Bluetooth voor de motor

Scoobydoo

MF'er
6 apr 2005
145
0
Haarlem
Nee, niet een nieuw spam topic maar ik wil graag mijn bevindingen met jullie delen van deze nieuwe gadget. Recentelijk is er een nieuwe bluetooth headset op de markt gekomen voor op de motor. Bij motoport wordt dit apparaat verkocht onder de naam BT Helmet maar vaker kom je het tegen onder de eigen merknaam Scala Rider.

Het apparaat bestaat uit een houder, waaraan de microfoon en het speakertje zijn bevestigd, en een afneembare bluetooth unit. De houder kan eenvoudig middels een klemmetje en een tweetal schroefjes aan de helm worden bevestigd. Installatie was in een paar minuten gepiept. Vervolgens moet je het apparaat pairen met bijv. een mobieltje of een PDA, maar ook dat was een fluitje van een cent.

Ik het het eerst geprobeerd met mijn mobiel (Motorola V3). Wanneer je wilt bellen, klik je even op de BT Unit aan je helm, waarna je met een voice dial commando het gewenste nummer kan kiezen. Tot zo'n 120 km/u ging dit perfect, daarboven had ik iets meer moeite om het juiste commando duidelijk te maken. De microfoon zit echter nog niet helemaal op de juiste plek, maar ik vermoed dat het dan ook bij hogere snelheden werkt. Als de verbinding eenmaal is gemaakt, kan ook bij hogere snelheden >160 km/u uitstekend een gesprek worden gevoerd.

Gisteravond heb ik het ook nog even geprobeerd met mijn PDA (iPaq 2490) met TomTom Navigator 5. Ook hier was het pairen een fluitje van een cent. De PDA zat in mijn zak, zodat ik het scherm niet kon zien, maar de gesproken instructies van TomTom zijn echter prima te volgen, zelfs bij hoge snelheden. Alleen de GPS ontvanger had ik even op de tank geplakt, in mijn zak leverde die geen ontvangst.

Al met al zijn mijn (korte) bevindingen met dit apparaat zeer positief, het enige wat volgens mij niet kan, is de mobiel en PDA tegelijkertijd gebruiken. Ik ga hier nog verder mee experimenteren.
 
En toch zou ik liever even aan de kant gaan staan. Ivm concentratie enzo.

Ben ik deels met je eens, maar afgezien van het klikje op het apparaat om het bellen te starten, is het volledig handsfree. Als je zelf gebeld wordt, hoef je alleen maar iets in de microfoon te zeggen om het gesprek op te nemen. ;)
 
Ben ik deels met je eens, maar afgezien van het klikje op het apparaat om het bellen te starten, is het volledig handsfree. Als je zelf gebeld wordt, hoef je alleen maar iets in de microfoon te zeggen om het gesprek op te nemen. ;)
dat bedoelt ie niet ;)

als je in een gesprek zit, is je aandacht voor het verkeer minder... dus minder concentratie :)
 
Handsfree ja, maar je aandacht verslapt wel.

Verslapt in blik ook, dus waarom niet op de motor.
Veel of weinig, ieder beetje is teveel en helemaal als het niet nodig is.
Tijdens motorrijden hoor je je met motorrijden bezig te houden en niet de vrouw te bellen dat je wat later bent. Anders maar ergens aan de kant gaan en dan bellen.

Ik snap dus absoluut niet dat bijv een motorzaak dit soort dingen bejubeld. Tsja, verkoopcijfers gaan blijkbaar voor veiligheid in dit geval.
 
dat bedoelt ie niet ;)

als je in een gesprek zit, is je aandacht voor het verkeer minder... dus minder concentratie :)


Precies, uit testen blijkt dat handsfree of niet handsfree in de auto in weze niks uitmaakt. Het is je concentratie die verloren gaat door het gesprek en niet de handeling.

Verder is dit natuurlijk wel de beste oplossing als iemand toch al rijdend wil bellen. :)
 
Lijkt mij niet zo safe :X ivm concentratie... maar kan me wel voorstellen bijvoorbeeld op een heel saai stuk snelweg, maar dan heb ik liever muziek. Maar ongeluk op een motor is zo gebeurt dus doe maar niet -O- maar vast een top apparaat :) Als navigatiesysteem zal ie uitstekend werken...
 
Vergeet niet dat je zelf het moment bepaald van bellen of gebeld worden (gesprek beantwoorden). Dus ook als je niet onder het rijden wilt bellen, blijft het handig dat je niet eerst handschoenen hoeft uit te doen enz. enz.

Ik neem aan dat jullie dan ook dezelfde mening zijn toegedaan bij het gebruik van een motor navigatiesysteem zoals de TTR of Garmin met gesproken instructies...
 
Vergeet niet dat je zelf het moment bepaald van bellen of gebeld worden (gesprek beantwoorden). Dus ook als je niet onder het rijden wilt bellen, blijft het handig dat je niet eerst handschoenen hoeft uit te doen enz. enz.

Ik neem aan dat jullie dan ook dezelfde mening zijn toegedaan bij het gebruik van een motor navigatiesysteem zoals de TTR of Garmin met gesproken instructies...

Nee niet echt, daar hoef je je veel minder op te concentreren omdat je niet hoeft terug te praten.
 
het is nog wel een beetje prijzig.
je kan volgens mij ook een gewone bluetooth headset kopen, of werkt dat weer niet met tomtom?

gr. robbert
 
het is nog wel een beetje prijzig.
je kan volgens mij ook een gewone bluetooth headset kopen, of werkt dat weer niet met tomtom?

gr. robbert
Echt goedkoop is ie inderdaad niet Robbert, (149 euro, maar goedkoper op het web te vinden) maar de meeste andere headsets passen niet echt lekker in een helm en deze is speciaal voor de motor gemaakt en dat merk je. Het bluetooth gedeelte is standaard dus ik neem aan dat het pairen van andere headsets met een redelijk nieuwe mobiel of PDA geen probleem zal opleveren.
 
Laatst bewerkt:
Tot zo'n 120 km/u ging dit perfect, daarboven had ik iets meer moeite om het juiste commando duidelijk te maken. De microfoon zit echter nog niet helemaal op de juiste plek, maar ik vermoed dat het dan ook bij hogere snelheden werkt. Als de verbinding eenmaal is gemaakt, kan ook bij hogere snelheden >160 km/u uitstekend een gesprek worden gevoerd.
:N
 
ook met een gewoon headset dat op bleutooth werkt kun je eventueel gebruiken voor op de motor......deze zijn al vanaf 40 euro te koop. Het principe is exact hetzelfde....of het veilig is.........denkt t niet....zelfs als je in de auto zit te bellen heb je aleens van die situaties dat je achteraf deacht hmmmmm dat had ik eerder kunnen zien aankomen....

groetjes mariska
 
Ook ik wil niet gebeld worden op de motor, maar in verband met standby diensten wil ik toch zo iets gaan kopen. Het is dan voldoende om op te kunnen nemen en zeggen "Bel over 5 minuten ff terug". Dat geeft me net genoeg armslag om toch te gaan rijden tijdens standby.

Ik ga me eerst eens orienteren bij de mannen van gps.nl uit Notter, die hebben kabeloplossingen vanaf 35 euro en een BT oplossing voor 75 euro.
 
Net terug van de dealer om er een te halen. Blijkt dat ie op mijn helm niet past (Caberg J1) :?

Dan maar een gewone headset....

'(
 
Net terug van de dealer om er een te halen. Blijkt dat ie op mijn helm niet past (Caberg J1) :?

Dan maar een gewone headset....

'(
Hee, da's jammer natuurlijk, ik had het bij de dealer al even geprobeerd O-) . Ik verwacht bij de meeste helmen echter geen probleem. Misschien is dit voor jouw helm wel een oplossing: www.motorola.com/motoinfo/product/details.jsp?globalObjectId=75

Mocht iemand overigens nog andere, goed werkende BT oplossingen hebben, graag even hier posten :}
 
Laatst bewerkt:
is er ook iets op de markt om intercom systeem te koppelen aan BT zender. En dan via deze set je intercom te kunnen horen. Maw is er ook een zender verkrijgbaar ? :?
 
Ik wil even over de discussie heen stappen of bellen op de motor nu wel of niet verstandig is, dat moet ieder voor zich maar uitmaken. Het is in ieder geval niet verboden en voor sommige mensen heel handig of soms noodzakelijk.

Ik heb een bluetooth carkit op de motor in gebruik. Volledig spraak gestuurd en met een display op het stuur. Een headset is ingebouwd in mijn helm. Het werkt boven verwachting! Veel mensen hebben geen eens door dat ik op de motor zit en het is heel makkelijk, en veilig in gebruik. Ook bij hoge snelheden met veel geluid werkt het nog uitstekend.

Ik heb uiteraard wel zelf de nodige aanpassingen moeten maken want er is niets fatsoenlijks te koop. Alleen de Nolan helm met bluetooth adapter komt een klein beetje in de buurt.

Bovendien is het een redelijk goedkope oplossing: Totaal ongeveer 170 euro.

Voor navigatie ga ik voor de Garmin Quest. (Eerste versie want met de tweede versie zijn problemen met de snelheid van het apparaat) Dit moet als het goed is goed te combineren zijn met de carkit, maar nog maar effe op mijn vakantiegeld wachten)
 
Kun je een tipje van de sluier oplichten Kees?
Ben erg benieuwd hoe en wat je gebruikt hebt.

En zit je dan nog ergens vast aan een kabeltje? (bv van je helm je jas in?)
 
Ja. Ik heb wel een kabeltje van mijn helm naar mijn motor (stuur) lopen. Twee nieuwe plugjes aan gezet omdat de plugjes die je bij een headset krijgt waardeloos zijn. Bij het opstappen plug ik dan even in. Het snoertje zit helemaal niet in de weg. De plugjes schieten ook los als je afstapt en het kabeltje vergeet los te maken. Je krijgt dan wel het snoer om je oren, gelukkig heb je je helm dan nog op! :-)

Voor de rest valt er niet veel te verklappen. Het is gewoon een carkit voor in de auto. Ik sluit 'em dan niet aan op de autoradio maar op mijn headset. Het en der zijn wat weerstandjes nodig om niet doof te worden. De carkit is namelijk bedoeld voor de speakers in de auto. En met die speakertjes in je helm is het te hard. Tevens aansluiten op de accu en her en der wat kabeltjes bevestigen, zoals ook bij een auto het geval is.

De telefoon kan gewoon in je zak blijven zitten. Wel effe het scherm blokkeren anders hoor je piepjes als je per ongeluk een knopje indrukt.
 
[Ik had de moeite genomen een heel verhaal te typen maar op 1 of andere manier komen de meeste van m'n berichtjes op dit forum nooit aan.. :( ]

Anyway ik heb dus voor 70 euri een ontvangertje en een headsetje gekocht bij de Notterboys. Er zit een hele degelijke maar onhandig dikke kabel bij, zoals motoragenten die wel hebben. De speakertjes klinken goed maar blijven nooit plakken in je helmvoering.

Je wil natuurlijk ook geen kabel en oren die klem zitten dus ik heb m'n helm gedemonteerd en alles in het piepschuim gesneden, de kabel ertussenuit gehaald, weer aan elkaar gesoldeerd en alles weer in elkaar gezet. Werkt prima tot minstens 80 km/uur. *O*


[Waarom er niet veel meer en handiger spul te krijgen is begrijp ik trouwens niet, is toch markt genoeg voor zou je zeggen..]
 
Ik peins er niet over om te bellen op de motor, in de auto probeer ik het al zoveel mogelijk te beperken (en dat lukt goed :+ ). Persoonlijk vind ik het te gevaarlijk en als ik aan het :] ben dan heb ik wel wat beters te doen. Tijdens een pauze check ik mijn phone wel even en als het nodig is dan bel ik wel terug.
Maar goed, ieder zijn meug inderdaad.

Waar ik zeker benieuwd naar ben is hoe lang je zo'n blauw tandje kunt gebruiken. Ik heb er wel eens naar gekeken (nieuwste BMW helm kan 't ingebouwd worden) maar daar werkte het maar een uurtje of 4 op een batterijlading. Bij een hele dag toeren is dat uiteraard veel te kort. Maar de ontwikkelingen gaan voort, wellicht dat het nu wel kan? Wie heeft daar ervaringen mee?
 
Terug
Bovenaan Onderaan