BMW Concept E

Er zijn nu ook al redelijke elektrische scooters te koop. Heb je al eens op een Vectrix VX1 gereden? Regel een proefrit.


Easyparts ken ik ja.
Bedankt voor de tip.

Ik heb inderdaad al eens een VX1 "vast mogen houden".
(Proefrijden wil ik het niet echt noemen.)
Maar dan wacht ik toch liever nog even tot er iets komt van een merk als BMW of zo.
(Yamaha *O* )

Alhoewel ik ze best een serieuze kans had willen geven bij Vectrix.
Ik was blij verrast toen ik hem voor het eerst zag op de motorbeurs.
En het elektrisch rijden ben ik niet bang voor. Eerder tegenover gesteld.
Max koppel vanaf 0 km/h lijkt me nu eenmaal zalig.
En de keren dat ik langere ritten maak zijn op 1 hand te tellen. (90% = w.w.)
Maar een bereik van ~150-250 km zou toch wel fijn zijn.

Ik had van de BMW C600 Sport gewoon een grotere "wauw" verwacht,
anders was ik overstag gegaan. Vooral de remmen vond ik minder dan op mijn T-max. (verdere details zal ik besparen om on-topic te blijven)
Gevolg is dat mijn T-max woensdag naast het opknappen van de schade ook zijn 20K beurt krijgt en dat ik nog even blijf genieten van de fun die een T-max nu eenmaal te bieden heeft.
Maar die E-scoot komt er echt wel. :Y
 
Laatst bewerkt:
De koppel verhalen kloppen tot nu toe niet. Alle elmoto's die ik tot nu toe heb gereden (Brammo, Zero 2011, Chinese rommel en m'n eigen scoot) hebben een trage start. Is allemaal elektronisch begrensd.
Pas na 5 a 10 meter pakken ze pas lekker op. Wat wel heerlijk is is dat als je eenmaal rolt dan heb je onmiddellijk koppel ter beschikking. Met name off road rijders hebben daar lovende woorden voor.
 
Ik heb tijdens de Intermot gisteren 2 rondjes (emotor test baan) op deze BMW mogen rijden en dat ding trekt echt onwaarschijnlijk hard weg!
Er was een behoorlijke helling en ook vanuit stilstand omhoog een enorme versnelling.
Ook hier weer de eerste meters rustig maar al veel beter dan mijn eigen Vectrix.
Jammer dat hij pas in 2014 komt (als ze hem al gaan leveren).
 
Interessant; heb je nog meer wetenswaardigheden over deze motor ?

....De koppel verhalen kloppen tot nu toe niet...
Dat ze elektronisch begrensd zijn zou kunnen; ik verklaar die trage start anders.

Voor acceleratie heb je vermogen nodig; Watt's, Joules per seconde. Je moet er immers binnen korte tijd een grote hoeveelheid bewegingsenergie in stoppen. Die tijd is belangrijk, het gaat dus over meer dan alleen koppel.

Nu heeft een elektromotor al van nul af aan een groot koppel, maar omdat ie bij de start nauwelijks draait levert ie nog bijna geen vermogen.
Pas als je wat snelheid ontwikkelt komt er meer vermogen vrij en neemt de acceleratie toe want vermogen = koppel X toerental.
 
Terug
Bovenaan Onderaan