BMW F-Reeks Topic deel III

De CT1158 is de correcte vervanger
maar als je riem nog steeds te strak staat, is er iets niet goed met de excentrische versteller
heb je geprobeerd de versteller zonder riem verschillende malen links - rechts te bewegen?
dit moet vrij vlot gaan
indien nodig de klem bouten losser zetten, stelbout helemaal achteruit, beetje kruipolie in de groef en eventueel de groef VOORZICHTIG iets open zetten met een grote schroevendraaier

als je er echt niet geraakt is de riem een slechte productie en te kort (heeft'ie 173 tanden?), lengte van 1903mm is moeilijk te controleren

Thanks, ik heb de eccentric heen en weer zien gaan als ik de schuifpin aan de onderkant verstel.
Het is niet veel, maar de eccentrische werking van de naaf is goed te zien. Dit ging erg soepel.
Omdat de middenbok er ook af moet is het sleutelen niet makkelijk...
Ik kan het aantal tanden wel eens tellen, maar kan me moeilijk voorstellen dat de riem minder tanden heeft.
Temeer omdat de tanden perfect in de poelies vallen.

Toch maar naar de garage brengen dan? :(
 
Thanks, ik heb de eccentric heen en weer zien gaan als ik de schuifpin aan de onderkant verstel.
Het is niet veel, maar de eccentrische werking van de naaf is goed te zien. Dit ging erg soepel.
Omdat de middenbok er ook af moet is het sleutelen niet makkelijk...
Ik kan het aantal tanden wel eens tellen, maar kan me moeilijk voorstellen dat de riem minder tanden heeft.
Temeer omdat de tanden perfect in de poelies vallen.

Toch maar naar de garage brengen dan? :(
Geraak je all the way als je met een voldoende dikke pen je versteller voor - achter beweegt
met een te dunne pen kom je namelijk vlugger te einde van de verstel groef, terwijl je excenter dan toch nog wat millimeters verder kan


BTW: middenbok eraf? rechter voetsteun eraf, meer niet meen ik me te herinneren
 
Geraak je all the way als je met een voldoende dikke pen je versteller voor - achter beweegt
met een te dunne pen kom je namelijk vlugger te einde van de verstel groef, terwijl je excenter dan toch nog wat millimeters verder kan


BTW: middenbok eraf? rechter voetsteun eraf, meer niet meen ik me te herinneren

klopt, de middenbok zit aan de rechter schetsplaat vast.
Ik snap de ontwerper niet... :)

Ik ga nog eens proberen om de eccentric verder te verstellen, maar geef het weinig kans.
De aanschafprijs van de motor rechtvaardigd geen dealeronderhoud of reparatie.

Mocht ik er niet uitkomen, dan kan ik het beste de BMW tegen een meeneemprijs wegdoen, en lekker weer overstappen naar een Japanner.
 
Dus je doet een motor tegen een meeneemprijs weg omdat je een riem niet gemonteerd krijgt??
Laat het even weten als je zover bent en wat je er voor moet hebben, op dit soort meevallers reageer ik altijd graag.
 
Dus je doet een motor tegen een meeneemprijs weg omdat je een riem niet gemonteerd krijgt??
Laat het even weten als je zover bent en wat je er voor moet hebben, op dit soort meevallers reageer ik altijd graag.

Ik weet het, het klinkt een beetje overdreven.
Ik heb het nog niet opgegeven, maar weet zeker dat ik de juiste procedure heb gevolgd.
To be continued...
 
Dag iedereen, sinds vorige week vrijdag heb ik ook een F800R, nl de Chris Pfeiffer uitvoering van 2010. Motor heeft maar 9dkm en is in zo goed als nieuwe staat. Het enige probleem is dat de knipperlicht schakelaar naar rechts niet werkt. Links en 4 knipperlichten werken wel. Heeft iemand hier hetzelfde meegemaakt en een oplossing voor gevonden?
 
Dag iedereen, sinds vorige week vrijdag heb ik ook een F800R, nl de Chris Pfeiffer uitvoering van 2010. Motor heeft maar 9dkm en is in zo goed als nieuwe staat. Het enige probleem is dat de knipperlicht schakelaar naar rechts niet werkt. Links en 4 knipperlichten werken wel. Heeft iemand hier hetzelfde meegemaakt en een oplossing voor gevonden?
Waarschijnlijk de schakelaar zelf, die jaartallen gingen nogal snel de schakelaar units stuk.
Zo snel zelfs dat BMW op bepaald moment leveringsproblemen kreeg :')
Dan hebben ze er toch maar wat aan gedaan

Denk dat er wel wat aan te meten valt, helaas niet zeker van
ik heb een ST (andere units) en mijn motormaat heeft z'n F800R niet meer, dus daar kan ik ook niet gaan neuzen voor je
 
Dan vraag ik me ook af wat je met de rest van het onderhoud doet.
Doe je alles zelf?
Het meeste doe ik zelf.
Aangezien ik ongeveer 5000 km per jaar rijdt, zijn interne revisies niet aan de orde gedurende de paar jaar dat ik een motor heb.
 
Dag iedereen, sinds vorige week vrijdag heb ik ook een F800R, nl de Chris Pfeiffer uitvoering van 2010. Motor heeft maar 9dkm en is in zo goed als nieuwe staat. Het enige probleem is dat de knipperlicht schakelaar naar rechts niet werkt. Links en 4 knipperlichten werken wel. Heeft iemand hier hetzelfde meegemaakt en een oplossing voor gevonden?

Nieuwe combischakelaar monteren.
 
Dag iedereen, sinds vorige week vrijdag heb ik ook een F800R, nl de Chris Pfeiffer uitvoering van 2010. Motor heeft maar 9dkm en is in zo goed als nieuwe staat. Het enige probleem is dat de knipperlicht schakelaar naar rechts niet werkt. Links en 4 knipperlichten werken wel. Heeft iemand hier hetzelfde meegemaakt en een oplossing voor gevonden?
Ik heb een keer gehad dat 1 knipper niet werkte. Alarmlichten wel en bij inschakelen van contact deden ze het ook alle 4. Bleek er toch 1 knipper (led) kapotte zijn.
 
Onlangs heb ik een kanariegele F800S aangeschaft uit 2006. Mooi exemplaar en rijdt heerlijk. Enkel het geluid vind ik wat braaf, dus ben op zoek naar een andere demper. Wie heeft er ervaring met een luidere demper? Welk merk is aan- of af te raden?
 
Onlangs heb ik een kanariegele F800S aangeschaft uit 2006. Mooi exemplaar en rijdt heerlijk. Enkel het geluid vind ik wat braaf, dus ben op zoek naar een andere demper. Wie heeft er ervaring met een luidere demper? Welk merk is aan- of af te raden?
Ik hen eentje van GPR eronder hangen
Niet duur en toch een duidelijk ander geluid
 
Ik had een leovinci skb eronder.
Heerlijk geluid!
Jammer genoeg mocht ik m niet wisselen voor de originele toen de motor TL was..
Dan had je m over mogen nemen.
 
Onlangs heb ik een kanariegele F800S aangeschaft uit 2006. Mooi exemplaar en rijdt heerlijk. Enkel het geluid vind ik wat braaf, dus ben op zoek naar een andere demper. Wie heeft er ervaring met een luidere demper? Welk merk is aan- of af te raden?
Er zijn nog mensen die het NIET leuk vinden als er motoren langs komen rijden die te veel herrie maken. Denk daar ook eens aan.
 
Ik heb het hele andere uitlaatverhaal nooit goed begrepen. Maar ieder zijn eigen ding natuurlijk :Y

Sommige standaard kachelpijpen zijn helaas wel strontlelijk. Op mijn 700gs vind ik het wel okay.
 
Er zijn nog mensen die het NIET leuk vinden als er motoren langs komen rijden die te veel herrie maken. Denk daar ook eens aan.
Ik stop bij zebrapaden, maak ruim baan voor dieren en doe extra rustig in woonwijken, dus het sociale idee is er wel...maar een fluisterboot-motor wordt het (nu nog) niet bij mij.
Hij mag best wat herrie maken, en de open Akra klinkt heerlijk op mijn F800S.
 
Hi,
Ik heb een vraag aan jullie. Vorig jaar december heb ik bij bovag-bedrijf een f800st gekocht. 6.000km , bouwjaar 2012. Nu echter blijkt dat bouwjaar 2006 is, echter pas op kenteken gezet in 2012. Bij verkoop stond echter BOUWJAAR 2012, ik ben dus misleid.
Nou twijfel ik even over wat te doen. Als het zo is dat er tussen 2006 en 2012 belangrijke verbeteringen zijn aangebracht aan bijvoorbeeld het motorblok en versnellingsbak dan heb ik alle reden om verhaal te halen bij verkoper.
Is in jullie beeld het zo dat bouwjaar 2012 grote verbeteringen heeft in vergelijk met bouwjaar 2006? Zo ja, op welke onderdelen?

Hoop dat iemand me wat richting kan wijzen, bedankt alvast!

Groeten,
Mattijs
 
Laatst bewerkt:
Hi,
Ik heb een vraag aan jullie. Vorig jaar december heb ik bij bovag-bedrijf een f800st gekocht. 6.000km , bouwjaar 2012. Nu echter blijkt dat bouwjaar 2006 is, echter pas op kenteken gezet in 2012. Bij verkoop stond echter BOUWJAAR 2012, ik ben dus misleid.
Nou twijfel ik even over wat te doen. Als het zo is dat er tussen 2006 en 2012 belangrijke verbeteringen zijn aangebracht aan bijvoorbeeld het motorblok en versnellingsbak dan heb ik alle reden om verhaal te halen bij verkoper.
Is in jullie beeld het zo dat bouwjaar 2012 grote verbeteringen heeft in vergelijk met bouwjaar 2006? Zo ja, op welke onderdelen?

Hoop dat iemand me wat richting kan wijzen, bedankt alvast!

Groeten,
Mattijs
Vreemdgenoeg was de F800 niet enorm populair in het begin - je ziet er best veel (veel) later op kenteken. De eerste modeljaren (2006 - 2008) hadden een zilver motorblok en hadden wel eens last van ‘piston-slap’ en achterwiellagers. De piston-slap merk je door een luidruchtig motorblok, maar komt niet bij alle F800 voor. Met jouw 6.000km is het nog te vroeg om het te merken. Het wordt wel genoemd in meerdere duurtesten van motorbladen en is reden voor potentiële kopers (incl mijzelf) om een later model te kiezen. Vanaf 2009-2010 zijn bijna alle kinderziektes er uit en dat model heeft een zwart motorblok.

Of je kans hebt om hier mee terug te gaan...mwoa. Het is volgens het RDW ook gewoon een 2012 motor. Beste start zou zijn om jurisprudentie op te zoeken of je hier met succes mee terug kan gaan, maar zolang er niets mis is met de motor..
 
De zilveren blokken van 2006 tot 2008 hadden ook problemen met de verf overigens. De zilveren kleur schilfert snel van het motorblok af. Aan de kleur van je blok kan je in ieder geval zien of hij effectief van 2006 is.
 
Dank voor jullie reacties. het schilferen van het motorblok is wel mijn minste zorg :)

De verkoper reageert zoals te verwachten was. Jurisprudentie ontbreekt. Intussen trouwens in driekwart jaar van 6.000 naar 14.000 km gereden zonder 1 klacht. maar goed, gaat zich dus pas later manifesteren. als het al gebeurt. uithuilen en doorrijden dus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan