BMW F-Reeks Topic deel III

Vorkolie?
Jaarlijks 2-jaarlijks
Valt bij mij onder normaal onderhoud
 
Gewoon niet aankomen zolang het goed gaat. Is echt niet nodig om te verversen zo lang de demping ok is
 
Bedankt voor je reactie. Heb je misschien een idee wat een normale termijn is om de voorvorkolie en keerringen te vervangen?
boekje voor een 800 gs zegt 30dkm, maar om de 2jaar is echt geen luxe... als je stevig rijdt dan is het met een jaar of minder al slootwater.. :)
 
Zolang je de boel dicht laat heb je daar geen last van :+

Je merkt echt wel verschil als je na een lange tijd ververst.
Maar of elke 30K per se nodig is weet ik niet.
 
Ja dat is nodig
Het probleem is: de slijtage gaat heel geleidelijk en je went daar aan
Daarom voel je ook zo'n verschil na een veel te lang uitgestelde servicebeurt
Als het brakke slootwater weer echte olie is met de nodige dikte werkt de demping zoals het hoort
 
Als ze lekt...
😅

@ MotoMarz, thanks man! Ik kon het niet vinden
@ RoyalClub & BtiMW, bedankt voor de info. Morgen gaat ‘ie naar de dealer voor het eerste beurtje sinds de koop. Ben benieuwd of BMW de voorvork zelf al met onderhoud meepakt..
 
Laatst bewerkt:
Wonen er f800 Gt-gs eigenaren in de regio Rotterdam? Ik zou graag de maten van de tank willen meten, ik wil een tank onder het zadel maken en kijken of een f800 tank past of pas te maken is
 
Niet leuk, maar de GT is een ideale motor om mee te vallen. Deze week een schuiver gemaakt met ong 80 km/h. Oorzaak: olie op de weg:(. Schade is beperkt gebleven tot wat krassen op de kuip, rem hendel en voetpedaal wat afgeschuurd en spiegel kapot. Jammer van de krassen maar met 210k op de teller brengt hij toch niks meer op, en als je rijdt zie je er niks van;).
De schade had veel erger kunnen zijn, bv kuip kapot.
 
Niet leuk, maar de GT is een ideale motor om mee te vallen. Deze week een schuiver gemaakt met ong 80 km/h. Oorzaak: olie op de weg:(. Schade is beperkt gebleven tot wat krassen op de kuip, rem hendel en voetpedaal wat afgeschuurd en spiegel kapot. Jammer van de krassen maar met 210k op de teller brengt hij toch niks meer op, en als je rijdt zie je er niks van;).
De schade had veel erger kunnen zijn, bv kuip kapot.

Ah erg vervelend, zelf geen schade opgelopen?

Goed om te horen dat de motor niet zoveel mankeerd, scheelt weer! Kuipwerk is nooit goedkoop... (was een ramp om weer wat te vinden voor de VFR na mijn val en toen ik het had kreeg ik het er niet meer goed op :( )
 
Niet leuk, maar de GT is een ideale motor om mee te vallen. Deze week een schuiver gemaakt met ong 80 km/h. Oorzaak: olie op de weg:(. Schade is beperkt gebleven tot wat krassen op de kuip, rem hendel en voetpedaal wat afgeschuurd en spiegel kapot. Jammer van de krassen maar met 210k op de teller brengt hij toch niks meer op, en als je rijdt zie je er niks van;).
De schade had veel erger kunnen zijn, bv kuip kapot.
Dat zijn nog eens Kilometers!
heb je er veel onderhoud aan gehad ?
 
Niet leuk, maar de GT is een ideale motor om mee te vallen. Deze week een schuiver gemaakt met ong 80 km/h. Oorzaak: olie op de weg:(. Schade is beperkt gebleven tot wat krassen op de kuip, rem hendel en voetpedaal wat afgeschuurd en spiegel kapot. Jammer van de krassen maar met 210k op de teller brengt hij toch niks meer op, en als je rijdt zie je er niks van;).
De schade had veel erger kunnen zijn, bv kuip kapot.
Oei klote zeg. Mocht het zijpaneel erg veel schade hebben, dan heb ik nog wel een linker rechter zijpaneel voor je in light white uni met alleen oppervlakkige (spuitbare) krassen

edit: links en rechts, het blijft moeilijk..
 
Laatst bewerkt:
Even een vraagje.. Inmiddels heb ik in een jaartje zo’n 11000 km bijgeschreven op de GT. Inmiddels staat ie op 71000. Sinds enkele maanden heb ik (in toenemende mate) meegemaakt dat de versnelling soms direct na het schakelen eruit schiet. Dit gebeurt wel eens van 3-4 en van 5-6. Dan klapt de versnellingsbak met een zware KLOENK ineens weer in de lagere versnelling.

Ik sluit niet uit dat ik op die momenten niet helemaal netjes schakel, maar ik gebruik netjes de koppeling en zet naar mijn idee voldoende kracht op het pookje. Het geeft me een onvertrouwd gevoel, waardoor ik nu het idee heb om heel rustig te moeten schakelen (koppeling in, halve seconde wachten, opschakelen en pookje loslaten, rustig koppeling laten opkomen). Bij te snel willen schakelen gaat het soms fout.

Jullie kennen de versnellingsbak als je broekzak. Komt dit iemand bekend voor?

Heeft iemand tips om sneller en “daadkrachtiger” te schakelen?
 
hm. ik had bij zowel ST als GT een "false neutral" tussen 5 en 6. Trad meetal op na lange dag rijden als ik minder geconcentreerd was (teken dat ik een hotel moest gaan zoeken)

maar wat jij bescrhijft is meer, lijkt me serieuzer.
ik zou er even naar laten kijken.

Mn ST heeft motorisch-probleemloos 183k km gedaan. problemen zaten elders. elektriek, rubbers, bedrading, altijd wat.
Maar met de GT het ik een vastloper in de versnellingsbak gehad bij vrijwel exact 100k km (Oct 2018, alhier gedocumenteerd)
En dan deed BMW moeilijk, want hoewel maar 18mndn oud gaat garantie op sommige delen maar tot 80k km.
Toch, 3mndn en 6000+ winterse kms op een huur-RT later, alsnog motor+versnelling onder garantie gekregen.
Maar de huur was voor mijn eigen rekening...
Bij 173k is die GT alsnog gestorven.

mn huisgarage was toen nog in belgie, nu niet meer.
de huur-RT was bij Moto-Houtrust de helft (ja! de helft! 50%) goedkoper dan bij mijn eigen garage.. raad eens waar ik nu klant ben...)
Moto houtrust kan ik wel aanbevelen, Schappelijk en klantgericht, hoewel niet altijd goedkoop, want BMW.

Ik zal BMW als merk om o.a. dit soort geintjes nooit aanbevelen, het is geen German Quality spul, het is vnl een Marketing bedrijf. Imago!
Waarschijnlijk zijn jappen betrouwbaarder - twee wegenwachters en de duitse ADAC statistieken hebben dat al onderschreven.
 
Even een vraagje.. Inmiddels heb ik in een jaartje zo’n 11000 km bijgeschreven op de GT. Inmiddels staat ie op 71000. Sinds enkele maanden heb ik (in toenemende mate) meegemaakt dat de versnelling soms direct na het schakelen eruit schiet. Dit gebeurt wel eens van 3-4 en van 5-6. Dan klapt de versnellingsbak met een zware KLOENK ineens weer in de lagere versnelling.

Ik sluit niet uit dat ik op die momenten niet helemaal netjes schakel, maar ik gebruik netjes de koppeling en zet naar mijn idee voldoende kracht op het pookje. Het geeft me een onvertrouwd gevoel, waardoor ik nu het idee heb om heel rustig te moeten schakelen (koppeling in, halve seconde wachten, opschakelen en pookje loslaten, rustig koppeling laten opkomen). Bij te snel willen schakelen gaat het soms fout.

Jullie kennen de versnellingsbak als je broekzak. Komt dit iemand bekend voor?

Heeft iemand tips om sneller en “daadkrachtiger” te schakelen?

ik denk dat er iets met je schakelvork aan de hand is, maar dat is alleen maar een gevoel, kan het niet echt technisch onderbouwen :+
 
(...)

maar wat jij bescrhijft is meer, lijkt me serieuzer.
ik zou er even naar laten kijken.

Mn ST heeft motorisch-probleemloos 183k km gedaan. problemen zaten elders. elektriek, rubbers, bedrading, altijd wat.
Maar met de GT het ik een vastloper in de versnellingsbak gehad bij vrijwel exact 100k km (Oct 2018, alhier gedocumenteerd)
En dan deed BMW moeilijk, want hoewel maar 18mndn oud gaat garantie op sommige delen maar tot 80k km.
Toch, 3mndn en 6000+ winterse kms op een huur-RT later, alsnog motor+versnelling onder garantie gekregen.
Maar de huur was voor mijn eigen rekening...
Bij 173k is die GT alsnog gestorven.

(...)

Ik heb in dit topic gelezen wat een ellende jij ermee hebt gehad. Jij had wel ongeveer al het ongeluk wat je kunt hebben leek het.

Houtrust lijkt me echt een topzaak inderdaad. Ik ben er een paar keer geweest en kom oorspronkelijk uit die regio, maar woon nu ergens anders.. Anders zou ik ‘m daar vol vertrouwen laten onderhouden.

ik denk dat er iets met je schakelvork aan de hand is, maar dat is alleen maar een gevoel, kan het niet echt technisch onderbouwen :+

Zou dat betekenen dat ik de versnellingen daardoor onvoldoende in de dogs leg? En verklaart dat ook dat het schakelen wel soepel gaat wanneer ik de tijd neem?

Heb je een idee hoe ik dit kan testen?
 
ik heb het schakelpedaal lager gezet
dit kan je door het stangetje tussen schakelas en pedaal langer te maken
is iets meer "harken met je voet" om er onder te geraken maar je schakelt duidelijker, en je went daar aan

altijd duidelijke, haast overdreven schakelbewegingen maken
 
Bedankt voor de tip.

Zou het kunnen helpen om voor het ontkoppelen alvast druk op het pookje te zetten? Of raden jullie aan om echt pas te schakelen als ik ontkoppeld heb?
 
Ik zou pas schakelen als je ontkoppeld hebt.

Ik schakel zeer vaak zonder koppeling
Optrekken, gas eraf en klik omhoog
 
@C1Rob,
Ah erg vervelend, zelf geen schade opgelopen?
Gelukkig niet, allen laars doorgeschuurd en beetje vel van kleine teen af.

@pdv_moto
Dat zijn nog eens Kilometers!
heb je er veel onderhoud aan gehad ?
Geen bijzondere dingen, behalve bij ong 130k de riem en tandwielen versleten. Waarschijnlijk omdat de riem niet gespannen was bij kleine beurt die ik zelf gedaan heb.

@RecceR,
Oei klote zeg. Mocht het zijpaneel erg veel schade hebben, dan heb ik nog wel een linker rechter zijpaneel voor je in light white uni met alleen oppervlakkige (spuitbare) krassen
Vriendelijk aangeboden, maar hoeft niet. Ik vind het wel prima zo en als ik er op zit zie ik er geen bal van....
 
Terug
Bovenaan Onderaan