BMW F650 GS 2008 niet stationair/plofgeluid

Manacheli

Rookie
15 apr 2018
26
0
Amsterdam
Beste medemotorliefhebbers,

Sinds een week nu trotse eigenaar van een F650 GS uit 2008 en al aantal kilometers mee gemaakt. Helaas kom ik vandaag thuis met het volgende:

Onderweg wat stotterend gevoel mbt constant houden van gas. Bij het verlaten van de snelweg (80km p/u max), auto voor mij rijd wat trager, schakel terug van 6e naar 5e versnelling en motor duikt naar voren wat erop leek alsof de motor uit viel. Achterwiel blokkeert kort op dit moment, maar omdat ik mijn koppeling erbij pak heb ik de motor nog rollend naar de vluchtstrook kunnen krijgen.

Op de vluchtstrook de motor opnieuw gestart, maar viel vrijwel direct uit na het starten.
Opnieuw gestart en gas wat meer opengetrokken kon ik wel weer vertrekken. Echter bij de stoplichten viel de motor weer uit op het moment dat ik mijn koppeling inknijp en nog niet eens terugschakel.

Eenmaal thuis gekomen motor geprobeerd te starten door startknop wat langer ingedrukt te houden, blijft wel stationair lopen maar met soort plofgeluiden (rond de 1000 toeren). Zodra ik het gas ook maar even open en los laat valt hij direct uit nadat de toeren omlaag gaan. Stationair toeren lijkt ook wel erg laag, dacht dat dit rond de 1500 moest wezen?

Plofgeluiden komen onder de buddy aan de voorzijde vandaan en houden aan als toeren constant rond de 1000/1100 word gehouden, erboven juist niet.

Ik heb op deze forum meerderen met een soortgelijk probleem gezien, maar niet echt iets waar ik wijzer uit kan worden op dit moment. Weet iemand raad hiermee?
 
Is het een twin of een eenpitter?

Recent iets aan gedaan danwel laten doen?

Laatste grote beurt bij welke stand?

1500 tpm hoort de tweepitter niet te draaien, rond de 1100 is normaal. Eenpitter loopt wel hoger.
 
Laatst bewerkt:
Is het een twin of een eenpitter?

Recent iets aan gedaan danwel laten doen?

Laatste grote beurt bij welke stand?

1500 tpm hoort de tweepitter niet te draaien, rond de 1100 is normaal. Eenpitter loopt wel hoger.

Het betreft hier de twin in ABS uitvoering, excuus voor het niet duidelijk vermelden hiervan.

Recent alleen de ketting wat hoeven te stellen.

Laatste grote beurt was rond de 88000 (nu 96000).
 
heeft de brommert buiten gestaan??
in de regen dan.. niet dat het zoveel regent de laatste tijd,
maar dat had ik ooit ook met een brommert

vocht in de carburateur(s)
ploffen en inhouden..
verder geen idee over jouw model, maar vaak is er een slangetje waarbij je de carbs leeg kan laten lopen..

anders ook aan de klepperder kleppen denken.,..


suk7!
 
Ik gok op een vies stekkertje van de pick up of het brein. Ik zou beginnen om alle stekkertjes even los te halen en in te spuiten met WD40 of als het groen is met contactspray.
Voor een draadbreuk lijkt het verschijnsel me te klein, dat gaat meestal meteen aan-uit. Je kunt even kijken of het probleem optreed als je aan het stuur draait.
 
Heeft dit misschien ook een relatie met dat probleem tijdens starten van dit type?

Alles los, contact, wachten tot lampjes oke en dan zonder gas starten.
Dit geeft de CPU de tijd om alles te resetten en loopt ie zonder problemen.

Dit niet doen: onregelmatige loop van de motor en soms uitvallen na rijden en stationair. Bij stoplicht bijvoorbeeld.
 
Wel vreemd dat dit net na het tanken gebeurd,kijk ook eens naar de benzine
of daar geen water in zit.Ik ken verhalen van motoren die na het tanken motorschade
hebben opgelopen,dus even controleren voor de zekerheid.
 
Ik gok op een vies stekkertje van de pick up of het brein. Ik zou beginnen om alle stekkertjes even los te halen en in te spuiten met WD40 of als het groen is met contactspray.
Voor een draadbreuk lijkt het verschijnsel me te klein, dat gaat meestal meteen aan-uit. Je kunt even kijken of het probleem optreed als je aan het stuur draait.

Alle stekkers zijn geseald, als er meuk in zit is het afdichtringetje stuk, meestal door grof geweld. Als er niets aan vuil/vocht in de stekkers zit dan moet je ook niets er in spuiten. Zeker de stekker van de ECU niet.
 
Dat is dan een enorme verbetering. Mijn R1100 heeft allemaal open stekkers. Waarvan ik helemaal niet bang ben om in te spuiten met WD40, ook de stekker van de ECU niet. Die is bij mij ook niet waterdicht. En als er vocht bij kan spuit ik liever in met vochtwerend spul.
 
Dat is dan een enorme verbetering. Mijn R1100 heeft allemaal open stekkers. Waarvan ik helemaal niet bang ben om in te spuiten met WD40, ook de stekker van de ECU niet. Die is bij mij ook niet waterdicht. En als er vocht bij kan spuit ik liever in met vochtwerend spul.

Eens. Als je er wat in spuit, doe dan een vochtverdringer/contactbeschermer. Contactspray maakt meer kapot dan je lief is.
 
Hij heeft geen carburateurs.

Ik gok dat de timing een tand fout staat en/of dat de stationairregelaar niet goed zit aangesloten.

Er zit ter hoogte van de knie boven het blok wel een zwart stekkertje los maar geen idee waar deze voor dient eerlijk gezegt. Is namelijk erg moeilijk zien waar deze vandaan komt zonder het helemaal open te maken, maar zou wel een boosdoener kunnen wezen.

Heeft dit misschien ook een relatie met dat probleem tijdens starten van dit type?

Alles los, contact, wachten tot lampjes oke en dan zonder gas starten.
Dit geeft de CPU de tijd om alles te resetten en loopt ie zonder problemen.

Dit niet doen: onregelmatige loop van de motor en soms uitvallen na rijden en stationair. Bij stoplicht bijvoorbeeld.

Volgens mij was het start probleem van de F650 GS van voor 2008, daar moest je de startknop net iets langer ingedrukt houden om hem werkend te krijgen (dacht ik althans ergens gelezen te hebben). Echter helaas hier al naar gekeken of er iets vreemds op het dashboard te zien was, maar alle lampjes, op de ABS na dan gaan uit (ABS gaat natuurlijk uit bij het wegrijden).


Nog niet gecontroleerd, maar is het niet zo dat als deze problemen geeft de motor helemaal niet meer wilt starten?

Morgen maar weer klooien ermee :X Tot dusver wel bedankt voor alle suggesties, mocht er nog iets opkomen gooi het er gerust bij! Ik post zodra ik iets meer weet!
 
Even een kleine update, nadat ik er zelf niet echt uit ben gekomen en (nog) niet alle technische delen van de motor ken, motor weggebracht naar iemand met meer verstand en vandaag bericht gekregen dat het probleem vermoedelijk bij een aantal rubberen slangetjes lag, deze waren namelijk versleten. Motor liep een flink stuk beter na het vervangen van deze, maar sloeg nog steeds af. Dit komt mogelijk door het inlaatsysteem wat valse lucht trekt. Hier is dan weer een onderdeel voor besteld en komt mogelijk morgen binnen.

Hopelijk dit weekend nog kunnen rijden!
 
Waarschijnlijk de vacuumslangen die onder de airbox op het T-stukje komen.

Verder zal de handige meneer dan waarschijnlijk de inlaatrubbers besteld hebben, maar waarom niet tegelijk met de vacuumslangen?
 
Die motorfietsen zijn nog niet zo oud dat ik uberhaupt aan inlaatrubbers moet denken, tenzij ze bewust zijn gesloopt. Maar er zijn ook geen werkzaamheden, behalve een blokwissel, waarbij je de gasklephuizen eraf hoeft te halen.

Slangen van de stationairregelaar zijn wel een bekende, maar die riep ik eerder al.

en/of dat de stationairregelaar niet goed zit aangesloten.

Er hoort ook een dopje op de aansluiting die naar beneden wijst te zitten, daar kan een kettingsmeersysteem op aangesloten worden maar af-fabriek is ie afgedopt.
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk de vacuumslangen die onder de airbox op het T-stukje komen.

Verder zal de handige meneer dan waarschijnlijk de inlaatrubbers besteld hebben, maar waarom niet tegelijk met de vacuumslangen?

Geen idee waarom dit niet direct mee is besteld, misschien heeft de beste meneer het over het hoofd gezien? :?

Die motorfietsen zijn nog niet zo oud dat ik uberhaupt aan inlaatrubbers moet denken, tenzij ze bewust zijn gesloopt. Maar er zijn ook geen werkzaamheden, behalve een blokwissel, waarbij je de gasklephuizen eraf hoeft te halen.

Slangen van de stationairregelaar zijn wel een bekende, maar die riep ik eerder al.Er hoort ook een dopje op de aansluiting die naar beneden wijst te zitten, daar kan een kettingsmeersysteem op aangesloten worden maar af-fabriek is ie afgedopt.

Inlaatrubbers leken mij ook vreemd gezien de leeftijd van de motorfiets, misschien uitdroging waardoor ze broos zijn geworden?

Slangen van de stattionairregelaar zijn wel een bekende zeg je. Hoe lang gaan deze gemiddeld mee?
 
Laatst bewerkt:
Geen idee waarom dit niet direct mee is besteld, misschien heeft de beste meneer het over het hoofd gezien? :?Inlaatrubbers leken mij ook vreemd gezien de leeftijd van de motorfiets, misschien uitdroging waardoor ze broos zijn geworden?

Slangen van de stattionairregelaar zijn wel een bekende zeg je. Hoe lang gaan deze gemiddeld mee?

Bekend als in: ze worden bij de/montage vaak gesloopt danwel niet goed aangesloten,
 
Terug
Bovenaan Onderaan