BMW F650GS radeloos..

BarreV

Rookie
15 apr 2015
15
0
Joe guys,

Vraagje...

Ik heb een dik jaar geleden een BMW f650gs gekocht die toen ongeveer 30.000km had, bouwjaar 2010. Had alle opties die ik wilde dus op zich best een goede keuze en eigenlijk vrij tevreden van. Ik rijd er elke dag mee naar het werk (95 km dagelijks) dus zit momenteel met een kmstand rond 50.000km. Een aantal maanden geleden begon de versnellingsindicator te haperen waardoor de motor niet meer wist wanneer deze in neutraal stond dus ik kon de motor nooit laten draaien met de staander uitgeklapt, dit laten verhelpen bij de dealer. Tijdje goed kunnen rijden maar opeens begon de motor soms in te houden en leek het alsof het vermogen wegviel om daarna weer aan te trekken, soms had hij het echt lang en op de snelweg is dat vreselijk irritant aangezien ik dan constant meer gas moet geven om aan dezelfde snelheid te blijven. Terug naar de dealer, vervanging van 1 of andere sensor die het probleem moest oplossen en inderdaad de motor reed trug soepel.

Enkele weken later krijgt hij hetzelfde probleem maar nog erger waardoor ik zelfs geen snelheid meer kan bijwinnen gedurende 2-3 seconden, onveilige toestanden dus, ik had een afspraak voor een groot onderhoud 50k km dus heb de motor aan de kant gelaten tot bij dat onderhoud. Bij het onderhoud hebben ze heel wat uitgevoerd : groot onderhoud, alle vloeistoffen vervangen, balhoofdlagers, oliefilter, luchtfilter, ketting + tandwielen en er was een probleem met de ventilator volgens hen wat er zou kunnen voor zorgen dat ik de bovenstaande problemen ervaarde. De mechanieker had er zelf een testrit mee gedaan en was heel wat keren gewoon stilgevallen aan een kruispunt als de motor laag in toeren ging, dit had ik zelf nog nooit ervaren maar hij zei dat het opgelost was door die problemen met de ventilator weg te werken. Nadat ik de motor ging ophalen, reed deze opnieuw soepel en je hoorde ook na het starten dat hij soepeler leek te draaien. De volgende dag reed de motor zoals het hoort, nergens haperingen of raar gedraag van gasrespons of motorvermogen dus ik dacht dat het eindelijk voorbij was. De dag erna reed ik 's ochtends weg en alvorens ik op de snelweg kwam haperde hij al stevig in 2e versnelling tegen +/- 40km/u. Naderhand nog een aantal keren op de snelweg en in de terugrit opnieuw dus ik ben onmiddellijk doorgereden naar de dealer, was ondertussen ook al vrij pissed of. De mechanieker heeft de motor aan de computer gehangen en er waren 2 fouten uitgelezen, 1 keer een fout op de lambdasonde en 1 keer op DME ofzoiets. De lambdasonde gaf geen enkele waarde wat volgens hem dus niet normaal is en hij stelde voor om een nieuwe sonde te steken om te checken of dat het probleem is, de motor gaf opnieuw een waarde aan en na een testrit van hem waarin het goed ging volgens hem, ben ik terug vertrokken. Als dit niet zou helpen, dacht hij dat de DME computer vervangen moest worden maar die kost rond de 500 euro dus ik hoopte alvast van niet.

Ook na deze interventie reed de motor terug mooi soepel wat in de dagen erna weer veranderde in af en toe bokken, moeilijke gasrespons soms, ... Ik moest ongeveer 800km rijden vanaf het onderhoud alvorens ik terug binnen moest om de balhoofdlagers te laten natrekken, gisteren was de dag dat ik na mijn terugrit ongeveer die km's zou hebben dus ik was van plan om na het werk binnen te rijden bij de dealer. Toen ik naar het werk reed en tussen de file doorreed, viel de motor stil toen ik remde met ingeknepen koppeling, ik startte de motor terug en reed verder. In de stad aangekomen, viel hij een tweede maal stil aan een kruispunt (effectie stilvallen had ik dus nog nooit gehad maar de mechanieker wel). Bij de terugrit naar huis ook opnieuw haperingen dus gisteren binnengereden, hij heeft me gevraagd wat ik voel op de motor en of er bepaalde handelingen zijn die het gedrag uitlokken enz. Ik heb ongeveer anderhalf uur bij de dealer gezeten en hij heeft me uiteindelijk een vervangmotor meegegeven omdat bij de testrit de motor al opnieuw stilviel bij het buitenrijden van de garage. Hij wordt er stilaan ook radeloos van...

Momenteel staat de motor daar dus en gaan ze nogmaals bougies, inspuiting, batterij, ontluchting, ... checken en gaan ze mij straks bellen. Nu mijn probleem : het is natuurlijk een frustrerende situatie en ik heb er al veel tijd mee verspild om altijd de motor binnen te brengen, te wachten, ... maar ook de tijd die de dealer erin steekt, moet betaald worden dus de meter blijft lopen. Het grote onderhoud heeft mij bijna 1.400 euro all in gekost en net na het onderhoud had ik de dealer gevraagd wat hij zou bieden voor de mijne als ik een andere zou aankopen aangezien hij toch al 50k km had enzovoort ervan uitgaand dat hij terug zou rijden als vanouds... De dealer bood me toen op dat moment 4.500 euro voor een overname, ondertussen heeft hij de lambdasonde nog moeten vervangen + een heel aantal uren eraan moeten werken om het probleem te vinden. Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Had ik de motor overgegeven had ik nu 4.500 euro op zak zonder de extra kosten die ik nu nog zal hebben, misschien zal de dealer nu een lagere overnameprijs geven nu hij weet van de problemen. Laat ik hen best ophouden met zoeken, aanvaard ik een overnameprijs en geef ik het probleem aan hem? Het was zowiezo mijn bedoeling om met de 650gs max 3 jaar te rijden en dan over te stappen naar iets anders maar nu met deze problemen moet ik het misschien sneller doen of juist niet aangezien ik al die kosten heb gedaan. Ik vind het een zeer moeilijke situatie.

Ik heb een offerte gevraagd bij hem voor een ander quasi nieuw model (+/- 2.500km), komt op 11.950 met 4.500 euro overname (mss nu minder) en een offerte gevraagd bij een andere dealer voor hetzelfde model maar met minder km's, komt op 11.450 met slechts 3.500 euro overname. Die andere dealer weet wel niks van de huidige problemen... BTW heb vorig jaar 5.500 euro betaald incl 2 nieuwe banden voor mijn 650gs waarvan de 2 banden volgens de dealer bijna aan vervanging toe zijn...

What to do? |(
 
........het is misschien een wilde gok, en alleen op een resente persoonlijke ervaring gebaseerd. Maar kan een stukke bobine niet voor dit soort vreemde klachten zorgen? Erg moeilijk te vinden.
Iedere x als er aan gesleuteld is doet hij het een poosje goed en daarna is het probleem gewoon weer keihard terug. Een bobine op de "gok" vervangen of uitwisselen zal goedkoper zijn dan 500 euro.

Ik denk als het een bekende kwaal geweest zou zijn zou die dealer daar toch echt van op de hoogte zijn. En wat voor belang heeft hij erbij om het dan niet gelijk goed op te lossen. Dus ik kan me voorstellen dat ze in het duister tasten, en jouw de lange-duur-testen "laten" doen. Om het financieel niet al te gek te maken. Vervelend voor jou absoluut. -O-
 
Heb de dealer net gebeld om te vragen een voorstel te doen tot overname, hij kent de problemen dus zal lager bod geven maar ik ben er wel vanaf dan. Had ik het 2 weken geleden maar gedaan :-)
 
Ik ben gisteren langsgeweest bij de dealer waar ik 2 weken geleden een offerte had laten maken, hij had toen een overnameprijs van 3500 EUR gegeven als ik bij hem een jonge tweedehands kocht. Gisteren heb ik hem mijn probleem uitgelegd en dat mijn huidige dealer het probleem niet vindt en dat de rekening loopt voor mij. Hij heeft me dezelfde overnameprijs geboden dan 2 weken geleden maar dan zou ik wel in de loop van volgende week moeten beslissen over de aankoop van een nieuwe. Ik had bij hem een offerte gekregen voor een F800GS Adventure van 2014 met 1500 km, alle paketten en 2 jaar standaard garantie, mogelijkheid tot verlengen tot 4 jaar mits toelage van 250 EUR. Ik denk echter toch beter te gaan voor een gewone F800 ipv Adventure gezien ik mijn km's voor de komende jaren 99,9 procent op de baan zal doen. Ik heb interesse in eentje die hij heeft staan van 2014 met 700 km met alle paketten incl 2 jaar garantie met mogelijkheid tot verlengen tot 4 jaar mits toelage van 250 EUR.



Anderzijds heb ik mijn huidige dealer gebeld om te zeggen dat ik in de voorbije week 3-4 keer ben stilgevallen dus dat het probleem niet verholpen is. Hij stelde voor om binnen te komen en alles uit te lezen wat ondertussen al 5 keer is gebeurd. Ik heb hem gevraagd welke prijs hij mij geeft voor de moto in deze staat en hij had me beloofd om iets te laten weten hierover, waarschijnlijk zal hij een stuk lager gaan. Ik heb bij hem nog een openstaande factuur voor het vervangen van de Lambdasonde + anderhalf uur zoekwerk. Hij heeft momenteel alleen een Adventure staan en zal ook niet snel een gewone binnen krijgen volgens hem. Hij bood net na het onderhoud overname van 4500 EUR. Ik heb hem al voorgesteld de motor over te geven en een andere bij hem te kopen mits toegeving van zijn kant op de gemaakte kosten enzovoort maar hij staat hier absoluut niet voor open. Hij geeft ook slechts 1 jaar garantie op zijn moto's, de aankoopprijs van een nieuwe ligt ongeveer 900 euro hoger dan bij de dealer hierboven.



Ik denk dus sterk aan een deal met de eerste dealer, zijn voorstel lijkt me het interessantst. Ik betaal uiteindelijk 200 meer opleg voor hetzelfde model maar dan met 4 jaar garantie, opties zijn hetzelfde, km's zijn lager bij de 1e dealer.



OF ik laat alsnog de 1e dealer zoeken naar het probleem dat mijn moto heeft, ik hoop dat hij het snel vindt en laat hem herstellen.



Wat denken jullie?
 
Als ik voor een ander merk dan BMW zou gaan, zou het KTM zijn. Al de rest vind ik minder mooi dan deze 2 en het oog wil ook wat. Reinhoud, wat bedoel je met standaard schakelaar?

Redline Rider, ik zal half deze week eens met mijn motor naar de plaats gaan waar ik hem heb gekocht, merkonafhankelijke dealer en zien wat hij me kan bieden...

grts
 
Die schakelaar die zorgt dat je motor niet start als je standaard uit geklapt is.

Zorgt ie er voor dat je motor niet start, of slaat je motor ook af als je standaard is uitgeklapt?
Als het alleen het eerste is, beschouw mijn opmerking dan als niet geschreven. ;)
 
Het is eigenlijk enkel zo dat ie stilvalt als de standaard omhoog is...

Hoeveel speling heeft de zijsteun? Als het antwoord 'best wel wat' is, probeer dan eens met de motor op de middenbok en de zijsteun ingeklapt de zijsteun heen en weer te bewegen (dus naar je toe en van je af, haaks op het schanierpunt). Als ie dan uitvalt heb je je probleem gevonden.

Door teveel speling op de zijsteun kan de schakelaar beschadigd worden en gaan haperen. Dit hoort een dealer bij een beurt te controleren en eventueel op te lossen maar helaas leven we niet in een ideale wereld. Oplossing is lager- en kraagbussen van de zijsteun vervangen.
 
Laatst bewerkt:
vrij laat om hierop te reageren maar je probleem is een vervuilde of slecht werkende/defecte stationairregelklep (idle control valve). Ik wou het toch ff laten weten mocht iemand hier naar een oplossing op zoek zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tuh
vrij laat om hierop te reageren maar je probleem is een vervuilde of slecht werkende/defecte stationairregelklep (idle control valve). Ik wou het toch ff laten weten mocht iemand hier naar een oplossing op zoek zijn.
Welkom op MF.

Je eerste bericht op een 8 jaar oud topic. Kan je toelichten wat de logica daarachter is?
 
Terug
Bovenaan Onderaan