BMW F-Reeks Topic deel III

😄 geen uitzondering dus, dat geeft de burger moed. Dank voor de reacties. Planning van ophalen is naar verwachting aanstaande zaterdag. Ben benieuwd!
 
ik ben te lui om de fotos van kmstanden op te zoeken, maar je kan er flink kms mee maken.
nooit oilieverbruik gehad. wel riemen, voorvorkringen, balhoofdlagers, ....
je riskeert af en toe onderhoud: riem, batterij, generator, een potmeter, veel van mijn ellende staat tussen 2014 en 2020 in dit draadje, maar het waren lekkere motoren. Heel Europe mee doorgereden.

hmmm bij 180.000 viel er bij de ST een paneel af: schroeven hadden zich in het plastic gevroten, ook de GT had loskomende plastic-bevesigingen... het is allemaal wat lichtjes uitgevoerd, dus opletten als je veel trilt en veel kms maakt.
 
Bmw versnellingsbakken komen uit WO2 Russische T34 tanks, en zijn sindsdien amper geëvolueerd

:+

je leert er mee rijden.
niet vergeten duidelijke schakelbewegingen te maken, anders durf je wel eens een false neutral tegen te komen. Op de ST althans, misschien zijn ze op de GT’s iets beter.
Naaauuuw, je kunt ook overdrijven hè 😮‍💨 😉. De F800’s zijn allemaal Rotax’en en jaren ‘80-90 vanaf design. Het schakelen met natte-plaat koppeling is van een héél andere orde dan bij die Beemer’s waarbij het vliegwiel hetzelfde toerental draait als de krukas. Te denken aan de K-bakstenen, R-serie -airhead’s oilheads. De latere K serie ‘dwarsliggers’, recentere waterboxers hebben ook een natte- plaatkoppeling en kunnen schakelen als boter. Wat, als je weet hoe, met een oude boxer of K ook kunt (alleen weten hoe…)
 
Van false neutral heb ik nog nooit last gehad, zowel niet met de R (51000 Km) als met de GT (23000 Km).
Het enige wat wel soms moeilijk is is het vinden van neutral bij stilstand, dan ga je vaan 2 naar 1 en omgekeerd.
Als je tijdens het rijden naar neutral gaat is er geen enkel probleem.
 
De juiste stand van het schakel hefboom is erg belangrijk. Zorg er voor dat de hoek tussen de stelstang en de hefboom aan het blok zo dicht mogelijk tegen de 90 graden zit. Dus als het moet de hefboom van het blok afnemen en verzetten om op de ideale stand van de schakelpendaal te komen. Dus niet alleen maar met de stelstang instellen.
Bij 90 graden leg je met de kleinste slag de grootste afstand af
 
Zaterdag kan ik 'm ophalen 🎉

Ik neem de opmerkingen over het afstellen van het schakelpedaal ter harte
IMG_20210723_095910~2.jpg
IMG_20210723_095953.jpg
 
De juiste stand van het schakel hefboom is erg belangrijk. Zorg er voor dat de hoek tussen de stelstang en de hefboom aan het blok zo dicht mogelijk tegen de 90 graden zit. Dus als het moet de hefboom van het blok afnemen en verzetten om op de ideale stand van de schakelpendaal te komen. Dus niet alleen maar met de stelstang instellen.
Bij 90 graden leg je met de kleinste slag de grootste afstand af
Bij mijn S de schakeling ‘omgedraaid’ 1 omhoog, de rest naar beneden ‘trappen’. Géén last meer gehad.
 
  • Leuk
Waarderingen: *RW*
Nou gebruik ik een redelijk stevige tassenset die altijd op m'n motor blijft zitten.
Bij de Suzuki zit de uitlaat relatief laag en was dit geen probleem. Ik vermoed echter dat op de BMW de linker tas de uitlaat gaat raken.

Er zit wel een hitteschild(je) maar deze is van bescheiden omvang. Bestaan er, zover jullie weten, oplossingen in de vorm van grotere hitteschilden?

Of kan ik beter op zoek naar een set originele danwel universele koffers en zijn daar nog tips over?

Zaterdag kan ik het in ieder geval gaan uitproberen.

Screenshot_20210729-111244.jpg
 
Laatst bewerkt:
Koffersetje scoren en slotjes aanpassen naar je sleutel

makkelijker gezegd dan gedaan, je vindt ze wel tweedehands maar niet makkelijk en toch nog redelijk aan de prijs. maar wel de netste oplossing.
 
  • Leuk
Waarderingen: *RW*
Nou gebruik ik een redelijk stevige tassenset die altijd op m'n motor blijft zitten.
Bij de Suzuki zit de uitlaat relatief laag en was dit geen probleem. Ik vermoed echter dat op de BMW de linker tas de uitlaat gaat raken.

Er zit wel een hitteschild(je) maar deze is van bescheiden omvang. Bestaan er, zover jullie weten, oplossingen in de vorm van grotere hitteschilden?

Of kan ik beter op zoek naar een set originele danwel universele koffers en zijn daar nog tips over?

Zaterdag kan ik het in ieder geval gaan uitproberen.

Bekijk bijlage 1659737

Als je voor originele koffers gaat moet je ook opletten dat het wel de juiste zijn.
Je hebt zover ik weet twee versies van de BMW sportkoffers.
Eentje voor op de K1200R /S /R sport + K1300R /S en eentje voor de F800. Dit is net anders qua bevestiging en dus wel van belang anders heb je mooie koffers voor een andere fiets ;)

Weet niet hoe de tassen vastzitten maar misschien kan je deze strakker zetten waardoor ze wat hoger komen te hangen.
Zal een minder elegante oplossing zijn qua uiterlijk maar wel een hele voordelige
 
Weet niet hoe de tassen vastzitten maar misschien kan je deze strakker zetten waardoor ze wat hoger komen te hangen.
Ze hebben twee brede klittenband "banden" aan de bovenkant en straps aan de onderkant. Die straps kan ik vermoedelijk wel goed vastmaken aan de beugel en dat klittenband dan inderdaad wat korter zetten.

Ik ga zaterdag e.e.a. uitvogelen en beslissen of er al dan niet een originele kofferset gaat/moet komen.
Of alleen een topkoffer, maar ik vind de extra voertuigbreedte die tassen cq koffers creëren altijd wel een prettige bijkomstigheid.

@BtiMW ook bedankt voor je advies.

Nog 2 nachten slapen........😄
 
Hii! Ik ben zojuist eigenaar geworden van een BMW F800GSA 2013. Nu ben ik alleen nog opzoek naar twee zijkoffers. Op marktplaats staan 2 zijkoffers voor de BMW R1200GSA modellen t/m 2013. Weet iemand toevallig of deze koffers ook passen op de F800GSA?
 
Als je voor originele koffers gaat moet je ook opletten dat het wel de juiste zijn.
Je hebt zover ik weet twee versies van de BMW sportkoffers.
Eentje voor op de K1200R /S /R sport + K1300R /S en eentje voor de F800. Dit is net anders qua bevestiging en dus wel van belang anders heb je mooie koffers voor een andere fiets ;)
 
Hii! Ik ben zojuist eigenaar geworden van een BMW F800GSA 2013. Nu ben ik alleen nog opzoek naar twee zijkoffers. Op marktplaats staan 2 zijkoffers voor de BMW R1200GSA modellen t/m 2013. Weet iemand toevallig of deze koffers ook passen op de F800GSA?

Nee.
 
Als je voor originele koffers gaat moet je ook opletten dat het wel de juiste zijn.
Je hebt zover ik weet twee versies van de BMW sportkoffers.
Eentje voor op de K1200R /S /R sport + K1300R /S en eentje voor de F800. Dit is net anders qua bevestiging en dus wel van belang anders heb je mooie koffers voor een andere fiets ;)
Als je geen sportkoffers (vario type) wil gebruiken zijn er voor de GT ook Touringkoffers te koop, volgens mij nog schaarser....
 

Bijlagen

  • TouringKoffer.JPG
    TouringKoffer.JPG
    87,8 KB · Weergaven: 8
Gefeliciteerd met je 'nieuwe' GT.
Ik vind dat BMW over het algemeen heel goede, maar wel plompe motoren maakt. De GT is echt een uitzondering, een heel mooi ontworpen motor die in de praktijk enorm functioneel is. Niet zo zwaar, een laag zwaartepunt en gelukkig ook nog een motor met spatborden..........
Zoals al eerder hier gezegd zou ik de originele koffers aanschaffen. Ze zijn niet zo groot, maar met de binnentassen (ook erg duur...) zijn ze ruimer dan je denkt en goed te beladen. Met een tas achterop kan ik met kamperen alles goed meenemen.

Rob
 
  • Leuk
Waarderingen: *RW*
Danku danku.
Zijn er ervaringsdeskundige wat betreft de koffers? Ze hadden een koffer liggen zonder sleutel en heb ik gratis meegekregen. Het loshalen van de cilinder zorgt voor wat hoofdbrekens. Heeft iemand advies in het demonteren hiervan?

Voor de volledigheid:
Hij zit wel vast op de plaat
IMG_20210801_120839.jpg


Het slot staat op "open" maar de vergrendeling zit dicht en is niet open te krijgen
IMG_20210801_120756.jpg


Het lukt ook niet om het deksel in de vergrendeling te drukken
IMG_20210801_120818.jpg
IMG_20210801_120803.jpg


Iemand een tip om verder te kunnen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan