BMW F650 Funduro olie lampje brand en motor tikt bij starten

motormafkees

Rookie
17 sep 2015
5
0
Amsterdam
Hoi allemaal

Ik heb mijn eerste motor gekocht BMW f650 funduro uit 97. Eerst was het starten en lopen, maar nu tikt het startrelais alleen nog maar wanneer ik m probeer te starten. Aangezien ik nog niet veel verstand heb van de techniek *D(heb vroeger wel aan mn scooters gesleuteld), vroeg ik mij af of iemand mij hier kan helpen .

Ten eerste begon het tikken van het startrelais. Een paar keer de motor aangelopen en toen startte die wel weer, ook met de knop. Maar steeds als ik een paar dagen niet rij, dan gaat ie tikken wanneer ik m probeer te starten. Ik vermoed dat de accu niet goed is, maar die heb ik al onder de lader gezet. Verder begon na een paar dagen ook het olielampje te branden. Ik vroeg mij af of dit met elkaar samenhangt, of dat ik gewoon de olie moet verversen (wat voor olie?) en of ik niet gewoon een nieuwe accu of startrelais moet halen?

Wie weet raad??? Alvast heel erg bedankt!!
 
Tikken van het startrelais duid op een te lage accuspanning,die is ws aan vervanging toe.
Oliedruklampje mag niet gaan branden onder normale omstandigheden,eerst zeker weten dat er voldoende olie in zit.
 
Je accu heeft onvoldoende capaciteit.
Misschien word hij niet goed geladen.
In dat geval zie link in de reactie hier boven.
Laad hij wel goed bij dan is de accu aan vervanging toe.
 
Het olielampje staat los van het feit dat hij niet wil starten.

Ik zou eens kijken of hij met een andere accu goed te starten is. Zo ja: olie peilen zoals het hoort (dry sump) , en ons laten weten of / hoeveel er bij moest.
 
Ja oliepeil als eerste gecontroleerd, maar die was gewoon nog in orde, vandaar dat ik dacht aan olie verversen.. :N

dan zou ik daar uiterst voorzichtig mee omgaan, of misschien de fiets naar een motorzaak transporteren.
die kunnen oliedruk meten, met een oliedrukmeter.

ik heb het 1 keer met een auto gehad, toen was er van de draad vanaf de sensor een beetje isolatie doorgesleten.
dit kale deel kwam in aanraking met massa, en dat is toch schrikken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan