BMW 1150 GS aandrijving weg

chemicalcoil

Die hard MF'er
6 apr 2006
512
0
Provincie Groningen
Mijn doel met dit topic is om ideeën op te doen wat er aan de hand zou kunnen zijn met m'n 1150GS. Ik heb redelijk wat ervaring met motoren, alleen niet het tandwielgedeelte (versnellingsbak/cardan). Ik hoop op suggesties wat het probleem kan zijn en dat ik het uiteindelijk zelf kan herstellen/vervangen.

BMW R 1150 GS
137.000 km
2003

Afgelopen weekend 3 dagen getourd in Duitsland (800km), af en toe het gas flink open gehad. Geen gekkigheden van de aandrijving gehoord vernomen. Gisteravond wilde ik de snelweg rustig opdraaien om de 200+ km nog naar huis te rijden, bij het optrekken rond 40 km/h was er ineens geen aandrijving meer. In plaats daarvan was er gegier wat klonk alsof tandwielen nét over elkaar heen liepen. Kortom; motor terug geduwd en uiteindelijk (laat!) met een kar thuis gekomen.

- het motorblok loopt gewoon nog
- geen gierend geluid in neutraal
- versnellingsbak schakelt nog (1,N,2,...) dit geeft de indicator ook aan
- de aandrijving ontbreekt, daarvoor in de plaats een gegier

Ik ben van plan om zelf eerst te onderzoeken, maar heeft iemand misschien suggesties wat het zou kunnen zijn? Ik ben al de volgende termen tegen gekomen:
- kruiskoppeling
- differentieel
- cardan
 
Gokje, ingaande as versnellingsbak.


Op de middenbok aan je achterwiel draaien (in de versnelling) en kijken waar het geluid vandaan komt. Als het bij je achterwiel is zal het waarschijnlijk het lager van het kroonwiel zijn, als het bij het blok/de bak is 99% zeker de ingaande as.

Schijnt te maken te hebben met de uitlijning van de bak tov motorblok. Je zou de eerste niet zijn, en als je alleen die as vernieuwt sta je waarschijnlijk over 30.000km weer.
 
Laatst bewerkt:
Heb ooit precies hetzelfde gehad met mijn R1100S.
Draaide een doorgaande weg op, gaf gas, en alle aandrijving weg.

Bij mij was alle vertanding op koppelingsplaat weg, en pri-as beschadigd.
full
 
Bekend probleem met de 1150. De ingaande as van de versnellingsbak steekt soms niet ver genoeg en/of schuin in de koppelingsplaat, waardoor deze zichzelf en de koppeling stript.

Er zijn oplossingen zoals extra shims op de koppeling, maar betekent iig dat je waarschijnlijk die as (en de koppeling) moet vernieuwen.

Dit is één mogelijke verklaring

Deze ervaren BMW-sleutelaar heeft een andere oorzaak:

 
Laatst bewerkt:
er zijn 2 opties die met enige regelmaat voorkomen.
1 koppelingsplaat in combinatie met ingaande as versnellingsbak. niet de volledige splines worden gebruikt en dit kan er voor zorgen dat die 2 elkaar om zeep helpen. controle is redelijk makkelijk. trek de startmotor los zet de machine op de bok in de versnelling en draai het achterwiel. door de opening van de startmotor kan je met wat moeite de ingaande as zien van de versnellingsbak. draait de as maar niet de koppeling dan is het dit probleem.
2 draait de as niet dan is de meest waarschijnlijke volgende optie de rubber transmissiedemper in de cardanas. die geven het soms op. meestal ruik je dan een sterke verbrande rubberlucht uit de cardantunnel komen als je de rubber mof even loshaalt.
 
Startmotor gedemonteerd, motor op de bok en draaien aan het achterwiel:
De as (ingaande as / pri-as) draait netjes rond, de koppeling draait niet mee. Je hoort de tandjes over elkaar draaien. Als ik de koppelingshendel intrek, dan draait de koppeling langzamer mee.

Probleem dus gelokaliseerd, nu het herstel. Is dit te doen voor de gemiddelde klusser? Ik neem aan dat de hele achterkant incl. versnellingsbak eraf moet. Is de as en de koppelingsplaat zelf te vervangen? Of is er speciaal gereedschap nodig?
Of anders; iemand een idee wat het kost om dit te laten doen?

Ik zal kijken of ik nog een filmpje op internet kan slingeren met de draaiende as.
 
Laatst bewerkt:
het is een hoop werk maar technisch niet heel erg uitdagend. volgens BMW heb je een paar speciale gereedschappen nodig maar het kan ook best zonder. zo moet je volgens BMW een uitlijntool gebruiken om de koppeling netjes in het midden te krijgen maar op het oog werkt ook prima en de montage stiften kan je ook prima maken van een paar lange pasbouten waar je de kop af haalt en een sleuf in maakt om ze weer te verwijderen. en de bak wil ook wel eens een beetje vast zitten als dit de eerste keer is dat hij achter het blok weg gaat maar dat kan je oplossen met een deadblowhamer. en af en toe wat hulp om te tillen wil wel helpen. maar dan kan de bak er ook af zonder dat je de cardantunnel er af hoeft te halen.
maar ik weet niet hoeveel sleutel ervaring je hebt en hoe goed je je voelt om al het werk zelf te doen. as vervangen van de versnellingsbak zou ik uitbesteden aan een specialist want die moet netjes uitgeshimt worden maar dat is dan ook het enige lastige aan het project. de rest is boutjes en moertjes en een aantal stekkerverbindingen. zeg maar redelijk agrarisch.
als het vliegwiel nog goed is kan je die laten zitten als hij gegroefd is of hitte verkleuring heeft (of gewoon voor de zekerheid zodat hij binnenkort niet weer helemaal uit elkaar hoeft) kan je die beter mee vervangen met nieuwe bouten. dit zijn rekbouten en die zijn voor éénmalig gebruik.
en als hij toch op de operatietafel staat is het wel slim om meteen de olie seals mee te vervangen die kosten haast niks maar slijten wel en als ze gaan lekken kan weer de hele motor uit elkaar met kans op weer een nieuwe koppeling.
en voor de kosten paar honderd euro materiaal en een veelvoud daar van in arbeidskosten. 1000 euro is zo op als je het laat doen en bij de dealer is het nog duurder want die vervangen de bak graag in plaats van hem te repareren.
 
Laatst bewerkt:
In plaats van de ingaande as te vervangen, is het waarschijnlijk goedkoper om een tweedehands bak te scoren. Je kan dan altijd nog op een rustig moment je huidige repareren, als reserve of voor de verkoop.

Dit filmpje is voor de 1100, maar verschilt niet heel veel, en geeft een goed idee wat er bij komt kijken. Is niet moeilijk, vooral veel werk (daarom ook zo duur om te laten doen):

 
Ik lees/hoor veel verhalen over de koppeling op de bmw's. Wie weet zo op welke modellen problemen zijn met aandrijving, koppeling en/of versnellingsbak?
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij voornamelijk de 1150GS’en? Maar dat weet ik niet zeker. Voor zover ik weet zit het probleem in de behuizing van de versnellingsbak die niet helemaal juist is. Dan zou je zeggen dat alle modellen met dat type bak (en dat zijn ze voor zover ik weet allemaal, GS, RT, RS en R). Waarschijnlijk komt het dan doordat GS’en wat meer mishandeling meemaken :P
 
Eerdere jaren (t/m 1996) van de R1100 serie (niet de R1100S) hadden een probleem met de versnellingsbak zelf. Dit heeft waarschijnlijk te maken met verkeerd slijtende schakelvorken, en voelt alsof de motor na opschakelen in bepaalde versnellingen (begint meestal bij 2 en 3) heel even afslaat. Dit probleem is met the '97 bak verholpen, en treedt ook bij de oudere bakken maar in een zeer klein percentage van de gevallen op. Ik geloof dat volgens een hoop experts het veroorzaakt kan worden door vallen op het schakelpedaal, maar de meningen zijn verdeeld.

De R1150 had het hier besproken probleem met de input shaft van de transmissie. Ook hiervoor geld dat het maar een klein percentage van motoren betreft, waardoor er theorien zijn dat het een uitlijningsprobleem is. Dit wordt bevestigd door het feit dat als een bak eenmaal een probleem heeft, het vaak ook met een nieuwe input shaft terug komt, terwijl een andere bak het dan niet vertoond.

Verder is het belangrijk te weten dat de olie-gekoelde boxers een droge plaatkoppeling hebben. Als je daarmee rijdt alsof het een 'gewone' koppeling is, dan zal hij een stuk sneller slijten. De juiste methode is vermijden om langdurig met slippende koppeling te rijden. Helemaal ontkoppelen, of helemaal koppelen, en dan puls-modulatie toepassen. Maar of dat kan is natuurlijk afhankelijk van waar je rijdt. Je ziet dus ook dat mensen die veel offroaden vaak wat sneller door hun koppeling heengaan.
Voordeel is wel dat de koppeling niet (zoals bij de meeste japanners) in de motorolie ligt, en je dus eventueel weg kan komen met auto-olie, zonder dat je direct de boel sloopt.
 
Laatst bewerkt:
Ik lees/hoor veel verhalen over de koppeling op de bmw's. Wie weet zo op welke modellen problemen zijn met aandrijving, koppeling en/of versnellingsbak?
ingaande as probleem komt bij alle R11xx en voor en ook bij de R850 maar dat is ook de zelfde bak. verder is er nog een probleem met gangspringers in de vroege 1100 bakken en is de bevestiging van de bak aan het frame ook een zwak punt (daar wil de bak nog wel eens uitbreken) voornamelijk bij de vroege 1100 bakken. koppeling valt relatief mee en is vaker gevolgschade van iets anders dat fout gaat. gaat er een seal kapot komt er olie op de frictie platen en dan kan je de koppeling vervangen. begeeft de ingaande as van de versnellingsbak het slijpt die de tanden uit de koppelingsplaat kan je dus ook weer de koppeling vervangen.
en vergeet niet dat een koppeling gewoon een slijtage deel is en vele motoren met een natte koppeling halen de 135.000 km niet en al helemaal niet op 1 koppeling. dus ja als het kapot gaat kost het veel maar als de reparatie goed gedaan wordt ben je er ook voor heel lang weer van af.
@ Itsacon dat eventueel kan je rustig weglaten er kan gewoon goede auto olie in die overal verkocht wordt.
 
Laatst bewerkt:
Dat weet je stellig te brengen.
Vergoed je de nieuwe cardanas ook wanneer het niet het probleem blijkt te zijn?

Of gaat het dan ineens over je eigen geld en zou je het dan niet doen?
 
Die cardanas moet nog 100.000 km goed blijven hoor O-)

Ik ben van plan om het spul zelf uit elkaar te halen m.b.v. gelinkte youtube-filmpjes. Koppeling moet zelf lukken, nu alleen nog iets bedenken voor de versnellingsbak. Tweedehands versnellingsbakken zijn €500 en dan heb je niet veel garantie dat de vervangingsbak 100% is. Iemand goede ervaringen met een revisie-bedrijf/hobbyist?
 
Laatst bewerkt:
Oh, maakt niet uit, dan komt die as van zelf wel een keer.

Maar excuus dat ik alleen topic titels lees.
Dat zeg je alsof dat normaal gesproken bijna gegarandeerd het goede antwoord geeft :')

Die cardanas moet nog 100.000 km goed blijven hoor O-)

Ik ben van plan om het spul zelf uit elkaar te halen m.b.v. gelinkte youtube-filmpjes. Koppeling moet zelf lukken, nu alleen nog iets bedenken voor de versnellingsbak. Tweedehands versnellingsbakken zijn €500 en dan heb je niet veel garantie dat de vervangingsbak 100% is. Iemand goede ervaringen met een revisie-bedrijf/hobbyist?
Op zich gaan de latere bakken verder niet echt mis, dus als je er een ziet waarbij de ingaande as in perfecte staat is, is dat geen hele rare gok.
 
Laatst bewerkt:
Op zich gaan de latere bakken verder niet echt mis, dus als je er een ziet waarbij de ingaande as in perfecte staat is, is dat geen hele rare gok.

+1

Ik weet niet of dit tegen de forum regels is, maar wellicht ook handig even rond te vragen bij de BMW GS club. Hoop ervaren sleutelaars daar.

Wellicht tips of hulp beschikbaar (of onderdelen).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan