Erwin P
Crashtest dummy
BMW F650 Strada (motorisch gelijk aan Funduro).
Bouwjaar 1998
Km stand ca 73500
Bovenstaande motor het ik laatst gekocht op Speurders als opknapper.
Ik zoek jullie advies hier een beetje bij en tevens wil ik het topic gebruiken als logje wat ik allemaal geprobeerd heb.
Liep niet bij aankoop al niet.
Volgens verhaal van de verkoper starte hij na een rit van ca 150 km ineens heel slecht. De volgende ochtend helemaal niet meer.
Hij had nieuwe bougies gemonteerd, geen succes.
Hier uiteraard ook niet starten, ook niet met starter spray, niet in het bougiegat, niet in de carburateur.
Af en toe wel immense knallen na het gebruik van starter spray. Maar kan zo zijn dat hij eerste 20x rondgaat voordat dit gebeurt.
Wel vonk bij beide bougies.
Luchtfilter niet vies. Wel gebruikt, maar niks waarom hij dienst zou weigeren.
Carburateurs er af, schoon en vol benzine. Geen noemenswaardig vuil, alle gaatjes en sproeiers open, wel even schoongemaakt met de hand.
Benzinekraan laat een sloot brandstof door. Benzine filter in de tank dus niet verwijderd.
Toen de compressie meter er maar eens bij gepakt. Ca 1,5 bar!
Kleppen controleren, ja hoor 2x 0,05< >0,10 en 2x <0,05.
Kleppen gesteld, nu bijna goed. Allemaal 0,15 zoals moet van WPH en 1x 0,20. Als je de shim niet hebt en het bezorgen duurt even moet je wat. Maar daar zou hij wel mee moeten draaien.
Wederom niet starten, ook niet met starter spray.
Nu 3 bar gemeten.
Op advies van het grote boze internet olie in bougiegat spuiten om zo de zuigerveren wat meer af te dichten en dat te testen. Druk fractie van een bar hoger, maar komt waarschijnlijk door het volume van de olie. Iig lang geen drukken zoals gewenst.
Per toeval eens in een koelvloeistof slang geknepen. Lucht...
Blik in de radiateur leerde dat er bijna niks in zat.
Opgevuld, maar liep er gelijk uit bij het thermostaat huis, lek langs een pakking. Aangedraaid en nu dicht.
Nu vermoed ik dat hij door dit lek zijn koelvloeistof kwijt is geraakt en daardoor warm gelopen is.
Vandaag niet meer aan toe gekomen om de kop er af te halen. Ga ik morgen of overmorgen doen.
Ik vermoed een lekke koppakking, versleten zuiger(veren) of verbrande kleppen.
Ik hoop het eerste...
Het 2e denk ik uitgesloten te hebben...
Het derde vrees ik...
Wat denken jullie en hebben jullie nog tips en trucs?
Iemand die hier onderdelen zoals koppakking, een goed cilinderblok, kop of kleppen heeft liggen mag altijd een berichtje sturen!
Bouwjaar 1998
Km stand ca 73500
Bovenstaande motor het ik laatst gekocht op Speurders als opknapper.
Ik zoek jullie advies hier een beetje bij en tevens wil ik het topic gebruiken als logje wat ik allemaal geprobeerd heb.
Liep niet bij aankoop al niet.
Volgens verhaal van de verkoper starte hij na een rit van ca 150 km ineens heel slecht. De volgende ochtend helemaal niet meer.
Hij had nieuwe bougies gemonteerd, geen succes.
Hier uiteraard ook niet starten, ook niet met starter spray, niet in het bougiegat, niet in de carburateur.
Af en toe wel immense knallen na het gebruik van starter spray. Maar kan zo zijn dat hij eerste 20x rondgaat voordat dit gebeurt.
Wel vonk bij beide bougies.
Luchtfilter niet vies. Wel gebruikt, maar niks waarom hij dienst zou weigeren.
Carburateurs er af, schoon en vol benzine. Geen noemenswaardig vuil, alle gaatjes en sproeiers open, wel even schoongemaakt met de hand.
Benzinekraan laat een sloot brandstof door. Benzine filter in de tank dus niet verwijderd.
Toen de compressie meter er maar eens bij gepakt. Ca 1,5 bar!
Kleppen controleren, ja hoor 2x 0,05< >0,10 en 2x <0,05.
Kleppen gesteld, nu bijna goed. Allemaal 0,15 zoals moet van WPH en 1x 0,20. Als je de shim niet hebt en het bezorgen duurt even moet je wat. Maar daar zou hij wel mee moeten draaien.
Wederom niet starten, ook niet met starter spray.
Nu 3 bar gemeten.
Op advies van het grote boze internet olie in bougiegat spuiten om zo de zuigerveren wat meer af te dichten en dat te testen. Druk fractie van een bar hoger, maar komt waarschijnlijk door het volume van de olie. Iig lang geen drukken zoals gewenst.
Per toeval eens in een koelvloeistof slang geknepen. Lucht...
Blik in de radiateur leerde dat er bijna niks in zat.
Opgevuld, maar liep er gelijk uit bij het thermostaat huis, lek langs een pakking. Aangedraaid en nu dicht.
Nu vermoed ik dat hij door dit lek zijn koelvloeistof kwijt is geraakt en daardoor warm gelopen is.
Vandaag niet meer aan toe gekomen om de kop er af te halen. Ga ik morgen of overmorgen doen.
Ik vermoed een lekke koppakking, versleten zuiger(veren) of verbrande kleppen.
Ik hoop het eerste...
Het 2e denk ik uitgesloten te hebben...
Het derde vrees ik...
Wat denken jullie en hebben jullie nog tips en trucs?
Iemand die hier onderdelen zoals koppakking, een goed cilinderblok, kop of kleppen heeft liggen mag altijd een berichtje sturen!
Laatst bewerkt: