BMW F650 of Honda Africa Twin

Reetje

MF veteraan
4 feb 2002
1.853
37
Landgraaf
Ik ben op zoek naar een motor om de Noordkaap te bereiken. Na wat orientatie ben op deze 2 uitgekomen. Nu vindt ik de keus moeilijk. Een licht BMW waar je ook redelijk het terrein mee in kan maar misschien minder comfortabel voor een lange reis. Of de AT comfortabel en snel op het asfalt maar in het terein moet je volgens mij niet veel meer dan een hard gravelpad proberen.
Heeft iemand tips/ideeen/ervaringen die mij verder kunnen helpen?
 
Ik zou persoonlijk voor de African Twin gaan. Genoeg vermogen, hogere kruissnelheden mogelijk, en toch meer terein geschikt dan de F 650.

Goede tip : als je een motor met spaakwielen hebt, zet dan op het punt waar de spaken elkaar kruisen de spaken aan elkaar, dit kan je doen met een stevig ijzerdraadje. Niet met tie-wraps, want die gaan kapot. Dit scheelt een hoop gebroken spaken. Neem trouwens ook reserve spaken mee, evenals genoeg banden....

Ook een verstevigd kofferrek doet wonderen ( Hepco en Becker ofzo ) Want ook die breken geregeld af. Doe ook een extra benzine filter tussen tank en carburateurs, en ook een goede valbeugelset is geen overbodige luxe.

En koop ook goed anti-muggen spul, en niet in Nederland al, die werkt namelijk niet, gewoon in het land waar je rijdt kopen, die werken het beste ( en stinken trouwens ook het hardste ).

Goede reis.....keep us posted
 
Bedankt voor de spaken-tip.
Een goed kofferrek spreekt voor zich. Heb al heel wat tips gelezen in het Adventure Motorcycle Handbook zie www.adventure-motorcycling.com
Ben ook al 3 keer eerder in zweden geweest dus wat die muggen betreft: sigaren roken!
 
Ik weet niet hoe je naar de noordkaap wilt rijden, maar ook met een goldwing kom je er wel. Wegen er naar toe zijn nl. volledig geasfalteerd.

Al is het natuurlijk veel leuker om binnendoor te rijden, ben je nog langer onderweg :) , al zou ik dan niet rekenen op veel benzinepompen onderweg.

AT heeft zowiezo grotere tank, dus da\'s ook wel handig.
 
Ben idd van plan om veel binnendoor te rijden. Zweden heeft kilometers mooie brede harde gravelpaden door de bossen lopen die ook nog eens op goede kaarten te vinden zijn.
Ik ga maandag testrijden op een F650 en een AT. Maar ik denk nu al dat het toch de AT wordt. Veel ruiger dan de gravelpaden zal het toch niet worden. :]
Die AT tank is wel groter , maar die zuipt ook veel meer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan