BMW 1150GS 1994, olielekkage

2 jun 2014
223
0
Amsterdam
Goedemorgen,

Sinds kort in het bezit van een BMW 1150 GS, rijd heerlijk.

Welnu na twee maanden viel mij op dat na een ritje mijn rechterschoen licht geolied aantrof als ik van de motort afstapte. Na een mooie lange nazomerrit (Amsterdam- Utrecht- Arnhem- Zwolle- Meppel- Sneek- Heerhugowaard- Amsterdam) viel mij op dat dit weer het geval was en de spetters zelfs tot aan de passagierszit terug te vinden waren.

Ik naar Harry Meijer en die gaf aan dat ik even de boel moest schoonmaken en gericht moest zoeken waar het lek nou precies zat.
Zo gezegd zo gedaan.
Echter kon ik niks vinden, en nadat ze een nacht staat tref ik ook geen olievlekken aan op de grond.
Het komt dus alleen voor tijdens het rijden en ik denk wanneer ik haar goed in de toeren trek 5-6-7000 toeren. Dat zie ik dus terug op mijn rechterpoot die onder de oliespetters zit. Het zijn lichte oliespetters, dus ik met schoen zit niet volledig onder de olie maar je ziet dat het vettig is.

Iemand bekend met dit euvel?
Of iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

Collega denkt koppakking en raad aan om er niet te lang mee door te rijden want anders BOEM maar ik wil graag het graag even peilen op het forum.
Snap dat het niet veel info is om een gedegen oordeel mee te vellen maar wellicht heeft iemand dit al eens eerder meegemaakt bij zichzelf of een naaste.

Gaarne uw advies..
 
Van een afstandje wordt dat gokken, maar ik denk bij olie eerder aan een klepdeksel of voetpakking.
Wat zit er voor je rechtervoet? ;)

Cilinderkoppakking is een beetje automobieltaal/richting.
Al zit die er natuurlijk wel op.
 
Laatst bewerkt:
Lang geleden dat ik een BMW Boxer had, 2004 alweer, maar de olievuldop zit volgens mij linksboven?
Dus die is het dan niet, ben het ding wel eens vergeten en dat spettert ook zo als je doortrekt.
200 km zonder gereden, niets gemerkt, volgende ritje wat sportiever en dat was feest. :$
 
Laatst bewerkt:
Nee onlangs geen olie vervangen, ik moet juist bijgooien omdat ie dus tijdens het rijden lekt.
Wist trouwens niet dat GS een voorkeur heeft voor 15W40 in plaats van de gebruikelijk 10W40.
Werkt beter op lagere temperaturen heb ik me laten vertellen.

Koelvloeistof kan het inderdaad niet zijn, want oliekoeling.

Klep deksel of voetpakking is wel inderdaad de juiste richting dat zei die monteur ook bij Harry echter is het niet goed te zien waar de lekkage vandaan komt en ik wil voorkomen dat het storingzoeken in de euros gaat lopen.

Weet iemand een goeie BMW motorfiets garage in 020, Amsterdam? Want bij Harry ga je all full inn en zo een pak heb ik helaas niet liggen..
 
meestal als het op je voet komt bij die blokken is het de cilindervoetpakking. wordt nog wel eens veroorzaakt door dat het blok te heet is geweest. dan wil het nog wel eens gebeuren dat de schroefdraad in het aluminium waar de tapeinden waar je de kop aan vast trekt er uit komt. om te zoeken na het schoonmaken even wat meel op het blok en de cilinders blazen (dun stof laagje) dat meel verraad heel snel waar de olie vandaan komt. en dan natuurlijk wel gaan rijden zodat je dunne olie op druk krijgt.
en over de opmerking van je maat zou ik me niet al te druk maken. zolang als je het oliepijl in de gaten houdt gaat door een beetje lekkage de motor niet stuk. je gaat eerder onderuit als er te veel olie op de achterband komt.
en dat het alleen lekt als je rijd kan ook kloppen met de voetpakking. als je rijd heb je olie druk en is de olie dunner en stroomt het ook door de voetpakking. als je stil staat loopt de olie het carter in (of het verstopt zich in de oliekoeler) en dan komt het niet meer bij de voetpakking en dus kan daar ook niks lekken.
mocht het de voetpakking zijn dan kan je proberen om de kopmoeren weer op moment te zetten maar meestal wordt de operatie wat groter. het repareren van uitgetrokken schroefdraad is goed te doen (er zit voldoende vlees omheen) maar om er bij te komen ben je wel even aan het sleutelen en waarschijnlijk moet je ook 1 of meerdere tapeinden van de uitlaat vervangen in verband met breken.
materiaal kosten is niet veel maar als je het werk niet zelf kan ga je wel moeten betalen voor het werk.
 
Laatst bewerkt:
Wist trouwens niet dat GS een voorkeur heeft voor 15W40 in plaats van de gebruikelijk 10W40.
Werkt beter op lagere temperaturen heb ik me laten vertellen.

Ik had eerst wat olieverbruik, maar dat is ook een eind over sinds ik op de 15W40 over ben gestapt.


ik zou trouwens heel zuinig zijn, volgens mij is deze een bak met geld waard, een 1150 uit 1994 :+ :+
 
Nee onlangs geen olie vervangen, ik moet juist bijgooien omdat ie dus tijdens het rijden lekt.
Wist trouwens niet dat GS een voorkeur heeft voor 15W40 in plaats van de gebruikelijk 10W40.
Werkt beter op lagere temperaturen heb ik me laten vertellen.

Koelvloeistof kan het inderdaad niet zijn, want oliekoeling.

Klep deksel of voetpakking is wel inderdaad de juiste richting dat zei die monteur ook bij Harry echter is het niet goed te zien waar de lekkage vandaan komt en ik wil voorkomen dat het storingzoeken in de euros gaat lopen.

Weet iemand een goeie BMW motorfiets garage in 020, Amsterdam? Want bij Harry ga je all full inn en zo een pak heb ik helaas niet liggen..
Motormarkt Jordaan in de Willemstraat.
Moto Dick op de Da Costa kade

Ik zou eerst aan het ringetje om de bougiedop denken, dat wil wel eens dubbel gaan als je het klepdeksel monteert. Daarna de dekselpakking en daarna de koppakking. Dan zou het ook nog de O-ring van het nokkenasdekseltje kunnen zijn.
Maar schoonmaken en dan gaan rijden is de beste methode.
 
Laatst bewerkt:
De dynamo ligt bovenop. Als er al een krukaskeerring lekt is het degene achter de koppeling.

ben je überhaupt bekend met het blok?

front-cover-alt-belt-lower.jpg


zowel de dynamo als de poelie aan de krukas die de dynamo dmv een riem aandrijft zitten achter hetzelfde deksel, en laat de keerring die achter de onderste poelie zit nou berucht zijn met betrekking tot lek gaan.
 
Laatst bewerkt:
Nee onlangs geen olie vervangen, ik moet juist bijgooien omdat ie dus tijdens het rijden lekt.
Wist trouwens niet dat GS een voorkeur heeft voor 15W40 in plaats van de gebruikelijk 10W40.
Werkt beter op lagere temperaturen heb ik me laten vertellen.

Koelvloeistof kan het inderdaad niet zijn, want oliekoeling.

Klep deksel of voetpakking is wel inderdaad de juiste richting dat zei die monteur ook bij Harry echter is het niet goed te zien waar de lekkage vandaan komt en ik wil voorkomen dat het storingzoeken in de euros gaat lopen.

Weet iemand een goeie BMW motorfiets garage in 020, Amsterdam? Want bij Harry ga je all full inn en zo een pak heb ik helaas niet liggen..

10w40 is helemaal niet gebruikelijk voor een 1150. 10W50 was het ooit in het tijdperk van de minerale olie, nu is het 15W50. De enige boxers die dunner voorgeschreven krijgen zijn de waterkokers, die draaien met 5W40.
 
kijk eens aan bruikbare tips, daar heb je wat aan.

dat het de voetpakking kan zijn lijkt mij aannemelijk vooral met de onderbouwing waar Too mee komt.

ik zal eens gaan kijken bij moto dick en motormarkt jordaan Halflive, bedankt voor de aanbevelingen.

eerste wat ik ga doen van het weekend is nogmaals schoonmaken, diezelfde collega gaf aan om het met wd40 in te spuiten even in te laten werken en daarna af te spuiten zou goed werken volgens hem.
ik zat meer te denken om het weg te poetsen met benzine zodat die olie goed oplost en wegspoeld.

enige tips hoe ik dit het beste kan doen?

vorige keer heb ik dasty gebruikt en dat werkt best prima.
 
ik zou geen benzine gebruiken dat kan de lak behoorlijk aantasten. diesel of WD 40 werkt prima. maar eigenlijk elke vorm van dunne lichte olie is goed om zware olie weg te krijgen (verdunnen zodat het er af gaat) maar dan nog zal je met shampoo moeten nawerken om hem echt schoon te krijgen. dunne olie is nog steeds olie. maar motorolie die er nog niet al te lang zit wil er prima af met gewoon een poetsdoek daar heb je helemaal geen oplosmiddelen voor nodig. en dan gewoon met autoshampoo en water na en klaar ben je.
 
ben je überhaupt bekend met het blok?

[afbeelding]

zowel de dynamo als de poelie aan de krukas die de dynamo dmv een riem aandrijft zitten achter hetzelfde deksel, en laat de keerring die achter de onderste poelie zit nou berucht zijn met betrekking tot lek gaan.
Nee, ik heb niets met BMW, heb je een paar topics voor me waar mensen een lekke voorste krukaskeerring hadden? Als die zo berucht is kan dat niet moeilijk zijn toch?
 
R1100R Oil Seep from front siver cover
BM Bikes & BM Riders Club - Index page
R1100GS Hall Sensor

hier hond, heb je een bot ;) een paar is twee, die derde krijg je als bonus.

ff voor de duidelijkheid, datzelfde motorblok is (zo goed als)identiek aan alle 11xx boxers.
Tevens: even los van of het daadwerkelijk TS zijn kwaal is, het probleem komt zeker wel vaker voor en het controleren is binnen 5 minuten gepiept. Je draait vier boutjes los en trekt het dekseltje los.

Olie? et voila probleem gevonden. Geen olie? Et voila probleem zit ergens anders.

persoonlijk denk ik niet dat ts zijn lek er vandaan komt, maar wat ik zeg: baat het niet, het schaadt ook niet.

heb overigens een topic gevonden die een beetje dezelfde symptomen heeft als TS: Adventure Rider
 
Laatst bewerkt:
Bedankt baas. Ik rij nu jaar of tien op een 1100GS lees het Nederlandse en Duitse forum en had nog nooit van dit euvel gehoord.

Nummer 1 stelt een vraag, ik lees niet dat hij de keerring vervangen heeft.
Nummer 2 idem. Er wordt gesuggereerd dat het de olieleiding is en breather, alles wordt uit elkaar gehaald maar ik zie geen bevestiging.
Nummer 3 vervangt inderdaad de seal.

Ik reageerde in eerste instantie omdat je het riemdeksel een dynamodeksel noemde. Maar om van een euvel bij de R11xx te spreken gaat me echt te ver. Dan weet ik wel grotere fouten van dat blok. Ik heb de laatste 180K kilometer al het een en ander stuk gehad.
 
Bedankt baas. Ik rij nu jaar of tien op een 1100GS lees het Nederlandse en Duitse forum en had nog nooit van dit euvel gehoord.

Nummer 1 stelt een vraag, ik lees niet dat hij de keerring vervangen heeft.
Nummer 2 idem. Er wordt gesuggereerd dat het de olieleiding is en breather, alles wordt uit elkaar gehaald maar ik zie geen bevestiging.
Nummer 3 vervangt inderdaad de seal.

Ik reageerde in eerste instantie omdat je het riemdeksel een dynamodeksel noemde. Maar om van een euvel bij de R11xx te spreken gaat me echt te ver. Dan weet ik wel grotere fouten van dat blok. Ik heb de laatste 180K kilometer al het een en ander stuk gehad.

dan heb jij meer ervaring als ik, maar ik ken zeker ook twee mensen die al een lekke keerring onder het riemdeksel hebben gehad met een 1100. vandaar dat ik het een 'bekend' euvel noem. maar ja, wanneer noem je iets veel voorkomend?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan