BMW F-Reeks Topic deel III

Heb al een tijdje niet gekeken hier op het forum.

Mijn St heb ik vandaag eindelijk op 100.000 km gekregen. Dit is ook niet helemaal vlekkeloos gegaan. een nieuwe spanningsregelaar,accu, en nieuwe koplamp verder maar ach, het ding rijdt nog.

Ben er nog wel tevreden mee maar voorzichtig al op zoek naar iets anders. Het is een ideale file rijder (smijter) heerlijk licht en wendbaar.
een groot nadeel vind ik wel de te kleine benzinetank, maar ach het verbruik maakt veel goed. Onder de 1 op 20 komt ie niet en dat met regelmatig zeer stevig doortuffen. dus het vele tanken neem ik dan maar voor lief.

Ik ga nu mij nu weer even inlezen op dit forum, dan ben ik weer helemaal bij..

Ik weet niet of je lijstje compleet is, maar je gaat weinig motoren naar 100k rijden zonder dat er wat 'extra' onderhoud aan moet gebeuren. Met enkel een accu, spanningsregelaar en koplamp valt het al bij al nog mee vind ik.
 
Lijkt me eerder tijd om een andere garage op te zoeken in plaats van je Beemer af te zeiken ;)

Versleten riemen is natuurlijk afhankelijk hoe je je motor gebruikt. Lees op het Engelse F800 forum dat velen de riem niet wisselen bij 24K en hem optisch beoordelen (en pas vele kilometers later, zonder problemen wisselen.) Alles afhankelijk van rijstijl natuurlijk, maar mag toch aannemen dat als je een normale rijder bent en je je motor niet in de zon hebt staan, die riem inderdaad meer kan hebben dan 24K.

Hoe kom je aan 24K?
BMW voorschift zegt (hier in NL) bij 40K vervangen.
En ook hier rijden er genoeg veel langer mee door.
Vervangen bij 80K kan ook.
Natuurlijk afhankelijk van het gebruik.
 
Hoe kom je aan 24K?
BMW voorschift zegt (hier in NL) bij 40K vervangen.
En ook hier rijden er genoeg veel langer mee door.
Vervangen bij 80K kan ook.
Natuurlijk afhankelijk van het gebruik.

Was vergeten te melden dat het 24K mijlen zijn waar men op de Engelse GT800 forum over praatten, niet kilometers... :). Dat komt dan idd neer op 40K in kilometers :t
 
Tijdje geleden was ik ook erg ziek van BMW. Bij 130000 bleken er verschillende tandjes te missen op de riem. Door ANWB naar de dealer gebracht, daar bleek dat ook de poulies vervangen moesten worden. Incl grote beurt even 2000 eu aftikken. Later alle rekeningen bij elkaar opgeteld -onderhoud en banden. Kom ik uit op 6.3 cent/km. Valt dus nog erg mee. :t
 
Het is waarschijnlijk al heel veel vaker besproken, maar lui op zoek naar de laatste inzichten als ik ben..
Het windschermpje op de F800ST.. De wind komt genadeloos op mijn schouders en helm terecht. Nu ben ik aan experimenteren met zo'n opzetschermpje, maar de juiste stand heb ik nog niet gevonden. Heeft iemand de gouden oplossing? Misschien een goede ervaring met een korter schermpje? Het moet ook weer geen fortuin aan ruitjes gaan kosten.. Voor de extra info, ik ben 1,83 m lang en ik rij altijd met (op maat gemaakte) gehoorbescherming.
En dan nu de stomme ervaring: Gister mocht ik een rondje op een harley dafietson iron 883. Windbescherming.. nêh.. dat kent dat ding niet. Het Grote Voordeel boven mijn St-tje? Ik had gewoon veel minder (lees bijna geen :X )last van de rijwind. Nog ff de nadelen.. Remmen is angst op die HD, vertragen is niet één van de betere eigenschappen. Net als die 1,5 micrometer die je moet zien te vinden om het dingin zijn vrij te zetten. Of na ieder stoplicht weer naar de tandarts omdat je vullingen er los getrild zijn..
 
Als je door een ruitje de wind vol op je blije bakkes krijgt is dat inderdaad veel erger dan op een naked. Ik had precies hetzelfde op mijn transalp. Op de 700gs heb je eigenlijk geen ruit, dat is beter. Op de RT van het werk kan je gewoon 150 cruisen met je helm open. Je zit gewoon helemaal windstil. Het varieert dus, qua motor en qua rijder (ben zelf niet overbedeeld in centimeters).

Conclusie: Er bestaat geen allesafdoende oplossing voor iedereen.
 
Probeer het eens zonder ruitje, kijken hoe het dan gaat.

Ikzelf heb de onderste schroef van het ruitje verlengd en busje van ong 1 cm er onder gezet,
Daardoor kantelt de ruit iets waardoor het voor bij prima is zo.

ik ben 1.81 lang.
 
Kuipjes, wind...

ben 177.

Op de ST had ik een aftermarket die kleiner was dan de original: dat beviel het beste.
Na een ongeluk in Servie (Mei 2015, zie topic) heeft er 4 weken een originele ruit op de ST gezeten, en dat was niet lekker, vooral niet bij autobahnsnelheiden. Dus snel naar MDI voor een kuipje.

GT original kuipje was ook niet lekker bij hoge snelheid,
Voor de GT heb ik alleen een ietsiepietsie kleinere kiup gevonden, en daar staat nu zo'n dom opzetding bovenop om turbulentie te verminderen. niet cool, wel effectief.
ik denk er over om er een stuk af te laten stralen door een watersnijder.

Als ik een dikke handdoek onder mn kont leg zit ik boven de turbulentie... just saying.

oja: de bmw-originele garage denkt dat de extra druk die het opzetruitje oplevert kan leiden tot druk en trillen en algemeen problemen in het toch al dunne plastic van de kuip: Kuip is daar nl niet op ontworpen, en bij hoge snelheid komt er best wat kracht op. U bent gewaarschuwd (ik zal straks wel halverwege polen komen te staan met een losse kuip ofzo.. zou niet eerste keer zijn, en onderhoud daarom altijd minimaal 1000 km VOOR een lange reis .. Losse bouten en gedonder heb ik iets te vaak gehad direct na beurt, sorry)

De tests van mijn ruitjes, gedaan bij MDI in brabant, ze zijn heel soepel daar, staan ergens in deze draadjes, in July 2015 voor de ST en in Mei 2017 voor de GT. zoekfunctie.. als-tie werkt...
 
Laatst bewerkt:
MotoMarz & pdv_moto, Dank!

Dank voor de tips! Ik zal het ruitje kantelen, kijken of dat het rijden beter maakt.
MDI in Brabant.. Dat gaat me pas eind juli lukken vrees (iets met werk en gezin enzo), maar die ga ik proberen als het kantelen niet werkt.
Nogmaals, dank!!
 
Ha allemaal, ik heb ooit een grapje gemaakt over het gladde zadel. Nu heb ik er toch een serieuzere vraag over.

Afgelopen vrijdag met een duo-passagiere achterop gereden. Toch zat het niet helemaal lekker, zoals het wel zat op mijn oude F650. Zij had wat last van het naar voren glijden (ja, ik ben woest aantrekkelijk, maar ik denk niet dat dat aan mij lag...) en ik moest werken om te blijven zitten en ook niet naar voren te glijden op het zadel.

Hoe kan dit toch en blijkbaar heeft niemand anders daar problemen mee? Al hebben mijn beide zussen die nog wel eens achterop willen springen er ook last van. Is het dan een kwestie dat de duo strakker tegen mij aan moet zitten, of juist verder weg (maar dan, bij remming, komt de duo harder naar voren).

Tips, ervaringen? Help? :) dank alvast,
 
Dat glijden op het zadel is nogal afhankelijk van het materiaal van de broek
in combinatie met het materiaal van het zadel.
Mijn motorbroek heeft soort van antislip op het zitvlak,
nooit problemen met verschuiven.
Als mijn vrouw achterop zit zit ze ook prima, geen geschuif.
 
Hangt ook erg af van slijtage. Een nieuw zadel glijdt erg. De RT van het werk heeft 40k en daar zit ik muurvast op. Laatst reed ik op een met 500km op de teller en het leek alsof ik op bruine zeep zat...
 
Hier wel ja :)
Ook niets speciaal te melden, 700gs doet het gewoon prima ;)

Verwachten we wat anders van BMW? ;)

Hier ook lekker woon - werk op de motor voor 4 dagen in de week. Als het kan lekker binnendoor zowel heen als terug. Zodra het mooie weer echt komt (al hebben we wel al een aantal weken goed weer gehad) met wat kleine omwegen naar huis. Zelfde weg begint toch te vervelen, ookal zijn er bergen en een meer in zicht... :P
 
0SSn3v.jpg
 
Even een update over mijn schermperikelen..
Via marktplaats heb ik een, geinig voor weinig, een kort schermpje voor de F800ST op de kop kunnen tikken 8-)
Vandaag getest en met 130 heb ik minder herrie in mijn helm dan met 90 met het lange scherm. Dus nu is het heerlijk :] zeker met dit weer *O* . Enig "nadeel": om de een of andere reden vrees ik dat mijn routes langer zullen duren met dit scherm en mooi weer. })
 
Hoezo :?
Die is toch niet vies?

Hmm.. Dan heeft mijn telefoon vast een pollenfilter.. :+
het komt op de foto niet zo goed.. Nee.
Het komt op de foto heel goed uit! Je ziet de pollenwaas niet... :z Iets met die :X berk en al die andere planten B| . Maaruh.. Dank voor het compliment! *D
 
Hmm.. Dan heeft mijn telefoon vast een pollenfilter.. :+
het komt op de foto niet zo goed.. Nee.
Het komt op de foto heel goed uit! Je ziet de pollenwaas niet... :z Iets met die :X berk en al die andere planten B| . Maaruh.. Dank voor het compliment! *D

Als ik er aan denk zal ik vanmiddag die van mij op de foto zetten,
ter vergelijk...
 
Ik vind het wel mooi ook dat korte scherm!

En idd als je die van jou al vies wil noemen dan durf ik die van mij nu niet op de foto te zetten.. :X maargoed dan heb ik tenminste wat schoon te maken over een paar dagen, eerst lekker rijden :]
 
Ik vind het wel mooi ook dat korte scherm!

En idd als je die van jou al vies wil noemen dan durf ik die van mij nu niet op de foto te zetten.. :X maargoed dan heb ik tenminste wat schoon te maken over een paar dagen, eerst lekker rijden :]

In dat geval.. Dan mag ze op de OP! *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan