BMW F-Reeks Topic deel III

Die versnellingsbak is er de oorzaak van geweest dat ik destijds mijn R1150R eruit geschopt heb. De bakken van de boxers zijn al niet subtiel maar deze wilde ook nog regelmatig uit de 1 springen. Niet fijn als je net voor een kruising hebt staan wachten en een gaatje ziet. Je geeft gas en het kreng springt na een paar meter uit de versnelling. Mijn R1150R (van voor 05) had trouwens wel minder last van KFR dan de R850R maar die had ook een Remus uitlaat. Dat helpt ook niet.
De bak van de F is overigens echt stukken beter!
 
Behalve de stekker zit ik toch weer over een comfortzadel met een zithoogte van 80cm te denken. Op mijn GT zit een verlaagd zadel en dat leek me wel een goed idee vanwege de problemen met mijn linkerbeen. Dan is het wat gemakkelijker manoeuvreren. Dat klopt wel maar ik moet mijn onderstel nu zover opvouwen dat het op den duur oncomfortabel wordt. Ben ca. 1m80. Het viel me pas op toen ik een beter passende broek kocht. Ik heb toch de knieprotectors eruit moeten halen om nog een beetje prettig te rijden.

Twee maanden geleden waren er twee aanbieders op MP met een comfortzadel (100 euro en 75 euro) en nog vrij dichtbij ook. Op het moment staat er heel weinig te koop. Alleen Boonstra heeft wat maar dan kan ik niet even kijken voordat ik 250 euro spendeer. Op de foto´s ziet het er goed uit. Er staat ook nog een Corbin te koop voor een ST/GT op MP maar dat ding ziet er vrij doorleeft uit. Om het zo maar eens te zeggen. Ben ook naar een paar BMW specialisten geweest maar die hadden niets liggen. Ah, ik heb geen haast en er moet nog wel iets te verbeteren zijn.
 
Alleen Boonstra heeft wat maar dan kan ik niet even kijken voordat ik 250 euro spendeer. Op de foto´s ziet het er goed uit.
Het is al even geleden, maar ik kon destijds bij Boonstra gewoon rondlopen en het onderdeel bekijken voordat ik het zou kopen.
 
Als het kon zou ik er persoonlijk naar toe gaan maar het is 263 km enkele reis. Dus 526km v.v. diagonaal van het zuid-oosten naar het noord-westen. En als het nu een leuk ritje was maar het is alleen maar snelweg. Met nog 50 euro voor benzine erbij kom ik al aardig richting een nieuw Bagster zadel en de importeur daarvan zit hier niet zo ver vandaan (WEMA-import). Ik hou nog even MP in de gaten. Af en toe duiken ze wel op. Helaas niet nu....
 
Ben nu naar deze aan het kijken:

https://shop.wema-import.nl/bagster-presto-zadel-bmw-f800-r-s-st-gt-vanaf-2006
Levertijd 4-5 weken en oude zadel hoeft niet ingeleverd te worden. Ook wel fijn anders kun je al die tijd niet rijden. Helaas is uitproberen niet mogelijk. Dat is met Wunderlich zadels hier in de buurt wel mogelijk maar die leveren alleen zadels voor de GS modellen van de F-serie. Uiteraard; wie koopt er nog een wegmodel......?
 
Kijk er niet gek van op als die GS zadels ook gewoon op de GT passen. Ik heb onlangs bij Boonstra een standaard zadel van de F800R gekocht (100,-) omdat ik de hoogte van het comfortzadel niet zo prettig vond. Volgens alle specificaties zou het niet passen maar het past keurig. Dus als dat achterdeel van de GS, GT en R gelijk zijn kan je wel eens mazzel hebben.
 
Bij mijn BMW F800 loopt de riem naar de buitenkant van de Pouli. Hij loopt er niet vanaf, maar voorheen bleef hij netjes aan de wielkant. Zou dat iets zijn om je zorgen over te maken? Ik heb al gekeken of er speling in het wiellager zit (heb eerder versleten wiellagers gehad), maar hier lijkt geen speling in te zitten.
Heeft iemand hier al ervaring mee en is het iets om je zorgen over te maken? Zou het ook gewoon een te losse belt kunnen zijn?

De motor heeft 134k gelopen en de belt zit er 30k op. Ik rijd voornamelijk woon werk en verving de tweede belt na 60k, die zag er toen nog netjes uit, en nu ziet hij er ook netjes uit.
 

Bijlagen

  • belt motor.jpg
    belt motor.jpg
    215,1 KB · Weergaven: 20
Als het kon zou ik er persoonlijk naar toe gaan maar het is 263 km enkele reis. Dus 526km v.v. diagonaal van het zuid-oosten naar het noord-westen. En als het nu een leuk ritje was maar het is alleen maar snelweg. Met nog 50 euro voor benzine erbij kom ik al aardig richting een nieuw Bagster zadel en de importeur daarvan zit hier niet zo ver vandaan (WEMA-import). Ik hou nog even MP in de gaten. Af en toe duiken ze wel op. Helaas niet nu....

Ik woon er in de buurt.

Enne, je kunt het gewoon weer terug sturen als het niet bevalt he.
 
Bij mijn BMW F800 loopt de riem naar de buitenkant van de Pouli. Hij loopt er niet vanaf, maar voorheen bleef hij netjes aan de wielkant. Zou dat iets zijn om je zorgen over te maken? Ik heb al gekeken of er speling in het wiellager zit (heb eerder versleten wiellagers gehad), maar hier lijkt geen speling in te zitten.
Heeft iemand hier al ervaring mee en is het iets om je zorgen over te maken? Zou het ook gewoon een te losse belt kunnen zijn?

De motor heeft 134k gelopen en de belt zit er 30k op. Ik rijd voornamelijk woon werk en verving de tweede belt na 60k, die zag er toen nog netjes uit, en nu ziet hij er ook netjes uit.

Zolang hij niet verder wegloopt dan op die foto, is er niks aan de hand.
 
Eindelijk gelukt; een comfortzadel gevonden voor mijn GT (Topsellerie). Afkomstig van een R maar dat is hetzelfde zadel. 90 euro op MP, lijkt me niet verkeerd. Voor de liefhebbers, dezelfde verkoper heeft ook nog een LeoVince uitlaat te koop van zijn R.
 

Bijlagen

  • ComfortSeat.JPG
    ComfortSeat.JPG
    46,5 KB · Weergaven: 13
Nog een vraagje: werken die grippuppies goed? Ik heb nog nooit last gehad van trillingen op de twins die ik in het verleden had maar bij de GT heb ik na een langere rit tintelende handen. Duurt een half uur voor ze daar mee klaar zijn. Onder het rijden merk ik er niets van. Heb meestal ook vrij dikke handschoenen aan. Vraag me af wat beter is: grippuppies of zwaardere stuurgewichten?
 
Nog een vraagje: werken die grippuppies goed? Ik heb nog nooit last gehad van trillingen op de twins die ik in het verleden had maar bij de GT heb ik na een langere rit tintelende handen. Duurt een half uur voor ze daar mee klaar zijn. Onder het rijden merk ik er niets van. Heb meestal ook vrij dikke handschoenen aan. Vraag me af wat beter is: grippuppies of zwaardere stuurgewichten?
Het is geen wondermiddel maar alle beetjes helpen. Persoonlijk vind ik het vooral fijn dat de grepen wat dikker zijn en minder glad. Zwaardere gewichten heb ik geen ervaring mee
 
De dikte van het handvat heeft ook invloed op hoe stevig je het vast pakt en dan ook weer op de overdracht de trillingen. Hmm.....
De extra dikte zorgt ervoor dat je het allemaal wat losser kan vasthouden en het materiaal is zacht en stroef. Dat is in ieder geval mijn ervaring
 
O.k. het volgende artikel voor het zwarte gat staat weer op de lijst. Waarschijnlijk een stuk goedkoper dan stuurgewichten. Morgen komt het zadel binnen. Dat wordt testrijden.
 
Laat je niet gek maken qua montage. Je hoeft ze niet op maat te knippen en ook luchtcompressors en andere ongein zijn onzin. Gewoon even de gewichten eraf, binnenkant van de nieuwe grips inspuiten met WD40 en vooral geduldig steeds verder er op draaien..
 
In een grijs verleden wel eens een akkefietje gehad met het monteren van foam handvatten op een Guzzi. Oude rubber eraf gepeld (dat hoeft bij grippuppies niet geloof ik). Vervolgens netjes volgens de gebruiksaanwijzing de boel ingesmeerd met de bijgeleverde lijm en wringen maar. Links ging prima maar rechts bleef halverwege steken. In het daaropvolgende gevecht brak een van beide gaskabels. Ik hoop dat ik sindsdien wat bijgeleerd heb. Een compressor heb ik niet, WD40 wel.
 
Ik heb ook grip puppies gemonteerd op mijn R1150R. Niet voor trilling maar omdat ik gewoon grote klauwen heb. Ik vind het heerlijk. (ICX maat 4Xl en deze zijn nog aan de kleine kant).
Monteren met water en Dreft. Natijd goed uitspoelen en het zit prima
 
Op mijn R1150R heb ik ook nooit last van trillingen gehad. Dat is natuurlijk het voordeel van een boxer. De zuigers lopen tegen elkaar in. Bij de staande twin van F blijven blijkbaar toch wat gemene trillingen over ondanks de loze drijfstang. Volgende keer toch maar een zespitter aanschaffen. Alleen dat gewicht van die dingen...,....
Dan zijn grippuppies goedkoper en lichter. Ik zit ook nog aan stuurgewichten te denken maar om precies het juiste gewicht te vinden om die eigen frequentie te dempen is lastig.
 
Iemand een idee hoe ik het BMW embleem kan lospeuteren? De mijne is een beetje geschaafd bij de vorige eigenaar. Aangezien een nieuw embleem niet zo duur is kan ik het net zo goed vervangen. Als ik tenminste los kan krijgen. Visdraad gaat niet want het ligt verzonken.
 

Bijlagen

  • 20220703_191757.jpg
    20220703_191757.jpg
    259,9 KB · Weergaven: 12
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan