BMW F-Reeks Topic deel III

Beste MF’ers!

Nadat ik in juli vorig jaar mijn GT heb gekocht bij Simako-BDM en de volledige (ja dat duurde ff) berichtenreeks van de drie delen van dit topic heb doorgelezen, wil ik me graag even voorstellen. :W

A5E2502A-CC24-4724-8D55-24BBE414C130.jpeg

70813E41-6751-4D39-85F3-B3A618D4026E.jpeg

(foto’s van oktober 2019)

Gekocht met 60000 km op de klok en nieuwe banden (MPR4 GT). Bouwjaar 2013. Na één proefrit wist ik het zeker. Dit zou ‘m worden. Alleen dan wel met de Wunderlich stuurverhogers. Dat laatste maakte 'm voor mij af. Hele fijne zithouding, lekker wendbaar, zuinig en een mooi alternatief voor een kettingaandrijving. (hoewel een enkeling de riem al meer dan eens heeft vervloekt :'))

Opties & mods:
  • ESA
  • bmw comfortzadel
  • handvatverwarming
  • bok
  • zijkoffers en topkoffer
  • alarm (die herkennen de buren inmiddels ook wel vrees ik :9)
  • led rondom:
    • koplamp Hilox, met een kleine mod aan de deksel;
    • led knippers origineel;
    • led achterlicht origineel (sinds kort, netjes geplaatst door Molenaar te IJsselstein.
  • en de Wunderlich blokjes.
Nu heb ik de motor twee weken geleden uit de stalling opgehaald en begint het allemaal gelukkig weer. Voor de deur staat het beestje onder een tentje met een goed muuranker. Helaas is dat de enige mogelijkheid, waardoor ik er nu voor koos om ‘m vier maanden winterslaap te gunnen. Als de winters zo zacht blijven als deze, dan blijf ik misschien wel rijden en zal ‘ie het hele jaar onder het tentje bivakkeren.
912972A8-DAD6-4A4D-80F6-0171F70CA02B.jpeg


De enige wensen die ik nu nog heb zijn het monteren van het BMW getinte scherm en misschien iets aan de afstelling (voelt vrij arm bij koude start en is onrustig bij rustig touren).

V.w.b. die afstelling. Zijn er leden die hier iets voor hebben gevonden? Misschien met de zgn. accelerator module of een andere mapping? Heeft iemand hier goede, of juist slechte, ervaringen mee?

Met veel plezier heb ik jullie verhalen en ervaringen gelezen. Stef53 zie ik graag als voorbeeld. Ik hoop maar dat mijn GT het net zo lang mag gaan doen.:}

Groet,
RecceR
 
Laatst bewerkt:
...
De enige wensen die ik nu nog heb zijn het monteren van het BMW getinte scherm en misschien iets aan de afstelling (voelt vrij arm bij koude start en is onrustig bij rustig touren).

V.w.b. die afstelling. Zijn er leden die hier iets voor hebben gevonden? Misschien met de zgn. accelerator module of een andere mapping? Heeft iemand hier goede, of juist slechte, ervaringen mee?

Met veel plezier heb ik jullie verhalen en ervaringen gelezen. Stef53 zie ik graag als voorbeeld. Ik hoop maar dat mijn GT het net zo lang mag gaan doen.:}

Groet,
RecceR

Veel plezier!

Wat de afstelling betreft...
Wat voor benzine stop je er in?

En daarnaast: Wat ook kan helpen is het foppen van e computer door de temperatuursensor te tweaken.
Op de F800ST hadden we op het f800-forum op een gegeven moment iemand die daar een kabeltje voor maakte.
Deze prik je tussen de kabel van de luchtsensor (onder de zitting, daar zie je hem zo zitten.)
Zit een weerstand in, waarde weet ik niet meer, die ervoor zorgt dat de computer denkt dan het een paar graden kouder is,
en daar het mengsel op aanpast.
Ik heb m geloof ik nog liggen in de garage...
 
Ja! Zo’n sensor bedoel ik inderdaad. Heb jij het zelf geprobeerd? Ging het er echt soepeler van lopen? Ik ben wel altijd wat huiverig voor dat soort fopsystemen..

V.w.b. de peut, nu met deze brandstofprijzen tank ik met plezier V-power. Dan loopt het in z’n geheel wel wat prettiger. 98 van een budgetpomp heb ik ook een tijdje geprobeerd, daarbij vond ik het lastig om een verbetering te voelen. Ik tank verder 95% vd tijd bij een onbemande Shell.
 
Zo.n sensor fopper heb ik ook geprobeerd.
Moet nog ergens in de garage liggen.
Vond het niet echt een merkbare verbetering geven.

Brandstof tank ik altijd E5 98
En 1 keer per jaar bij de seizoenstart een flesje injectiereiniger erbij
 
Ik merkte op de ST inderdaad wel verschil.
Net even iets feller, soepeler denk ik ook wel.

Ik tankte altijd gewoon E95, liefst bij onbemande pomp.
Sinds vorig jaar rijd ik R1200RT, vandaar dat de fop in de kast ligt.
 
Bedankt voor de feedback. Ik heb een verkoper van die kabels gevonden.


Ik heb even contact opgenomen. Even kijken of ik de ‘normale’ of de ‘uitgebreide’ versie wil proberen. De uitgebreide vereist dat je een buiten temp. sensor op een koude plaats monteert.
 
Bedankt voor de feedback. Ik heb een verkoper van die kabels gevonden.


Ik heb even contact opgenomen. Even kijken of ik de ‘normale’ of de ‘uitgebreide’ versie wil proberen. De uitgebreide vereist dat je een buiten temp. sensor op een koude plaats monteert.
simpelste zal de normale versie zijn
die plug je tussen de sensor en z'n stekker
uitgebreide ga je wellicht die extra sensor moeten bevestigen "ergens"

het enige wat die kabel doet is de boordcomputer een lagere luchttemperatuur melden
hierop stelt de cpu de injectie een fractie bij. zodat de F, die van nature erg arm loopt, wat rijker staat en iets soepeler reageert
 
Goede morgen,

Sinds enige tijd heb ik een vreemd gevoel in mijn stuur. Indien ik rem en over klinkers rij is er een tokkelend gevoel waarneembaar. Vorig jaar is het balhoofd lager vervangen. Ik heb de motor omhoog gehad zodat het voorwiel vrij was er was toen geen speling te voelen op het balhoofd ook geen zware punten. Ook als ik het voorwiel tegen een muur plaats en de koppeling iets op laat komen is er geen ruimte voelbaar.

Ik heb even op mijn werk gevoeld ( ik werk bij een BMW auto dealer ) Er is geen ruimte op de remblokken voelbaar.

Hebben jullie enig idee wat er overblijft?

Groet Tony
 
Goede morgen,

Sinds enige tijd heb ik een vreemd gevoel in mijn stuur. Indien ik rem en over klinkers rij is er een tokkelend gevoel waarneembaar. Vorig jaar is het balhoofd lager vervangen. Ik heb de motor omhoog gehad zodat het voorwiel vrij was er was toen geen speling te voelen op het balhoofd ook geen zware punten. Ook als ik het voorwiel tegen een muur plaats en de koppeling iets op laat komen is er geen ruimte voelbaar.

Ik heb even op mijn werk gevoeld ( ik werk bij een BMW auto dealer ) Er is geen ruimte op de remblokken voelbaar.

Hebben jullie enig idee wat er overblijft?

Groet Tony

Tokkelend gevoel als je remt over klinkers… ABS?
 
Tokkelend gevoel als je remt over klinkers… ABS?
Nee zeker geen ABS. Ik hoef maar zachtjes te remmen. Ik heb net nog aan mijn schijven gevoelt, deze hebben geen ruimte ten opzichte van de velg. Het is ook geen ruimte op mijn remblokken.

Ik dacht zelf aan axiale speling van een veer poot. Maar hoe sluit ik dat uit. Indien hij omhoog hangt geen speling voelbaar.
 
Nee zeker geen ABS. Ik hoef maar zachtjes te remmen. Ik heb net nog aan mijn schijven gevoelt, deze hebben geen ruimte ten opzichte van de velg. Het is ook geen ruimte op mijn remblokken.

Ik dacht zelf aan axiale speling van een veer poot. Maar hoe sluit ik dat uit. Indien hij omhoog hangt geen speling voelbaar.

Je zou toch verwachten moest het dat zijn dat het ook optreedt als je over kasseitjes ofzo rijdt, en niet alleen als je remt...
 
Heb je al gekeken naar je banden? Profiel en spanning. Het zou ook cupping kunnen zijn misschien?
 
Gister heeft de F800GT een kleine beurt gehad met bandenwissel. Schrok toch wel even toen ik 778 euro mocht betalen...
 
Gister heeft de F800GT een kleine beurt gehad met bandenwissel. Schrok toch wel even toen ik 778 euro mocht betalen...

Is er nog iets extra gebeurd buiten olie en filter?
Tja, BMW is niet goedkoop... Bandenwissel voor een 800 is al snel 450 euro. Voor banden kan je beter een bandenboer nemen of zelf doen...
 
Is er nog iets extra gebeurd buiten olie en filter?
Tja, BMW is niet goedkoop... Bandenwissel voor een 800 is al snel 450 euro. Voor banden kan je beter een bandenboer nemen of zelf doen...
Inderdaad
Bandencentrale, maar doe je huiswerk. Weet welke je wil voor je daar aankomt.
Tenminste zo doe ik het, maar ik heb een kleine banden fetisj
 
Banden zijn Dunlop Sportmax, verder idd oliewissel, lampen vervangen en remklauwen schoongemaakt
 
Net helaas de motor laten vallen met het op de bok zetten. Mijn voet stond er blijkbaar niet goed op, schiet ervan af en de motor valt om. Ik kon hem gelukkig redelijk zacht laten vallen, maar dat gewicht.....

Anyway, de valbeugels hebben hun werk gedaan zeg maar. Maar moet ik ergens specifiek op letten bij een motor die op zijn kant heeft gelegen, buiten de zichtbare schade dan?
 
Ja, op internet wel ja. Maar dan moet je ze er zelf opleggen. Dealer pakt percent op de banden plus werkuren. Dus ben je met een setje deftige banden snel richting 500 euro. Dat is perfect normaal bij den BMW dealer.
 
Ja, op internet wel ja. Maar dan moet je ze er zelf opleggen. Dealer pakt percent op de banden plus werkuren. Dus ben je met een setje deftige banden snel richting 500 euro. Dat is perfect normaal bij den BMW dealer.
Er zijn genoeg mensen met een banden apparaat te vinden.
Ik doe het zelf bij een jongen die wat bijklust in een rijschool met alle apparatuur.
Hij sleutelt ook in de racerij, heeft zelf talent cup gereden en werkt erg netjes.
De wielen los aanleveren is wel het aantrekkelijkst voor de prijs. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan