BMW F650 Strada start niet

Erwin P

Crashtest dummy
22 aug 2011
6.814
4.995
Lemelerveld
BMW F650 Strada (motorisch gelijk aan Funduro).
Bouwjaar 1998
Km stand ca 73500

Bovenstaande motor het ik laatst gekocht op Speurders als opknapper.
Ik zoek jullie advies hier een beetje bij en tevens wil ik het topic gebruiken als logje wat ik allemaal geprobeerd heb.

Liep niet bij aankoop al niet.
Volgens verhaal van de verkoper starte hij na een rit van ca 150 km ineens heel slecht. De volgende ochtend helemaal niet meer.
Hij had nieuwe bougies gemonteerd, geen succes.
Hier uiteraard ook niet starten, ook niet met starter spray, niet in het bougiegat, niet in de carburateur.
Af en toe wel immense knallen na het gebruik van starter spray. Maar kan zo zijn dat hij eerste 20x rondgaat voordat dit gebeurt.
Wel vonk bij beide bougies.
Luchtfilter niet vies. Wel gebruikt, maar niks waarom hij dienst zou weigeren.
Carburateurs er af, schoon en vol benzine. Geen noemenswaardig vuil, alle gaatjes en sproeiers open, wel even schoongemaakt met de hand.
Benzinekraan laat een sloot brandstof door. Benzine filter in de tank dus niet verwijderd.

Toen de compressie meter er maar eens bij gepakt. Ca 1,5 bar!

Kleppen controleren, ja hoor 2x 0,05< >0,10 en 2x <0,05.
Kleppen gesteld, nu bijna goed. Allemaal 0,15 zoals moet van WPH en 1x 0,20. Als je de shim niet hebt en het bezorgen duurt even moet je wat. Maar daar zou hij wel mee moeten draaien.
Wederom niet starten, ook niet met starter spray.
Nu 3 bar gemeten.
Op advies van het grote boze internet olie in bougiegat spuiten om zo de zuigerveren wat meer af te dichten en dat te testen. Druk fractie van een bar hoger, maar komt waarschijnlijk door het volume van de olie. Iig lang geen drukken zoals gewenst.

Per toeval eens in een koelvloeistof slang geknepen. Lucht...
Blik in de radiateur leerde dat er bijna niks in zat.
Opgevuld, maar liep er gelijk uit bij het thermostaat huis, lek langs een pakking. Aangedraaid en nu dicht.

Nu vermoed ik dat hij door dit lek zijn koelvloeistof kwijt is geraakt en daardoor warm gelopen is.
Vandaag niet meer aan toe gekomen om de kop er af te halen. Ga ik morgen of overmorgen doen.

Ik vermoed een lekke koppakking, versleten zuiger(veren) of verbrande kleppen.
Ik hoop het eerste...
Het 2e denk ik uitgesloten te hebben...
Het derde vrees ik...

Wat denken jullie en hebben jullie nog tips en trucs?

Iemand die hier onderdelen zoals koppakking, een goed cilinderblok, kop of kleppen heeft liggen mag altijd een berichtje sturen!
 
Laatst bewerkt:
Kop gaat er inderdaad af zodra ik de gelegenheid heb.

Lektest is een goeie. Compressie meter er aan en knop ingedrukt houden. Heb echter de nokkenassen er al uit. Wordt dus niks meer helaas 😅
 
Kop gaat er inderdaad af zodra ik de gelegenheid heb.

Lektest is een goeie. Compressie meter er aan en knop ingedrukt houden. Heb echter de nokkenassen er al uit. Wordt dus niks meer helaas 😅
Een lektest is iets anders dan een compressietest. Een lektest zet luchtdruk op een adapter in het bougiegat. De kleppen dienen gesloten te zijn. De debietmeter geeft aan of er lucht ontsnapt en hoeveel. Voelen aan de uitlaat, resp inlaat en carter onluchting geeft dan aan of het de inlaatklep, uitlaat klep of zuiger/compressieveer is die lekt. Vervolgens repareer je dat.

Uiteraard moet je hiervoor over een lektester beschikken.
 
Nou de kop is er af!

Cilinder en zuiger zien dr verder netjes uit, de koppakking is aan de uitlaat kant stuk, zie foto. Heel duidelijk dat hij daar ook doorheen gebrand heeft.

Remreiniger in de in en uitlaatkanalen gespoten en nu komt dat er heel lichtjes langs de kleppen heen. Is dat bij de meeste oudere (Rotax) motoren zo of wordt dit toch echt koprevisie/andere kop?
Iemand een aanrader voor iemand die dit uit voert indien nodig?

5f48cfdb-4ba1-424e-9da8-a3c6509f4952.jpg

f9d7fd9b-358b-488c-856f-3cc01b591b75.jpg
 
Dit blok heeft waarschijnlijk zonder voldoende koeling gelopen.
Dan zijn er wel meer dingen kapot door de ontstane hitte.
Denk aan zuigerveren, cilinder die ovaal is geworden, zuiger die vervormd is, pasvlak cilinderkop krom enz enz.
Wordt waarschijnlijk volledige revisie maar je kan geluk hebben
 
Complete revisie gaat hem niet worden kwa kosten denk ik. Dan zal hij geofferd worden bij het slachtfeest ben ik bang :9

Kopje wil ik opzich nog wel aanpakken mocht dat betaalbaar zijn. Maar als er een nieuwe cilinder en zuiger op moet komen is het gedaan met 'm.

Is het een heel gek idee om gewoon eens een koppakking te monteren en kiek'n wat 't dut...?
Of verwachten jullie dat dat nog meer schade kan aanrichten buiten die pakking?
 
kleppen kan roderen zodat ze weer afsluiten.
zuigerspeling in cylinder opemeten
slotspeling segmenten in cylinder opmeten, en als dat mee valt alles weer monteren met nieuwe pakking.
 
  • Leuk
Waarderingen: MSW
Geen noemenswaardige krassen/vegen op de cilinder/zuiger. Je kunt wel zien dat hij gelopen heeft, maar dat mag na 73930 ook wel dacht ik.
Bij een (schadelijke) warmloper is dat toch t minste wat je zou verwachten?

Ik heb geen fatsoenlijke meetapparatuur voor zulke grote cilinders, maar vol ik heb er weer vertrouwen in. Vanmiddag als madame weer thuis is samen de kop dr op laten zakken en hopelijk starten lopen!
 
Cilinder, voorste uitlaatbochten, carburateurs enz zitten weer op de plek.
Morgen even het luchtfilterhuis, demper en tank dr op en we weten het!

Al wel een paar klappen rond gegeven en je hoort m al een stuk hardere compressie klappen maken*O*
 
Wij hebben ook zo'n F650 gehad waar de koppakking uitgeblazen was doordat langdurig zonder koelvloeistof gereden is.
Ik wil je niet bang maken maar daar hebben we de kop van gevlakt en hebben we drie koppakkingen vervangen voordat we een andere kop geplaatst hebben met een stalen koppakking.
Aan de oude kop was niets te zien, waarschijnlijk lag het aan de pakkingen. Maar met de stalen pakking heeft de motor nog tienduizenden probleemloze kilometers gemaakt.
 
Kleppen zat roet op. Schoon gemaakt, nog een keer remreiniger test en was dicht.
Er dus maar op gegokt.

Een volledig stalen koppakking?
Ik heb gewoon zoeen met een stalen ring in t midden.
Kop was net zo vlak als m'n raam.
 
Kleppen zat roet op. Schoon gemaakt, nog een keer remreiniger test en was dicht.
Er dus maar op gegokt.

Een volledig stalen koppakking?
Ik heb gewoon zoeen met een stalen ring in t midden.
Kop was net zo vlak als m'n raam.
Die je hebt (nieuwe neem ik aan) monteren.
En dan hopen dat je geluk hebt 😀
 
Zit er al in, was uiteraard nieuw. Zo'n Athena van nr1motor.

Deze motor kon ik "goedkoop" kopen, doe ik wel vaker. Voor de hobby iets opknappen, paar maandjes op rijden en door. Als ik hier honderden euro's in moet steken wordt t m niet, dan wordt ie geslacht en gaat ie in stukjes. Maar de prijs van een koppakking wil ik nog wel gokken :9
 
Wat voor druk halen gezonde F650 Funduro/Strada motoren?
Compressie verhouding 9,7 op 1 staat in t WPH, maar ze hebben ook die auto decompressie...

Voor t klepstellen had ik 1 bar, na t klepstellen 1,5 en nu 3,5 zit nog geen benzine in dus weet niet of ie start, maar even voor ik weg ging gemeten omdat ik t moest weten|(
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan