BMW C400GT

Gennaro

Rookie
28 apr 2019
3
0
Hoi medeforumgenoten,

Ik zie nog niet veel berichten over de BMW C400GT. Ik heb er nu een paar maanden een en vind het wel leuk om mijn ervaring te delen en wellicht ook wat van andere bezitters/gebruikers te vernemen over wat ze ervan vinden.

Allereerst de positieve zaken. De scooter vind ik goed ogen, ik zit er met mijn 1,87 goed op en de scooter rijdt lekker. Het materiaal gebruik is zoals je verwacht van een BMW erg mooi en goed. Als je niet constant vol gas rijdt dan is de scooter lekker zuinig. Ik heb over een afstand van zo'n 5.000 km een gemiddeld verbruik van 1:28. Rustig toerend is 1:30 ook goed mogelijk. Dit is het echte verbruik, de boordcomputer is zo'n 3% positiever.
Wanneer je met passagier rijdt is het wel noodzakelijk de achtervering aan te passen, anders zakt ie aardig door. Dat doen de grotere scooters wel wat beter.
Ik heb het hoge windscherm van BMW en die voldoet goed. Het is redelijk stil rond de helm en ik kijk er nog goed overheen.
Mijn scooter heeft het TFT scherm en ik vind dat erg mooi, het geeft veel informatie en de pijltjesnavigatie is erg handig in de stad. Voor het echte toerwerk heb ik liever een TomTom.

De scooter heeft afgezien van de prijs helaas ook wat minpunten. De scooter slaat namelijk af en toe af bij het naderen van een stoplicht of als je gewoon stil wilt gaan staan. Zodra de koppeling los laat is het dan boem en ho. Het vervelende is dat er geen pijl op te trekken is. Soms rijd ik 1.000km zonder dat ie afslaat, maar het kan ook 3x in een ritje van 5km gebeuren. En soms slaat ie ook net niet af, maar hoor je dat ie het dus erg moeilijk heeft. In het begin zat ik er niet zo mee, maar ik merk nu dat ik me er toch aan begin te irriteren. Ik had laatst dat het stoplicht "opeens" van rood naar groen sprong(en dit was zo'n keer dat ie afsloeg) en dan is het wel erg onhandig om snel te moeten starten, eerst remhendel in natuurlijk, en dat met een auto dicht achter je....... not fun. Vooralsnog verstopt BMW zich niet. De motor heeft reeds een software update gehad en er gaat nog meer aan gebeuren. Wat weet ik niet. Dus voorlopig kijk ik het nog even aan. Ik zou nog wel graag willen weten wat het probleem nu eigenlijk is. Is de motor te arm afgesteld of is het wat anders? Ik heb ook gehoord dat de eerste generatie C650 er last van heeft gehad. Zelfde probleem of toeval?
Verder vergt het zadel enig gevoel en soms wat kracht om het dicht te krijgen. Ook dit kijk ik nog even aan, mijn prioriteit ligt bij het afslaan, dat moet er toch echt wel uit.
Ik ben de afgelopen maanden al twee keer in het wild aangesproken door mede eigenaren van een C400 die mij vroegen of ik ook zoveel problemen heb met mijn C400. Dat vind ik toch wel jammer om te horen. Dat zou niet mogen. Zij gaven nog aan last te hebben van een laag oliepeil waarschuwing, terwijl die er niet is, en tevens ook van het afslaan. Die oliepeil waarschuwing heb ik gelukkig nog niet gehad. Afkloppen.......

Ik ben nieuwsgierig wat de ervaringen zijn van andere gebruikers.

Bedankt alvast voor de reacties.
 

DT125

MF veteraan
21 okt 2006
1.244
17
Ik heb een Honda PCX125 en herken het probleem van het afslaan deels. Mijn PCX heeft een soortgelijk probleem gehad bij het wegrijden, dus niet bij stationair draaien en niet als de scooter eenmaal rijdt, zeg 15 of 20km/uur, maar net in het bereik van 0 tot 15/20km/uur. Daarbij zakte het toerental zo ver dat het motortje bijna afsloeg, alsof je in de 2e versnelling wilt wegrijden. Ook de versnelling van de scooter klopte niet met het toerental, een te grote versnelling bij een te lage toerental, alsof de overbrenging niet klopt. Boven de 15/20km/uur herpakt het motortje zich en draait weer met normale toerentallen.
Bij mijn scooter wordt dit veroorzaakt door "versleten" vet in de koppeling (achterste pulley). Dit vet zit in een schuif/draaistuk, een onderdeel van de koppeling. Volgens mij zorgt dit draai/schuifstuk dat de pulley naar binnen of buiten beweegt en de omloopdiameter van de v-riem wijzigt. Dit vet was dunner geworden waardoor de pulley zich raar ging gedragen. Nieuw vet en probleem was weg. Heb dit probleem bij km17169 en bij km22357 nogmaals gehad, waarbij toch kwaliteits-vet is gebruikt, volgens wphb-specificaties. Reparaties zijn overigens door mijzelf uitgevoerd.

Ik twijfel overigens of het probleem alleen door het vet wordt veroorzaakt. Er worden meerdere forums gevolgd en ben dit probleem nog niet tegengekomen en mijn PCX heeft dit 2x in de 5000km. Ter informatie, huidige km-stand is 24000.
 
  • Like
Waarderingen: Gennaro

marquinho

MF'er
11 mei 2014
107
11
54
amsterdam
Bij mijn C 650Sport kreeg ik op het moment van wegrijden bij de dealer een melding over oil check, dit zou verholpen moeten zijn. Helaas krijg ik af en toe nog steeds deze melding, Het schijnt erg precies te luisteren naar hoeveel olie erin zit en ook nog iets met het opbouwen van de oliedruk, ik kijk er niet eens meer van op. De melding verdwijnt na verloop van tijd......
 
  • Like
Waarderingen: Gennaro en Nicci1964

karelv

Rookie
27 nov 2018
27
3
Ik ben benieuwd want ik krijg vrijdag mijn c400gt ik heb hem gekocht omdat bmw voor kwaliteit staat en zal er verslag van doen.
 
  • Like
Waarderingen: Gennaro

Monomuis

MF veteraan
Donateur
11 jul 2001
21.745
231
Nederland
www.startersmotor.nl
Ik heb dan maar een week op een BMW C400X gereden, het sportieve broertje, maar herken de problemen niet. Maar goed, dan heb ik er ook maar een week op gereden en ook geen klachten van een ander gehoord die er op heeft gereden. Zou dat afslaan toch nog eens met de dealer bespreken, als de software update niet werkt. Ik was in elk geval onder de indruk van de motorscooter.

Misschien is de test nog wel leuk om te lezen voor geïnteresseerden;
 
  • Like
Waarderingen: Gennaro en WebEngine

Gennaro

Rookie
28 apr 2019
3
0
Ik heb dan maar een week op een BMW C400X gereden, het sportieve broertje, maar herken de problemen niet. Maar goed, dan heb ik er ook maar een week op gereden en ook geen klachten van een ander gehoord die er op heeft gereden. Zou dat afslaan toch nog eens met de dealer bespreken, als de software update niet werkt. Ik was in elk geval onder de indruk van de motorscooter.

Misschien is de test nog wel leuk om te lezen voor geïnteresseerden;
Bedankt voor de test, leuk om te lezen. Ik heb ook kort op de X gereden bij gebrek aan een demo GT. De GT zit voor mijn lengte net iets beter vond ik. Voor wat betreft het afslaan, de eerste keer was bij mij ook pas na het inrijden. En eerst nog heel sporadisch. Naarmate er meer kilometers op staan komt het vaker voor lijkt wel. Ik heb het nu bijna dagelijks wel een keertje. Maar de afspraak met BMW is reeds gemaakt, ik zal tzt laten weten of het heeft geholpen. En begrijp me niet verkeerd, ik ben verder erg blij met mijn scooter.
 

karelv

Rookie
27 nov 2018
27
3
Ik heb hem nu en ben hem aan het inrijden n alles werkt oké. ik moest wel ff wennen aan het geluid van mij mag het iets minder maar ik ben ook geen 18 meer.
Ik kom van een yamaha xmax 250 die ik zelf heb onderhouden en die perfect liep rustig geluid en geen enkele trilling hij gleed over de weg in tegenstelling van deze bmw die toch wel wat lichtjes trilt maar dat is volgens mijn vriend heel normaal bij dit soort motoren dat doen ze allemaal want er wordt behoorlijk wat vermogen uit geperst. Tot dusver tevreden moet nog wel alle functies onder de knie krijgen maar elke dag een stukkie. Verder ziet ie er fantastisch uit en rijdt als een speer.