BMW F-Reeks Topic deel III

Vandaag via MP dit bagagerek gekocht, maar wie weet welke topkoffer daar makkelijk op past?
bagagerek.png


Ik zie dat je voor een Givi koffer nog een speciale montageplaat nodig hebt (zoals hieronder), heb je dat voor een BMW topkoffer ook nog nodig? Of kan die er zo op worden geklikt?

givi.PNG

De Givie montageplaat kost nu zo'n 88 euro, met koffer erbij komt het aardig in de buurt van de prijs van een originele BMW koffer (of vergis ik me nu)?
 
Volgens mij passen deze koffers daar op:
1598467227724.png
28L
1598467275829.png
49 L
Deze passen zonder verdere adapterplaat, als je in de buurt van Amersfoort/Utrecht woont kan je de kleine komen passen.....
 
Kwam die 28 liter vanavond ook op MP tegen... daar zat ook een duidelijke foto van de onderkant bij. Denk dat die inderdaad past, maar misschien net even te klein (past daar een (systeem)helm in?). Niet toevallig te koop staan Thijs? 😜
 
Vandaag via MP dit bagagerek gekocht, maar wie weet welke topkoffer daar makkelijk op past?
Bekijk bijlage 1537234

Ik zie dat je voor een Givi koffer nog een speciale montageplaat nodig hebt (zoals hieronder), heb je dat voor een BMW topkoffer ook nog nodig? Of kan die er zo op worden geklikt?

Bekijk bijlage 1537233

De Givie montageplaat kost nu zo'n 88 euro, met koffer erbij komt het aardig in de buurt van de prijs van een originele BMW koffer (of vergis ik me nu)?
Daar kan inderdaad rechtstreeks zo'n BWM koffer op. Wel net zo makkelijk eigenlijk. Geen idee of er een helm in past, maar ze zijn best klein van binnen door een plastic binnenschelp. Bij mijn oude Givi koffer was de binnenmaat 99% gelijk aan de buitenmaat.
$_84.JPG


Als je er een Givi plaat op zet, dan kun je kiezen uit meer soorten koffers - ook oudere en flink goedkopere modellen.
Kijk dan wel naar een Givi Monokey en niet naar een Monolock. Die laatste is bedoeld voor scooters/lagere snelheid. De Monokey zit beter vast.
monolockenmonokey.jpg


De standaard Monokey plaat ziet er zo uit...en daar kun je niets mee (tenminste, IK kon hem niet monteren op de F800s).
m3m31jpg.jpg


Wat wel schijnt te werken, is de universele Monolock plaat. Deze heeft een soort raster en daarmee vind je altijd wel een paar plekken om hem aan het rek vast te zetten. Ik heb ook al wat verhalen gelezen van personen met een S / ST die hem gebruiken.

e250.jpg


ps...heb je nu ook toevallig een standaard zwart handvat over? Ik zoek er nog één.
Mijn F800S is voorzien van zo'n zilveren bagagerek, waaraan ook de twee zijkoffers hangen.
Ik wil de zijkoffers behouden, maar het rek is vrij nutteloos. Ik heb oplossingen gezien waarbij men de twee zijkoffer-bevestigings-pinnen vastlassen aan de (bevestigingsbouten van) het standaard zwarte handvat van de S en de R. Dat wil ik ook :)
 
Top Kiwi, bedankt voor je uitgebreide bericht. Ik zat inderdaad te kijken naar zo'n Monokey geschikte koffer, volgens mij ook de enige mogelijkheid om dat op het zilveren bagagerek te plaatsen. De montage plaat (link) komt inclusief Monokey topkofferplaat. Dus totaal wordt het denk ik €88 + koffer.

Het zwarte handvat moet er nog van af, maar ik hou hem graag als reserve puur vanwege de looks. Zo'n bagagerek is praktisch, maar maakt de motor niet mooier.
 
Kwam die 28 liter vanavond ook op MP tegen... daar zat ook een duidelijke foto van de onderkant bij. Denk dat die inderdaad past, maar misschien net even te klein (past daar een (systeem)helm in?). Niet toevallig te koop staan Thijs? 😜
Ja, daar past een systeemhelm in, maar hij is niet te koop..... ik gebruik 'm heel veel. Mijn aanbod was passen om zeker te zijn of dit type op het rek past.....

Aanvulling op Kiwi: de BMW koffer is gelijksluitend (te maken) met je contactsleutel, wel zo makkelijk. En is door de binnenschaal waterdicht.

Overigens heb ik nog een Givi topkoffertje liggen met adapterplaat... ligt in de garage te wachten op een nieuwe bestemming. Is een klein jaar gebruikt op mijn K13s, en die is verkocht....
1598554514257.png
Zoiets, maar dan met rode reflector ipv zilvergrijs
Buitenmaat een fractie groter dan de BMW koffer, van binnen veel meer ruimte. Maar niet waterdicht (volgens mij). Overigens nooit lekkage gehad, maar het is wel een stuk 'gammeler' dan de BMW variant.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet exact welke topcase ik heb (28L denk ik) maar montage op het pakdragertje van de F800ST is kinderlijk eenvoudig



D9BFF7DF-3ADE-42AE-8F52-3E12D5FE0A28.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Top! Bedankt voor de duidelijke foto's! Exact het bagagerek wat ik heb gekocht, dus die BMW koffer gaat wel passen! Nu de koffer nog 8-)
 
Misschien op MP of eBay
Je kan het slotje van de koffer pas maken naar je eigen sleutel
 
.... Nu de koffer nog 8-)
Dat wordt nog best lastig en zal wat geduld vragen. Ze worden niet veel aangeboden. Ik zie er al lange tijd een op MP te koop staan bij een sloper (motorparts ofzo) voor maar liefst € 350. Dat kosten ze nieuw ook, dus daar zou ik niet in trappen. Motorplaza.net geeft standaard 5% op BMW bagageaccessoires. Dan zit je dus wel op nieuwprijs.
 
Dat wordt nog best lastig en zal wat geduld vragen. Ze worden niet veel aangeboden. Ik zie er al lange tijd een op MP te koop staan bij een sloper (motorparts ofzo) voor maar liefst € 350. Dat kosten ze nieuw ook, dus daar zou ik niet in trappen. Motorplaza.net geeft standaard 5% op BMW bagageaccessoires. Dan zit je dus wel op nieuwprijs.
Deze is €225
 
Mijn BMW F800S (welke ik sinds 2016 in bezit heb) heeft helaas last van de nodige roestige boutjes.
IMG_20200902_105758.jpg

IMG_20200912_160503.jpg


Nu wil ik deze gaan vervangen en probeer de onderdeelnummers via Realoem op te zoeken, echter kan ik van de bouten in de voorvork (zie foto hierboven) geen onderdeelnummer vinden. Weet iemand toevallig welk onderdeelnummer dit is of hoe ik dit kan achterhalen?

voorvork.jpg

Alvast bedankt!
 
Vandaag tijdens een dijkritje onderweg naar huis ben ik een paar tanden op m’n randriem verloren.. 24 stuks om precies te zijn. Het voelde ineens alsof ik op grof wegdek reed (terwijl dit strak asfalt was) De riem lag er gelukkig nog wel omheen en had geen enkele schade aan de buitenkant.

Vanaf daar met maximaal 30 km/u naar huis gereden (1,5 uur lang). Elke verandering in snelheid resulteerde in een doorslippende voorste poelie, die dan met geweld tot stilstand kwam tegen de resterende tanden op de riem. Wonder boven wonder toch nog thuis kunnen komen. Inmiddels mis ik 36 tandjes.

De riem lag er pas 35000 km op en is bij de dealer in Elst gemonteerd, dus daar zal het niet aan liggen. Ik ben benieuwd wat dit geintje zal gaan kosten|(
 
Vandaag tijdens een dijkritje onderweg naar huis ben ik een paar tanden op m’n randriem verloren.. 24 stuks om precies te zijn. Het voelde ineens alsof ik op grof wegdek reed (terwijl dit strak asfalt was) De riem lag er gelukkig nog wel omheen en had geen enkele schade aan de buitenkant.

Vanaf daar met maximaal 30 km/u naar huis gereden (1,5 uur lang). Elke verandering in snelheid resulteerde in een doorslippende voorste poelie, die dan met geweld tot stilstand kwam tegen de resterende tanden op de riem. Wonder boven wonder toch nog thuis kunnen komen. Inmiddels mis ik 36 tandjes.

De riem lag er pas 35000 km op en is bij de dealer in Elst gemonteerd, dus daar zal het niet aan liggen. Ik ben benieuwd wat dit geintje zal gaan kosten|(
Bekend fenomeen, bij een km-stand van 46.xxx heeft de mijne al zijn 3e(!) riem ...
 
Vandaag tijdens een dijkritje onderweg naar huis ben ik een paar tanden op m’n randriem verloren.. 24 stuks om precies te zijn. Het voelde ineens alsof ik op grof wegdek reed (terwijl dit strak asfalt was) De riem lag er gelukkig nog wel omheen en had geen enkele schade aan de buitenkant.

Vanaf daar met maximaal 30 km/u naar huis gereden (1,5 uur lang). Elke verandering in snelheid resulteerde in een doorslippende voorste poelie, die dan met geweld tot stilstand kwam tegen de resterende tanden op de riem. Wonder boven wonder toch nog thuis kunnen komen. Inmiddels mis ik 36 tandjes.

De riem lag er pas 35000 km op en is bij de dealer in Elst gemonteerd, dus daar zal het niet aan liggen. Ik ben benieuwd wat dit geintje zal gaan kosten|(
Zelf vervangen
Conti CT1158 is de riem (173 tanden, 34mm breed)
en dat is de enige fabrikant die'm maakt, dus het is dezelfde als diegene met de bmw nummertjes op
bij mister auto en consoorten te koop voor de helft wat bmw er voor vraagt

ik ben op 80.000 ook al een tijdje aan nummer 3 bezig
de 40.000 km vervang interval heb ik in ieder geval nog nooit gehaald
 
Zelf vervangen
Conti CT1158 is de riem (173 tanden, 34mm breed)
en dat is de enige fabrikant die'm maakt, dus het is dezelfde als diegene met de bmw nummertjes op
bij mister auto en consoorten te koop voor de helft wat bmw er voor vraagt

ik ben op 80.000 ook al een tijdje aan nummer 3 bezig
de 40.000 km vervang interval heb ik in ieder geval nog nooit gehaald

De laatste keer heb ik dat ook gedaan. Zelf de riem besteld en aangeleverd aan mijn reparateur. Je kan natuurlijk ook aan je reparateur vragen of hij hem wil bestellen. Ik rijd overigens met 125k nog steeds met de orignele voor en achter tandwielen/pouli. Die hoef je niet elke keer te vervangen, dat scheelt ook flink geld.
 
Is de riem slijtage enkel een kilometer (+/- 40.000km) gebonden iets?

Bij auto's zie je dat het vaak dat het OF kilometers OF aantal jaren is. Zoals bij bijvoorbeeld de distributieriem (100.000km OF iedere 4 jaar).
Mijn 800S zit nog maar op 28.000km maar is inmiddels wel ruim 10 jaar oud.
 
Is de riem slijtage enkel een kilometer (+/- 40.000km) gebonden iets?

Bij auto's zie je dat het vaak dat het OF kilometers OF aantal jaren is. Zoals bij bijvoorbeeld de distributieriem (100.000km OF iedere 4 jaar).
Mijn 800S zit nog maar op 28.000km maar is inmiddels wel ruim 10 jaar oud.
Volgens de BMW service inspectie voorschriften is het alleen de KM's.
Maar ik kan me indenken dat veroudering ook zeker invloed heeft op de levensduur.
 
Grinnikt om die riem.
Knap je daar >1uur meer hebt kunnen doorsudderen.

Riem is door BMW flink Onderschat, 40km was veel te optimistisch.
(maar af en toe wel iemand die zegt: "mijn dochter doet al 80K met die riem..." )

Tussen 2014 tot 2019 Meerdere malen stilgestaan met kapotte riem... allemaal hier gedocumenteerd.
en je rijdt op gegeven moment ook niet rustig meer: elke onregelmatigheid die op een riemtand lijkt laat je schrikken.

ik liet ze uiteindelijk preventief bij 30K vervangen,
en ik had meestal een reserve riem in de topcase.
(handig, als je, 2018, in Gdansk met wat losse tanden staat... niet op voorraad? maar wel in mijn Topcase!... 60min later rijdend)
 
Vandaag zag ik dat de remvloeistof van mijn 2018 F700GS wat troebel was onderin het potje. Dus meteen e.e.a. maar even gespoeld.
Ik ben niet de eerste eigenaar en kennelijk is het bij de eerste beurt niet gedaan, wel vreemd, ik kocht 'm met 7300 op de teller medio dit jaar.
Het potje van de achterrem was nog veel erger en daar zat echt 'slurrie' onderin.
IMG_20201009_112550417.jpg

....niet echt lekker.
Ik heb 'm vervolgens vanaf de klauw gespoeld, en er bleef lange tijd rommel uit het systeem komen. Ik vind het heel vreemd, weet iemand wat dit is?
Het voelt als een soort pasta aan als je de stukjes tussen je vingers wrijft.
Goed, het systeem is weer schoon en kan er weer even tegen. Ik moet alleen de ABS bleed test nog even uitvoeren, maar de door mij gewenste GS-911 is op dit moment even niet leverbaar, dus dat volgt later. Remmen zijn hard in ieder geval.
 
Ingedikt remvloeistof, gebeurt bij de f Modellen aan de achterzijde regelmatig, net als het snel donker verkleuren van de vloeistof, waardoor het komt, geen idee :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan