BMW f650gs 2010 schakelt slecht als hij warm is.

Patrixf650gs

Rookie
12 feb 2024
24
4
Hallo allen, ik heb een bmw f650gs uit 2010, als ik weg rij schakelt hij perfect, maar als het blok warm is naar een 100km schakelt hij heel zwaar . Gaat moeilijk in de versnelling . Is er iemand die weet wat het kan zijn . Hij heeft 60.000 gelopen

Als ik een blokje om ga doet hihi het goed en naar zo”n 1000 km gaat het schakelen zwaaar
Na een kilometer of 10 à 20 is het bovenblok van de motor en de koelvloeistof op temperatuur.
Het onderblok en de olie zijn dan nog niet volledig maximaal op temperatuur.
Ik begin te denken dat het blok uitelkaar is geweest en dat de monteur een ringetje overhield en deze terug heeft gestopt ergens in de versnellingsbak waar hij precies past (maar niet thuishoort).
Als het onderblok heet wordt zetten de onderdelen uit en ik denk dat de speling die de schakelwals nodig heeft om te draaien weg is waardoor de wals klem komt te zitten.
Maar ik heb geen idee hoe je kunt controleren of mijn vermoeden juist is.
Als jij zegt dat het probleem langzamerhand ontstaan is zonder dat het blok uitelkaar is geweest dan klopt mijn vermoeden niet.

Als jij de vragen goed beantwoordt dan hoef ik niet zo’n lang verhaal te typen op mijn telefoon.

Na een kilometer of 10 à 20 is het bovenblok van de motor en de koelvloeistof op temperatuur.
Het onderblok en de olie zijn dan nog niet volledig maximaal op temperatuur.
Ik begin te denken dat het blok uitelkaar is geweest en dat de monteur een ringetje overhield en deze terug heeft gestopt ergens in de versnellingsbak waar hij precies past (maar niet thuishoort).
Als het onderblok heet wordt zetten de onderdelen uit en ik denk dat de speling die de schakelwals nodig heeft om te draaien weg is waardoor de wals klem komt te zitten.
Maar ik heb geen idee hoe je kunt controleren of mijn vermoeden juist is.
Als jij zegt dat het probleem langzamerhand ontstaan is zonder dat het blok uitelkaar is geweest dan klopt mijn vermoeden niet.

Als jij de vragen goed beantwoordt dan hoef ik niet zo’n lang verhaal te typen op mijn telefoon.
Ik heb de motor net voor de winterstop gekocht. Dus weet niet als het blok uit elkaar is geweest. Maar jou beschrijving klopt wel. Ga hem morgen wegbrengen naar de monteur en zal dit verhaal mee nemen. Als ik er uit ben laat ik het weten. Had graag meer info gegeven .

Niet gewoon te veel olie in t blok?

Zelf per ongeluk eens te veel olie in t blok gehad en zodra deze warm was werd het schakelen een behoorlijk stuk moeilijker. Wat olie eruit gehaald en schakelen ging perfect.

Terug
Bovenaan Onderaan