BMW F650 met velorex zijspan

smis

Rookie
10 mei 2016
1
0
Ronse
Dag iedereen,

Ik rij nu een 4 jaar met de F650 rond en door een spijtig ongeluk zitten ik en mijn vriendin zonder auto. Doordat we ook net een huis gekocht hadden is het budget voor een wagen er niet meteen dus dachten we eraan een zijspan bij te hangen. Morgen zou ik gaan kijken naar een velorex, zijn er zaken waar ik op moet letten? En is dit een goede combinatie ook voor lange ritten? We denken eraan naar italie te trekken deze zomer.

Alvast bedankt voor de reacties!

Als iemand foto's heeft van manieren hoe zo een zijspan best gemonteerd wordt is dat zeker welkom.

Groeten,

smis
 
Hoi welkom!
Bij een velorex moet je er op letten dat hij een dikke as heeft. De oudjes hebben een 15mm asje dat bij een beetje normaal stuurwerk krom gaat, naafdop er af en even kijken hoe dik de schroefdraad is.
Een F650 met Velorex kan. Matieu had/heeft er een, volgens mij gebouwd door JFJ en Lasmoat. Met de bijbehorende Velorex klemmen ga je het niet redden, je zult een subframe moeten maken.
Het gaat geen snelwegmonster worden, maar wel heel leuk.
Hulp gezocht
JFJ in "Bij BSC in de Build-off"
 
Laatst bewerkt:
Zal zeker moeten kunnen, zoals gezegd is het 'hier' al eens gedaan.
Ook heb ik wel eens een Velorex aan een Fazer 600 gehangen.

Zoals gezegd het wordt geen snelwegmonster, maar op je gemakje kom je ook overal!

Als jullie allebei een span hebben zou je ook nog kunnen overwegen alleen een Velorex (of ander merk) onderstel er aan te hangen met daarop een mooie transportkist.


edit; verder wil ik nog even benadrukken dat de "velorex-klemmen" niet te vertrouwen zijn !
 
Laatst bewerkt:
Je bespaard wel voor op wegenbelasting en verzekering denk ik.

Met span eraan en passagier en nog wat extra spul mee gaat je motor hetzelfde verbruiken als een standaard autootje.

En met aanbouwspul, bakje en mogelijk nog wat uurloon zit je al snel weer op een bedrag waar je ook een redelijk koekblikje voor aanschaft.



En grootste nadeel is dat je met iets komt te zitten waar je niet meer vanaf komt. :X
Verslaving noemen ze dat geloof ik. :P
 
Ik sluit mij helemaal aan bij wat hierboven al gezegd is.

Ik heb een F650 gehad met een velorex 562 ernaast.
Ten eerst zal er een hulpframe gemaakt moeten worden.
Dikte van de as is zeker belangrijk. volgens mij had de ene 15mm en de andere 20mm. Heb bij die van mij de hele as eruit laten halen en vervangen voor een nog dikkere en tevens een schijfrem en autoband laten monteren.
Voor op de snelweg houdt hij niet veel over. kon er 120 a 130 mee rijden, maar had dan niets meer over.

Daarnaast komen er nog wat kosten bij voor de motor. de originele vering van bmw is (laat ik het netjes zeggen) slecht. Zeker de achterveer gaat dit niet leuk vinden. Bij gebruik zal je motor aan de achterkant ver inveren, dit bevordert het zijspan rijden niet. Had bij die van mij zowel voor als achter vervangen voor hyperpro, waarbij zelfs de achterkant (ook de demper) opmaat gemaakt is voor de belasting met zijspan (dus niet de standaard hp die ook te krijgen is voor de F650, zelfs die is te slap weet ik uit ervaring).
Daarnaast heb je voor de voorpoten minimaal een vorkbrase nodig, als je er geen schommelvork in maakt. Anders beginnen de poten te torderen (ervaring mee).

Al met al heb je voor dit bedrag ook een grappig autootje.

En dan komt het duurste nog. Als je het echt leuk gaat vinden (zoals ik) en dan in mijn geval de kinderen ook, moet er een groter zijspan komen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan