BMW 850 gs 1999 aanschaf?

In mijn beleving maakt BMW gewoon zeer slechte motoren.
Houdt dus rekening met groot onderhoud.
Versnellingsbakken willen nog wel stuk gaan.
Splines van prise-as die verslijten (en periodiek ingevet moeten worden)
Problemen door lekkende krukas keerring.
Veel problemen met de oudere abs systemen.
Zeer slechte kwaliteit van bedrading, met name van de huls waar de draden in zitten.
Veel problemen met "kfr" (google zal genoeg vertellen).
Vrij hoog brandstofverbruik.

Daarbij is 2100 euro voor een motor uit 1999 met 165.000 gewoon teveel in mijn ogen.
Voor hetzelfde geld heb je een jongere probleemloze Honda VFR.
GS-en zijn ook wel structureel duurder dan andere types.
De RS is volgens mij in de regel het goedkoopste.

Rationeel gezien zou ik dus wat anders kiezen.

Daar noem je problemen van allerlei verschillende motoren op, dus is een beetje kort door de bocht:
- Versnellingsbakken was een probleem op de R850/R1100 tot 1997
- Splines was vooral op de K75/K100 een probleem
- lekkende krukas ken ik niet, maar dat kan op alle motoren misgaan
- ABS+remonderhoud was een probleem op de R1150 met iABS (vanaf 2002). (Daarvoor geld idd dat het remonderhoud zeer belangrijk is. Voor de 1100/850 met het ABS-2 systeem geldt dat probleem niet.)
- Bedrading weet ik niet waar dat van is, maar ik weet dat mijn BMW uit 1997 een stuk betere bedrading heeft dan mijn Suzuki uit 1997.
- KFR is grotendeels op te lossen met goede afstelling, en raakt ook alleen de boxers van '93 tot '02. Verder is dat ook deels het karakter van een boxer met grote cylinder inhoud.
- Brandstofverbruik is direct gerelateerd aan het feit dat je het over een oude motor van bijna 250 kilo hebt...

Zoals @Clank al aangaf: Die oude BMWs zijn veelal kilometervreters, dus alle problemen die er zijn komen aan bod. Sample size enzo.

Kwa kilometerstand: Het is geen hyperbool dat een oliegekoelde boxer pas richting de 100.000 echt ingereden is. De Nikasil coating op de cylinderwand is zo hard dat het pas dan echt ingesleten is. Mijn BMW heeft inmiddels bijna 180k op de klok, en verbruikt geen olie. Nul. Niks bijvullen tussen beurten. Dat kunnen zelfs de meeste autos met die kilometerstand niet claimen.
 
Volgens mij zijn de problemen groter dan de modellen die jij beschrijft.
Geeft niks dat we het daarin oneens zijn.

Ik was nu erg negatief, terwijl ze ook veel positieve punten hebben.
 
Ik heb 1 keer een RT meegekregen als vervangmotor. Na 5 km kon ik er mee lezen en schrijven. Ze rijden erg fijn.
Ja goed onderhoud is belangrijk, en zoals reeds vermeld, duidelijk omschreven. Dus gewoon het boekje volgen en rijden met dat ding
 
Hey begrijp me niet verkeerd, alles gaat stuk.
Klopt ,ik heb vele jaren aan BMW,s gesleuteld,eigenlijk niks mis mee als je de gereden km,s afzet tegen wat
de gemiddelde Japanner rijder met z,n motor rijd,wat je wel zoveel mogelijk moet mijden bij BMW zijn de eerste bouwjaren van nieuwe
modellen ,eerst de kinderziektes er uit laten modificeren door de fabriek.
Bij BMW is een onderhoudsgeschiedenis extra belangrijk,oude fietsen uit eerste bouwjaren met weinig km,s kan je beter ook mijden.
 
Klopt ,ik heb vele jaren aan BMW,s gesleuteld,eigenlijk niks mis mee als je de gereden km,s afzet tegen wat
de gemiddelde Japanner rijder met z,n motor rijd,wat je wel zoveel mogelijk moet mijden bij BMW zijn de eerste bouwjaren van nieuwe
modellen ,eerst de kinderziektes er uit laten modificeren door de fabriek.
Bij BMW is een onderhoudsgeschiedenis extra belangrijk,oude fietsen uit eerste bouwjaren met weinig km,s kan je beter ook mijden.
-O- Ik heb een van de eerste K100's.
-O- Met een lage kilometerstand.
 
Terug
Bovenaan Onderaan