BMW F-Reeks Topic deel III

tis wel bekend: ik kom hier alleen als er pech is. Nu weer Batterij.

Vragen:
WAT is een Goede Batterij ?
Hoe weet je tijdig dat-ie op is ? (voor je non-starting-stilstaat)

ik heb na 2 jaar en 4 maanden en 140.000km nu Twee (2, Zwei, deux, due...) batterijen verbruikt.
de Origninalbatterie (zuinig rommel?) en de garantie-vervanging (zuinig rommel?) die er na 1 jaar in ging...
Zijn de BMW batterijen zo matig of is het ikke (zal ikke wel zijn, queue puntige opm van bmw-fans).

langer verhaal:

Motor rijdt vrijwel dagelijks, en meestal langere stukken.
Motor startte al paar dagen wat lui in de ochtend.
Zondag, na bijna 48uur stilstand, startte de motor eerst niet, waarschijnlijk lege batterij.
(o.a. computer reset: de display toont dan de odometer ipv dagteller, meestal teken dat de spanning er even af was)
Maar.... half uur later, met de jumpkabel er naast, plotseling wel starten bij 1e poging, dus ... kabel niet meer nodig. rijden...

Maandag ochtend Direct OK starten. opluchting.

Vanochtend dus niet, batterij klinkt leeg.
na half uur nog eens proberen: nope.

nu zit ik (weer) op de ADAC te wachten.
(ADAC/Touring, want ik wil ook even een diagnose: alleen batterij, of dynamo of toch iets anders...)

https://myadventure.bike/Trips/2531
Zal dus wel aan mij en mijn vele kilometers liggen, maar met deze motor (en de voorgangen, een f800st, sta ik gemiddeld 3x/jaar ergens te wachten op pechhulp of de Schlepper, deels door materiaalpech, deels door slecht-vastgedraaide bouten, deels door afbrekend plastic, deels door eigen misbruik???).
Heb ook al 2x (van twee NL-wegenwachters) gehoord: overweeg een Jap, minder gedoe.

Standaard zit er een YTX14BS batterij in
Dat is ook het type die ik de eerste maal heb terug geplaatst
helaas hier niet echt lang van kunnen genieten, na 2-3 jaar (net na einde garantie) begon die ook startkuren te vertonen
soms moeizaam, dan weer vlot, dan weer erg moeizaam starten enz.
besloten om de batterij te vervangen ondanks dat ze bij testen nog steeds zijn 200A startcapaciteit had
gekozen voor de Yuasa GYZ16H, zelfde formaat maar 25% meer startvermogen, namelijk 240A
Paste perfect, enkel de bevestigingsbeugel bovenop de batterij past niet meer door een iets afwijkende vorm
hier zelf een beugeltje voor gemaakt
alle startproblemen verdwenen als sneeuw voor de zon
Let op: ze is niet goedkoop maar wel erg goed

controleer na het vervangen van je batterij ook zeker de laadspanning
de alternatoren durven wel eens overlijden op onze F'jes
 
Ik vertrek overmorgen naar Denemarken/Zweden. Momenteel 58500 km op de teller. Schat een 3000 kilometer er bij te zetten. Volgende onderhoud is op de 60k, altijd al netjes stipt gedaan. Zou het veel kwaad kunnen van er 1500 over te gaan? 95% van de ritten die ik doe zijn meer dan 45 kilometer met veel snelweg.
 
Welnee, kan geen kwaad maar ik zou voor vertrek even alle puntjes extra langslopen, vloeistoffen op peil, banden, remmen etc even kritisch bekijken al heb je nu nog maar 1 dag om er iets aan te doen.
 
Ik vertrek overmorgen naar Denemarken/Zweden. Momenteel 58500 km op de teller. Schat een 3000 kilometer er bij te zetten. Volgende onderhoud is op de 60k, altijd al netjes stipt gedaan. Zou het veel kwaad kunnen van er 1500 over te gaan? 95% van de ritten die ik doe zijn meer dan 45 kilometer met veel snelweg.

Nope, geen enkel probleem.
Ik heb de 40K beurt bij 48K laten doen, en de 50K beurt overgeslagen, meteen naar de 60K.
Geen centje pijn.
Wel af en toe oliepeil controleren, hoewel, als je nu al geen verbruik hebt, krijg het niet opeens nu wel.
 
Zijn hier toevallig langere mensen (ik ben 1.90) met een f800r? Is dat een beetje te doen? Ik heb van de week een k1200r gereden maar die is mij gewoon niet lichtvoetig genoeg en kijk dus naar wat alternatieven.
 
Mensen hier hun knipperlichten vervangen voor LED'jes? En hun achterlicht voor een LED-unit?

Zag gisteren een BMW F800ST vlak bij ProRail in Utrecht staan, die had ook die knipperlichten.

Aan welke kosten moet ik denken? Makkelijk te vervangen?? PLUG&PLAY? Waar te bestellen?

Ik hoor graagggg!
 
Mensen hier hun knipperlichten vervangen voor LED'jes? En hun achterlicht voor een LED-unit?

Zag gisteren een BMW F800ST vlak bij ProRail in Utrecht staan, die had ook die knipperlichten.

Aan welke kosten moet ik denken? Makkelijk te vervangen?? PLUG&PLAY? Waar te bestellen?

Ik hoor graagggg!

Een van de de led knipperlichten op mijn F800R was stuk, het koste 36,- om die te vervangen.
Dat is dus een officiele BMW knipperlicht.
 
Mijn nieuwe aanwinst. 8-)

WhatsApp Image 2019-08-22 at 14.45.10.jpeg
 
dag heren, wat is jullie mening over de bmw f 750 of zwaarder voor een beginner? ik zit vooral aan een cruiser te denken om mee te beginnen maar ben ook geïnteresseerd in tour motors want ik wil ook op vakantie gaan met de vrouw achterop, denk bijv. aan Denemarken. Ik heb ook de kawasaki versys op het oog.
 
als je een beginner bent zou ik niet meteen met iemand achterop op vakantie gaan
 
Oké.

om zelf mee op vakantie te gaan prima, voor met zn twee-en zou ik zelf liever voor een 1200 gaan denk ik. (als je het bij bmw wil houden)
 
duidelijk :), ik ben nog erg zoekend merk ik zelf, ik heb mn AvD 27 september en wil wel een lijstje hebben van motoren die ik wil proef rijden :)
 
Dan kun je prima op de 750 of 800 beginnen,
En wel regelmatig met duo rijden.
Met duo rijden kun je in principe vanaf het begin gewoon doen.

Over een jaar ga je lekker met zn tweeen op vakantie op die fiets. Geen probleem.
Behalve als je meer spul mee wilt slepen, dan is een 1200 inderdaad handiger...
 
Even een korte trip (3 dagen) naar de Eifel/Moezel streek gemaakt. Had nog maar zo'n 300km hier in NL gemaakt sinds de aanschaf, dus dit was een grote proefrit van 1200km. Mijn conclusies tot nu toe: erg fijne koffers, niet lomp maar er past net genoeg in. Snelweg rijden gaat best goed, maar boven de 130km/h begint de draaikolk in de tank huis te houden. Heb tijdens de trip 1:15.9 (snelweg 140km/h+) en 1:18 (toeren in de bergen) genoteerd. Zal vast beter kunnen bij anderen, zie ze geadverteerd staan met 1:26 _O- maar ik ben alles behalve klein en ook koffers en rijgedrag tellen mee.

In de bergen is het leuk rijden, al vind ik hem meer thuis horen op glooiende open wegen. Voor haarspelbochten weet ik wel wat betere alternatieven te bedenken.

Bij het motorhotel waren een serie BMW liefhebbers. Ze hadden dit type BMW nog niet eerder gezien.
IMG_3548.jpg


IMG_36033.jpg
 
Kan een op het oog nette F800S uit 2006 overnemen (53000km), zijn er punten waar ik op moet letten bij dit type/bouwjaar?
vraagprijs is 3200 euro.

Ik ben 1.86 en 95kg..neem aan dat dat prima gaat "passen"?...heb er nog niet op gezeten of gereden.
 
Kan een op het oog nette F800S uit 2006 overnemen (53000km), zijn er punten waar ik op moet letten bij dit type/bouwjaar?
vraagprijs is 3200 euro.

Ik ben 1.86 en 95kg..neem aan dat dat prima gaat "passen"?...heb er nog niet op gezeten of gereden.
Vind het nog best aan de prijs voor een S (lijkt iets goedkoper tov ST model) en de kilometer stand. Dealer/particulier, uiterlijke staat, onderhoud en accessoires weet ik natuurlijk niet, dus moeilijk daarover te oordelen. Bij een dealer met flink wat Bovag garantie kan het best interessant zijn.
Maar hier werd recent nog een S uit 2006 aangeboden met minder km en alle opties die je zou kunnen wensen - voor minder geld.

Natuurlijk eerst gaan zitten en passen. Ikzelf ben 1.89 en nog iets zwaarder en pas prima op de S. Hij zit vrij hoog. Recent 500km op 1 dag / 1200km in 3 dagen gedaan en daar geen hinder van gehad. Je zit wel iets op je polsen natuurlijk.
 
IMG_20190821_210647.jpg

Voor mijn lief een vervanger voor het F650GS die nu met pensioen mag. F800GS uit 2010, slechts 4300 km gelopen. Compleet met de adventure koffers
 
Over 34.000 km zou ik me geen zorgen maken... de meeste motorrijders zijn afkering tov hogere kilometerstanden terwijl ze zelf maar 5000 per jaar rijden ofzo...

34000 km is net ingereden ;-)
 
Goedemorgen allemaal,

Ik heb een vraagje over de aandrijfriem.
Deze heb ik gisteren vervangen door een Contitech CT1158, die als vervanging van de OEM BMW riem wordt genoemd.
Het vervangen ging goed, maar zelfs met de meest losse instelling van de eccentric zit de riem te strak. Ik kan hem dus niet meer slapper zetten.
Hebben jullie zoiets al eerder meegemaakt of gehoord?
 
Goedemorgen allemaal,

Ik heb een vraagje over de aandrijfriem.
Deze heb ik gisteren vervangen door een Contitech CT1158, die als vervanging van de OEM BMW riem wordt genoemd.
Het vervangen ging goed, maar zelfs met de meest losse instelling van de eccentric zit de riem te strak. Ik kan hem dus niet meer slapper zetten.
Hebben jullie zoiets al eerder meegemaakt of gehoord?
De CT1158 is de correcte vervanger
maar als je riem nog steeds te strak staat, is er iets niet goed met de excentrische versteller
heb je geprobeerd de versteller zonder riem verschillende malen links - rechts te bewegen?
dit moet vrij vlot gaan
indien nodig de klem bouten losser zetten, stelbout helemaal achteruit, beetje kruipolie in de groef en eventueel de groef VOORZICHTIG iets open zetten met een grote schroevendraaier

als je er echt niet geraakt is de riem een slechte productie en te kort (heeft'ie 173 tanden?), lengte van 1903mm is moeilijk te controleren
 
Kan een op het oog nette F800S uit 2006 overnemen (53000km), zijn er punten waar ik op moet letten bij dit type/bouwjaar?
vraagprijs is 3200 euro.

Ik ben 1.86 en 95kg..neem aan dat dat prima gaat "passen"?...heb er nog niet op gezeten of gereden.
Een 2006, dus grijs motorblok?
dan moet je zeker rekening houden met kantelende zuigers
ze hebben het niet allemaal, maar de kans is er wel
daarom zeg ik grijs motorblok=laten staan
 
Terug
Bovenaan Onderaan