Geen probleem.
Ben nog steeds redelijk tevreden met de F800 (nu GT), als touring-motor en als woon-werk fiets.
Lekker licht en zuinig. Sterk genoeg. Soepel. Lekker neutraal ding.
Precies goed voor mij.
Windscherm: niet geschikt voor >120km/h, aftermarket zoeken. (is afh van je lengte en je rijstijl, ga testen)
Betrouwbaarheid op details was bij de ST een probleem: veel kleinigheden en 4x die belt stuk:, bij Driebergen, Staphorst, Dodewaard en Villach..., de Alternator stuk bij 120k (st Niklaas, en ik had nog zo gevraagd: zullen we die preventief vervangen bij 100K), kabelbreuk bij 160K (mis-diagnosed als antenne-probleem want-alle-antenes-gaan-stuk, en vervolgens misdiagnosed als accu (dus accu weer vervangen hoewel die maarnet jaar oud was, kostbaar allemaal, en veeeel gedoe) . En veel schroeven en bouten losgetrild ( rijd nog rond met reservesetje zak van motorbroek).
hm..Ook van de GT is al 1 (chassis)bout losgetrild.. maar kon ik blijkbaar nog wel 1000+km mee rijden (want in Lubljana geen voorraad en geen tijd om te helpen, in Wenen was de garage al dicht.. dan maar door naar Warsaw voor een Maandagochted-direct-dealer-bezoek....).
Koplam-gloeilamp; elke 10.000 stop die ermee... gepriegel. preventief laten vervangen bij beurt.
Binnenkort vervalt bij 80.000 wat van de garantie, dan zal de dealer wel handenwrijvend klaarstaan...
(en dan ga ik wellicht over op een Kawa Versys 1000, maar die heeft weer andere nadelen, meer kilos en ketting bv)
Oja: neem als het kan een non-dealer garage: BMW is onredelijk duuuur. Sorry voor master-tommy, maar ik heb paar slechte bmw-garage ervaringen.
Met riempech in Villach: krijg je vervangmotor mee, maar is wel voor 2000+ aan extra mankementen gevonden, die garage is lekker de hele week met mijn motor bezig geweest... (heb ik klacht over gemaakt, maar dat helpt niet: dan laat je je alleen maar kennen als too-poor-to-be-customer, en ze hebben alle onderdelen als bewijsstukken bewaard.... )
Eigen garage: weigerde na 180K het onderhoud (te veel gebruikt, te veel mankementen...), dus ik stond 4 wkn voor een flinke reis voor het blok: nieuwe motor gekocht. Was ik toch niet echt blij mee. Volgende motor wel bij andere garage...
Wel Redelijk goede ervaringen met Houtrust den haag, motoport Goes en een bmw-garage in Nijmegen.
Voorlopige opinie:
F800 is voor mijn gebruik een goed concept (licht en krachtig, geen ketting), maar is (was) niet echt degelijk.
BMW en bmw-garages: kan ik alleen aabevelen als je "patserklant" bent en geld wil/kan uitgeven.
Ik heb best veel van die "collegas" rondlopen, en die zijn allemaal heel tevreden.
En ze praten veel luider over motoren dan ik. En komen in de winter met OV of koekblik.