Bmw 650 Funduro of Honda NX650 Dominator!?

Zealot

MF veteraan
7 feb 2003
6.601
16
Harderwijk
hoi mf'ers,

ik zit erg te twijvelen tussen 2 motoren.
betreft de bovengenoemde NX650(1988-1992)of de F650 (1993-1995).

ik wil de motor in de zomer gebruiken om zo nu en dan naar het werk te rijden, maar ook een keertje een weekendje ofroad/enduro te rijden.(beetje spelen zeg maar)

ik heb wat onderzoekwerk gedaan hier op het forum en heb ondervonden dat
de motoren zowel allebij voor en nadelen hebben

1 nx650:
ouderwets blok, bulletproof, dry-sump (handig), luchgekoeld, veel onderdelen.

2 F650:
nieuwer vloeistofgekoeld blok, onderdelen minder goed te krijgen, zwaarder(te-zwaar)?!

allebij de motoren zijn niet de mooiste en nieuwste ontwerp, maar vooral betrouwbaar en onderhoudsarm.

mijn vraag is daarom ook wie heeft ervaring met één van beide of beide motoren m.b.t het bovengenoemde? enduro ofroad spelen(baggeren) en woon werk(tussendoor 40km heen en weer)

bij voorbaat bedankt!

nx650.jpg


funduro.jpg
 
Als je echt wilt baggeren kan je denk ik beter een lichtere offroad/enduro met kenteken kopen. Deze allroads zijn geschikt voor zandpaden enz. het zijn dan ook allroads en geen offroads/enduro's.
Voor woon-werk zijn ze beiden prima geschikt, maar echt spelen in een terrein gaat echt een stuk zwaarder worden.
 
[schaamteloos verkooppraatje]
Koop een NX250, licht, betrouwbaar en niet te snel
[/schaamteloos verkooppraatje]
 
ik ga gewoon eens kijken bij beide motoren, kijken wat t meest bevalt.

suzuki DR650se
of yamaha 600 téndrée lijkt me ook wel wat.
 
ik ga gewoon eens kijken bij beide motoren, kijken wat t meest bevalt.

suzuki DR650se
of yamaha 600 téndrée lijkt me ook wel wat.

DR650SE is ook niet geschikt voor meer dan zandpaden, ik kan het weten ;)
Te zwaar (147kg, al scheelt het wel wat met andere einddemper die weegt echt veel) en een metalen tank. Wel tof ding verder uiteraard :] , ik rijd er al dik 3 jaar op, maar over het algemeen gewoon de straat op en af en toe mezelf vast gereden in de blubber.

Die Ténéré is beetje hetzelfde als een Africa Twin.... maargoed, met dat soort motoren rijden ze wel weer Dakars.... de DR650SE is ook eens gebruikt in een of andere rally door een Aziatische woestijn en kwam er best goed uit, maar je kan het beter doen met wat anders.


Maar wil je echt los gaan in een bouwput of zijn zandpaden, bermen etc. wel genoeg voor je ? Want dan maakt het niet uit wat je koopt, als het maar allroad gebaseerd is.

Een XR600 is denk ik meer geschikt om mee te spelen en kan ook prima voor woon-werk worden gebruikt, mits je niet constant in hoge toeren zit te loeien. Heb zelf een XR250 gehad en reed daar ook regelmatig mee over de weg.. geen probleem, gewoon 100-110 rijden (en met 350cc meer rijd ie toch wat rustiger in toeren bij die snelheid). Enige nadeel, noppen slijten als de sodemieter op asfalt...
 
ik speelde vorig jaar met een XL500S
datding weegte 150 kilo, veel ijzer.

daarmee kon ik goed uit de voeten!(veel lol meegehad)
kwam er enkel in de greppel(slootjes droog) mee vast te zitten.

ik hoef dus niet een DIE hard off road.

de bmw is afgevallen (mits ik héél goedkoop een funduro kanscoren :+ )

het gaat dus tussen de

NX650 (waar mijn voorkeur naar uit gaat!) beetjeombouwen met XRonderdelen , past dat?
of een DR650
XTz660
 
denk dat ik gewoon maar rustig aan voor eengoede NX650 dominator ga kijken.

kan ik altijd een beetje ombouwen met XR600R onderdelen

wie weet of een tank van een XR op een domi past?

vering waarschijnlijk wel....?
 
Spreek voor jezelf JK. Want zelfs met 160 kg (DR650R) gaat dat best. :P

Bij gebrek aan beter kan het inderdaad best, maar ik wist niet hoeveel hij wil baggeren... je kan binnen een dag zo'n DR echt helemaal naar de klote helpen als je heeeeeeel onvoorzichtig te werk gaat ;) (en dat geldt ook voor Dominator, Funduro etc) . Ik zou dat baggeren toch veel liever met een Honda CR ofzo doen... of een KX, RM or whatever. Heb je die CR250 eigenlijk nog ?
 
Die Ténéré is beetje hetzelfde als een Africa Twin.... maargoed, met dat soort motoren rijden ze wel weer Dakars....

Dr is een XT600Z Tenere (1 cyl luchtgekoeld), een XTZ660 Tenere (1 cyl vloeistofgekoeld) en een XTZ750 Super Tenere (2 cyl vloeistof gekoeld) waarvan imnsho de 660 de beste keuze zou zijn (sterk blok, niet al te zwaar)
 
Dr is een XT600Z Tenere (1 cyl luchtgekoeld), een XTZ660 Tenere (1 cyl vloeistofgekoeld) en een XTZ750 Super Tenere (2 cyl vloeistof gekoeld) waarvan imnsho de 660 de beste keuze zou zijn (sterk blok, niet al te zwaar)

Je hebt gelijk, zag alleen even de XTZ750 voor me :P (al wist ik in mn achterhoofd wel dat er een 600/660 verkrijgbaar is)
 
ik heb kinda ervaring met de F650....tis wel echt BMW kwaliteit, dus onderdelen die moeilijk te krijgen zijn maken niet uit, want je hebt ze toch niet nodig.
Als je een beetje fatsoenlijke F650 neemt (zijn 2.500? ofzo?) heb je een net dinkie waar je af en toe de sapjes van ververst en dat soort onzin.
Maatje van me heeft er eentje...rijdt enorm soepel. Hij zal ongetwijfeld wat zwaarder zijn dan een NX en ook zwaarder aanvoelen, maar een F650 rijdt wel enorm soepel. Ik vind het een soort compromis tussen een sm en een toermotor, goede lekkere wegligging en toch het motorkarakter van een 1cilinder.

Het is maar net waar je het voor wilt gaan gebruiken....als je wilt smmen moet je een sm kopen, als het woonwerk is zou ik een F650 nemen, vind ze zelf super... en je bent er aardig vlot mee.. Mn xr is sneller qua veel dingen maar ach, die xr loopt nog wel eens stuk.

edit: geloof dat een F ook dry sump heeft hoor...
 
Laatst bewerkt:
Tja.....een jaar geleden stond ik voor deze keuze.

Ik wilde iets met een ruime zit voor mn lange brakke lijf.

Ik zat eerst te dubben tussen een aprilia pegaso en een dominator. Pegaso rijdt leuk, maar is echt een drama van kleine probleempjes. Tenminste, vanuit mijn ervaring. Mijn vader heeft er eentje gehad.

Door die kleine dingetjes en de slechte bouwkwaliteit (uitlaat met roest om van te huilen)van de pegaso viel die toch af tenzijn ik een heel mooi exemplaar zou tegenkomen.

Ik ben gaan testrijden op een dominator. Rijdt heel goed, remt ruk.

Bij toeval ben ik eens op een funduro gaan rijden, wilde ik niet omdat ik hem minder mooi vond en dacht dat hij te laag was. Dat bleek dus niet zo en een funduro rijdt echt super. :} *D Beter dan de dominator en met een goede rem. Daarnaast voelt het als een motor en met een domi krijg ik toch een beetje flashbacks naar een MT-5 oid met dat goedkope plastic, pisbakstaal en gebrek aan afwerking gecombineerd met die knipperlichten etc die een 747 niet zouden misstaan. Dit gevoel had ik trouwens ook bij een vergelijk met een transalp. Vergeleken met Honda's is de afwerking van die bmw echt super. Bij de domi speelde voor mij ook de verwantschap aan de stukgesleutelde XR-en ook mee, een ander zn ellende hoefde ik ik niet.

Daarnaast is hij technisch toch wat meer solide, mooi vloeistofgekoeld blokje dat als erg betrouwbaar bekend staat. (f650's met een ton en meer zonder revisie zijn geen uitzondering) Mooie afwerking, veel rvs (de gehele uitlaat en veel boutwerk) en kunststoftank. Verder simpele techniek, geen fratsen zoals een usd op de pegaso. Grappig detail is dat de f650 en pegaso uit dezelfde fabriek kwamen voor die jaren. Ze hebben zowiezo de nodige verschillen, maar ook was mijn bmw echt mooier gemaakt en had geen probleempjes.

Als je offroad ermee wil denk ik niet dat het wat is (geen offroad banden beschikbaar door het voorwiel en schade eraan doet meer pijn dan bij een offroadje) en dat een domi beter uit de verf komt, maar goed 90% van de mensen met zo'n motor doet dat toch niet en jij ook waarschijnlijk niet. Ik ook niet en net als iedereen waan ik me ook al in Lisboa Dakar als ik een zandpad rij..... :z _O-

Als je offroaden wil kun je beter iets daarvoor aanschaffen ipv met een net niet geschikte en te mooie motor die je niet wil laten vallen dat te gaan doen. Ook qua banden zit je dan altijd met een compromis.......dan moet je kiezen tussen of weg of noppen of zo'n netniks combinatieband. :N

Ik heb mijnes een tijdje terug weg gedaan omdat ik even helemaal geen motor kan rijden, maar ik koop er volgend jaar weer eentje. Ik zou dan denk ik wel de eindoverbrenging een tikje korter maken om te proberen en waarschijnlijk andere zwaardere veren steken (funduro is niet voor mij en bagage gemaakt of voor mij plus duo). Enige andere nadeel dat ik kan bedenken is dat sleutelen aan de carburateurs een redelijke ramp was, voor de rest is het een hele simpele motor.

Ik heb er niet veel voor betaald trouwens, wel met de wetenschap dat hij een grote beurt moest. Ze staan soms duur te koop, maar ik vind de bedragen die voor afgeragde dominators gevraagd worden ook niet mals, dat gaat nergens over als je het verschil in kwaliteit beschouwt. Toen ik zocht had ik in duitsland wel een aantal domi's gezien voor vraagprijzen op NL niveau maar dan bouwjaar 2000 oid met weinig km's.

Maaruh...........................zealot, no offense hoor, maar hoeveelste motor is dit voor je? :? Ik lees het forum niet heel veel tegenwoordig, maar ik kan me herrineren dat jij al wat langer vaker van motor wisselt dan van onderbroek. Ik zou denken dat je nu toch wel iets passend gevonden zou hebben? :? Moet je zelf weten natuurlijk, maar als je er toch zo kort mee doet, kun je beter kijken naar zaken als afschrijving etc. ;)

Oh ja hoe kom je trouwens er op dat er geen onderdelen voor F650's te krijgen zijn? :? Of bedoel je verpruts en verbouw flauwekul als dempers enzo? :? Zelfs dat is er, maar ik zou niet weten wat je er aan zou kunnen willen veranderen, behalve die lelijke koplamp. F650 heeft trouwens ook dry sump.
 
Laatst bewerkt:
wow mooi verhaal! tnx

ik heb een motor,

wel een beetje raar maar het is geen f650 ook geen nx650
het is zelfs een 2 cyl! (v-twin)

ik kon om de hoek een verwaarloosde NTV650 overnemen, heb ik dus gedaan! :+

open wel een topicje met wat ik allemaar heb gedaan/ga doen! :]
 
trouwens nog ff een opmerking- mr zed- : ik draag mijn onderbroek niet een aantal maanden. :r

dat ik veel van motor wissel is nl zo dat ik een soort virus heb, enkel met motoren zo (gelukkig voor me meisje!)

meeste motoren die ik koop zijn mishandele, oude of achterstallig onderhouden motorfietsen . als ik hem dan heb opgelapt en er een poosje op heb gereden is de lol er vanaf en moet er een nieuwe komen. (hobby mag ik zeggen denk ik!)

gelukkig is dit minder geworden nu ik druk bezig ben met mijn nieuwe baan (heb gewoon minder tijd) dat is maar beter ook want het liep wel een beetje uit de klauw als je 4 motoren hebt staan! (vondt ik)

ondertussen (voor de tussenstand) ben ik nu met mijn 14e motor bezig v.a 2002
-is dus 14 in 4 jaar :) |( -
 
Laatst bewerkt:
Ik heb beide motoren in mijn bezit gehad. Ik onderschrijf het verhaal van Mr. Zed. Met een uitzondering, mijn Dominator remde echt super. Deed zeker niet onder voor mijn Funduro die zowat 10 jaar jonger was. Maar rammelde op het laatst wel aan alle kanten, iets wat de BMW nooit heeft gedaan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
wow mooi verhaal! tnx

ik heb een motor,

wel een beetje raar maar het is geen f650 ook geen nx650
het is zelfs een 2 cyl! (v-twin)

ik kon om de hoek een verwaarloosde NTV650 overnemen, heb ik dus gedaan! :+

open wel een topicje met wat ik allemaar heb gedaan/ga doen! :]

He shit, alles voor niks getypt.... :( :+

NTV is de betere keus voor woonwerk als je niet heel groot bent en/of lange stukken daarheen moet.

Heb ik ook gehad. Ik vond het lange tijd een dweil van een motor, maar heb waarschijnlijk al die tijd met een lekke schokbreker gereden. |( Na vervanging was het een lekker motortje, alleen een beetje klein. Leuk lopend blokje en die cardan is super natuurlijk.

De vriendin van mn broer heeft er ook eentje en zelfs met pilot power bandjes er op, die passen als je iets afwijkende maten pakt. *D
 
de NTV650 is verkocht.
heb ik een forumer blij mee gemaakt!

de zoektocht voor een dominator of xr gaat verder!
F650 is afgevallen
 
Bij MVM in Soesterberg staat nog een Dominator 650 voor 2350.
Ze noemen 'm wel domweg 'Dominete' op de website :P
Misschien is dat wat voor je? Is ook niet ver van Nijkerk vandaan.
 
testritje gemaakt op een domi!

viel vies tegen!
of het lag aan "deze"motor maar hij had geen fut.
totaal geen power!
 
Terug
Bovenaan Onderaan