BMW caferacer R80 of R100??

er zit zo een knop op om te "vlotteren", wist niet waar die voor diende toen ik hem kocht maar stond ook in de link die halflive gaf, het starten vraagt toch wel wat "finger spitze gefühl" maar dat komt wel goed

@Jaap43: "gevezen" is het voltooid deelwoord van vijzen (het in en uitdraaien van een schroef) en zal waarschijnlijk meer Vlaams dan Nederlands zijn ;)
 
er zit zo een knop op om te "vlotteren", wist niet waar die voor diende toen ik hem kocht maar stond ook in de link die halflive gaf, het starten vraagt toch wel wat "finger spitze gefühl" maar dat komt wel goed

@Jaap43: "gevezen" is het voltooid deelwoord van vijzen (het in en uitdraaien van een schroef) en zal waarschijnlijk meer Vlaams dan Nederlands zijn ;)
Is ook echt Vlaams. Het bedrijf waar ik vroeger gewerkt heb had een vestiging in Gent. Die kreeg de opdracht in het gebouw van Justitie te Brussel (Wetstraat) de liften te renoveren.

Door het lezen van het bijbehorende bestek nogal wat Vlaamse termen geleerd.

Één term kwamen we niet uit "Antiparasietendispositief" :?
Ik zal die term nooit meer vergeten :+

Een telefoontje naar Gent bracht de uitkomst: "Ontstoringscondensator" :o
 
Laatst bewerkt:
er zit zo een knop op om te "vlotteren", wist niet waar die voor diende toen ik hem kocht maar stond ook in de link die halflive gaf, het starten vraagt toch wel wat "finger spitze gefühl" maar dat komt wel goed

@Jaap43: "gevezen" is het voltooid deelwoord van vijzen (het in en uitdraaien van een schroef) en zal waarschijnlijk meer Vlaams dan Nederlands zijn ;)


En Robster, heb je nog gevezen?

Bedoel dus heb je nog aan het gas gedraaid of ben je nog aan het opleuken, sleutelen met je mooie caferacer.?

Nog leuke foto's gemaakt? We zijn benieuwd!
 
stage en examenperiode gehad voor de opleiding die ik volg dus even weinig tijd gehad

voor de drukte wel nog even de cilinders eraf gehaald omdat er een olielekje was onder de linkercilinder, snel even een nieuw dichtingssetje erin dacht ik... niet dus... de nokkenas en nokvolgers zijn serieus ingelopen :N
intussen zijn de cilinders en koppen ook binnen bij een revisiebedrijf, cilinders eens honnen en de koppen in orde laten zetten, nieuwe geleiders, 2 nieuwe inlaatkleppen, vlakken...

vorige week terug wat beginnen sleutelen want het begon serieus te kriebelen na de lange avonden achter men boeken en moet enkel het blok er nog uittillen maar ik wacht op een helpende hand hiervoor
wel al wat tijd in de inlaatpoorten gestoken, opgeschuurd en gepolijst, elke beetjes helpen om het beest wat meer eten te geven :)
 
bling-bling 8-)
full
 
nu de nokkenas toch moet vervangen worden dacht ik voor de 336 te gaan maar ik lees op verschillende sites allerlei dingen gaande van: "onmisbaar om de boxer goed door te laten lopen" tot "niet bruikbaar op de openbare weg"

iemand ervaring hiermee?
 
nu de nokkenas toch moet vervangen worden dacht ik voor de 336 te gaan maar ik lees op verschillende sites allerlei dingen gaande van: "onmisbaar om de boxer goed door te laten lopen" tot "niet bruikbaar op de openbare weg"

iemand ervaring hiermee?


Geen ervaring mee, maar er wel eens naar gekeken. Vor dit soort vragen is het ADVriders.com forum (forum > Old's coool > airheads) een waardevolle bron van informatie.

Het nut van die nokkenassen is vrij beperkt n er is nogal wat slechte immitatierommel op de markt, als ik het mij goed herinder.


Mag ik vragen wat de koprevisie je gekost heeft? Hoeft bij mij niet, maar ik zit er wel over te denken om het eea toch te doen (icm met andere dingen om het gewoon allemaal wat netter te krijgen).
 
Komen versleten nokkenassen vaker voor? bij bep. typen/bouwjaren of is daar niets van te zeggen..
 
hey MIOB, volg jouw project al een tijdje, twas wat men inspiratiebron voor een eigen caferacer.
per cilinder+kop 96€ (honen, vlakken, zittingen frezen en uitlaatkleppen slijpen) exclusief onderdelen maar die mag ik zelf aanleveren als ik ze goedkoop vind, bij hem kost een geleider 8€ en een klep (trw dacht ik) 25€, even op internet gekeken en lijkt me een correcte prijs
de firma noemt "petterson" te geraardsbergen, ze deden vroeger alle revisiewerken aan de belgische rijkswacht boxers dus ervaring hebben ze genoeg en dat hoor je ook als je een babbeltje doet met Sven Pettreson

@sammie: niemand blijkt dit al eerder meegemaakt te hebben maar ik vermoed dat er al een 336 inzit maar dan een "made in hongkong"
 
hey MIOB, volg jouw project al een tijdje, twas wat men inspiratiebron voor een eigen caferacer.
per cilinder+kop 96€ (honen, vlakken, zittingen frezen en uitlaatkleppen slijpen) exclusief onderdelen maar die mag ik zelf aanleveren als ik ze goedkoop vind, bij hem kost een geleider 8€ en een klep (trw dacht ik) 25€, even op internet gekeken en lijkt me een correcte prijs
de firma noemt "petterson" te geraardsbergen, ze deden vroeger alle revisiewerken aan de belgische rijkswacht boxers dus ervaring hebben ze genoeg en dat hoor je ook als je een babbeltje doet met Sven Pettreson

@sammie: niemand blijkt dit al eerder meegemaakt te hebben maar ik vermoed dat er al een 336 inzit maar dan een "made in hongkong"


Serieus?!? Wauw, ik had het hier bij een motor revisiebedrijf gevraagd en daar was het 360 euro per kop! (geen honen, zonder onderdelen). Is niet even een verschil....

Ik wil eigenlijk graag een keer het hele blok reviseren, niet omdat het nodig is, maar omdat ik het leuk vind. Alleen dit soort werk aan de koppen kan ik beter uit besteden. Bedankt voor de informatie dus!
 
Laatst bewerkt:
nee, even nagevraagd bij verschillende mensen en zelfs de mecanieker van mijn officiële BMW-dealer heeft in zijn 90s en 100GS/PD ook nog de originele zittingen, die kost ga ik me dus besparen

@MIOB: ook vandaag is de prijs van de originele kleppen en geleiders gevraagd bij de BMW-dealer, 360€ voor beide koppen, enkel de onderdelen, zonder werk...
 
nee, even nagevraagd bij verschillende mensen en zelfs de mecanieker van mijn officiële BMW-dealer heeft in zijn 90s en 100GS/PD ook nog de originele zittingen, die kost ga ik me dus besparen

@MIOB: ook vandaag is de prijs van de originele kleppen en geleiders gevraagd bij de BMW-dealer, 360€ voor beide koppen, enkel de onderdelen, zonder werk...
Het statement van Herr BMW was: als je 50.000km op gelode benzine hebt gereden zijn de zittingen dusdanig hard en verzadigd dat je op ongelood kunt doorrijden.
Als je de kleppen gaat vernieuwen en de zittingen frezen ben je die harde laag kwijt. Als je geleiders gaat vervangen zul je altijd moeten frezen omdat de kleppen iets anders op de zittingen vallen.
Zolang ik niet reviseer rij ik ook door op oude zittingen, maar zodra ik nieuwe geleiders en uitlaatkleppen monteer gaan er bij mij harde zittingen in.
 
aangezien het motor is om enkel bij goed weer een toertje rond de kerktoren met te rijden ga ik het bij de oude zittingen houden.

gisteren de koppeling proberen losmaken, in men peeters handleiding staat: maak 3 van de 6 vijzen los, plaats er een M8x50 in met eem moer erop, draai deze met de hand tot tegen de koppeling, maak de overige 3 los en ontspan de koppeling door de 3 moeren op de M8x50 los te draaien.

maar de schroefdraad blijkt geen M8 te zijn maar heeft een kleinere stap, wss withwort??
iemand een idee?
 
aangezien het motor is om enkel bij goed weer een toertje rond de kerktoren met te rijden ga ik het bij de oude zittingen houden.

gisteren de koppeling proberen losmaken, in men peeters handleiding staat: maak 3 van de 6 vijzen los, plaats er een M8x50 in met eem moer erop, draai deze met de hand tot tegen de koppeling, maak de overige 3 los en ontspan de koppeling door de 3 moeren op de M8x50 los te draaien.

maar de schroefdraad blijkt geen M8 te zijn maar heeft een kleinere stap, wss withwort??
iemand een idee?
Op een continentale motorfiets zal je nooit WW-draad tegenkomen, waarschijnlijk wel Metrisch-fijn.
 
ik dacht net dat die "M" als standaard stond voor de stap van de schroefdraad, blijkbaar niet...
ik ga morgen is op zoek naar die fijne metrische M8, men vader had nog wat WW-bouten liggen maar die zijn het ook niet, de bouten is in elkaar gelegd en de WW is iets grover
 
Het is fijne draad. Ik heb een drie bouten met moertjes zoals Peters zegt. Maar ik heb de koppeling ook wel verwisseld zonder hulp van die boutjes.
 
wou ik ook al doen maar zag het volgende in whb staan

"WAARSCHUWING: de koppelingsveer heeft een bijzonder sterke veerwerking. Indien deze werkwijze niet wordt gevolgd, kan er schade aan de machine of de sleutelaar ontstaan"

de schade aan de "sleutelaar" zal wel vanzelf genezen :-) maar wat met de machine...
 
De boutjes van de koppeling pakken maar net, met 1 of 2 gangen, in het vliegwiel als je het zonder lange boutjes doet. De schade aan de machine is dus het strippen van de draad. Maar met beleid lukt het net. Duwen, 1 boutje een slag vast, andere kant duwen, nog een boutje en dan de rest net zo. Dan stapje voor stapje rondom aandraaien, de spanning over de boutjes verdelen.
 
machine en sleutelaar zijn ongeschonden uit de halflive-procedure gekomen :-)

wel 3 M8-en met fijne draad en moeren besteld voor de montage
 
morgen het gestraalde blok ophalen en dan kan ik terug beginnen monteren.
vandaag al even gekeken naar de merkpunten van de distributie, op de nokkenas zie ik enkel een licht gegraveerd streepje, op de krukas vind ik niks terug, ik weet ook niet goed wat ik zoek en waar ik het kan vinden...

iemand mss een foto van het merkteken op de krukas?

gr
robster
 
Heb je het voordeksel er af? Dan moeten er op de tandwielen streepjes staan. Die moeten in het midden tegenover elkaar staan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan