BMW boxer zijklepper

Pink

MF veteraan
17 mrt 2002
1.742
0
Soesterberg
Hallo,

Na een korte les op een zijspan kwamen de verhalen van opa weer op tafel. Over BSA's, Ariels, DKW's en meer van dat spul.
opa heeft kort na de oorlog (WOII) een BMW met zijspan op de kop getikt en was de koning te rijk. geen hond had vervoer in die tijd maar opa reed op een zwarte BMW met zijspan, met rood leer bekleed. Hoe hij er aan gekomen is is een verhaal apart maar dat is nu niet zo interressant.

Opa heeft het over een 750cc boxer. Een zijklepper met plaatstalen frame. Het is een motor van de nederlandse politie geweest. Ik kan er alleen geen info over vinden.

Wie weet wat voor motor dit geweest is.

Al vast bedankt namens opa.
 
ik dacht een r71 maar die heeft een buizenframe.
in de crisis van de jaren dertig heeft bmw motoren gemaakt met een plaatstalen frame.
dit omdat het in die tijd moeilijk was om aan hoogwaardig materiaal te komen.
na enig googelen kwam ik op de r12
full

ik dacht dat er nog een model was geweest met meer plaatstaal waar de tank bovenop stond maar dan zal ik even een boekje moeten pakken.
inderdaad: deltabox, whats new?


en ja, ik rijd zijspan 8-)
 
vraag es en dat driewieler deel van het forum :)

Dat heb ik juist niet gedaan want opa had de motor solo gekocht, ehh, aangeschaft, nou ja, op legale wijze verkregen. Zonder koplamp, met een extra motorblok en een los spannetje. Dat motorblok heeft hij geruild voor een koplamp en zodoende was het zaakje compleet. Toen het legergroen er vanaf geschuurd was kwam er een NL politielogo te voorschijn. Zwart spuiten en met rood leer bekleden. Een plaatje volgens opa.
op een dag werd hij aangehouden door een vrachtwagenchauffeur. Hij bood 5000 piek voor het spul. Denk eens even in, begin jaren '50. Opa kon de verleiding weerstaan en is doorgereden. Toen had opa nog 10W40 in de aderen. Nu niet meer. Hij heeft nu een electrisch geval met joystick en kegelt af en toe een rollator ondersteboven. ;)

Bedankt voor de tip van die R12. Ik zal opa eens vragen.
 
Als het zijspan aangedreven was zou ik denken aan een R75, was ie dat niet dan zal de R12 idd wel het meest voor de hand liggen.
 
Zowel de R12 als de R75 van ommenabij de oorlogsjaren (resp. 1938 en 1941) hadden een geperst plaatstalen frame.
Beide boxers,beide zijkleppers.
Omdat het gewicht van een zijspan (+ oorlogsbepakking) moet worden meegezeuld moet
a)het motorvermogen toereikend zijn en
b)het zijspanwiel moet kunnen aangedreven,

dus ik denk dat je het hier toch echt over de R75 hebt.
Die kan zijun blok wisselen met die van de "Grüne Elephant" (Zündapp KS750),want Herr Snorremans vond dat in het veld geen zoektochten moesten plaatsvinden naar de juiste onderdelen.
Beide zijspancombi's zijn tegenwoordig zeldzaam en je hebt een dikke portemonnaie nodig wil je er een de jouwe kunnen maken....
 
ik heb m'n boekje gevonden.
het blijkt dat er voor de oorlog een hele reeks bmw's met plaatstalen frames geweest is.
de r11 had het zogenaamde Star frame met een getrokken schommelvork met bladveer (ook de voorvork was van plaatstaal) van 1924-'34
de R12 met een en met twee carburateurs van 1935 tot '38
de R71, de legerfiets die zoveel overeenkomsten met de grüne elefant van zündapp had en meestal met zijspan was uitgerust van 1938 tot '41
het zou enorm helpen als je enig idee had van welk jaar de motor van opa was :?
 
ik heb m'n boekje gevonden.
het blijkt dat er voor de oorlog een hele reeks bmw's met plaatstalen frames geweest is.
de r11 had het zogenaamde Star frame met een getrokken schommelvork met bladveer (ook de voorvork was van plaatstaal) van 1924-'34
de R12 met een en met twee carburateurs van 1935 tot '38
de R71, de legerfiets die zoveel overeenkomsten met de grüne elefant van zündapp had en meestal met zijspan was uitgerust van 1938 tot '41
het zou enorm helpen als je enig idee had van welk jaar de motor van opa was :?

Bedankt voor je tips. Zo kan ik verder zoeken.
Het jaartal is echter niet meer te achterhalen. Kort na de oorlog kwam er een partij legermateriaal vrij en daar kwam die motor vandaan. Het bleek dus een nederlandse politiemotor te zijn die door de bezetter (opa noemt ze anders) gevorderd waren. Bovendien is het geheugen van opa momenteel ook niet meer wat het geweest was.
 
Of zoekt u iets voor op een engelse zondag?

http://www.investment-bikes.nl/fotoklas/lc5.jpg ((Afbeelding))

8-)

Ha die Ralf,

Bedankt voor de foto's. Vooral die laatste is leuk. Ik ben in Engeland eens de variant met badkuip tegen gekomen. Maar die staat op een dia en die kan ik even niet scannen.

En ik zal opa eens uithoren.
 
Ha die Ralf,

Bedankt voor de foto's. Vooral die laatste is leuk. Ik ben in Engeland eens de variant met badkuip tegen gekomen. Maar die staat op een dia en die kan ik even niet scannen.

En ik zal opa eens uithoren.
dia kun je projecteren en dan 'scannen' dmv digitale camera ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan