BMW F-Reeks Topic deel III

Mooi kilometrage!

Dat van die batterij verbaasd me.
leg jij hem aan de lader bij lange stilstand ?

ik rijd middel+lange afstanden, bijna dagelijks, met 50+ K/jr, met nieuwe motoren en dealer-onderhoud.
En vrijwel elk jaar begeeft de batterij het.

Major Irritation

(ik geloof dat de 2e batterij van de RT nu al meer dan 1jr mee gaat.. vingers gekruisend)
Normaal nooit aan de druppellader. Maar heeft nog bijna nooit langer dan een week stil gestaan wel. Ritten normaal nooit minder dan 40km
 
Wie o wie heeft enig idee wat er aan de hand kan zijn (geweest)? Of heeft in ieder geval enig idee waar ik moet beginnen met zoeken.

BMW F650GS 2011

Fout code 28CA, 1x gezet, meteen inactief
Gele waarschuwingslampje gaat aan en blijft aan tot contact uit - aan
Olie waarschuwingslampje gaat aan, gaat uit bij motor uit
Korte inhouding op het moment dat de lampjes aan gaan, daarna voelt alles normaal
Starten gaat moeilijk wanneer ik de motor uit heb gezet met de killswitch, moet redelijk wat gas geven

Gaat meteen weg na contact uit - aan
Lijkt alleen voor te komen in versnelling 4, 5 en 6
Soms kwam het heel snel terug, andere keren duurde het even
Bedacht dat ik dan maar gewoon in zijn 3 (80 km/h @5000 rpm) naar huis rij. Na een km of 10 toch maar geprobeerd op te schakelen en geen problemen meer gehad voor de laatste 10 km.

Geen zichtbare lekkages
Volle tank
Olie zit precies 50% tussen min en max
 
Sinds ik mijn F650GS (twin) heb, merkte ik dat deze zo nu en dan af slaat. Dit gebeurde meestal bij langere tijd met een constante gas input rijden. Er zijn aardig wat onderdelen die dit kunnen veroorzaken en het was mij te duur om deze allemaal te vervangen. Na het afslaan, start de motor wel, maar met een grote klonk, ruikt het naar een rijk mengsel achter de motor en wil het stationair lopen ook niet zo lekker gaan tot ik even flink gas heb gegeven of het contact uit heb gehad.

Hierdoor kwam ik er ook achter dat het ook werkte om na het af slaan en voor het starten eerst het gas helemaal open te draaien. Daarna is het dan ook gewoon starten en lopen alsof er niks is gebeurt. Ook geen klonk bijvoorbeeld. Ik heb ook een obd scanner waarmee ik live data kan zien. Ik ben dus gaan kijken wat de throttle input is en kwam er zo achter dat deze mee schommelde met het slechte stationair lopen. Dat slechte stationair lopen is ook de oorzaak van het afslaan viel mij op.

Het was daarmee vrij duidelijk dat het de Throttle Position Sensor (TPS) is die de problemen veroorzaakte. Deze had ik losgeschroefd, open gemaakt en volledig schoon gemaakt. Daarnaast de veertjes licht verbogen zodat deze steviger tegen het koolstof gedrukt worden. Alles weer teruggebouwd en het zo een tijdje uitgeprobeerd. Bij weinig gasinput en lage toeren merkte je dat het verbuigen van de veertjes problemen geeft. Hij verslikte zich soms een beetje. Echter was het nog prima rijdbaar. Na zo'n duizend kilometer uitproberen kon ik melden dat de motor niet meer was afgeslagen.

Daarmee had ik besloten dat de sensor vervangen moest doen. Het onderdeel nummer dat op mijn motor zat is 13.54-7696412. Middels Part Republic en het onderdeel op zoeken uit de onderdelen tekeningen kom ik op onderdeel nummer 13548406249 uit. Die lijkt mij de opvolger te zijn. Beide onderdelen zijn in ieder geval slecht vindbaar en belachelijk duur voor een simpel ding als een TPS. Tweedehands wil ik ook niet aan beginnen, want het is eigenlijk een slijtage product. Het koolstof slijt uiteindelijk door de metalen veertjes die er constant overheen schuiven.

Na heel wat Google-werk (lees ik heb één iemand op een forum gevonden) blijkt dat de TPS van verschillende BMWs (auto's) gelijk zou moeten zijn. De onderdeel nummers komen in ieder geval niet overeen. Ze zien er verder wel gelijk uit en de prijs is met zo'n €15 zeker de moeite waard om uit te proberen. Dat heb ik nu dan ook gedaan. Ik heb zelf specifiek Delphi SS10562-12B1 gekocht, maar als het goed is zijn de overeen komende BMW onderdeel nummers 13 63 1 721 456 en 13 63 1 726 591. Bij mij geeft deze netjes een throttle input van 0.00% tot 80.xx%, wat gelijk is aan de waardes van mijn originele TPS. Vandaag nog een proefritje gemaakt en lijkt goed te werken. Geen foutcodes en rijdt zoals ik denk dat zou moeten. Alleen bij het oppakken bij lage toeren is er soms een hikje, maar dat lijkt mij normaal.

Conclusie:
13547696412 = 13548406249 = 13631721456 = 13631726591
Dit geldt voor de volgende motoren:
F650GS twin (K72) 2008-2012
F700GS (K70) 2012-2016
F800GS ADV (K75) 2013-2016
F800GS (K72) 2008-2016
F800GT (K71) 2012-2016
F800ST (K71) 2006-2012
F800R (K73) 2009-2016
F800S (K71) 2006-2008

&

K1200GT (K44) 2006-2008
K1200R (K43) 2005-2008
K1200S (K40) 2004-2008
K1300GT (K44) 2008-2010
K1300R (K43) 2008-2012
K1300S (K40) 2009-2016
R Nine T (K21/K22/K23/K32) 2016-2021
R900RT (K26) 2005-2013
R1200GS (K25) 2004-2013
R1200GS ADV (K255) 2004-2013
R1200RT (K26) 2004-2013
R1200R (K27) 2006-2014
R1200ST (K28) 2004-2007

Kans is aanwezig dat dit dan toch niet zo goed werkt. Als het nog eens voor komt zal ik eens naar de live data kijken van de gas positie sensor.
 
Nadat ik vanmorgen opnieuw problemen kreeg, heb ik nog eens verder gezocht. Daarbij kwam ik uit op een website waar je BMW foutcodes op kunt zoeken: klik.

In mijn geval komt daar dan het volgende uit:
Eliminate short circuit in the voltage supply of the following actuators:​
Oxygen sensor​
Tank vent valve (if installed)​
Secondary air valve​
Fan motor​

Omdat het een intermittend probleem is dat niet direct terug komt bij een reset, ging ik maar eens de bekabeling en connectors bekijken. Eens een keer aan friemelen, om te kijken of er tijdens het rijden een trilling de kortsluiting kan veroorzaken. Dat blijkt dus ook het geval te zijn. Bij de connector van de ventilator schuurt er een stukje metaal tegenaan. Met een koude motor staat er natuurlijk geen spanning op, maar met de telefoon en een obd stekker kan ik de ventilator wel aan zetten. Dan tegen het metaal drukken veroorzaakt inderdaad kortsluiting. Voor nu even wat elektriciteitstape er op geplakt en dan van het weekend maar eens kijken hoe we het netjes kunnen fixen.

Vreemd is wel dat de lambda sensor gewoon blijft werken terwijl de zekering is uitgeschakeld. Daarnaast lijkt het mij een tikkeltje overdreven dat het olielampje gaat lopen knipperen met dit probleem. Of er is dan toch nog iets anders aan de hand, we gaan het zien.
 
@RoyalClub , is er iets af te stellen aan remlichtsensor (weet geen technische term) op de 800GT dat jij weet?

Dit weekend viel mij op dat het remlicht pas heel laat gaat branden met de voorrrem. Heb 'm dan al lang op het punt van "knijpen". Ik ben gewend (en lijkt me wenselijk) dat het remlicht veel eerder oplicht, al bij het "klikje" in de hendel.
 
@RoyalClub , is er iets af te stellen aan remlichtsensor (weet geen technische term) op de 800GT dat jij weet?

Dit weekend viel mij op dat het remlicht pas heel laat gaat branden met de voorrrem. Heb 'm dan al lang op het punt van "knijpen". Ik ben gewend (en lijkt me wenselijk) dat het remlicht veel eerder oplicht, al bij het "klikje" in de hendel.
Je remlicht moet in principe beginnen branden op het moment dat je het klikje hoort van je remlichschakelaar in je handle
is dit later van zou ik het schakelaartje proberen te reinigen
indien dit niet helpt, vervangen
 
  • Leuk
Waarderingen: *RW*
@RoyalClub , is er iets af te stellen aan remlichtsensor (weet geen technische term) op de 800GT dat jij weet?

Dit weekend viel mij op dat het remlicht pas heel laat gaat branden met de voorrrem. Heb 'm dan al lang op het punt van "knijpen". Ik ben gewend (en lijkt me wenselijk) dat het remlicht veel eerder oplicht, al bij het "klikje" in de hendel.
misschien is het blikken armpje verbogen op de sensor, maar het is misschien ook af te stellen, stelinbusje iets lossen, en dan de sensor aan de stekkerzijde iets proberen te draaien.
 
misschien is het blikken armpje verbogen op de sensor, maar het is misschien ook af te stellen, stelinbusje iets lossen, en dan de sensor aan de stekkerzijde iets proberen te draaien.
Dank je 👍

Even voor de zekerheid, bedoel je met stelinbusje het schroefje waar je de afstand van de hendel mee kan aanpassen?
 
Nee, want daarmee stel je enkel de afstand van de hendel tot het handvat mee in.

Je moet ben op zn kop naar de rempomp kijken, dan zie je het moertje van de schroef van de remhendel, en iets verder richting de remslang zie je een iniemini stelinbusje, ik denk maatje 2.5 of 2
 
Nee, want daarmee stel je enkel de afstand van de hendel tot het handvat mee in.

Je moet ben op zn kop naar de rempomp kijken, dan zie je het moertje van de schroef van de remhendel, en iets verder richting de remslang zie je een iniemini stelinbusje, ik denk maatje 2.5 of 2
Weer wat geleerd. Ik laat weten of het gelukt is
 
Ik heb mijn Varadero te koop staan. Nu krijg ik een mogelijkheid om deze te ruilen tegen een 2010 BMW F800 ST. mijn Varadero heeft 77.000 gelopen. De BMW 88.000.
Wel net een beurt gehad en een nieuwe cardan riem.

Ik vraag me alleen af of 88.000 niet een beetje veel is.
 
De mijne heeft net zijn 140k beurt gehad. Alleen de dynamo gaat soms stuk, tot nu toe geen andere grote problemen. Kijk wel even naar de slijtagedelen en bedenk je dat bij inruil iedereen weer vond dat de motor veel km heeft gelopen.
 
De mijne heeft net zijn 140k beurt gehad. Alleen de dynamo gaat soms stuk, tot nu toe geen andere grote problemen. Kijk wel even naar de slijtagedelen en bedenk je dat bij inruil iedereen weer vond dat de motor veel km heeft gelopen.
Thnx. Motor ziet er op de foto’s erg netjes uit. Kan momenteel zelf niet rijden vanwege mijn gezondheid dus laat een kennis met ruime kennis van motoren testrijden.

Ik kijk even hoe de zit is en of ik hem beter kan manoeuvreren. Bevalt de motor van de zomer niet kan hij altijd nog weg.
 
De grijze motorblokken kunnen last krijgen van kantelende zuigers
Wat een algehele motorrevisie / motorwissel betekent
De grijze blokken zijn te vermijden
zeker met 80.000 km er op zou ik elders kijken
 
Ik heb mijn Varadero te koop staan. Nu krijg ik een mogelijkheid om deze te ruilen tegen een 2010 BMW F800 ST. mijn Varadero heeft 77.000 gelopen. De BMW 88.000.
Wel net een beurt gehad en een nieuwe cardan riem.

Ik vraag me alleen af of 88.000 niet een beetje veel is.

Nee. hij is net ingereden.
 
De grijze motorblokken kunnen last krijgen van kantelende zuigers
Wat een algehele motorrevisie / motorwissel betekent
De grijze blokken zijn te vermijden
zeker met 80.000 km er op zou ik elders kijken

Voor zover ik weet alleen de uitvoeringen t/m 2008
 
Terug
Bovenaan Onderaan