner al geconfiskeerd en in mijn eigen helm ingebouwd).
Dus ga ga binnenkort me eens verdiepen in nieuwe setje. Helm is ook aan vervanging toe, navi heb ik ook wel zin in de nieuwe Zumo XT, dus zal een combi worden van nieuwe aangeboden dingetjes. Nou de beste of makkelijkst te gebruiken combi uitzoeken die goed werkt. Helm is nu Shuberth C3, bevalt me goed, maar weet niet of een "algemene" set van Cardo of Sena ook goed te plaatsen is in een nieuwe Shuberth.
 
Terug
Bovenaan Onderaan