BMW C400 koppeling

ik wil de maat van de grote koppelingsmoer weten om er een te kopen om zelf mijn bmw c400 te gaan onderhouden voor dat ik hem uitelkaar moet halen om de maat te weten
 
helaas staat de koppeling er niet bij en dan worden er alleen maar bestelnummers gegeven en geen maat
 
Inderdaad, ik zie onder 'housing cover CVT' van alles behalve de koppeling. Vreemd! Lijkt me dat daar eerder vraag voor is dan voor een cover. Je kunt dan verder nog het beste terecht op het Vlaamse BMW forum. Ik heb tot nu toe nog geen Nederlands BMW forum met een apart C-forum gezien. De DBS (Dutch Big Scoots) is ook niet zo heel actief meer.
 
ook de rolletjes van de vario staan er niet op, ze willen niet dat je er zelf aan sleuteld maar dat kan ik prima en nauwkeuriger ik heb het gehad met mijn bmw dealer foute rekeningen en slechte monteurs geven je scoot terug zonder de vette vingers er af te vegen en dat is nog het minste rekenen ook gewoon 3,8 liter olie terwijl er maar 1,8 liter in zit en een garantieprobleem laten ze je gewoon betalen
 
De meeste BMW dealers hebben geen verstand van scooters vrees ik (wel van GS-en). Er is nogal veel werk nodig om ergens bij te komen vanwege al het plastic en bij de BMW dealer zijn de uurtjes kostbaar dus wordt het afgeraffeld of ze stoppen de kosten in dingen als olie. Ik zeg niet dat alle BMW dealers zo zijn maar je moet het geluk hebben om er een te vinden die weet hoe een scooter in elkaar zit. Dus als je het zelf in alle rust kunt; zeker doen! Er zijn een paar bromscooter dealers die wel aan een motorscooter willen werken maar dan heb je met een BMW ook pech. Ze kunnen gemakkelijker aan bv. Piaggio spullen komen dan aan BMW onderdelen. Om maar niet te spreken over diagnose apparatuur. Motorscooters in Nederland laten onderhouden is nog altijd een lastig verhaal. Zeker buiten de Randstad.
 
ja maar nu de vraag van de maat van de koppelings moer ,de grote moer van de bmw c400 , als iemand hem al een keer losgehaald heeft zou ik graag de maat weten want dan kan ik die bestellen.
bij voorbaat dank
 
Er past toch gewoon een dop uit je doppenset op neem ik aan? De grote vraag is eigenlijk hoe je die moer gaat losdraaien. Luchtsleutel, blokkeertool?
 
deze moer zit achter de bel, dat is de moer die achter de slipkoppelingstrommel zit en dat heet bel, en die is enorm groot en zit niet in een doppenset ik schat hem ergens inde 60mm. De moer van de bel zelf zit wel denk in een grote doppenset en die moet er eerst af om bij de grote moer te komen. gaar er inderdaad af met lucht of elektrische klopmachine dan hoef je ook geen blokkeer tool
 
Laatst bewerkt:
O.k. vandaar dat je van te voren wil weten hoe groot die moer is. Tegen de 60 is wel enorm groot. Dan moet je wel vrachtwagen monteur zijn om zo'n dop in huis te hebben.
 
IMG.jpg
 
Ik zal hem vroeg in het voorjaar zelf ff los schroeven dan maak ik zelf op mijn freesbank wel een dopsleutel.
 
nee kan niet met een baco er zitten namelijk ventilatie vinnetjes in de weg
als je wilt knoeien krijg je hem wel open maar als je het op de goeie manier doet beschadig je niks, dus je het wil weten , haal hem open dan weet je het. Ik weet het wel heb al een mooi apparaat gebouwd en werkt perfekt
 
die grote moer moet je alvast NIET losmaken want dan krijg je alles in je gezicht.
deze houd de drukveer van de achterste vario samen.
als je de achterste poulie eraf wilt, niet meteen nodig, dan moet je enkel die kleine moer lossen, deze houd de clutch bell vast.
die bell kun je eraf halen om te ontvetten en evt wat op te schuren.
ik heb zelf een tool gemaakt die in de voorziene gaten past op de voorste poulieschijf, je kan het ook met een luchtdrukpistool doen, als die krachtig genoeg is.
de koppelingsschoentjes moet je met een grove korrel op een blokje opschuren, nooit met de losse hand. (deze tip heb ik ook zelf ergens gevonden op het net).
de vario gewichtjes zijn een buitenmaat en dus moeilijk/niet aftermarket te vinden.
ik heb de mijne zelfs 1gr verzwaard omdat de motor dan wat rustiger draait.
succes met het zelf onderhouden.
 
De maat van de koppeling is 55mm je kan een dopsleutel op internet zo kopen, geen steeksleutel gebruiken want de koelvinnetjes zitten in de weg
 
Terug
Bovenaan Onderaan