BMW F-Reeks Topic deel III

Hallo F-reeks vriendjes :)

Vandaag na lang wikken en wegen besloten afscheid te nemen van m’n blauwe vriendje...

De F800ST heeft me veel geleerd, veel kopzorgen gekost, we hebben een enorme berg plezier gehad en mooie ervaringen opgedaan. Helaas komt daaraan nu een eind.

Er is al aardig wat onderhoud voorbij gekomen in de 35k die ik ermee gereden heb (totaal staat nu op 81k). Nu lijkt er helaas binnenin het motorblok echt iets mis te zijn. Hij verstookt ongeveer 1:1000 olie en geeft dikke pluimen blauwe rook af 😞

Tijd dus voor een nieuw avontuur! Vanaf eind volgende week neem ik afscheid en ga ik over op een Kawasaki Versys 650. Heel andere zit en gevoel!

Dank jullie wel voor de antwoorden op de vragen die ik gehad heb hier :)

Groetjes,

Chantal
 
Nou dit bovenstaande geeft nog niet veel goede moed...
Ik zit juist te kijken voor een andere motor: Versys, V-Strom, Multistrada, F800ST ...zoiets.
Er staat een mooie 2006 F800ST (ook blauw) bij een motorzaak met 33.000km.

Komt het er dan op neer dat ik al na 7.000km een rekening a €900 mag verwachten, voor die gevreesde 40.000 beurt?
Dan is het goedkoper om een ST met minder km's te zoeken.

En hoeveel kan je zelf doen aan deze motor: Moet je de computer/canbus uit kunnen lezen voor een oliewissel, andere knipperlichten, sportuitlaat monteren etc?
Kan je bv een melding voor oliewissel zelf uit de boordcomputer halen, nadat je deze eenvoudige klus hebt gedaan?

En kan/mag een gewone dealer (bv Motoport) ook het onderhoud doen, of zit je verplicht bij BMW?
 
Laatst bewerkt:
Nou dit bovenstaande geeft nog niet veel goede moed...
Ik zit juist te kijken voor een andere motor: Versys, V-Strom, Multistrada, F800ST ...zoiets.
Er staat een mooie 2006 F800ST (ook blauw) bij een motorzaak met 33.000km.

Dat is leuk, met mooi weinig km!

Komt het er dan op neer dat ik al na 7.000km een rekening a €900 mag verwachten, voor die gevreesde 40.000 beurt?
Dan is het goedkoper om een ST met minder km's te zoeken.

Nee joh, er rijden er genoeg rond die pas bij 80K de riem voor het eerst vervangen.
En als je zelf handig bent doe je het zelf voor veel minder.
Link naar juiste riem staat iets eerder in dit topic.

En hoeveel kan je zelf doen aan deze motor: Moet je de computer/canbus uit kunnen lezen voor een oliewissel, andere knipperlichten, sportuitlaat monteren etc?
Kan je bv een melding voor oliewissel zelf uit de boordcomputer halen, nadat je deze eenvoudige klus hebt gedaan?

2006 heeft geen service indicator.
Dus niet resetten.
Andere uitlaat, motormanagement past zich automatisch aan binnen paar honderd km.
Voor andere knippers kan het nodig zijn de boordcomputer te laten instelen. Maar afhankelijk van wat je er op zet.

En kan/mag een gewone dealer (bv Motoport) ook het onderhoud doen, of zit je verplicht bij BMW?

Wat moet je in vredesnaam bij motoport?
Meeste daarvan zijn trouwens toch ook bmw dealer?
Binnen garantie zit je wel aan officieel bmw dealer vast lijkt me.

Ik heb al 3 f800st gereden, allen van zo'n 20K km naar 100K km. Ik zou die uit 2006 met 33K km zo kopen.
Bij Molenaarmotors in IJsselstein hebben ze er ook een staan, met 57K km. Die heeft de 40K beurt al gehad :)
 
Hallo mede F-klasse ridders,

Ik rij een ex overheid F650Gs 2009 model. Ondertussen binnen een jaar van 86k naar 116k gereden.
Kleppen gesteld bij 115k en niet gelet op de nokkenas ketting.
Nu hoor ik een duidelijk getik aan de NAKS kant bij een koude en warme motor en ook tijdens neutraal en versnelling.

Mijn plan is eerst om de ketting en geleiders te controleren. En sowieso de spanner al te vervangen.

Echter kan ik nergens waardes vinden over de ketting en geleiders. Iemand hier al ervaringen mee?

Waarschijnlijk ga ik de NAKS ketting ook vervangen. Iemand dit al gedaan met het blok nog in het frame?
 
Nokkenaskettingspannerketting?
Om daar bij te komen moet je het blok splitsen he?
 
Nokkenaskettingspannerketting?
Om daar bij te komen moet je het blok splitsen he?

Yep.

Kettinggeleiders kan je ook niet vervangen, athans een vd twee zit ingesloten door de cilinderkop. Om de kop te lichten moet het blok er ook uit.

Ik zou kijken of je wegkomt met alleen een spanner (inclusief het veertje dat er er later bij is gekomen tussen de schroefdop en de plunjer, zie exploded view).

spanner niet zomaar vervangen, kleppendeksel los en timing na het vervangen controleren!!!!!

Niet hier huilen als je het toch zo hebt gedaan. Nokkenprofiel is erg aggressief en de timing verspringt meestal al uit zichzelf als de spanner los is.

Na afloop vd werkzaamheden olie verversen voor de juiste viscositeit, te weten 15w-50. Ik ken genoeg motorzaken die er 10w-40 ingooien en dan wordt ie ook erg luidruchtig.
 
Mastertommy vat het even samen, en zo is het zoals je het zou moeten doen :) :^
 
Dat is leuk, met mooi weinig km!

Nee joh, er rijden er genoeg rond die pas bij 80K de riem voor het eerst vervangen.
En als je zelf handig bent doe je het zelf voor veel minder.
Link naar juiste riem staat iets eerder in dit topic.

2006 heeft geen service indicator.
Dus niet resetten.
Andere uitlaat, motormanagement past zich automatisch aan binnen paar honderd km.
Voor andere knippers kan het nodig zijn de boordcomputer te laten instelen. Maar afhankelijk van wat je er op zet.

Wat moet je in vredesnaam bij motoport?
Meeste daarvan zijn trouwens toch ook bmw dealer?
Binnen garantie zit je wel aan officieel bmw dealer vast lijkt me.

Ik heb al 3 f800st gereden, allen van zo'n 20K km naar 100K km. Ik zou die uit 2006 met 33K km zo kopen.
Bij Molenaarmotors in IJsselstein hebben ze er ook een staan, met 57K km. Die heeft de 40K beurt al gehad :)
Deze staat bij Motoport, vandaar ik deze zaak benoem. Geen BMW dealer trouwens.

Proefrit gemaakt, uurtje op pad geweest. Reed wel fijn, maar wat is (voelt) hij klein. Ook niet zo rechtop als verwacht, meer zoals mijn GSX600F. Wel een heerlijk geluid (en dat al met een standaard demper).

Deze had geen terugroepacties gehad en of hij last heeft van de zuigers? Hij maakt wel flink wat herrie bij het blok, maar ik heb geen referentiekader. Verkoper geeft aan dat dit het gewone geluid is. Heb wel wat clipjes opgenomen bij koud/warm blok en met koppeling in.
 
OK, die lijkt wel heftig te klinken inderdaad.
Hoewel, de 2006'en die ik heb gehad klonken ook wel zo.
En die heb ik toch rustig naar 100K gereden.

Maar, bij twijfel niet doen.
Zeker niet bij een niet-BMW-dealer-Motoport.
Die probere je sowieso van alles wijs te maken.

Kijk deze ook even:
https://bmwuv.app.bmw.nl/motorrad/zoeken/resultaten/details/id/MRFJ75
Dank. Ja het voelt dan een beetje als een gok. Helaas zijn er niet veel F800ST's in die prijsklasse én > 2008. Logisch ook.
En om nou meteen het budget naar €6.000 op te hogen..

Nouja, eerst maar eens met een V-Strom testen. De Versys (eerste model) valt af ivm te lelijk en de Multistrada 620 ivm te hoge kosten.

De link heb ik ook even bekeken, maar die heeft geen F800S / ST. Enkel de nieuwere R en GT.
 
Ah juist, nu komt hij er wel tussen. Via het keuzemenu van de algemene site staat er geen F800ST tussen.

Maar dit is dezelfde prijs, kleur en garantie, maar dan een keer zo veel km's, hetzelfde risicovolle bouwjaar, geen koffers en 3x zo ver rijden. Geen upgrade ;)
Of bedoel je te zeggen dat deze misschien niet het geluid maakt?

Ander vraagje: het schijnt dat 800S nog wel eens omgebouwd wordt naar een 800ST. Ik heb via een online onderdelenhuis al een 800ST kroonplaat gevonden. Past dit 1 op 1? En zijn er ervaringen welke kabels dan verlengd moeten worden? Meestal de rem en als je pech hebt ook de koppeling. Want er zijn best wat mooie 800S te vinden.
 
Heel eerlijk zou ik die grijze blokken overslaan en doorsparen voor een 800gt :)
 
Ja, maar dan is het toch ook niet heel logisch om je afgesproken budget stuk te slaan op een motor waarvan bekend is dat de zuigers kantelen.. :+ Ik weet dat er genoeg rond rijden die het blijven doen, maar ik heb er ook wel eens gehad die gewoon biem zei op de snelweg :+
 
Ja, maar dan is het toch ook niet heel logisch om je afgesproken budget stuk te slaan op een motor waarvan bekend is dat de zuigers kantelen.. :+ Ik weet dat er genoeg rond rijden die het blijven doen, maar ik heb er ook wel eens gehad die gewoon biem zei op de snelweg :+
Klopt, daarom dat ik hier ook even navraag doe ;)
Ik ga het budget of iets ophogen (2009/2010 ST...maar dan wel zoals ik hem wil, met koffers en géén grijze kleur) of proefrijden op een non-ABS V-Strom 650 2005-2006.
 
Kunnip..
En kan/mag een gewone dealer (bv Motoport) ook het onderhoud doen, of zit je verplicht bij BMW?
De garantie zal al wel verlopen zijn, daar zou ik mij niet druk over maken. Mijn F800ST heb ik in Wormerveer gekocht bij de motoport met zo'n 36K op de teller. Bij de koop de 40K wel mee laten nemen (voor hun rekening). Helaas ben ik wel gezegend met de kantelende zuiger, maar 17K later nog geen problemen.
Onderhoud doe ik bij de Triumph dealer in Noord-Scharwoude (motorcentrum Bruurs). Geen BMW dealer meer, maar (naar mijn bescheiden mening) wel een goede service, adviezen en prijs. De leenmotor bij het onderhoud ging onder het kopje: "vol mee, vol terug". Dus alleen benzine kosten.

Offtopic: Rijdt wel leuk zo'n Triumph Srambler 900..
 
Ik weet niet waar
Zo klinkt hij koud

Zo klinkt hij warm (na 45min rijden)

Het geluid neemt flink af bij de koppeling inhouden. Tijdens het rijden merk ik er niets van. Valt dit dus onder de door o.a. @MasterTommy benoemde 'ver vandaan blijven' geluiden? Of is dit het geluid wat ze nieuw ook maken?

Ik weet niet waar je precies woont. Ik woon in omg rotterdam en als je wilt kan je mijn blok wel eens beluisteren. Ik heb een 2008 motor met een grijs blok. Tja hij klinkt als een koffie molen, ik herken er geen kantelende zuiger in, maar een eigenaardig geluid hebben ze wel.

Ik rij er nu 12000km mee en ken hem niet zonder dat geluid. Hij staat inmiddels op 75000km zonder olie of water verbruik.
 
Dan voor het aanbod @Montana81 , maar ik heb vandaag al bij een 2010 model geluisterd.
Wereld van verschil qua geluid, zoveel stiller is het zwarte blok.

Wel vreemd, bij beide F800ST's waar ik heb gekeken, waren de verkopers het zeker: bij 60.000km is pas de grote beurt met de riem.
Ik meende toch echt dat ik ergens 40.000km had gelezen.

Tot nu toe heb ik alleen nog niet de ideale ST gevonden. Die met het zwarte blok zijn al vrij snel te duur - en er staan er niet veel van.
 
Terug
Bovenaan Onderaan