BMW F650 1998 | Slecht starten onder de 5°

SwitchUp

MF'er
1 aug 2019
181
298
Amsterdam
Hallo Allen!

Afgelopen oktober heb ik een BMW F650 uit 1998 gekocht. Deze gebruik ik sindsdien voor woon-werk verkeer binnen Amsterdam.

De eerste week heb ik zonder moeite kunnen genieten en rijden met de fiets. Daarna wilde ze moeilijk starten. Het werd toen ook kouder.
Iets wat wel wilde werken was lang de choke erop houden. Echter kan ik tegenwoordig binnen één minuut zonder choke en blijf ze netjes rond de 1.100 tot 1.200 toeren. Zodra ze echt warm wordt is stationair het toerental eerder rond 1.400 tot 1.500 toeren.

Op dit moment krijg ik haar enkel aan de praat in de ochtend door al zittend op de fiets naar voren te lopen /bewegen. Na 5 vijf meter naar voren start ik met een beetje gas en dan start ze zonder problemen. Dit starten net zoals lopen doe ik in de neutraal. Als

Begin afgelopen seizoen heeft ze nog een servicebeurt gehad en daarbij zijn de volgende dingen vervangen:
- Oliefilter
- Olie: Castrol Power RS 10W40
- Voor- achterband
- Accu

Om de start in de koudere dagen te verbeteren heb ik de volgende dingen vervangen:
Accu: MotorBatt MB12U
Bougies: NGK D8EA

Eerst had ik het idee dat het probleem in de carburateur zou zitten maar omdat ze zo snel zonder choke kan rijden vermoed ik (en m'n vader) dat het daar niet in zit.

Nu willen wij de weerstanden uit de Bougie doppen verwisselen voor 0kOhm weerstanden.
Is dit iets wat nu gaat helpen of denken jullie dat het toch wel bij de Carburateur ligt, of ergens anders?

Ben erg benieuwd welke ideeën jullie hebben.
Alvast bedankt voor het meedenken!


Update:
Er zat ruimte tussen de cilinderkop en de rubbers van de carburateur. Dit schoongemaakt en los gehaald. Carbs ook schoon gemaakt.
Reed hierna weer als een zonnetje
 
Laatst bewerkt:
Wat bij deze motor wel voorkomt is dat er een o-ringetje die om de vlotternaaldzitting zit uithard en gaat lekken.
Betekend wel de carb uit elkaar halen.

Dat van dat lopen mag je nog wel ff uitleggen.....
 
Ehhh ja, dat lopen.

Het is dus eigenlijk de motor in beweging brengen en dan lukt het starten pas. Misschien iets te omslachtig uitgelegd.

Maar dus als de wielen rollen wil ze wel starten en stilstaand helaas niet
 
Rij hem eens echt goed warm. Binnen Amsterdam wordt ie nauwelijks warm. Probeer eens of je de A7 op durft richting Hoorn, ook al zie je Mokum dan niet meer en ga bij de Zingende Wielen een uitsmijter eten.
 
Rij hem eens echt goed warm. Binnen Amsterdam wordt ie nauwelijks warm. Probeer eens of je de A7 op durft richting Hoorn, ook al zie je Mokum dan niet meer en ga bij de Zingende Wielen een uitsmijter eten.
In het weekend rij ik naar m'n ouders regio Utrecht en heb ook afgelopen week nog naar Rijssen gereden vanaf Amsterdam heen en terug dus lange afstanden en goed warm rijden heb ik ook al wel gedaan of is de A7 in het bijzonder geschikt voor warm rijden ;)
 
Omschrijf eens wat er nu eigenlijk fout gaat.
Gaat de startmotor vrolijk rond maar slaat de motor niet aan?
Gaat de startmotor heel langzaam rond?
Gaat de startmotor helemaal niet rond?
Lukt het starten tijdens het lopen of na het lopen? Hoe klinkt de startmotor dan? Verschil?
Meer en vooral duidelijke informatie helpt.
 
Omschrijf eens wat er nu eigenlijk fout gaat.
Gaat de startmotor vrolijk rond maar slaat de motor niet aan?
Gaat de startmotor heel langzaam rond?
Gaat de startmotor helemaal niet rond?
Lukt het starten tijdens het lopen of na het lopen? Hoe klinkt de startmotor dan? Verschil?
Meer en vooral duidelijke informatie helpt.

De startmotor gaat rond maar de motor slaat zelf niet aan.
De startmotor gaat op normaal tempo.
Als ze heeft gelopen en dus warm is start ze snel en goed.
 
De carburateurs van de F650 zijn een zorgenkindje. Als je schrijft dat hij heel snel zonder choke kan geeft dat al aan dat hij te rijk staat. Begin maar met revisiesetjes inclusief gasnaalden te plaatsen. Kleppen stellen helpt ook met starten, als ze te krap worden wil hij ook niet meer starten.
 
Laatst bewerkt:
Je zegt als je een stukje beweegt met de motor gaat ie wel goed aan, kijk daarom eens naar je brandstof kraantje of wat erop zit.
Door het bewegen komt er waarschijnlijk wel benzine in je carb, bij stilgestaan te hebben vult de carb zich mss niet goed. 🤔
 
Terug
Bovenaan Onderaan