BMW EVO rem niet meer leverbaar?

GS-Her

Rookie
28 mei 2011
8
0
Jaren geleden had ik een R1150R met ABS en EVO remmen; electrisch bekrachtigde remmen. Die fiets remde waanzinnig...

Ik hoor niets meer over de EVO remmen. Een vriend vertelde me zelfs dat het EVO systeem niet meer in geleverd wordt, vanwege beperkingen (remmen werkte alleen met ingeschakeld contact, hetgeen veel schadegevallen opleverde bij het verrijden van de motor, bijvoorbeeld in de garage).

Gezocht op internet, maar kan er niet veel over vinden...
Zijn de EVO remmen inderdaad uit productie gehaald? Sinds welk jaar is dat?
 
Jaren geleden had ik een R1150R met ABS en EVO remmen; electrisch bekrachtigde remmen. Die fiets remde waanzinnig...

Ik hoor niets meer over de EVO remmen. Een vriend vertelde me zelfs dat het EVO systeem niet meer in geleverd wordt, vanwege beperkingen (remmen werkte alleen met ingeschakeld contact, hetgeen veel schadegevallen opleverde bij het verrijden van de motor, bijvoorbeeld in de garage).

Gezocht op internet, maar kan er niet veel over vinden...
Zijn de EVO remmen inderdaad uit productie gehaald? Sinds welk jaar is dat?

Ik denk dat dit een vd redenen geweest is om die EVO remmen eruit te halen... Je contact staat natuurlijk altijd wel aan tijdens t rijden, maar wat gebeurt er dan als je eoa technische storing krijgt tijdens t rijden :o
 
was schijnbaar ook een erg gevoelig systeem waar bmw onder garantie veel aan heeft moeten vergoeden. Daarnaast wil ik het persoonlijk absoluut niet. Laatste GS waar dit onder zat was geloof ik de 2006 serie(adventure iig)
 
Ik had het op mijn R850R van 2005. Best wel een fijn systeem. Samen met abs weet je dat je in noodsituaties altijd het maximale uit je remmen kan krijgen.
Remmen ging ook wel met uitgeschakel contact, alleen een stukkie minder. Zelfde als de rembekrachtiging van een auto niet werkt.
 
BMW is inderdaad gestopt met het monteren van de EVO remmen. De reden was dat er te veel ongelukken/ongelukjes gebeurden als het systeem om welke reden dan ook was uitgeschakeld, dan was de benodigde remkracht veel hoger wat tot verrassende situaties kon leiden.
 
BMW is inderdaad gestopt met het monteren van de EVO remmen. De reden was dat er te veel ongelukken/ongelukjes gebeurden als het systeem om welke reden dan ook was uitgeschakeld, dan was de benodigde remkracht veel hoger wat tot verrassende situaties kon leiden.


Het systeem gebruikte meer stroom dan de dynamo leverde en dus draaide op de accu.
Niks mis mee, als de accu maar vol is. Maar bij rijvaardigsheidstesten, waarbij veel gestopt werd en dan weer gestart, en veel geremd, Dan werd de accuspanning te laag en werkte het systeem niet voldoende. Daar kwamen klachten over, vooral na een wat vreemd ongeluk. Daarom is men met dit systeem gestopt.

EgbertO
 
Terug
Bovenaan Onderaan