BMW Concept E

De meeste mensen rijden bijna nooit zo ver op één dag, die zouden prima met een elektrische auto of -motor uit de voeten kunnen. Kijk eens wat je overhoudt....

Bijna nooit. Het wrange is dat je die keren dat je het wel wilt de scooter moet laten staan als de (overgebleven) actieradius niet voldoende is.

Bij sommige Li-Ion batterijen wordt geschermd met 12 minuten om ze weer voor 80% vol te krijgen.

Die accu's zijn onevenredig duur. De op ijzer-fosfaat gebaseerde accu's zijn helemaal niet te betalen. Voor e-snor -en bromscooters betaal je soms een 100% meerprijs wat in mijn ogen zo'n product zeer onaantrekkelijk maakt.

Bij de vorige motor hoopte ik al dat het mijn laatste benzine scooter zou zijn; het wordt echt tijd vind ik.

Hoe graag ik het ook zou willen want het hele concept spreekt me erg aan, voorlopig lijkt de verbrandingsmotor concurrentieloos.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe graag ik het ook zou willen want het hele concept spreekt me erg aan, voorlopig lijkt de verbrandingsmotor concurrentieloos.
tja, niet voor niets wordt nu gesteld, dat in 2020 nog steeds 80/85% van de nieuw verkochte auto's gewoon een verbrandingsmotor heeft.
 
....Bijna nooit. Het wrange is dat je die keren dat je het wel wilt de scooter moet laten staan als de (overgebleven) actieradius niet voldoende is....
Onlangs was er op de Duitse TV een documentaire over elektrische auto's; die was behoorlijk kritisch over het Duitse voornemen om wereldleider te worden op dit gebied, er is immers nog maar bitter weinig van te merken.
Helaas heb ik het programma nog niet kunnen terugvinden op het net.
~[edit] Inmiddels gevonden; zoek op YouTube naar "Die leise Revolution".

Één programmapunt ging over een pionier, een "early adopter" van elektrische auto's. 
Die man is elektrotechnisch ingenieur en rijdt al heel wat jaren met meerdere tot elektrisch omgebouwde Franse auto's.
Hij weerlegde tal van dit soort aannames; het mooiste vond ik dat ie voor de langere afstand nog een benzine Volkswagenbus had maar die was al 6 jaar niet meer gebruikt... 
Blijkbaar kun je met een beetje plannen gewoon alles prima doen met een elektrische auto.
Wat wellicht ook meespeelt; als je elektrisch rijdt ga je daar aan wennen, dan wil je niet meer terug.
...Die accu's zijn onevenredig duur. De op ijzer-fosfaat gebaseerde accu's zijn helemaal niet te betalen.  Voor e-snor -en bromscooters betaal je soms een 100% meerprijs wat in mijn ogen zo'n product zeer onaantrekkelijk maakt....
Helaas, nog wel. 

Dat is dan ook hét grote probleem want technisch is er al heel veel mogelijk; de prijs is vooralsnog het grootste struikelblok....

Ik denk zelf dat het momenteel meer onwil is dan onmogelijkheid; zeker als je ziet hoe de politiek nu weer een mooi voornemen de grond in boort....

De Shell heeft z'n macht laten gelden.
 
Laatst bewerkt:
Mijn "probleem" is gewoon de afstand met dit soort dingen, als ik rij rij ik ver vooral met mijn auto...

Ritje Groningen of Brabant doe je nu eenmaal niet met 1 lading dan moet je al onderweg tanken dan is het gewoon niet te doen...

Vandaar ook mijn idee doe er een agregaat in zodat je een end verder komt...
 
Onlangs was er op de Duitse TV een documentaire over elektrische auto's; die was behoorlijk kritisch over het Duitse voornemen om wereldleider te worden op dit gebied, er is immers nog maar bitter weinig van te merken.
Helaas heb ik het programma nog niet kunnen terugvinden op het net.

Één programmapunt ging over een pionier, een "early adopter" van elektrische auto's. 
Die man is elektrotechnisch ingenieur en rijdt al heel wat jaren met meerdere tot elektrisch omgebouwde Franse auto's.
Hij weerlegde tal van dit soort aannames; het mooiste vond ik dat ie voor de langere afstand nog een benzine Volkswagenbus had maar die was al 6 jaar niet meer gebruikt... 
Blijkbaar kun je met een beetje plannen gewoon alles prima doen met een elektrische auto.
Wat wellicht ook meespeelt; als je elektrisch rijdt ga je daar aan wennen, dan wil je niet meer terug.Helaas, nog wel. 

Dat is dan ook hét grote probleem want technisch is er al heel veel mogelijk; de prijs is vooralsnog het grootste struikelblok....

Ik denk zelf dat het momenteel meer onwil is dan onmogelijkheid; zeker als je ziet hoe de politiek nu weer een mooi voornemen de grond in boort....

De Shell heeft z'n macht laten gelden.

Respect voor de early adopters en zeker voor de fabrikanten die hun nek uitsteken als pioneer.

Ik denk zeker dat electrisch prettiger rijdt (alhoewel ik daar geen ervaring mee heb). Ik heb me altijd al geërgerd aan het geluid, de warmteafgifte en het eeuwig terugkerende onderhoud van de verbrandingsmotor. Het is alleen dat je het niet snel als primair vervoermiddel kunt (wil) inzetten. In zekere zin voelt het als achteruit gang.

De onwil van de politiek waar jij het overhebt ben ik niet geheel van overtuigd. Er gebeurt best veel op het gebied van elektrisch rijden zowel bij fabrikanten als overheidssteun. Vooralsnog lijkt het en mix van kosten en techniek.
 
de link werkt bij mij niet, kan dat kloppen?....uuuhh... laat maar via youtube is hij gewoon te vinden
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vind het een kleine pleister op een grote, rottende, open-bot-breuk.

Elektrisch rijden is leuk, maar zolang die voertuigen nog altijd met kolen/gas-centrales van stroom worden voorzien blijft het een schijnoplossing. Lost niets structureels op. Als BMW nou eens zou investeren in een bedrijf dat duurzame opwekking van stroom realiseert zou dat een stuk meer zoden aan de dijk zetten. Maarja... Dat levert BMW op korte termijn geen winst op.

En dan nog de vraag hoe milieuvriendelijk de accu's zijn nadat de scooter afgeschreven is... Zo zou een Hummer milieuvriendelijker zijn over z'n gehele levensloop dan een Prius omdat die accu's zo belastend zijn...

In mijn ogen zijn electrische voertuigen een beetje een 'net niet' oplossing. Maar beter dan niets. Denk ik.
 
...de link werkt bij mij niet, kan dat kloppen?..
Ik heb hem meteen gecontroleerd en bij mij doet ie het wel...
....En dan nog de vraag hoe milieuvriendelijk de accu's zijn nadat de scooter afgeschreven is... Zo zou een Hummer milieuvriendelijker zijn over z'n gehele levensloop dan een Prius omdat die accu's zo belastend zijn....
Dat Hummer versus Prius verhaal is de grootst mogelijke kolder.

Hier de mening van iemand die de moeite genomen heeft het hele verhaal door te nemen: Weblog Martin Kroon.
 
Laatst bewerkt:
Het heeft wat moeite gekost omdat ik de titel niet meer wist...

De documentaire is te bekijken via YouTube, hij heet Die leise Revolution en bestaat uit drie delen.

Erg verfrissende kijk op de rol van de overheid en met name de duitse autoindustrie.
VW is totaal niet geïnteresseerd in een door de TU delft ontwikkelde elektrische auto op basis van een Lupo. Een teken aan de wand lijkt me.

Het mooiste stukje (misschien wel het ergste stukje) was de verbruikstest tussen een 30 jaar oude golf tdi en een hyper moderne blue motion golf waarbij de oudste 4 liter op 100km verbruikte en de bluemotion bijna 5 liter. Ouch...
 
Ik heb hem meteen gecontroleerd en bij mij doet ie het wel...Dat Hummer versus Prius verhaal is de grootst mogelijke kolder.

Hier de mening van iemand die de moeite genomen heeft het hele verhaal door te nemen: Weblog Martin Kroon.
Vandaar de subtiele 'zou' in mijn bewering, ondanks dat het leuk klinkt betwijfelde ik het verhaal al sterk. Ga je link even doornemen, thnx :)
 
Erg verfrissende kijk op de rol van de overheid en met name de duitse autoindustrie.
VW is totaal niet geïnteresseerd in een door de TU delft ontwikkelde elektrische auto op basis van een Lupo. Een teken aan de wand lijkt me.

Het mooiste stukje (misschien wel het ergste stukje) was de verbruikstest tussen een 30 jaar oude golf tdi en een hyper moderne blue motion golf waarbij de oudste 4 liter op 100km verbruikte en de bluemotion bijna 5 liter. Ouch...


Op zich niet zo gek natuurlijk dit verhaal, er word steeds meer gewicht aan de nieuwere auto's toegevoegd in het kader van de veiligheid zoals daar zijn abs-systeem, airbags en meer van dat spul...
 
Op zich niet zo gek natuurlijk dit verhaal, er word steeds meer gewicht aan de nieuwere auto's toegevoegd in het kader van de veiligheid zoals daar zijn abs-systeem, airbags en meer van dat spul...

Niet gek ? hmmm...denk ik echt heel anders over. Ik hoop i.i.g. over 30 jaar wel enige progressie te hebben mee gemaakt in de ontwikkeling van de motoren in zijn algemeenheid.
Maar goed ieder zijn gedachte :+
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Op zich niet zo gek natuurlijk dit verhaal, er word steeds meer gewicht aan de nieuwere auto's toegevoegd in het kader van de veiligheid zoals daar zijn abs-systeem, airbags en meer van dat spul...

Juist, mijn oude 2006 Golf 5 1,9TDI woog 1290kg leeg. Wat woog een Golf 1 diesel destijds...?

Overigens denk ik dat de Golf 1 diesel nog niet van een turbo voorzien was. Dat zal dus geen TDI motor zijn geweest. Tegenwoordig liggen de eisen van de consument met betrekking tot de prestaties van auto's ook een tikkie hoger. 0-100 in meer dan 10 seconden is een ééuwigheid tegenwoordig.
 
Tegenwoordig liggen de eisen van de consument met betrekking tot de prestaties van auto's ook een tikkie hoger. 0-100 in meer dan 10 seconden is een ééuwigheid tegenwoordig.
Dat wordt ons toch allemaal aangepraat, dat dat nodig zou zijn. Je mag blij zijn dat je op veel plaatsen gewoon met het verkeer mag "meeschuiven". Nu heb ik het niet, maar ik zou niet weten wat ik tegenwoordig nog met een auto met 200 pk zou moeten. Sta je mooi voor lul in de file(hetzelfde overigens voor een hele dure auto).

Zelfs een Bmw importeur zei ooit in een intervieuw: iedereen weet dat je met een volkswagen kever ook overal komt. We verkopen gewoon een stuk illusie.

Op de achtergrond spelen te grote belangen mee, van de olie industrie. Een corrupt zooitje is het.
 
Juist, mijn oude 2006 Golf 5 1,9TDI woog 1290kg leeg. Wat woog een Golf 1 diesel destijds...?

Overigens denk ik dat de Golf 1 diesel nog niet van een turbo voorzien was. Dat zal dus geen TDI motor zijn geweest. Tegenwoordig liggen de eisen van de consument met betrekking tot de prestaties van auto's ook een tikkie hoger. 0-100 in meer dan 10 seconden is een ééuwigheid tegenwoordig.

Volgens mij was het een Golf II en het was een Turbo. Als het geen Turbo was geweest was het nog dramatischer geweest.
Gemakshalve vergeet je dan maar even dat die golf uit 1982 een schoenendoos was kwa aerodynamica en dat er alles aan gedaan is om die bluemotion zo weinig mogelijk weerstand te geven. (dunne banden, verlaagd enz...)
Na 30 jaar tot de conclusie komen dat je auto serieus meer is gaan verbruiken zou bij mij als fabrikant pijn doen.
Maar goed zoals gezegd ieder zijn eigen mening :+.
 
Een Golf II en de huidige Golf zijn ook qua formaat totaal niet met elkaar te vergelijken. Zet dan de huidige Polo of Lupo tegenover die oude Golf.
 
Erg verfrissende kijk op de rol van de overheid en met name de duitse autoindustrie.
VW is totaal niet geïnteresseerd in een door de TU delft ontwikkelde elektrische auto op basis van een Lupo. Een teken aan de wand lijkt me.

Het mooiste stukje (misschien wel het ergste stukje) was de verbruikstest tussen een 30 jaar oude golf tdi en een hyper moderne blue motion golf waarbij de oudste 4 liter op 100km verbruikte en de bluemotion bijna 5 liter. Ouch...

hehehe, ongelooflijk. 30 jaar innovatie en dan een hoger verbruik. Zwaarder of niet, groter of niet. VW moest zicht schamen. Dat mensen dit ook nog verdedigen... _O- _O- _O- _O-
 
Dat wordt ons toch allemaal aangepraat, dat dat nodig zou zijn. Je mag blij zijn dat je op veel plaatsen gewoon met het verkeer mag "meeschuiven". Nu heb ik het niet, maar ik zou niet weten wat ik tegenwoordig nog met een auto met 200 pk zou moeten. Sta je mooi voor lul in de file(hetzelfde overigens voor een hele dure auto).

Zelfs een Bmw importeur zei ooit in een intervieuw: iedereen weet dat je met een volkswagen kever ook overal komt. We verkopen gewoon een stuk illusie.

Op de achtergrond spelen te grote belangen mee, van de olie industrie. Een corrupt zooitje is het.

"Nodig" is inderdaad een groot woord. Persoonlijk vind ik het echter plezierig om, als het verkeer het toelaat, lekker door te kachelen. Da's niet nodig maar vind ik gewoon prettig/leuk. Je opmerking van dat corrupte zooitje is overigens niet aan mij besteed: ik heb niks met samenzweringstheoriën en al hetgeen eromheen hangt.

Volgens mij was het een Golf II en het was een Turbo. Als het geen Turbo was geweest was het nog dramatischer geweest.
Gemakshalve vergeet je dan maar even dat die golf uit 1982 een schoenendoos was kwa aerodynamica en dat er alles aan gedaan is om die bluemotion zo weinig mogelijk weerstand te geven. (dunne banden, verlaagd enz...)
Na 30 jaar tot de conclusie komen dat je auto serieus meer is gaan verbruiken zou bij mij als fabrikant pijn doen.
Maar goed zoals gezegd ieder zijn eigen mening :+.

Ik meen dat we 30 jarig terug nog bij de Golf 1 waren. Of een Golf 2 diesel met of zonder turbo geleverd is dat weet niet, dus dat moet ik in het midden laten. Inderdaad, iedereen zijn eigen mening, alleen volgens mij heb ik in mijn vorige post geen mening gegeven, dus waar je precies naar verwijst weet ik niet. :?
Een Golf II en de huidige Golf zijn ook qua formaat totaal niet met elkaar te vergelijken. Zet dan de huidige Polo of Lupo tegenover die oude Golf.

Dáár ben ik mee eens inderdaad.
hehehe, ongelooflijk. 30 jaar innovatie en dan een hoger verbruik. Zwaarder of niet, groter of niet. VW moest zicht schamen. Dat mensen dit ook nog verdedigen... _O- _O- _O- _O-

30 jaar innovatie en de auto's zijn sneller, stiller, luxer, comfortabeler, veiliger en milieuvriendelijker geworden. Daar ga je wel gemakkelijk aan voorbij. Ik hoop dat die laatste (dikgedrukte) opmerking niet aan mij gericht is want dan zou ik me een beetje onterecht en ongefundeerd bejegend voelen..

Dat gezegd hebbende: we gaan érg offtopic (ik voorop).
 
Laatst bewerkt:
VW moest zicht schamen. ... _O- _O- _O- _O-

VW hoeft zich niet te schamen omdat ze een product maken dat consumenten afnemen.

Ik zou zeggen dat de consument zich zou moeten schamen omdat die slechts bereidt is om te kijken naar verbruik als het gevoelig wordt in de portomonaie. Volgens mij een duidelijk signaal dat de maatschappij weinig geeft om zaken als milieu. Uitzonderingen daargelaten is het vooral politiek correct om er anders over te praten.
 
....Ik meen dat we 30 jarig terug nog bij de Golf 1 waren. Of een Golf 2 diesel met of zonder turbo geleverd is dat weet niet, dus dat moet ik in het midden laten....
Wel... Ik heb er één gehad.

Er waren zelfs meerdere turbo versies.
Ik had een zogeheten milieudiesel, de eerste met katalysator (1990), had weinig extra vermogen maar hij reed wel fijn.
Verder was er de GTD, die had blijkbaar een hogere turbodruk en meer vermogen.
Al die diesels waren nog van het voorkamer model, dus indirect ingespoten.

...Dat gezegd hebbende: we gaan érg offtopic (ik voorop)....
Valt wel mee toch ? Een elektrische BMW mag toch een discussie losmaken over de evolutie van onze voertuigen, of het gebrek daaraan...
 
Terug
Bovenaan Onderaan