BMW F 650 GS of Kawasaki Versys 650

Lady-M

MF veteraan
10 aug 2003
3.145
154
Julianadorp
Sinds kort ben ik (weer) aan het rondkijken naar een motor. Manlief en ik delen nu een motorscooter en dat is best leuk, maar het is natuurlijk iets anders dan het échte motorrijden, al zullen de meningen daar misschien over verdeeld zijn.

Omdat mijn jongste zoon aan het lessen is en zijn motor al in de garage staat, gaat het bij mij ook weer kriebelen. Wat zoek ik?

De motor moet niet te zwaar zijn qua gewicht, ik ben zelf een lichtgewicht, maar niet klein. Verder houd ik wel van wat vermogen, een naked kan helaas niet vanwege nekklachten. Ik heb gereden op een geweldige KTM 690 Duke, echt een geweldige motorfiets, maar helaas zit ik daarop teveel met mijn bakkes in de wind en aangezien wij altijd eerst een paar honderd kilometer snelweg moeten trotseren voordat we ergens zijn waar we graag rijden, valt deze helaas af ;(

Ik heb ook op een BMW F 650 GS uit 2008 gereden met slechts 18.000 km op de teller. Mooie motor, maar relatief prijzig. Hij rijdt wel voortreffelijk, schakelt heel soepel, totaal niet bokkig en lekker voor het betere bochtenwerk :] Het voelde heel vertrouwd. Wel last van de wind op de snelweg, maar dat is misschien op te lossen met een hogere ruit. Het zicht in de spiegels kan beter.

Vandaag was de fonkelnieuwe 2016 Versys aan de beurt. Het vorige model vond ik wat tam (manlief had er een) en niet echt mooi om te zien. De nieuwe uitvoering is op veel fronten een stuk beter dan de vorige. De proefrit duurde ruim anderhalf uur. Ik heb hiervoor een ER6-N en een F gehad, dus het voelde direct bekend. Beetje bokkig en je moet het gas nauwkeurig doseren. De zit is voor mij perfect, voetjes plat op de grond, ik kom wel met mijn scheen tegen het stepje aan als ik stilsta. Beetje onwennig, misschien. Het zicht door de spiegels is een stuk beter dan bij de BMW. Het zadel zit heerlijk zacht (bij gebrek aan zitvlees) en van de wind had ik zelfs bij 150 km/u geen last. Voor een relatief laag bedrag extra heb ik met de Versys wél een fonkelnieuwe motor, dus ik neig naar de Kawa, maar ik vind de BMW fijner rijden. Wat minder nerveus denk ik.

Andere motoren zijn ook de revue gepasseerd, zoals de Yamaha Tracer (te hoog), de V-Strom van Suzuki (ben ik niet gek van), de Honda NC750 (minder vermogen). Ik ga zeer waarschijnlijk een keuze maken tussen de BMW en de Versys. Wat denken jullie?
 
Als je de BMW lekkerder vindt rijden dan zou je die keuze moeten maken, vind ik. Hoeveel km maak je per jaar? Met een nieuwe schrijf je veel meer af. Je zegt het al: de BMW vertegenwoordigd een hoger waardebehoud. Moderne motoren kunnen veel km'ers maken, dus er is niets mis met een occasion met bijvoorbeeld 10.000

Zadel: ondanks dat een zacht zadel comfortabeler lijkt, zit hard schuim na langere tijd beter, ook met weinig vet op je derrière.

Particulier kun je echt koopjes vinden voor minder dan nieuwprijs Kawa denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Als je de BMW lekkerder vindt rijden dan zou je die keuze moeten maken, vind ik. Hoeveel km maak je per jaar? Met een nieuwe schrijf je veel meer af. Je zegt het al: de BMW vertegenwoordigd een hoger waardebehoud. Moderne motoren kunnen veel km'ers maken, dus er is niets mis met een occasion met bijvoorbeeld 10.000

Zadel: ondanks dat een zacht zadel comfortabeler lijkt, zit hard schuim na langere tijd beter, ook met weinig vet op je derrière.

Particulier kun je echt koopjes vinden voor minder dan nieuwprijs Kawa denk ik.


Het wordt waarschijnlijk toch de BMW, maar dan een nieuwe F 700 GS. Ik denk dat ik met een hogere ruit en een comfortzadel al een heel eind kom, maar het karakter van de Versys kan ik niet veranderen. Ik kan de BTW verrekenen, dus voor mij is een nieuwe motor interessant.
 
Ik heb zelf de eerste Versys gehad; probleemloos en een heerlijk blok. Uiterlijk was wat minder met die paddenstoelenkoplamp :? .
De nieuwste Versys is daarentegen prachtig om te zien; veel dynamischer dan de BMW F700. Die vind ik persoonlijk qua uiterlijk geen topper. Zal vast lekker rijden, daarvoor is het een BMW. Kwaliteit van BMW is ook niet meer wat het vroeger was hoor ik om me heen, maar de after sales service schijnt wel weer goed te zijn.

Qua betrouwbaarheid, blok en uiterlijk zou ik voor de Kawa gaan. Maar dat is persoonlijk natuurlijk. Als je de BMW lekker vindt rijden, dan maak je voor jezelf de juiste keus! Veel plezier met je keuze/aankoop.
 
Ik heb zelf de eerste Versys gehad; probleemloos en een heerlijk blok. Uiterlijk was wat minder met die paddenstoelenkoplamp :? .
De nieuwste Versys is daarentegen prachtig om te zien; veel dynamischer dan de BMW F700. Die vind ik persoonlijk qua uiterlijk geen topper. Zal vast lekker rijden, daarvoor is het een BMW. Kwaliteit van BMW is ook niet meer wat het vroeger was hoor ik om me heen, maar de after sales service schijnt wel weer goed te zijn.

Qua betrouwbaarheid, blok en uiterlijk zou ik voor de Kawa gaan. Maar dat is persoonlijk natuurlijk. Als je de BMW lekker vindt rijden, dan maak je voor jezelf de juiste keus! Veel plezier met je keuze/aankoop.


Klopt hoor, je hebt helemaal gelijk. Die Versys is werkelijk schitterend, mooie kleur ook, vooral die oranje. Toch vond ik hem wat nerveus met rijden, terwijl ik nota bene twee ER6-en heb gehad, met dezelfde motor. Mijn eerste gevoel op de BMW was dan ook heel goed, het voelde vertrouwd met een lang bereik tussen de versnellingen. De nieuwe BMW F 700 GS in het wit met het rode frame vind ik persoonlijk wel heel mooi, maar het is een kwestie van smaak.
 
Het is inderdaad de BMW geworden. Manlief rijdt op een Honda Silverwing scooter, maar waar we al bang voor waren: dat past niet goed bij elkaar qua rijstijl. Hij heeft vandaag een Suzuki V-Strom gekocht, na eerst een proefrit te hebben gemaakt op een nieuwe Versys, maar ook hij vond hem erg bokkig en nerveus.
 
Ik kan de BTW verrekenen, dus voor mij is een nieuwe motor interessant.

ik ben ook van plan om een nieuwe motor te kopen, hoe kan je dat regelen dat je de BTW kan verrekenen, cq niet betalen. Dan kan ik voor dat geld wat ik overhoud, weer iets anders kopen. :Y
 
Laatst bewerkt:
ik ben ook van plan om een nieuwe motor te kopen, hoe kan je dat regelen dat je de BTW kan verrekenen, cq niet betalen. Dan kan ik voor dat geld wat ik overhoud, weer iets anders kopen. :Y

Dan moet je een eigen bedrijf hebben
 
Terug
Bovenaan Onderaan