bmw-blok in ural?

Jasje

MF'er
17 apr 2003
138
0
Den Haag
Stel dat ik graag mee wil met de BOT2 en dat ik dan eindelijk eens verder kan rijden dan 3km met m'n span? Stel he....en dat ik voor dat doel een bmw blokkie erin wil hangen?
Welke moet ik dan nemen? Een Rzoveel weet ik inmiddels. Las net dat een R60 probleemloos in een Dnepr past. Ik heb zelf een 8.103, maar zou iets meer vermogen willen hebben. R80/R90 past dat ook? Oftewel is de motorophanging hetzelfde bij die blokken? Van welk jaartal moet ik dan denken?
En hoe zit het met de versnellingsbak? Past een ural-bak op een bmw blok zonder al te veel problemen? Ik hou toch wel graag die achteruit erop! :)
Iemand suggesties of heeft het zelf al gedaan? graag zie ik uw reacties tegemoet!Uch...
 
ik heb begrepen dat het allemaal nog niet zo eenvoudig is omdat de cardan van een BMW "de verkeerde kant op draait".
Schijnt makkelijker te zijn om er een DAF blokje in te lepelen of zelfs een Guzzi blokje.
Je kunt je vraag wellicht beter aan Dr.Roet van Motor Emotion stellen of op de Ural/Dnepr site (udcn.nl)
succes ermee
 
ik heb begrepen dat het allemaal nog niet zo eenvoudig is omdat de cardan van een BMW "de verkeerde kant op draait".

:? Vreemd verhaal. Draait dezelfde kant op voor zover ik me kan herinneren.

Schijnt makkelijker te zijn om er een DAF blokje in te lepelen of zelfs een Guzzi blokje.
past inderdaad ook, of een Eend blok, of een Keverblok. Moet je wel ook je frame iets verlassen.
 
:? Vreemd verhaal. Draait dezelfde kant op voor zover ik me kan herinneren.past inderdaad ook, of een Eend blok, of een Keverblok. Moet je wel ook je frame iets verlassen.

Ik hoor het al, vrijwel elk blokje past... :P

Belang bij een Busablokje?? ;) 2e hands uiteraard en nee, geen 25kW. :+
 
Ben bang dat m'n bakkie inclusief schoorstangen dan blijft staan als ik optrek!
:+

Keverblok? Dat is toch een 4 cylinder?
 
Laatst bewerkt:
tja, dat was dus m'n volgende vraag...... :?

Niet zo heel veel maar gratis weggeven doe ik ook niet er zitten te veel onderdelen op die ik zelf ook kan gebruiken, maar voor de volledigheid het blok moet wel gereviseerd worden iig nieuwe zuigers het frame ed ziet er niet echt mooi uit maar dat gooi je toch weg cardan en de gehele electrische installatie (startmotor dynamo diodeplaat enz ) krijg je erbij. Het achterwiel,voorwiel, tank buddy, carbs en klepdeksels hou ik zelf. :)
 
Jammer zón zuinige Rus verklooten met een oliezuipend, fahrruckelend Duits blok. In een BMW een Ural blok hangen heb ik wel veel informatie over (wordt schijnbaar vaker gedaan)
:+ :+ :+ :+ :+
 
Niet zo heel veel maar gratis weggeven doe ik ook niet er zitten te veel onderdelen op die ik zelf ook kan gebruiken, maar voor de volledigheid het blok moet wel gereviseerd worden iig nieuwe zuigers het frame ed ziet er niet echt mooi uit maar dat gooi je toch weg cardan en de gehele electrische installatie (startmotor dynamo diodeplaat enz ) krijg je erbij. Het achterwiel,voorwiel, tank buddy, carbs en klepdeksels hou ik zelf. :)

hm..., bedankt 4strokes voor het aanbod, maar dan moet ik nog een boel essentiele onderdelen erbij gaan zoeken. Als ik dan toch het blok nog moet reviseren kan ik net zo goed eerst dat Ural geval uit elkaar trekken en daar heb ik nu juist niet zo veel zin in en tijd voor. |( Ik ga nog wel even op marktplaats struinen en anders probeer ik het toch maar eerst met nieuwe carbs. Lukt dat niet, kan ik ze altijd weer verkopen. :)


Prettige feestdagen nog voor eenieder!
 
Ha 4stroke, ik heb wel interesse in dat blok en toebehoren. Mail me even over de prijs die je in gedachten hebt.

Nee, is niet voor mijn eigen Rus :+ .
 
Jaren geleden heb ik een R60S van BMW in een Dnepr gebouwd. Dat gaat probleemloos. Alleen een halve of hele cm van de aandrijfas naar het achterwiel afzagen.
De versnellingsbakken van BMW-Dnepr/Ural zijn verschillend van draairichting maar passen exact. Dus als je de versnellingsbak van BMW wilt nemen dan ook de haakse tandwieloverbrenging op het achterwiel.
Ik zou ook de gehele bedrading van de motor verwisselen voor gewone gevlochten montagedraad, de russische draad was niet zo goed.

Als je meer vermogen wilt door een groter blok dan moet je oppassen dat het koppel niet al te groot is. Het oude blok (650cc) geeft een koppel van 47Nm volgens het boekje. Dat kan je een beetje opschroeven naar 60-65 Nm . Misschien nog wel meer maar dan stijgt de spanning in je as (koppeling) met 25%, een waarde die binnen de veiligheidsgrenzen ligt (hoop ik). Een R75 blok voldoet daaraan.
Immers de nieuwe Urals zijn 750CC 52 Nm bij 3750 omw/min)en hebben een nieuwe 4 de versnelling. 1:1,19 vroeger was dat 1:1,3 dus 9% sneller bij hetzelfde toerental. Alle beetjes helpen.

Gr,
Henk
 
Die tikfouten toch,
De asdikte vermeerderd met de 3de machtswortel van het vermeerderen (65/47)^1/3 van het koppel. Er moet dus 1,114 X uitkomen. Een vermeerdering van 11,4 % . Ik verwacht hierbij geen problemen.
Gr,
Henk
 
ha bedankt henk, dit zijn de replies waar ik wat aan heb. Ik heb nu eerst andere carbs besteld, mocht dat allemaal niets worden, dan ga ik eens op zoek naar een R70 of R75. Vooral fijn om te weten dat de versnellingsbak er gewoon op kan blijven zitten. :)
 
maar als je je ural blok gewoon netjes nakijkt en in elkaar zet, moet je toch gewoon kunnen rijden? ik rij nu 20.000km met hetzelfde dnepr blok...
 
Terug
Bovenaan Onderaan