BMW C Evolution scooter

De motor toen maar besteld. Ik vond het scherm bij de proefrit niet zo denderend, dus een verhoogt scherm bijbesteld. :]
[/QUOTE]

Ik lees dat je ook een hoog scherm hebt gekocht. Bij mij zat hij erop toen ik hem tweedehands kocht, maar ik wil graag terug naar een laag scherm. Zou je die oude van jou willen verkopen? Ik kan nergens een originele vinden, terwijl die er zat moeten zijn... of weet je misschien een andere oplossing?
 
Ik heb de C EVO nu bijna twee jaar. Gekocht op Marktplaats voor woon-werk verkeer en hij bevalt me erg goed. Ik rijd ongeveer 20 km naar m’n werk, de range is niet zo’n probleem dus. Als het moet rijd ik ongeveer 70 kilometers op een lading.
Door de stad rijdt het gewéldig, hij is snel en absoluut trillingsvrij. Scooterrijders vinden de opbergruimte ondermaats, maar ik kom van de motor en vind de opbergruimte geweldig. De mijne heeft nu ruim 40.000 gelopen. Ik doe zo’n 8.000 kilometer met een achterband en een stuk langer met de voorband. Naast het standaard onderhoud - erg voordelig - is de laadmodule een keer defect gegaan. In eerste instantie zou dit zo’n € 2.500,00 kosten, later gematigd naar 1.200,00 en uiteindelijk heb ik ongeveer € 300,00 afgerekend en was ik de motor ongeveer een maand kwijt. Best netjes opgelost van BMW. Ik ben wel echt gewonnen voor het elektrisch rijden, mijn R1100S staat maanden achtereen stil tot ik eens ergens heen moet verder dan 60 km.
 
Jeej... splinter nieuwe c evolution binnen...
eergisteren opgehaald met 3km op de teller :p
 

Bijlagen

  • F6366FF6-2252-41FE-BD50-DF4EE191CE56.jpeg
    F6366FF6-2252-41FE-BD50-DF4EE191CE56.jpeg
    90,1 KB · Weergaven: 60
ik rij al 3 maanden op het “oude” model maar nu de zwarte uitvoering longrange met alarm, verwarmde handvaten en betere buddy seat.
Het voelt allemaal super solide en degelijk.. ligt als een blok op de weg.
Scooter is wel effe wennen... met een motor ben je wel meer een... maar is wel snel en gemakkelijk.
Je springt er op.. en weg..
bergruimte... is gewoon wel heel gemakkelijk..
Het is niet echt een motor voor lange tour ritten.. elke keer neem ik voor om wat meer te gaan rijden.. maar komt er nooit echt van.
laatste 10 jaar nooit verder dan 100km gereden.. dus.. tja... dan is dit wel ideaal.
 
De motor toen maar besteld. Ik vond het scherm bij de proefrit niet zo denderend, dus een verhoogt scherm bijbesteld. :]

Ik lees dat je ook een hoog scherm hebt gekocht. Bij mij zat hij erop toen ik hem tweedehands kocht, maar ik wil graag terug naar een laag scherm. Zou je die oude van jou willen verkopen? Ik kan nergens een originele vinden, terwijl die er zat moeten zijn... of weet je misschien een andere oplossing?
[/QUOTE]

Hallo, heb je nog interesse om te ruilen? Ik wil graag een hoge scherm. Misschien kunnen we elkaar helpen!
 
BMW is bezig met een nieuwe C1 op basis van de C Evolution, net als vroeger....


C943F1DF-2988-4968-83F7-798B0B1EF99B.jpeg



Dit plaatje is al heel oud, de originele C1 met Vectrix aandrijflijn waar men toen mee heeft geëxperimenteerd.

https://motorbikewriter.com/bmw-patents-scooter-roof/
En nu is er weer een nieuwe tekening.

Patenttekeningen laten een elektrische C1 zien, ditmaal met rolkooi, gordels en schijnbaar zelfs airbags. Maar zonder telelever.
Bijzonder is de manier waarop BMW de windgevoeligheid wil tegengaan, men schijnt gebruik te willen maken van luchtvaarttechnieken.

3879AFB1-630F-4478-9A5F-2BB442B60F09.jpeg




https://electrek.co/2020/08/04/bmw-...with-roof-airbags-aerodynamics/#disqus_thread
 
Laatst bewerkt:
Vandaag een proefrit gemaakt op een C Evo van 2014 en was aangenaam verrast over het heerlijke karakter van deze scooter.
Er waren echter 2 dingen die me opvielen en waarvan ik niet weet of het alleen bij dit exemplaar optreedt:
1. het voelbare trillen in de plaatwerk (waar de voeten staan) bij 30km/u
2. het voelbare trillen bij het afremmen op de motor/ regenereren.

Verder:
Zelfs op deze warme dag hield het niet over met het aantal te rijden kilometers op de accu. Uiteraard heb ik in mode 'Dynamisch' gereden en vooral veel korte stukjes waarbij veel geaccelereerd is. De accu was niet vol en als ik het goed heb zou de accu het zo'n 60km uitgehouden hebben. (zo'n 20km op 30% accu).
Dit lijkt me de achilleshiel van deze verder fijne motorscooter en vraag me nu af of deze afstand onder 'normaal' gerekend moet worden of dat de accu's inmiddels de nodige slijtage vertonen.
 
Ik heb met matige spijt een c650 gekocht, zero en energica waren voor de hobby en inzetbaarheid wat te duur voor mij. Maar nu heb ik bijna 7000km op de 650 staan en ik heb samen met vriendin maar 1 keer een rit gedaan die met een elektriche moeilijk zou zijn geweest. Achteraf gezien had ik nog beter kunnen nadenken over een Cevo zero of energica.
De auto's heb ik al sinds 2013 elektrisch en dat bevalt uitstekend.
Ik moet met de 650 om de 280-310km bij een pomp zijn en dat vind ik persoonlijk al vervelender dan gewoon thuis in de garage een stekkertje steken. Om over de gemiddeld €21 per tank nog maar niet te spreken. Dus 1 ding is zeker, als er een andere komt dan zeker 100% elektrisch. Ik schaam me in de zomer op dijken ook gewoon voor het geluid.
 
Ik schaam me in de zomer op dijken ook gewoon voor het geluid.

Goedzo, dan is de indoctrinatie gelukt. Geluidsschaamte. Volgende stap: motorschaamte. Hoe durf je je te verplaatsen op twee wielen! Fietsen is gezonder en beter. Je bent gevaarlijk bezig. :P Zo lang je geen open uitlaat hebt, moeten mensen gewoon niet zo lopen zeiken. Elektrische motoren mogen trouwens ook niet overal op de dijken rijden, dus eigenlijk gaat het helemaal niet over geluid.
 
Dit heeft (als ik uit eigen ervaring spreek) nulkomma niks met indoctrinatie te maken, hoe kom je daar toch bij ?

Zelf heb ik altijd een hekel gehad aan overmatig lawaai, van jongs af aan had daarom ik een hekel aan motoren omdat die altijd, overal steevast veel te veel lawaai maakten. Ook al zijn ze standaard dan nog doen sommige pijn aan de oren.
Moet ik voorbeelden noemen, nee toch ?!?

En ik ben bepaald niet de enige, ik ken weinig mensen die overmatig lawaai fijn vinden. Wat ik wel steeds hoor is dat veel anderen er net zo over denken als ik. Maar die mensen hoor je er normaal niet over, dat is de zwijgende meerderheid vermoed ik. Dat zijn de mensen die het allemaal over zich heen laten komen, die nooit gaan demonstreren.

Dat lawaai mag best een tandje minder. Wil jij blijven rijden dan zou het goed zijn daar eens rekening mee te houden want ook bij die zwijgende meerderheid is de maat een keer vol, dat merk je nu in de maatschappij.

Wat elektrische motoren aangaat, die worden gewoon weer vergeten. Veel mensen weten niet eens dat ze bestaan, probeer er maar eens eentje te verzekeren... De wetgever zal er daarom ook geen rekening mee houden, wij zijn dus weer slachtoffer van jullie achterhaalde drang om lawaai te maken.

Ergens zou ik wel voorstander kunnen zijn van aparte wetgeving voor elektrische motoren. Gewoon een nieuwe start, weg van alle verbrandingsmotoren en hun geluidseisen, uitstoot eisen en hun reputatie. Schoon, stil en nieuw.
 
Laatst bewerkt:
De wetgever zal er daarom ook geen rekening mee houden, wij zijn dus weer slachtoffer van jullie achterhaalde drang om lawaai te maken.
Meld je aan bij groen links, koop een paar geraniums en ga er lekker achter zitten.
Man wat een gezever...
Mijn motor is totaal origineel en maakt minder geluid dan een langsrijdende Tesla!
 
Dit heeft (als ik uit eigen ervaring spreek) nulkomma niks met indoctrinatie te maken, hoe kom je daar toch bij ?

Zelf heb ik altijd een hekel gehad aan overmatig lawaai, van jongs af aan had daarom ik een hekel aan motoren omdat die altijd, overal steevast veel te veel lawaai maakten. Ook al zijn ze standaard dan nog doen sommige pijn aan de oren.
Moet ik voorbeelden noemen, nee toch ?!?

En ik ben bepaald niet de enige, ik ken weinig mensen die overmatig lawaai fijn vinden. Wat ik wel steeds hoor is dat veel anderen er net zo over denken als ik. Maar die mensen hoor je er normaal niet over, dat is de zwijgende meerderheid vermoed ik. Dat zijn de mensen die het allemaal over zich heen laten komen, die nooit gaan demonstreren.

Dat lawaai mag best een tandje minder. Wil jij blijven rijden dan zou het goed zijn daar eens rekening mee te houden want ook bij die zwijgende meerderheid is de maat een keer vol, dat merk je nu in de maatschappij.

Wat elektrische motoren aangaat, die worden gewoon weer vergeten. Veel mensen weten niet eens dat ze bestaan, probeer er maar eens eentje te verzekeren... De wetgever zal er daarom ook geen rekening mee houden, wij zijn dus weer slachtoffer van jullie achterhaalde drang om lawaai te maken.

Ergens zou ik wel voorstander kunnen zijn van aparte wetgeving voor elektrische motoren. Gewoon een nieuwe start, weg van alle verbrandingsmotoren en hun geluidseisen, uitstoot eisen en hun reputatie. Schoon, stil en nieuw.

Bepaalde motoren maken standaard een hoop lawaai, meestal Harleys etc. de rest valt best mee, zeker met Euro3, Euro4 en al helemaal met Euro5.
Ik heb zelf tinnitus. Maar mensen zeiken tegenwoordig echt om alles. Nederlanders zijn echt een zeikvolkje geworden. Misschien komt het ook wel door corona, dat mensen al gefrustreerd zijn, vaker thuis zitten en het ergens op willen ventileren. Open uitlaten is wat anders, daar maak je mij ook niet blij mee. Maar een gewone uitlaat met dB-killer... waarom niet. Te weinig geluid is ook niet alles, dan horen ze je niet eens meer aankomen. Hoe vaak schrik ik wel niet op het fietspad als ik ineens wordt ingehaald door een elektrische scooter. Dan hoor ik gelukkig nog banden over het asfalt gaan, maar je zou maar een zacht muziekje op hebben staan. Anyway, we leven in Nederland ook veel te dicht op elkaar. Was Nederland groter en alles en iedereen meer verspreid, dan was het probleem ook kleiner.

Voor elektrische motoren moeten ze sowieso de dijken open laten, het is krom dat die dan ook de dijk niet op mogen. Zou juist wellicht voor sommigen een trigger zijn om een elektrische motor of motorscooter te kopen.
 
tsja..idem voor 100km/h kun je dan zeggen. En zelfs met een standaard uitlaat kun je mensen behoorlijk irriteren door in de 1 of 2 de hele dijk uit te kachelen..
Hier komen ze ook wel eens voorbij (bebouwde kom) flink doortrekken, dan begin ik ze ook wel een boom toe te wensen.

En dan is het niet de uitlaat, dan is het wel een goldwing met de stereo op 10.. Die snap ik al helemaal niet.
 
Maar mensen zeiken tegenwoordig echt om alles. Nederlanders zijn echt een zeikvolkje geworden.
Vreemd, ik rijd toch heel wat op mijn motor, sta altijd open voor mijn omgeving en ik merk er absoluut niets van. Eigenlijk geloof ik er helemaal niets van.


Te weinig geluid is ook niet alles, dan horen ze je niet eens meer aankomen.
Laat ik daar nu net toevallig ervaring mee hebben...

Dat fabeltje is inmiddels ook compleet doorgeprikt, het is gewoon een smoes om de overbodige herrie die mensen maken te verdedigen.

Ik heb inmiddels 50.000 elektrische kilometers gereden op een Zero, die is veel stiller dan een Energica. Veel daarvan op de drukste provinciale weg van dit land en ik heb nog nooit een gevaarlijke situatie gehad doordat iemand mij niet hoort.
 
Ik rijd inmiddels zo'n vier jaar met plezier op m'n C Evolution van het eerste model. Rijdt super in de stad, maar toch wel redelijk onderhoudsgevoelig. Nu zijn de planetaire tandwielen van de eindaandrijving kapot en heb ik op ebay een gebruikte vervangende set gekocht. BMW wilde € 2.900,00 hebben voor de eer. Ik moet de flens van het achterwiel verwijderen met tool nummer 336712 ofwel een 'socket wrench insert'. Niet te vinden op ebay, google en zelfs aliexpress geven niet thuis. Amazon ook niet. Hebben jullie enig idee?
 

Bijlagen

  • 497FDD0D-EBBE-4FCD-AF90-B083E6C8D012.jpeg
    497FDD0D-EBBE-4FCD-AF90-B083E6C8D012.jpeg
    344,6 KB · Weergaven: 41
336712 is het herkenningsnummer voor de BMW zaak intern, niet het daadwerkelijke bestelnummer. Je kan de dealer eens bellen met de vraag of je m kan kopen, en zo niet of je dan het bestelnummer mag, zodat je zelf kan zoeken...
 
Hoi luitjes.
Ik heb eerst een jaar of 4 op een Yamaha Tmax gereden. Zálige machine. Snel, comfortabel en heerlijk sturen in de bochten.
(Ardennen, Eifel en Luxemburg zijn een natte droom.)
Daarna overgestapt op een BMW C650 GT en altijd de heerlijke rij-eigenschappen van de T-Max gemist
Tot ik vorig jaar een zwarte (!) long-range (!) C-evolution zag staan.
De overstap kost een gevoelige duit, maar wat een genot zeg.
Constant koppel en heerlijk snel en soepel (Vooral bij het stoplicht.)
Dan het toch wel erg lage originele scherm op de C-Evolution.
Was verrast door het goed werkende lage scherm. Geeft perfecte bescherming en geen turbulentie. Knap werk BMW.
Het enig nadeel van het lage scherm is dat als je bij mooi, droog weer, achter een bus of vrachtwagen rijdt het stof, vuil en ongedierte,
precies via de randen de binnenkant van mijn helm wist te vinden. Natuurlijk is met vizier dicht rijden de oplossing, maar zeker met echt warm weer is het toch lekkerder om met vizier open of met een half open helm te rijden.
Ik heb nu een after-market hoog Puig V-Tech scherm geplaatst, met wind deflectie voor de handen, en dat werkt perfect.
Dat was bij die T-Max wel anders. Daar had ik een paar jaar 4 verschillende schermen op gekocht maar het bleef behelpen. (sorry Yamaha)
Ook op de BMW C650 GT had ik een ander scherm gekocht vanwege de turbulentie, maar dat werkte nog steeds niet echt goed. (Helaas)
Maar terug naar de C-eveloution zelf.
De opgegeven actieradius zou 160km moeten zijn en dat blijkt in de praktijk als ik rustig secundair zoef, zelfs haalbaar.
Moet je wel de accu 100% opgeladen hebben ....en dat doe ik eigenlijk nooit. Ook ver leeg rijden doe ik niet
Ook zet ik hem niet weg met opgeladen accu. Dit allemaal om degradatie van de dure baterijen te voorkomen.
Woon-werk is voor mij 25km. en ik rij gewoon 2 keer op en neer om hem dan een uur of 2, 3 aan de lader (220V stopcontact:)) te hangen.
Gewoon een heerlijke machine om te berijden. En je voelt dat je iets bijzonders onder je kont hebt
Ja, het voorterrein had wat meer aandacht verdient en ja het is jammer dat er voor dit geld geen cruise control of key-less bediening aanwezig is. Moet toch allemaal heel eenvoudig zijn. Zeker omdat BMW dat ook al op andere motoren toepast. (gemiste kans BMW!)
Maar verder... een 10+
Had ik al gezegd dat er ook een erg handige achteruit op zit !
Zeker met mijn toch wat beperkte lengte is dat vaak makkelijk.

Gr. Theo
c_evolution.JPG
 
Het is inderdaad voor de juiste doeleinden een heerlijk ding. Ik weet nog dat ik hem te leen had terwijl de C650GT in onderhoud was en de eerste keer dat ik eigenlijk onvoorbereid in de sportmode vol uit ging. Dat ding gaat vanuit stilstand als een malle. En vanuit een langzame gang leek het nog erger. Afwerking en details vielen me wat tegen. Maar de C650GT zit op een aantal plekken ook niet mooi in elkaar vind ik.
Ik rijd, auto dan wel, al sinds 2014 EV en wil niet anders meer, bij de aanschaf van de motorscooter had ik alsnog twijfels over de inzetbaarheid van een Zero o.i.d. Achteraf al snel spijt, want zulke lange ritten blijk ik in 2 jaar tijd met de BMW niet eens aan te kunnen i.v.m. rugklachten en een zere reet. Nu zit ik met honderden euros per onderhoud kostend relatief traag ding dat meer herrie dan snelheid maakt. Voel mijn pijn!
 
Ik ben nieuw hier en denk, laat ik maar eens een topic dat al meer dan een jaar dood is weer tot leven blazen.
Vanwege verhuizing van mijn werk neemt de afstand voor woon-werk toe en ben ik voornemens om dat op een C-Evolution te gaan overbruggen.
Ik kan via via een gebruikt exemplaar overnemen, maar kan eigenlijk niet zo veel vinden over onderhoud en problemen. Ik lees hier in dit topic wel een en ander en weet dat de lader soms wel eens kuren wil hebben, zijn er nog andere gebreken waar ik rekening mee zou moeten houden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan