BMW caferacer R80 of R100??

robster 550

Die hard MF'er
24 jan 2011
340
0
na veel plezier beleeft te hebben aan een paar cb's had ik nu graag eens een boxer gekocht, bedoeling is terug een caferacer bouwen en ik kwam er een paar tegen die daarvoor in aanmerking komen maar kan moeilijk kiezen...

ik weet een r80/7 staan ('78) waar al wat aan gewerkt is: poly cafezitje, dubbele remschijf, clip-ons, backsteps, kelken, draait en rijdt en alle originele onderdelen zitten er, netjes verpakt, bij in dozen
maaaar.... weet ook een r100/7 caferacer staan ('79) met een alu-tank (hand-gemaakt cafespul), 38 dellorto's, kort lederen cafezitje, clip-ons, backsteps en nog wat leuke spulletjes erop maar geen enkel origineel onderdeel erbij...

beiden kunnen wat liefde gebruiken maar zijn een heel mooie basis om op verder te bouwen, prijzen liggen heel dicht bij elkaar dus dat gaat geen doorslag geven, maar wat te doen?? gaan voor de r100 met alu-tank en dellorto's of zeker spelen en kiezen voor de originele onderdelen bij de r80
jullie meningen zijn welkom

greetz from Belgium!
robster
 
Ik zou voor de R100 gaan. Zo een alu-tank klinkt toch wel erg :9~
en ik denk niet dat je het ding weer terug gaat bouwen naar originele staat. Daarbij is een /7 nou ook weer niet zo een exclusief ding dat het bijna een misdaad is hem te verbouwen.
 
enig idee of de 100 zoveel meer vermogen heeft dan de 80 of dat ie beter/hetzelfde loopt?
heb ook nog een race-verleden en zou wel is een dagje durven gaan vrij-rijden als er ergens classic-races zijn...

over cb's kan ik nu toch al een aardig mondje meepraten maar bmw's is iets nieuws voor mij, misschien net daarom dat ik er eens eentje wil ;)
 
Vermogen scheelt niet zo heel veel, als ik mij goed herinner heeft de R80 iets van 50 pk, en de R100 heeft er 60 (of 70 in de R100RS)
 
Maar de honderd voelt wel vel bruter (rauwer), dat heeft zeker wel wat :)

En een alu tank maakt het ook al snel begerenswaardiger.

(ik heb een 100 caferacer in een 80 frame)
 
Ben bezig met het verbouwen van een R80/7 uit '78, maar zal in de toekomst zeker ook voor een R100 gaan (gewoon gezellig, voor erbij). Volgens mij zou de keuze voor r80 alleen komen vanwege kosten.
 
hey janus

zag je topic al eerder en volg het wel een beetje, leuke stijl en ook al een paar uurtjes aan gepoetst denk ik :-)

zaterdag ga ik naar de r100 kijken, als die technisch ook nog in degelijke staat is zal het die worden, die lange smalle alu-tank doet het hem wel en die 100€ prijsverschil gaat ook de zaak niet maken

enig idee hoe sommige het motorblok zo netjes krijgen? bestaat hier een speciaal product voor? het blok van de r100 is ooit al is ontvet denk ik want die is heel proper maar er staan wel wat witte spikkeltjes op? lijkt aluminium oxidatie, ik veronderstel dat dit weg te krijgen is??

gr
rob
 
Ik heb wel eens gehoord dat een knappe alu-tank een kleine 600 euro kan kosten, dus die 100 euro heb je meteen al verdiend.
 
toen ik de 100 zag was ik meteen verkocht :9~
stond al meer dan een jaar stil bij de verkoper, startkabels er aan en hij draaide, eerst vierkant maar na een paar minuten mooi rond
testritje en na 100 meter dacht ik al, deze moet ik hebben!
staat dus nu ook mooi te blinken in men garage! 8-)

thanks aan iedereen die reageerde op men vraag
(ik probeer nog wel eens een foto te posten)

gr
rob
 
toen ik de 100 zag was ik meteen verkocht :9~
stond al meer dan een jaar stil bij de verkoper, startkabels er aan en hij draaide, eerst vierkant maar na een paar minuten mooi rond
testritje en na 100 meter dacht ik al, deze moet ik hebben!
staat dus nu ook mooi te blinken in men garage! 8-)

thanks aan iedereen die reageerde op men vraag
(ik probeer nog wel eens een foto te posten)

gr
rob

nou zit ik toch al bijna 'n uur te wachten. Mag ook een met flits gemaakte foto zijn.......
 
Zou het misschien zoiets zijn? Alu tank ................en niet geheel origineel.
In ieder geval wat te bekijken.
full
 
toen ik de 100 zag was ik meteen verkocht :9~
stond al meer dan een jaar stil bij de verkoper, startkabels er aan en hij draaide, eerst vierkant maar na een paar minuten mooi rond
testritje en na 100 meter dacht ik al, deze moet ik hebben!
staat dus nu ook mooi te blinken in men garage! 8-)

thanks aan iedereen die reageerde op men vraag
(ik probeer nog wel eens een foto te posten)

gr
rob

_O- Ik ken dat. Ik kwam bij een motorzaak voor een testritje met een Guzzi LeMans. Ik moest van hem ook op zo'n ouwe, gare., saaie BMW R100 rijden. Pffff, nouja, hij dron g zo aan.

Ik was binnen 50 meter verkocht ;)


Gefeliciteerd met je aankoop!
 
staat al een tijdje stil dus carb's moeten er eens af om te reinigen maar hij draaide wel al redelijk mooi, blijft stationair ook mooi draaien en was eerlijk gezegd wel geschrokken door de gasrespons, ik kom van een cb750k6 en deze jongen is toch wel aanzienlijk sneller
komt misschien ook wel door de 2 dellorto PHM 40's die er opzitten :)

iemand en idee hoe het eigenlijk zit met de chokebediening op die dellorto's??
het zijn PHM40AD's, geen bediening voor de choke te zien... ik lees op hun site wel dat ze uitgerust zijn met een "Independent starting circuit" wil dit dan zeggen dat er niet moet gechoked worden bij het starten??

sturen kan ik nog niet veel over zeggen, nog maar een paar 100 meter gereden maar voelde al redelijk goed aan, de voorvork voelde wel wat stug aan en "klopte ook wel een beetje toen ik door oneffenheden reed, die moet dus eens open

de basis is dik in orde vind ik maar hij heeft nog wat aandacht nodig, gelukkig maar want ik sleutel even graag dan ik rijden, aan een perfect exemplaar heb ik dus niet zoveel ;)
 
Wauw wat een lekkere motor!

De spikkeltjes krijg je heel goed van het blok met een boormachine een staalborstel erop. Ik heb inmiddels een heel arsenaal borstels en een R80 en k100 blok zo schoon gekregen.

Die tank: schuren, schuren, schuren en polijsten. :Y

Ik wil ook wel Dellorto's op mijn R80 ;)
 
Laatst bewerkt:
Geweldige basis om een prachtige caferacer van te bouwen man, gefeliciteerd!
 
Ziet er goed uit, ik zou alleen de kabels en leidingen netjes wegwerken en ronde klepdeksels monteren.
Alle info over Dell Orto vind je hier Dan op 2/3 staan alle linkjes.Als deze carburateurs geen kabel hebben bedien je de choke meestal door een stel lullige handeltjes bovenop de carburateurs. Die zet je rechtop om te starten en klap je weer terug als hij loopt. Als je carburateurs injectie hebben zou ik de moeite niet eens doen. Als je voor het starten twee keer snel het gas opentrekt gooit hij zoveel brandstof naar binnen dat hij zo start.

edit, nog even gegoogeld:

phm_diag.jpg


Het lullige handeltje staat links, bij 45 in de buurt. Anders heb je kabelbediening zoals in het vierkantje met 44, 45, 46, 47.

Maar je hebt injectie, daar zou ik gebruik van maken.
 
Laatst bewerkt:
thanks halflive, interessante link, had ook al is gegoogled maar deze was ik niet tegengekomen ze schrijven het daar ook zo voor, een paar keer gas geven bij koud weer en anders gewoon de schuif wat opendraaien, staan ook nog andere leuke weetjes in

dat er een injectie inzit heb ik vandaag op een nogal pijnlijke manier ontdekt,
had er een carb af gevezen in men zoektocht naar de choke, hij was los van de cilinder maar wel nog steeds aangesloten, ik vond zo een 40mm gat toch al redelijk indrukwekkend en wou het ook eens bewonderen van dichtbij... en met de gasschuif dicht zie je der niet zoveel van natuurlijk dus even volgas.... benzine,oog, pijn,...

die injectie is ook de reden waarschijnlijk dat er net voor de inlaatklep een "plasje" oude groene benzine staat? denk dat hij met verse benzine ook al beter zou draaien, das dus men volgende up-grade :)
 
Laatst bewerkt:
dat er een injectie inzit heb ik vandaag op een nogal pijnlijke manier ontdekt,
had er een carb af gevezen in men zoektocht naar de choke.
Ik weet dat in het vlaams een vijs een schroef is :Y Maar deze mooie vervoeging ben ik nog nergens tegengekomen :+

In Nederland kennen we wel het wordt "opvijzelen" en dat is dus het omhoog brengen van een voorwerp, meestal door middel van schroefdraad. Dus is een vijs in Nederland niet helemaal onbekend *D
 
Wat een gaaf project, op motorforum (dus zonder streepje) is er ene Rudy die heeft een R80 omgebouwd met 1000 racecilinders, kijk daar maar even (zoekopdracht Wolfje)
 
Terug
Bovenaan Onderaan