Joe guys,
Vraagje...
Ik heb een dik jaar geleden een BMW f650gs gekocht die toen ongeveer 30.000km had, bouwjaar 2010. Had alle opties die ik wilde dus op zich best een goede keuze en eigenlijk vrij tevreden van. Ik rijd er elke dag mee naar het werk (95 km dagelijks) dus zit momenteel met een kmstand rond 50.000km. Een aantal maanden geleden begon de versnellingsindicator te haperen waardoor de motor niet meer wist wanneer deze in neutraal stond dus ik kon de motor nooit laten draaien met de staander uitgeklapt, dit laten verhelpen bij de dealer. Tijdje goed kunnen rijden maar opeens begon de motor soms in te houden en leek het alsof het vermogen wegviel om daarna weer aan te trekken, soms had hij het echt lang en op de snelweg is dat vreselijk irritant aangezien ik dan constant meer gas moet geven om aan dezelfde snelheid te blijven. Terug naar de dealer, vervanging van 1 of andere sensor die het probleem moest oplossen en inderdaad de motor reed trug soepel.
Enkele weken later krijgt hij hetzelfde probleem maar nog erger waardoor ik zelfs geen snelheid meer kan bijwinnen gedurende 2-3 seconden, onveilige toestanden dus, ik had een afspraak voor een groot onderhoud 50k km dus heb de motor aan de kant gelaten tot bij dat onderhoud. Bij het onderhoud hebben ze heel wat uitgevoerd : groot onderhoud, alle vloeistoffen vervangen, balhoofdlagers, oliefilter, luchtfilter, ketting + tandwielen en er was een probleem met de ventilator volgens hen wat er zou kunnen voor zorgen dat ik de bovenstaande problemen ervaarde. De mechanieker had er zelf een testrit mee gedaan en was heel wat keren gewoon stilgevallen aan een kruispunt als de motor laag in toeren ging, dit had ik zelf nog nooit ervaren maar hij zei dat het opgelost was door die problemen met de ventilator weg te werken. Nadat ik de motor ging ophalen, reed deze opnieuw soepel en je hoorde ook na het starten dat hij soepeler leek te draaien. De volgende dag reed de motor zoals het hoort, nergens haperingen of raar gedraag van gasrespons of motorvermogen dus ik dacht dat het eindelijk voorbij was. De dag erna reed ik 's ochtends weg en alvorens ik op de snelweg kwam haperde hij al stevig in 2e versnelling tegen +/- 40km/u. Naderhand nog een aantal keren op de snelweg en in de terugrit opnieuw dus ik ben onmiddellijk doorgereden naar de dealer, was ondertussen ook al vrij pissed of. De mechanieker heeft de motor aan de computer gehangen en er waren 2 fouten uitgelezen, 1 keer een fout op de lambdasonde en 1 keer op DME ofzoiets. De lambdasonde gaf geen enkele waarde wat volgens hem dus niet normaal is en hij stelde voor om een nieuwe sonde te steken om te checken of dat het probleem is, de motor gaf opnieuw een waarde aan en na een testrit van hem waarin het goed ging volgens hem, ben ik terug vertrokken. Als dit niet zou helpen, dacht hij dat de DME computer vervangen moest worden maar die kost rond de 500 euro dus ik hoopte alvast van niet.
Ook na deze interventie reed de motor terug mooi soepel wat in de dagen erna weer veranderde in af en toe bokken, moeilijke gasrespons soms, ... Ik moest ongeveer 800km rijden vanaf het onderhoud alvorens ik terug binnen moest om de balhoofdlagers te laten natrekken, gisteren was de dag dat ik na mijn terugrit ongeveer die km's zou hebben dus ik was van plan om na het werk binnen te rijden bij de dealer. Toen ik naar het werk reed en tussen de file doorreed, viel de motor stil toen ik remde met ingeknepen koppeling, ik startte de motor terug en reed verder. In de stad aangekomen, viel hij een tweede maal stil aan een kruispunt (effectie stilvallen had ik dus nog nooit gehad maar de mechanieker wel). Bij de terugrit naar huis ook opnieuw haperingen dus gisteren binnengereden, hij heeft me gevraagd wat ik voel op de motor en of er bepaalde handelingen zijn die het gedrag uitlokken enz. Ik heb ongeveer anderhalf uur bij de dealer gezeten en hij heeft me uiteindelijk een vervangmotor meegegeven omdat bij de testrit de motor al opnieuw stilviel bij het buitenrijden van de garage. Hij wordt er stilaan ook radeloos van...
Momenteel staat de motor daar dus en gaan ze nogmaals bougies, inspuiting, batterij, ontluchting, ... checken en gaan ze mij straks bellen. Nu mijn probleem : het is natuurlijk een frustrerende situatie en ik heb er al veel tijd mee verspild om altijd de motor binnen te brengen, te wachten, ... maar ook de tijd die de dealer erin steekt, moet betaald worden dus de meter blijft lopen. Het grote onderhoud heeft mij bijna 1.400 euro all in gekost en net na het onderhoud had ik de dealer gevraagd wat hij zou bieden voor de mijne als ik een andere zou aankopen aangezien hij toch al 50k km had enzovoort ervan uitgaand dat hij terug zou rijden als vanouds... De dealer bood me toen op dat moment 4.500 euro voor een overname, ondertussen heeft hij de lambdasonde nog moeten vervangen + een heel aantal uren eraan moeten werken om het probleem te vinden. Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Had ik de motor overgegeven had ik nu 4.500 euro op zak zonder de extra kosten die ik nu nog zal hebben, misschien zal de dealer nu een lagere overnameprijs geven nu hij weet van de problemen. Laat ik hen best ophouden met zoeken, aanvaard ik een overnameprijs en geef ik het probleem aan hem? Het was zowiezo mijn bedoeling om met de 650gs max 3 jaar te rijden en dan over te stappen naar iets anders maar nu met deze problemen moet ik het misschien sneller doen of juist niet aangezien ik al die kosten heb gedaan. Ik vind het een zeer moeilijke situatie.
Ik heb een offerte gevraagd bij hem voor een ander quasi nieuw model (+/- 2.500km), komt op 11.950 met 4.500 euro overname (mss nu minder) en een offerte gevraagd bij een andere dealer voor hetzelfde model maar met minder km's, komt op 11.450 met slechts 3.500 euro overname. Die andere dealer weet wel niks van de huidige problemen... BTW heb vorig jaar 5.500 euro betaald incl 2 nieuwe banden voor mijn 650gs waarvan de 2 banden volgens de dealer bijna aan vervanging toe zijn...
What to do?
Vraagje...
Ik heb een dik jaar geleden een BMW f650gs gekocht die toen ongeveer 30.000km had, bouwjaar 2010. Had alle opties die ik wilde dus op zich best een goede keuze en eigenlijk vrij tevreden van. Ik rijd er elke dag mee naar het werk (95 km dagelijks) dus zit momenteel met een kmstand rond 50.000km. Een aantal maanden geleden begon de versnellingsindicator te haperen waardoor de motor niet meer wist wanneer deze in neutraal stond dus ik kon de motor nooit laten draaien met de staander uitgeklapt, dit laten verhelpen bij de dealer. Tijdje goed kunnen rijden maar opeens begon de motor soms in te houden en leek het alsof het vermogen wegviel om daarna weer aan te trekken, soms had hij het echt lang en op de snelweg is dat vreselijk irritant aangezien ik dan constant meer gas moet geven om aan dezelfde snelheid te blijven. Terug naar de dealer, vervanging van 1 of andere sensor die het probleem moest oplossen en inderdaad de motor reed trug soepel.
Enkele weken later krijgt hij hetzelfde probleem maar nog erger waardoor ik zelfs geen snelheid meer kan bijwinnen gedurende 2-3 seconden, onveilige toestanden dus, ik had een afspraak voor een groot onderhoud 50k km dus heb de motor aan de kant gelaten tot bij dat onderhoud. Bij het onderhoud hebben ze heel wat uitgevoerd : groot onderhoud, alle vloeistoffen vervangen, balhoofdlagers, oliefilter, luchtfilter, ketting + tandwielen en er was een probleem met de ventilator volgens hen wat er zou kunnen voor zorgen dat ik de bovenstaande problemen ervaarde. De mechanieker had er zelf een testrit mee gedaan en was heel wat keren gewoon stilgevallen aan een kruispunt als de motor laag in toeren ging, dit had ik zelf nog nooit ervaren maar hij zei dat het opgelost was door die problemen met de ventilator weg te werken. Nadat ik de motor ging ophalen, reed deze opnieuw soepel en je hoorde ook na het starten dat hij soepeler leek te draaien. De volgende dag reed de motor zoals het hoort, nergens haperingen of raar gedraag van gasrespons of motorvermogen dus ik dacht dat het eindelijk voorbij was. De dag erna reed ik 's ochtends weg en alvorens ik op de snelweg kwam haperde hij al stevig in 2e versnelling tegen +/- 40km/u. Naderhand nog een aantal keren op de snelweg en in de terugrit opnieuw dus ik ben onmiddellijk doorgereden naar de dealer, was ondertussen ook al vrij pissed of. De mechanieker heeft de motor aan de computer gehangen en er waren 2 fouten uitgelezen, 1 keer een fout op de lambdasonde en 1 keer op DME ofzoiets. De lambdasonde gaf geen enkele waarde wat volgens hem dus niet normaal is en hij stelde voor om een nieuwe sonde te steken om te checken of dat het probleem is, de motor gaf opnieuw een waarde aan en na een testrit van hem waarin het goed ging volgens hem, ben ik terug vertrokken. Als dit niet zou helpen, dacht hij dat de DME computer vervangen moest worden maar die kost rond de 500 euro dus ik hoopte alvast van niet.
Ook na deze interventie reed de motor terug mooi soepel wat in de dagen erna weer veranderde in af en toe bokken, moeilijke gasrespons soms, ... Ik moest ongeveer 800km rijden vanaf het onderhoud alvorens ik terug binnen moest om de balhoofdlagers te laten natrekken, gisteren was de dag dat ik na mijn terugrit ongeveer die km's zou hebben dus ik was van plan om na het werk binnen te rijden bij de dealer. Toen ik naar het werk reed en tussen de file doorreed, viel de motor stil toen ik remde met ingeknepen koppeling, ik startte de motor terug en reed verder. In de stad aangekomen, viel hij een tweede maal stil aan een kruispunt (effectie stilvallen had ik dus nog nooit gehad maar de mechanieker wel). Bij de terugrit naar huis ook opnieuw haperingen dus gisteren binnengereden, hij heeft me gevraagd wat ik voel op de motor en of er bepaalde handelingen zijn die het gedrag uitlokken enz. Ik heb ongeveer anderhalf uur bij de dealer gezeten en hij heeft me uiteindelijk een vervangmotor meegegeven omdat bij de testrit de motor al opnieuw stilviel bij het buitenrijden van de garage. Hij wordt er stilaan ook radeloos van...
Momenteel staat de motor daar dus en gaan ze nogmaals bougies, inspuiting, batterij, ontluchting, ... checken en gaan ze mij straks bellen. Nu mijn probleem : het is natuurlijk een frustrerende situatie en ik heb er al veel tijd mee verspild om altijd de motor binnen te brengen, te wachten, ... maar ook de tijd die de dealer erin steekt, moet betaald worden dus de meter blijft lopen. Het grote onderhoud heeft mij bijna 1.400 euro all in gekost en net na het onderhoud had ik de dealer gevraagd wat hij zou bieden voor de mijne als ik een andere zou aankopen aangezien hij toch al 50k km had enzovoort ervan uitgaand dat hij terug zou rijden als vanouds... De dealer bood me toen op dat moment 4.500 euro voor een overname, ondertussen heeft hij de lambdasonde nog moeten vervangen + een heel aantal uren eraan moeten werken om het probleem te vinden. Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Had ik de motor overgegeven had ik nu 4.500 euro op zak zonder de extra kosten die ik nu nog zal hebben, misschien zal de dealer nu een lagere overnameprijs geven nu hij weet van de problemen. Laat ik hen best ophouden met zoeken, aanvaard ik een overnameprijs en geef ik het probleem aan hem? Het was zowiezo mijn bedoeling om met de 650gs max 3 jaar te rijden en dan over te stappen naar iets anders maar nu met deze problemen moet ik het misschien sneller doen of juist niet aangezien ik al die kosten heb gedaan. Ik vind het een zeer moeilijke situatie.
Ik heb een offerte gevraagd bij hem voor een ander quasi nieuw model (+/- 2.500km), komt op 11.950 met 4.500 euro overname (mss nu minder) en een offerte gevraagd bij een andere dealer voor hetzelfde model maar met minder km's, komt op 11.450 met slechts 3.500 euro overname. Die andere dealer weet wel niks van de huidige problemen... BTW heb vorig jaar 5.500 euro betaald incl 2 nieuwe banden voor mijn 650gs waarvan de 2 banden volgens de dealer bijna aan vervanging toe zijn...
What to do?