BMW F-Reeks Topic deel III

Mijn ST heeft het semi-optionele extra tractor geluid bij stationair de gevreesde kantelende zuiger. Met al 52K achter de banden verwacht ik niet dat het nog een groot probleem gaat worden. Maar heeft iemand er eens iets aan laten doen? En zo ja.. Wat kost dat dan?
Ik zag wel dat ik een nieuwer blok kan kopen (zo'n € 1400), maar zijn er goedkopere opties?
Verder is het, sinds het kleinere ruitje vanwege de turbulentie, een heerlijke motor..
 
Nope, niks aan laten doen, en die motor opgereden naar ruim 100K.
Klinkt wel lekker eigenlijk ;)

Ik was ondertussen met mn 3de F800ST bezig.
Die heb ik gisteren in Amsterdam, vlak bij het werk TL gereden.
Automoblist zag het rechtsaf stoplicht aan voor rechtdoor, en ging dus rijden,
terwijl ik van, voor hem, rechts netjes bij groen wegreed.

Complicerende factor was dat kruizend verkeer van de andere kant nog even door reed,
en wij elkaar dus niet zagen omdat er een busje tussendoor kwam.
Allebei dus bij groen (bij mij echt, bij hem toch niet de juiste) oprijden, en na dat busje gas geven.
Toen waren we allebei op dezelfde plek.

Afgezien van een gekneusde teen en wat blauwe plekken niks aan de hand met mij.
Motor ziet er niet meer uit.
 
Ik heb indertijd een sloop S gekocht, die had een ongeval gehad en daarvan het blok gebruikt. Van de sloop S heb ik een aantal onderdelen verkocht en een aantal onderdelen zelf gebruikt (slijtage onderdelen) en heb ik een aantal onderdelen nog liggen. Al met al was het best een dure operatie, maar nu rijd ik alweer 70k met het andere blok.

Als ik nu de keuze zou moeten maken, zou ik gewoon doorrijden met het oude blok en dan kijken tot hoever het gaat.

@Moto Marz. Dat is wel even schrikken. Goed dat jou zelf weinig schade hebt. Een ST is nog niet zeldzaam, dus die is wel te vervangen. Met een gekneusde teen voel je inene hoe vaak je je teen stoot.
 
Dan blijf ik er rustig mee door ratelen.. Op naar de ton!! :]

@MotoMarz : Dat is inderdaad schrikken. Sterkte met je teen! Ik hoop de de motor nog goed op te knappen is.
 
Inderdaad, die teen kom ik regelmatig tegen...

Aan de linker kant zijn de kappen stuk,
Achterbrug staat tikkie scheef.
Gat in karterdeksel.
Waarschijnlijk is de motor meteen afgeslagen en heeft ie dus niet zonder olie gelopen.

Totale schade wordt door de dealer zo al op ruim 3000 geschat, alleen al de zichtbare schade.
Even wachten wat de expert gaat zeggen.

Als ie wel TL is, dan kiezen voor wat anders.
Ze hebben een F800GS Adventure staan, is best leuk denk ik.
Of een (oudere) R1200RT, of een F800GT.
 
Ik heb nu als tijdelijke motor een F850GS mee.
Met allerlei leuke gadgets.
Cruise control, traction control, led koplampen,
Esa, volledig digitale display.

Rijdt best lekker!
Alleen ruitje is niet goed voor mij wat betreft turbulentie.

Net wat meer power dan de 800st,
Rechter op zit.
Cruise control is leuke feature!
 
Dag f800 rijders!
Mijn vader rijd een gt van 2018 en zittend bij De Pannenkoekenbakker in Doesburg komt er een f800r langs met een heel lekker geluid. Mocht diegene hier zitten: wat zit hier voor demper onder? Klinkt geweldig!
 
Goedemiddag :)

Ik bedacht me dat, hoe lelijk het misschien ook is, ik het toch wel echt heel fijn zou vinden om handkappen op mijn f800st (2006) te hebben. Ik kan er alleen tot dusver nog niet echt iets over vinden.

Heeft iemand hier een idee voor een goede oplossing? Misschien custom of een ander model dat hier ook gewoon op past?

Ik hoor het graag :)

@Samurijder: ik heb de ST gekocht met 45k en de bekende tik in het blok, heb inmiddels zelf 35k zonder problemen bij gereden, het lijkt wel of er steeds meer ‘bijgeluiden’ in het blok komen, maar hij draait op zich nog prima!
 
Hoeveel ruimte houd je over tussen je stuur en het kuipwerk als je tegen de stuuruitslag aan stuurt? Je kan wel handkappen willen, maar als er geen ruimte voor is zijn de opties beperkt.
 
Goedemiddag :)

Ik bedacht me dat, hoe lelijk het misschien ook is, ik het toch wel echt heel fijn zou vinden om handkappen op mijn f800st (2006) te hebben. Ik kan er alleen tot dusver nog niet echt iets over vinden.

Heeft iemand hier een idee voor een goede oplossing? Misschien custom of een ander model dat hier ook gewoon op past?

Ik hoor het graag :)

@Samurijder: ik heb de ST gekocht met 45k en de bekende tik in het blok, heb inmiddels zelf 35k zonder problemen bij gereden, het lijkt wel of er steeds meer ‘bijgeluiden’ in het blok komen, maar hij draait op zich nog prima!
Die handkappen heb ik ook wel eens over gedacht, maar ik weet nog niet of ik er 100+ voor over heb. De stuuruitslag heb ik zelfs nog nooit over nagedacht, maar ik denk (geen garantie, red.) dat dit wel los loopt..

al 35 K erbij, netjes! Nog 10k voor de ton dus :]
Ik zit nu op zo'n 54K waarvan er zo'n 17K van mij zijn. Het blok lijkt inderdaad wel langzaam maar zeker wat meer geluiden te produceren, maar zolang het allemaal nog werkt ben ik tevreden!
 
Ik heb het een keer geprobeerd, handkappen maken op de ST.
Stel oude handkappen gekocht, montagedingen beetje aangepast maar nooit echt goed gekregen.
Ze namen ook iets teveel ruimte in, stuuruitslag was niet maximaal meer,
Niet dat je daar onder het rijden last van hebt trouwens.

Kwestie van de juiste handkappen er bij zoeken denk ik.

Mijn uiteindelijke oplossing:
verwarmde handschoenen.
 
Hoi, ik heb deze soms in de winter erop zitten voor als het te gek wordt met de kou.
Zijn redelijk makkelijk te monteren met ik dacht een sluitring tussen stuureinden en de handkappen.
Het zijn géén super grootte, maar geven toch redelijk wat bescherming.

1392519


Handkappen Acerbis Dual Road
 
Motor (F800ST) staat voor een grote beurt bij Jensen. Riem moet vervangen, remschijven moeten vervangen en waarschijnlijk banden ook. Slik, mooi grapje....

Hebben jullie nog adviezen qua banden? Welke zijn aan te bevelen? Mede gelet op prijs-kwaliteit verhoudingen!
 
Ik had op de F800ST Michelin Pilot Road II liggen, heerlijke banden, die lang mee gaan.
1x PR III geprobeerd, die waren stuk sneller op, en bevielen me minder wat grip enzo betreft,
 
Motor (F800ST) staat voor een grote beurt bij Jensen. Riem moet vervangen, remschijven moeten vervangen en waarschijnlijk banden ook. Slik, mooi grapje....

Hebben jullie nog adviezen qua banden? Welke zijn aan te bevelen? Mede gelet op prijs-kwaliteit verhoudingen!


Ik zou in ieder geval zelf even ergens anders een riem regelen, kan zo 200€ schelen...

Je kan zoeken op continental CT1158
 
Laatst bewerkt:
Ik zou in ieder geval zelf even ergens anders een riem regelen, kan zo 200€ schelen...

Je kan zoeken op continental CT1158


Channie, thanks voor je reactie. Ik heb dit bij Jensen aangegeven, die wist van niets. Zjin dit riemen die BMW ook gebruikt? (En betalen we dus 180 euro voor het merk BMW)? En hoe zit het met de kwaliteit in dezer? Gaan deze ook 40k mee? Zelf ervaring mee?

Anderen die met deze riem ook ervaring hebben? Ik hoor graag,
 
hm. lees maar eens terug.
bij mijn gebruik gaan die (bmw 300E) riemen altijd stuk rond de 30K.
ik rijd nogal vaak (te)snel door europa (met een reserver riem in de topkees)
 
Komt dat door jouw rijgedrag of door de kwaliteit van de riem? :)


Nog een vraag: de CT1158 is gewoon voor de motor geschikt toch? Of moet ik een speciale motor-riem daarvoor hebben?
M.a.w. hebben jullie misschien een link?
 
Laatst bewerkt:
Dat is precies dezelfde riem als dat de dealer ook gebruikt.
https://www.onderdelenstore24.nl/7004352-contitech-getande-riem
pdv verslijt die dingen alsof het niks kost.
Maar er zijn er genoeg die de riem pas bij 80.000 km hoeven te vervangen.

Vanaf de 40K beurt goed in de gaten houden.
Scheurtjes aan de basis van de tanden?
Dan vervangen, voor het te laat is.
Maar is er niets te zien: rustig laten zitten tot de volgende beurt.
 
Zijn scheurtjes/beginnende rafeltjes te zien, advies Jensen is dus vervangen!

En hoe eenvoudig/moeilijk zou het (zelf) vervangen van de riem zijn?
 
@DeadlyRon De riem is idd dezelfde die BMW gebruikt. Ik rij er zelf nog niet lang genoeg mee om de duurzaamheid te beoordelen. Mijn oude riem is 65000km meegegaan. Ik heb 'm besteld bij autodoc volgens mij. (staat niet erg goed aangeschreven, maar is bij mij goed gegaan Getande riem CONTITECH Aantal tanden: 173, 1903mm — artikel: CT1158. Nu kopen! )

Zelf vervangen is op zich prima te doen, ik heb dat zelf toch niet gedaan omdat ik de aandrijving toch wel een dingetje vind om zelf te doen ivm veiligheid (spanning e.d. heb ik geen ervaring mee om te beoordelen) F800 Belt change - YouTubehttps://www.youtube.com/watch?v=V7wvAbzNntE hier een filmpje hoe de riem evt. te vervangen.
 
riem kost ongeveer een cent per km... is niet mis als je er over nadenkt.
En de Irritatie als je stilstaat is Major, vooral als het ergens in een ver land is, onderweg naar een afspraak, werkplaats-geen-tijd, en geen riem op voorraad....

BMW.... het gooedkoopste deel van de motor is .... de rijder.
ik wist niet van de aftermarket riemen, goede tip.

nu, ik laat het onderhoud momenteel nog gewoon, duur, bij de dealer doen, dus ik betaal de hoofdprijs.
een lam op het slachtblok.

ik probeer maar te blijven lachen.. want ik wil vooral geen onverwachte pechgevallen.
Maar de volgende motor zou wel eens bij een andere dealer vandaan kunnen komen,
of zelfs een Japanner kunnen zijn.

F800ST+ GT: Heerlijke motor, zonder meer. precies goed voor wat ik wil (in theorie, en als-tie gaat... )
maar 1) dat uitzuigen en 2) al die grote en kleine pechdingetjes, .. Dat ben ik zoo vreselijk zat.

ik zou er graag eens 5yr of 300.000 km mee rijden, en dat ga/wil ik proberen...(is nu 25mndn oud, met 119K erop)
(heb ik met koekblikken, toyotas en hondas ook paar keer gedaan, en nooit een centje pijn, gewoon lekker opgereden...)

Maar ik wil wedden ook deze motor bij de fiscale afschrijfdatum (april 2020) plotseling allerlei verouderingskwaaltjes krijgt.
en dan is tie 3 jaar oud, met waarsch 160K erop, en met nota bene een nieuw blok bij 100K (20K buiten garantie, maar toch, moeizaam, garantie gekregen..)
(nieuw blok, en daarmee nieuwe alternator, hehehe, en een nieuwe batterij, was al bij 1jr - garantie, maar die is binnenkort dus weer aan de beurt... )

oja: na de vastloper bij 100K ook twee maanden en 5000km op een (gehuurde, door mijzelf geregelde en zelfbetaalde! ) RT gereden:
ook goed bevallen. bouwjr 2006, had 45K -> 50K op tellen , geen gedoe mee gehad. ongeveer 1L olie bijgedaan op de 5000km.
Maar wel een loodzwaar ding om in/uit garages te sjouwen. en waarsch nog duurder in onderhoud.

dus
of dat duitse spul is gewoon meuk
of de dealer neemt een loopje met je
of beide.

tegenwoordig heb je die eeuwige evaluatie-schermen... can you recommend ... ?
heb ik eerlijk al een paar keer NEE op geantwoord, met toelichting.
Zowel voor huisdealer (slordig werk, vergeten bouten en gereedschap gevonden, slechte planning, geen voorraad, en vaak geen vervangmotoren)
als voor het merk (te veel kleine pech-stilstand incidenten, en te duur voor geleverde service+quality).

nb: bij pechgevallen hebben twee dealers, niet mijn belgische huisdeler, me wel aantal keren uitstekend geholpen: Houtrust DHg en Simako Elst.
Die kan ik wel aanbevelen.

Buitenlandse dealers: variable.
in Villach-Oosternrijk had ik een opgelicht-gevoel: die gingen echt op zoek naar extra werk en hij wist dat ik geen week kon wachten. Heel Duur!
Maar bij BMW-Gap (Fr), en ergens in Czech rep, en in Warsaw en Gdansk paar keer voorbeeldig geholpen.
Het kan dus wel!
 
Ik heb op de mijne wel een beetje beknibbelt qua onderhoud. Toen ik veel reed 20k per jaar, ging hij één keer per jaar voor onderhoud. 1 keer in de 40k klepspeling controleren. Ik heb nu 115K erop staan en rijd nog met de originele riem-poulies. De voorremschijven zijn nog steeds de eerste (rem niet zoveel op mijn woon werk verkeer route).

Nu rijd ik nog geen 10K per jaar, dan gaat hij één keer per jaar.

Ik heb nu het plan om tot 160k te rijden, dan moet er weer een grote beurt gedaan worden met banden riem en kleppen stellen. Dan ga ik dan weer kjiken of ik nog een rondje verder wil. Maar dan ben ik wel weer een paar jaar verder.

Hij heeft mij laatst wel een keertje laten staan toen mijn dynamo stuk was. Voor de rest gaat hij weinig stuk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan