BMW caferacer R80 of R100??

de krukas is uit het carter momenteel, het voorste lager zit er wel nog op, misschien moet ik het er toch maar aftrekken en is die streep zo duidelijker want de zijkant van het tandwiel is wat afgesleten door de ketting

merci voor de foto, ik zie nu wel waar ik het juist moet gaan zoeken
 
de motor is bijna klaar en een heropstart komt in zicht maar moet er iets speciaals gedaan worden mbt de olie?
dan bedoel ik vooral de oliepomp, het blok is volledig leeg geweest en "gewassen", alle bewegende delen zijn wel terug gemonteerd met olie ertussen maar gaat de oliepomp (die nu volledig leeg is) zelf de olie aanzuigen??

sorry voor de weinige foto's maar eens ik aan het sleutelen ben vergeet ik die telkens weer te nemen, ben niet zo fotografisch aangelegd...
 
Ik zou'm doorstarten met de bougies er uit, zo komt er niet echt kracht op de krukas te staan en kan de startmotor de oliepomp zonder bezwaar rondtikken totdat het oliedruklampje uitgaat. Dan nog even door en moet het kunnen..
 
goed idee om de eerste omwentelingen door te komen maar gaat die oliepomp ook zelf olie aanzuigen als ze volledig leeg is? men twijfel komt eigenlijk door het onderdruk-principe van de pomp maar wat als er geen olie inzit om die onderdruk te creeëren? of zoek ik het te ver?
 
Ik denk dat je het te ver zoekt. Ik kan me geen methode voorstellen om de oliepomp te vullen. Ik ga er van uit dat je alles met olie samengebouwd hebt, dat is voldoende om zonder bougies oliedruk op te bouwen.
 
als we het dan toch over smering hebben:

het viel me ook op dat er niet echt oliekanaaltjes zijn die naar de kleptuimelaars gaan, naast de grote o-ring die als voetpakking fungeert zijn er ook nog 2 kleine die rond de bovenste cilinderstangen zitten (uitsparing voorzien in de cilindervoet) maar daar komt niet direct olie in de buurt, de onderste cilinderstangen hebben dan weer geen o-ringen...

teruglopen kan ze via de stoterstangbuizen maar iemand een idee hoe de olie tot aan de kleptuimelaars komt?
 
Laatst bewerkt:
en zo via de stoterstangbuizen naar boven?? lijkt me een behoorlijke afstand en een grote diameter voor een oliekanaal en hoe zit het dan met de "retour"?
 
als we het dan toch over smering hebben:

het viel me ook op dat er niet echt oliekanaaltjes zijn die naar de kleptuimelaars gaan, naast de grote o-ring die als voetpakking fungeert zijn er ook nog 2 kleine die rond de bovenste cilinderstangen zitten (uitsparing voorzien in de cilindervoet) maar daar komt niet direct olie in de buurt, de onderste cilinderstangen hebben dan weer geen o-ringen...

teruglopen kan ze via de stoterstangbuizen maar iemand een idee hoe de olie tot aan de kleptuimelaars komt?
Naast de bovenste tapeinden zit een oliegaatje. de olie wordt langs het tapeind naar de kop geperst en komt dan in de tuimelaar uit.
De retour van de olie gaat door de stoterstang buisjes.
Nooit de cilindervoet in de kit zetten dus!

oilsketch.jpg
 
Laatst bewerkt:
Naast de bovenste tapeinden zit een oliegaatje. de olie wordt langs het tapeind naar de kop geperst en komt dan in de tuimelaar uit.
De retour van de olie gaat door de stoterstang buisjes.
Nooit de cilindervoet in de kit zetten dus!

[afbeelding]

.. of voetpakking te strak knippen?
 
_O- _O- _O-
Ik neem alleen een universele binnenkabel, tonnetjes, wat lampjes en een beetje isolatietape mee. Ik heb het nog nooit nodig gehad.
 
Oh, dus een melk-of frisdrankpak bij het gereedschap stoppen heeft geen zin..

Jawel hoor, als je dorst krijgt onderweg ;).

Ben in de bak van mijn Rus trouwens wel een stuk van een rijstpak tegen gekomen als pakking :+.
 
_O- _O- _O-
Ik neem alleen een universele binnenkabel, tonnetjes, wat lampjes en een beetje isolatietape mee. Ik heb het nog nooit nodig gehad.

dus geen reserve prise-as, prim. versn bak as, extra velg(kunnen toch breken?)wiellagers, dynamo-stator, een doos vol relaistjes, reserve kleppen, meenemers, kruiskoppeling en oh ja, bandenplaksetje mee? :Y
 
Jawel hoor, als je dorst krijgt onderweg ;).

Ben in de bak van mijn Rus trouwens wel een stuk van een rijstpak tegen gekomen als pakking :+.

Jij maakt ook van alles mee. Wat een leuke combinatie was dat. Je kon er ook zo mooi mee stunten(?)
Die bak was zeker van zo'n CHANG JIANG die vroeger op de rijstvelden heeft gereden.
 
versnellingsbak is er eindelijk in geraakt, nu vullen met olie...
iemand een idee hoeveel olie er in de cardantunnel gaat? en welk type olie dit is?
in het wphb staat "castrol hypoid ep90" maar ik heb zo een vermoeden dat die niet meer zal te verkrijgen zijn :P
 
hypoid 80/90 is gewoon verkrijgbaar bij de automaterialenboer.
Ik geloof dat er 750cc in gaat. Maar de flessen hebben een tuitje, je zet de motor op de bok en vult de bak tot de olie er weer uit loopt.
Hele moderne gl5 olie schijnt niet samen te gaan met bronzen lagers, die zou ik niet gebruiken.
 
nog steeds te verkrijgen dus, zaterdag eens gaan bevragen
intussen een nieuwe gsm met fototoestel gekocht ga dus proberen om wat foto's te nemen van de werken en af en toe is te posten

hier alvast eentje van het propere blok 8-)
full
 
die zat erop toen ik hem kocht, hoe werkt die vervroeging eigenlijk op zo een boyer? of zit er eigenlijk geen op... kan je die dan gewoon stellen zoals je contactpunten zo stellen? (vliegwiel-merkteken S)

ik wou eerst het frame terug zwart laten poederlakken maar hoelanger ik het zo zie hoe leuker ik het vind dus deze zomer int blauw en misschien als winterproject terug int zwart
 
De vervroeging zit in dat zwarte kastje (modern is rood) Op de site van Boyer Bransden staan de handleidingen. Volgens mij stel je hem op BDP. Dan bij 4000 toeren op maximale vervroeging stellen. Stationair is dan niet boeiend meer, Je kunt hem dan verder vergeten en nooit meer naar omkijken.
 
de dellorto's zitten er ook terug op, ultrasoon gereinigd en voorzien van nieuwe pakkingen!
momenteel zit er een 152 hoofdsproeier in op de originele luchtfilter maar ik twijfel om er direct kelken op te steken, iemand een idee welke sproeier er in de dellorto phm 40 mag met open kelken? ofwel doe ik de boel terug draaien op de originele filter, voor de revisie stond de carburatie goed dus als er een probleem mocht zijn bij de opstart kan ik dit al uitsluiten...
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan